Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
I våra spörsmål om förlupen tid från hammarslagen med "tokpanik" till död, LL:s dödsångest och kamp undrar jag:

GICK JH och hämtade jaktkniven för att hennes var för slö?
SPRANG JH och hämtade jaktkniven för att hennes var för slö?

Det är stor skillnad om tokpanik råder och om JH snabbt vill ha tyst på LL pga av grannens ihärdiga ringande.

Under rättegången uppgav journalisten att hon gick. Har även för mig att JH använt det ordet i FUP:en, tyvärr har jag inte tillgång till den nu.

Jag har inte heller FUP tillgänglig just nu, men jag minns tydligt att Jonna först uppger att hon SPRANG och hämtade kniven eftersom det var "totalkaos", för att senare säga att hon försökte "smyga/röra sig så ljudlöst/försiktigt som möjligt för att grannen inte ska höra henne". Jag uppfattar det också som att Jonna vid det läget är ganska frustrerad på att hennes egen kniv är slö, eftersom hon säger att "hon är osäker på om någonting verkligen hände när hon högg Lovisa med sin kniv". Hon säger också någonting i stil med att "den bara studsade".
Detta bör man väl ändå kunna tolka som att Jonna GICK och hämtade JA's kniv, fullt medveten om att grannen är där ute.
Citera
2014-12-07, 15:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det hade funnits tendenser utanför hennes relationer till just kärleksintressen där dessa hade visat sig. Och man har ändå lagt hyfsat med tid på att göra det i utredningen, samt att man bara skulle dansa igenom en RPU om det förelåg sådant nej knappast. Det finns INGET överhuvudtaget som tyder på att JH har uppvisat ''konstigt'' beteende utanför relationen till JN och JA

Och då kan vi börja med att titta på vilka som skall styrka uppgifterna i relationen JN, det är JN och hans familj, tror du på riktigt att det är speciellt sannolikt att han också skulle sitta i den situationen han gjorde och bekänna ansvar i den fleråriga relationen dom haft? När hans fd. sitter häktad för ett styckmord? (och han själv är misstänkt för grovt skyddande av brottsling)

Knappast. Då återstår JA/JH/LL triangeln där JA varit den som varit aktivt drivande till att varje gång få tillbaka LL och JH till den. Trots att LL tagit avstånd i omgångar och JH var den som först bröt med honom i DEC förra året. Och i den relationen finns det väldigt lite ''normalt'' beteende från någon av dom involverade, och du behöver knappast någon personlighetsstörning för att bete dig på ett vis som för någon som står på utsidan och tittar in skulle uppfattas som ''stört''

LL och JH är/var bägge trasiga pjäser i olika utsträckning, därav att dom utsatt sig själv för det dom gjort i nästan 10 månaders tid. Trots att det varit kaosartat och destruktivt genomgående. En människa som mår bra utsätter sig frivilligt inte för sådant, inte heller söker man upp sådana relationer.

Det fetade?? Va?
Citera
2014-12-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det fetade?? Va?

Citat:
Mord alt medhjälp till mord

Ännu grövre alltså.
Citera
2014-12-07, 17:01
Medlem
För att komma vidare tror jag vi får vända på kakan med några psykologi-övningar till "dip":
(endast dip svarar på dessa, svara ur hjärnan, inget fusk med google!)

- Vad är det i huvudsak som hindrar normala människor från att döda varandra? (tre punkter)

- Om du byter ut den normala människan till en med narcissistiska/psykopatiska drag, hur förändras ovanstående?

- Applicera ovanstående alternativ på JH och bedöm hur farlig hon är för LL i de olika fallen.

Del två:

- Tänk dig att du själv är medveten om att du inte kan känna känslor/empati på samma sätt som andra och du vet att detta ofta ställer till problem för dig i samhället. Du tycker egentligen att ditt sätt att se på saker är bättre än "känslomänniskornas" men vet att du hamnar i trubbel om du går den vägen.
Hur skulle du hantera situationen?
Citera
2014-12-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
narcissistiska/psykopatiska drag

Av hela ditt inlägg så är det tre ord som är relevanta för diskussionen. Så besvara nu istället frågeställningen VART utanför JH's direkta relationer med JN/JA det går att finna några som helst sådana tendenser i hennes interaktioner med andra människor. Hör du hovslag kanske du skall överväga tänka hästar, inte zebror.
Citera
2014-12-07, 17:17
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Inte utan att i alla fall jag undrar, om inte "tuttarna" skars av medan offret fortfarande levde?

Läste FUPen, klen tröst men offret hade avlidit innan styckningen. GM åkte iväg ett par timmar för att sen återvända.
Citera
2014-12-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Hör du hovslag kanske du skall överväga tänka hästar, inte zebror.

Jag kan inte omedelbart höra skillnad på en hästs och en zebras hovslang, på samma sätt som jag generellt inte omedelbart kan skilja en psykopat från en person med normal empati, så det var faktiskt ett bra exempel

Du borde väl ha märkt nu att de flesta i tråden verkar ha en annorlunda syn på saken än du.
Jag tänkte inte förlöjliga dig på något sätt med frågorna, bara se om du genom att svara på dom själv kunde guida dig själv till att förstå hur majoriteten ser på saken. Men svarar du inte så har jag svårt att hjälpa dig, har försökt förklara saken ett flertal gånger nu ju.

Angående analys så tar jag en annan väg än du.
Jag kan omgående konstatera att jag omöjligt kan få ihop hur det kunde sluta så illa som det gjorde baserat på den bakgrund som finns i FUP och ett antagande att alla inblandade är fullt normala.

Förhållandet mellan JH och de inblandade är för kort, det förkommer inte tillräckligt allvarliga hot, JH har inget som tvingar henne att hålla fast vid JA, JH har andra alternativ, misshandel av LL gör det inte sannolikare att JH skulle få tillbaks JA, osv.
Det finns liksom inte varken den tid eller de förutsättningar som skulle krävas för att få JH så ur balans att hon styckmördar, ifall hon hade varit normal.

Det förekommer garanterat tusentals snarlika triangeldrama varje år i landet, så hade alla inblandade varit fullt normala hade vi sett tusentals liknande styckmord per år, vilket vi lyckligtvis inte gör.

Att försöka gräva ner sig i detaljer och vaska fram förklaringsmodeller för att pussla ihop en bild där en normal JH blir en styckmördare är helt enkelt en återvändsgränd i detta fallet i min värld.

Ska man få ihop ett realistiskt scenario måste man i princip börja med att anta att JH exempelvis inte besitter normal empatisk förmåga. Annars funkar det inte.

Jag tycker dessutom att det mesta jag läser om fallet och rapporterna från rättegången pekar tydligt åt just det hållet. JH kan till exempel inför anhöriga iskallt sitta och berätta om hur hon sågar isär kroppen för att få ner den i IKEA-kassarna. Är det inte ett tecken på bristande empati så vet jag inte vad som är det.
Citera
2014-12-07, 18:53
Medlem
Citat:
Jag kan omgående konstatera att jag omöjligt kan få ihop hur det kunde sluta så illa som det gjorde baserat på den bakgrund som finns i FUP och ett antagande att alla inblandade är fullt normala..

Så istället för att tänka i banor som ASD eller liknande svårigheter så drar du drevet till max och hoppar direkt på personlighetsstörningar? Trots att det inte finns ett SPÅR av något alls egentligen utanför dessa två relationer i hennes interaktion med medmänniskor?

Ni gör sådana enorma logikvurpor att man kan inte göra annat än att direkt gå på och ifrågasätta eran egentliga kunskapsbas om psykologi och psykiatri överhuvudtaget. Ni använder enormt komplicerade
diagnostiska tillstånd och diagnoser som slagord likt människor som använder ''cp'' som skällsord.

Det är f.ö ingen i den där triangeln som är ''fullt normal'' alla tre är trasiga människor i olika grad.

Men det säger ungefär allt om dig att du tar det som ett tecken på att hon är ''känslolös'' och ''iskall'' för att hon kan sitta och berätta om händelseförloppet, istället för att kanske överväga hur mycket mediciner hon lär ha som pumpas runt i hennes blodomlopp. Facebook-generationen i ett nötskal.
Senast redigerad av dip 2014-12-07 kl. 19:18.
Citera
2014-12-07, 19:05
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Jag kan inte omedelbart höra skillnad på en hästs och en zebras hovslang, på samma sätt som jag generellt inte omedelbart kan skilja en psykopat från en person med normal empati, så det var faktiskt ett bra exempel

Du borde väl ha märkt nu att de flesta i tråden verkar ha en annorlunda syn på saken än du.
Jag tänkte inte förlöjliga dig på något sätt med frågorna, bara se om du genom att svara på dom själv kunde guida dig själv till att förstå hur majoriteten ser på saken. Men svarar du inte så har jag svårt att hjälpa dig, har försökt förklara saken ett flertal gånger nu ju.

Jag kan omgående konstatera att jag omöjligt kan få ihop hur det kunde sluta så illa som det gjorde baserat på den bakgrund som finns i FUP och ett antagande att alla inblandade är fullt normala.

Förhållandet mellan JH och de inblandade är för kort, det förkommer inte tillräckligt allvarliga hot, JH har inget som tvingar henne att hålla fast vid JA, JH har andra alternativ, misshandel av LL gör det inte sannolikare att JH skulle få tillbaks JA, osv.
Det finns liksom inte varken den tid eller de förutsättningar som skulle krävas för att få JH så ur balans att hon styckmördar, ifall hon hade varit normal.

Det förekommer garanterat tusentals snarlika triangeldrama varje år i landet, så hade alla inblandade varit fullt normala hade vi sett tusentals liknande styckmord per år, vilket vi lyckligtvis inte gör.

Att försöka gräva ner sig i detaljer och vaska fram förklaringsmodeller för att pussla ihop en bild där en normal JH blir en styckmördare är helt enkelt en återvändsgränd i detta fallet i min värld.

Ska man få ihop ett realistiskt scenario måste man i princip börja med att anta att JH exempelvis inte besitter normal empatisk förmåga. Annars funkar det inte.

Jag tycker dessutom att det mesta jag läser om fallet och rapporterna från rättegången pekar tydligt åt just det hållet. JH kan till exempel inför anhöriga iskallt sitta och berätta om hur hon sågar isär kroppen för att få ner den i IKEA-kassarna. Är det inte ett tecken på bristande empati så vet jag inte vad som är det.

bra sammanfattning, men det krävs väl att man själv besitter empati för att förstå dina argument.
Citera
2014-12-07, 19:53
Medlem
Snobbs avatar
Kom igen nu (nästan) alla. Vilken tråkig stämning det blivit här nu. Man får väl tycka olika

Kan vi gå vidare och diskutera något annat än om JH är en psykopat eller ej? Vi lär ju inte komma fram till något mer ändå.

Jag funderar på den här tanten som var JA:s granne. Hennes vittnesmål borde väl kastas ut helt då allt hon säger verkar fel. Man kan väl inte ha ett vittne som är så förvirrad/dement. Hon beskriver JH som både normal och kall??? Det är ju två helt olika saker. Hon påstår också att hon ringer på dörrklockan i över 20 minuter när någon skriker som om den blir misshandlad... och hon ringer inte polisen. Tiden stämmer inte och tur är väl det, för annars är det väl helt sjukt. Vem ringer på i hela 20 min om man tror att den bakom dörren blir slagen. Nej, efterkonstruktion säger jag.
Citera
2014-12-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
bra sammanfattning, men det krävs väl att man själv besitter empati för att förstå dina argument.

Jo, jag får väl erkänna att inlägget var utformat som ytterligare ett test för att utröna om dip verkar ha normal empatisk förmåga.

Jag hade med all sannolikhet inte skrivit ett sådant inlägg alls om det inte var för dip eftersom jag ser innehållet som saker som är så självklara efter att ha läst FUP, följt rättegången och läst tråden att de inte behöver upprepas igen. Grundläggande kunskap om hur normala människor normalt interagerar med varandra helt enkelt.
Citera
2014-12-07, 20:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Kom igen nu (nästan) alla. Vilken tråkig stämning det blivit här nu. Man får väl tycka olika

Kan vi gå vidare och diskutera något annat än om JH är en psykopat eller ej? Vi lär ju inte komma fram till något mer ändå.

Jag funderar på den här tanten som var JA:s granne. Hennes vittnesmål borde väl kastas ut helt då allt hon säger verkar fel. Man kan väl inte ha ett vittne som är så förvirrad/dement. Hon beskriver JH som både normal och kall??? ...

Hur kan du tro att allt hon säger är så fel? Hon är ju den ende som faktiskt var på plats, hela tiden. Visst hon kan ha fel men då vill jag ha lite mer bevis för det. Har grannen som bodde på våningen över vittnat??
Senast redigerad av LeeVan 2014-12-07 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in