Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-25, 16:43
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Ja de hade ett erkännande.
...vilket samtidigt är svårt att få ihop med att JN häktas för skyddande av brottsling. Varför skulle han vidta åtgärder för att hon skulle komma undan, om hon själv erkände för sin chef?
Citera
2014-06-25, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
...vilket samtidigt är svårt att få ihop med att JN häktas för skyddande av brottsling. Varför skulle han vidta åtgärder för att hon skulle komma undan, om hon själv erkände för sin chef?

Kanske fick han reda på det först men tipsade inte polisen?
Citera
2014-06-25, 16:46
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Kanske fick han reda på det först men tipsade inte polisen?
Räcker inte för "skyddande av brottsling", han måste ha varit mer aktiv.
Citera
2014-06-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Att folk ger sig på förövarens familj är bara vidrigt då dessa personer är oskyldiga... men att ge sig på förövaren själv har jag inge problem med att folk gör, skit ska skit ha.

förstod jag dig rätt med att du tycker att en brottsling ska skyddas?
Nej! jag menade att ju grövre brott så skyddas förövaren mer än offret, offret ska inte behöva försvara sig i en rättegång. Och om någon med rätt kontakter kan få en brottsling att försvinna spårlöst blir inte jag ledsen.
Citera
2014-06-25, 16:49
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
Nej! jag menade att ju grövre brott så skyddas förövaren mer än offret, offret ska inte behöva försvara sig i en rättegång. Och om någon med rätt kontakter kan få en brottsling att försvinna spårlöst blir inte jag ledsen.

Aha då är vi av samma åsikt
Citera
2014-06-25, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Räcker inte för "skyddande av brottsling", han måste ha varit mer aktiv.

Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken
...
Är brottet grovt är påföljden lägst fängelse i sex månader och högst fyra år.
Den som inte insåg men hade skälig anledning anta att den andre var brottslig, döms till böter.
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-06-25 kl. 17:02.
Citera
2014-06-25, 17:09
Medlem
brianmolkos avatar
Kan man åka dit om man inte vet att den andre gjort ett brott då ?
Citera
2014-06-25, 17:10
Medlem
emma80s avatar
Men den 24-årige mannen höll fast vid 22-åringen.
– Det gjorde henne (den mordmisstänkta) tvärarg, säger vännen.
– Hon tyckte inte att 22-åringen var bra för honom.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19112649.ab

Hon tyckte inte att 22-åringen var bra för honom, men själv är hon naturligtvis, i egenskap av mördare och styckare, exemplariskt flickvänsmaterial. Ja, jo, detta förbättrade sannerligen hennes odds för framtiden.
Citera
2014-06-25, 17:11
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egoeutanasi
Hon kommer få från mig iallafall! Mördarsubban tänder mig!

Jag skulle nog inte rekommendera att ta fysisk kontakt med JH så här nära inpå brottet, hon kan vara mycket farlig och är oerhört duktig på att försvara sig med dödligt våld om så skulle behövas. Hon vet precis hur man gör för att ta livet av någon och har även erkänt att hon gjort det i verkligheten. Låt polisen och fångvaktarna stå emellan. Blir ni kära i varandra står jag inte ivägen såklart. Kärlek kan bota ett svart hjärta men sannolikheten för det är relativt liten.

Dessutom kan en människa förändras efter ett sånt här dåd. Inte bara på grund av eskalering och lust för mord utan även på grund av hur hon blir bemött. Hon kommer vara i eller nära flykt-eller-slåss tillstånd hela tiden. För att en förstagångsförbrytare inte ska fastna i helvetet så måste hon få vård och hjälp, även då hon dessutom behöver sitta fängslad och åtskild från resten av samhället. Tyvärr kan ett mord ge lustkänslor som hon kommer vilja återuppleva så det är aldrig säkert hon någonsin blir bättre.

Det kan som sagt röra sig om självförsvar när det gäller slagsmålet där en eller flera tillhyggen funnits med i bilden. Därför får vi inte direkt anta att hon är psykopat bara för det. Möjligtvis sociopat. Men jag antar hon är en helt vanlig svensk tjej som har haft det lite kämpigt. Kanske en gnutta ADHD eller bipolär sjukdom, lynnig men inget direkt farligt.

LL uppfattar jag hela tiden som kaxig och territoriell, men kan ha fel där också. En sådan person kan reta gallfeber på vem som helst om man inte kan ta det hela med ro. Dessutom stod LL i sin rätt efter att JA varit med henne hela natten och hon var nya kvinnan i huset. Det skulle gjort henne ännu mer självsäker.

Om LL var rädd för JH redan innan så är det inte helt omöjligt att hon gick och hämtade förskäraren i köket som hon höll bakom sin rygg innan hon öppnade dörren för JH och frågade vad den biatchen ville. Det kanske aldrig var meningen att döda någon, men under ett bråk uppstår en liv eller död situation, det är självförsvar för båda två.
Citera
2014-06-25, 17:17
Medlem
BillBasss avatar
Här hittades verktygen mördaren använde

Citat:
– Vi har inne flera föremål som vi har skäl att tro har använts båda i själva mordet och vid hanteringen av kroppen, säger Göran Schwartz, tillförordnad chef vid tekniska roteln hos Örebropolisen.

Citat:
Polisen utgår från att man har hittat samtliga föremål som kan ha använts vid styckmordet.
– Föremålen har hittats på olika platser, i lägenheten, i fordon och platsen där kvinnan greps.
Enligt uppgift var styckningen av kroppen i det närmaste fullbordad.

Edit: lagt till citat
Senast redigerad av BillBass 2014-06-25 kl. 17:20.
Citera
2014-06-25, 17:20
Medlem
Det här med utbildning inom förflyttningsteknik för vårdpersonal skall inte förknippas med färdigheter vad det gäller förflyttning av avliden person. Utbildning i förflyttningsteknik är långt ifrån obligatorisk, när dessa tillfällen dyker upp utgörs de oftast av en 2-3 h lång sammankomst där en arbetsterapeut eller liknande ger tips på hur man arbetar ergonomiskt. Det handlar INTE om att lära sig att konka på lealösa kroppar.
Det är inte tillåtet att lyfta eller flytta personer som inte kan medverka. De tas med lift. (Taklift eller mobil lift)
Kurserna ger tex. en fingervisning om hur man med skonsamma rörelser kan hjälpa någon i eller ur en säng eller rullstol.
Citera
2014-06-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asqwe
Det här med utbildning inom förflyttningsteknik för vårdpersonal skall inte förknippas med färdigheter vad det gäller förflyttning av avliden person. Utbildning i förflyttningsteknik är långt ifrån obligatorisk, när dessa tillfällen dyker upp utgörs de oftast av en 2-3 h lång sammankomst där en arbetsterapeut eller liknande ger tips på hur man arbetar ergonomiskt. Det handlar INTE om att lära sig att konka på lealösa kroppar.
Det är inte tillåtet att lyfta eller flytta personer som inte kan medverka. De tas med lift. (Taklift eller mobil lift)
Kurserna ger tex. en fingervisning om hur man med skonsamma rörelser kan hjälpa någon i eller ur en säng eller rullstol.
En död kropp är tung! jobbar inom vården och som du skriver så får man utbildning i förflyttningsteknik och de som inte kan medverka använder vi lyft. Har vid ett par tillfällen varit med och flyttat över en avliden till bår och vi var fyra stycken, tungt var det ialla fall. (fyra klena kvinnor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in