Citat:
Ursprungligen postat av
dip
Hör du hovslag kanske du skall överväga tänka hästar, inte zebror.
Jag kan inte omedelbart höra skillnad på en hästs och en zebras hovslang, på samma sätt som jag generellt inte omedelbart kan skilja en psykopat från en person med normal empati, så det var faktiskt ett bra exempel
Du borde väl ha märkt nu att de flesta i tråden verkar ha en annorlunda syn på saken än du.
Jag tänkte inte förlöjliga dig på något sätt med frågorna, bara se om du genom att svara på dom själv kunde guida dig själv till att förstå hur majoriteten ser på saken. Men svarar du inte så har jag svårt att hjälpa dig, har försökt förklara saken ett flertal gånger nu ju.
Angående analys så tar jag en annan väg än du.
Jag kan omgående konstatera att jag omöjligt kan få ihop hur det kunde sluta så illa som det gjorde baserat på den bakgrund som finns i FUP och ett antagande att alla inblandade är fullt normala.
Förhållandet mellan JH och de inblandade är för kort, det förkommer inte tillräckligt allvarliga hot, JH har inget som tvingar henne att hålla fast vid JA, JH har andra alternativ, misshandel av LL gör det inte sannolikare att JH skulle få tillbaks JA, osv.
Det finns liksom inte varken den tid eller de förutsättningar som skulle krävas för att få JH så ur balans att hon styckmördar, ifall hon hade varit normal.
Det förekommer garanterat tusentals snarlika triangeldrama varje år i landet, så hade alla inblandade varit fullt normala hade vi sett tusentals liknande styckmord per år, vilket vi lyckligtvis inte gör.
Att försöka gräva ner sig i detaljer och vaska fram förklaringsmodeller för att pussla ihop en bild där en normal JH blir en styckmördare är helt enkelt en återvändsgränd i detta fallet i min värld.
Ska man få ihop ett realistiskt scenario måste man i princip börja med att anta att JH exempelvis inte besitter normal empatisk förmåga. Annars funkar det inte.
Jag tycker dessutom att det mesta jag läser om fallet och rapporterna från rättegången pekar tydligt åt just det hållet. JH kan till exempel inför anhöriga iskallt sitta och berätta om hur hon sågar isär kroppen för att få ner den i IKEA-kassarna. Är det inte ett tecken på bristande empati så vet jag inte vad som är det.