Citat:
Ursprungligen postat av
zemixon
Det kan vara svårupptäckt och det är ju inte det första man tänker så fort blod etc. anträffas. Att se till helheten med ett öppet sinne, överväga samtliga möjliga scenarier och samtidigt notera minsta lilla detalj utan att dra förhastade slutsatser är viktigt!
Försök att vara minst lika kreativ och listig som gärningsmännen...!
Jag instämmer, jag anser i det här VB fallet drog man förhastade slutsatser att KJ var gärningsmannen och allt styrdes mot det speciellt av media, något alternativ fanns helt enkelt inte.
Besvärande uppgifter som exempelvis vittnet på Lejonbacksvägen raderades, som att hon sett i syne det kunde helt enkelt inte vara sant. Allt som varit till fördel mot KJ har ifrågasatts och det är han som skall vara gärningsmannen och ingen får påstå något annat.
För polisen är det mycket viktigt med vittnesuppgifter för att lösa brott, men risken finns att personer vill inte ställa så gärna upp och vittna när de blir betraktade av media och andra som inte trovärdiga när deras uppgifter stämmer inte med vad som är förutbestämt.
Vad gäller vittnet på Lejonbacksvägen har polisen sett henne som seriös och gjorde även en rekonstruktion tillsammans med vittnet, därför ingen kritik mot polisen.
När ingen brottsplats hittades där den borde hittas anser jag att det är inte långsökt att anta brottsplatsen har varit i en skåpbil, jag anser en vanlig personbil kan uteslutas i det här fallet.
Nu fanns det endast två personer som var misstänkta i det här fallet, det är självklart att där borde ha kontrollerats om någon av dem ägde eller hade tillgång till en skåpbil. Om det fanns någon skåpbil i periferin ägaren kunde ha alibi, men skåpbilen kunde ha varit utlånad till gärningsmän.
Om jag antar att en skåpbil hade hittats där man kunde misstänka att styckningsmordet skett, jag är övertygad att de här likspårhundarna hade känt liklukten och hade den blivit tvättad med speciellt rengöringsmedel hade det blivit misstänksamt.
Jag har svårt att förstå när de hade en minnesstund på torget i Boden en ledande politiker säger till de församlade som var i stort antal "vi kan vara glada gärningsmannen sitter bakom lås och bom" det här var när KJ hade blivit häktad och ingen utredning gjorts mot honom.
Jag personligen fick den uppfattningen att KJ var redan utsett till gärningsmannen.