Citat:
Jag har arbetat både på anstalt och på häkte, och redan tidigare i tråden påtalade jag att det är personaltätare på häkte samt att det är kortare insatstid - kortare springtid när larmet går..Du har uppenbart erfarenhet av att jobba "på anstalt". Men brottet skedde i häktet. Efter häktning sker en viss sortering, och det akuta drogruset går över. Personalen har tid att lära känna "klientelet" - "han är bråkig", "han pratar högt men är foglig om man snackar ner honom", "den killen är rädd, det är första gången", etc.
På häktet har man väldigt kort tid att lära känna personer. Där blandas allehanda människor - kontokorts-bedragare och psykotiska mördare i en salig blandning. Då, och där, ska personalen vara "biffiga" och "intimiderande". Fast de ska ju förstås följa lagen!
Jag har tillbringat en natt i häkte (ej LOB), och det var fasansfullt! Folk skrek som djur i korridoren (fattar inte varför..). När jag fick gå på toaletten så mötte jag en storvuxen kille som såg ut som Jeffrey Dahmer. Det var inte roligt.. Men han åtföljdes av två riktigt stora killar (ja, ja... det kunde lika väl ha varit tjejer..), så jag hann fram till toaletten innan han hann slå ihjäl mig!
Huga...
På häktet har man väldigt kort tid att lära känna personer. Där blandas allehanda människor - kontokorts-bedragare och psykotiska mördare i en salig blandning. Då, och där, ska personalen vara "biffiga" och "intimiderande". Fast de ska ju förstås följa lagen!
Jag har tillbringat en natt i häkte (ej LOB), och det var fasansfullt! Folk skrek som djur i korridoren (fattar inte varför..). När jag fick gå på toaletten så mötte jag en storvuxen kille som såg ut som Jeffrey Dahmer. Det var inte roligt.. Men han åtföljdes av två riktigt stora killar (ja, ja... det kunde lika väl ha varit tjejer..), så jag hann fram till toaletten innan han hann slå ihjäl mig!
Huga...
När jag arbetade på häkte var vi i princip alltid två som öppnade häktesdörrarna - på anstalt går du alltid ensam i korridoren.
Var man någon gång ensam om att serva på en dörr så fanns kollegan inte långt borta - och när det gällde intagna som bedömdes som "risker" så var man i princip alltid två bara det handlade om att lämna något i luckan.
Ändå blev en kollega nedslagen - ett brutalt överfall som höll på att sluta mycket illa - av en av den tidsperiodens "farliga" intagna (sett till häktespersonalens säkerhet) - den killen flyttades till oss för att han hade gett sig på personal på i princip varenda häkte han varit på. Hos oss skötte han sig från försommar fram till jul sen slog det slint och han slog ner en kollega.
Samma person placerades sedan på den avdelningen jag arbetade på när jag arbetade på anstalt - han skickades dock vidare av säkerhetsskäl med hänvisning till häktesincidenten.
Om du tillbringade en natt så bör det ha varit som anhållen - innan du flyttar över till häkte/häktesavdelning. Där är det ofta bråkigare än på själva häktet eftersom de har just LOB:are i anslutning till arresten (vanligen i alla fall).
Det finns dock de som kommer till häktet och inte är i så bra "skick" psykiskt av olika skäl och det kan ibland göra att det finns folk som skriker och lever om.