2014-06-24, 22:41
  #80773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nog verkar plantering förekomma...
ca 37 min in i programmet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/393563?programid=4708&playepisode=393563

Anledningen till att dom kom på att det var plantering var för att planteringen var "förmycket" och konstigt, för välordnad plantering.

Man kopplar VBs död till blodet i KJs bil (som ser ut som att det smetats dit), VBs ben till att KJ varit i ödehuset, torson kopplas ihop med KJs lägehet med hjälp av tejpen.

Vad skulle krävas för en sådan plantering?
1. Någon har sökt reda på KJs bil, ha koll på att VB hämtas i den.
2. Redan 10/5 pekar Martin Någon fingret på KJ och hans bil på MPS FB sida.
3. Någon kan ha fått reda på att KJ sökt av huset, alt följt efter för att se vart KJ varit.
4. Tejpen kan någon placerat i KJs badrum, snott vid ett tidigare tillfälle,
KJ kan ha haft någon bild på sin FB där GM har sett tejpen.

KJs FB var öppen och där kan alternativ GM fått reda på allt han behöver för att förbereda en plantering.


Går det verkligen inte att ta reda på ex ip-adressen till som utförde sökningen på KJs bil innan mordet?


Vad menas med att Martin X pekade fingret på KJs bil?
Citera
2014-06-24, 22:59
  #80774
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Går det verkligen inte att ta reda på ex ip-adressen till som utförde sökningen på KJs bil innan mordet?


Vad menas med att Martin X pekade fingret på KJs bil?

Martin Något är en alias på Facebook som skapades i slutet på april 2013.
Denna användare skriver på sin vägg kommentarer ang ett tv program... dö...troll...mm
Sedan går Martin Något in på MPS Facebook sida runt 10/5 och skriver något i stil med att:
Borde inte hennes pojkvän veta något, hämtat henne i någon bil.
(obs detta är inget exakt citat utan bara från minnet)

Jag hoppas att polisen förhoppningsvis har kollat upp denna Martin Något... vore enkelt för dom att kolla med Facebook.
Citera
2014-06-24, 23:06
  #80775
Medlem
MrFolds avatar
Jaha då har någon efter mer än ett år äntligen lyckats gräva fram ett bevis för att försök till plantering faktiskt ägt rum i ett svenskt mordfall. Undrar bara vilket det var och hur det gick, det vore ju onekligen intressant att höra.

Nu kan jag ju inte påstå att det låter som det finns särskilt många likheter mellan fallen. I det verkliga planteringsfallet tycks det ju ha varit så att det var "för mycket". Det var både den ena och den andra grejen som lagts ut på olika ställen, det hade surfats på datorer och den verklige GM hade dessutom lämnat "information" till polisen på ett vis som hade gjort dem misstänksamma. Jag har svårt att se någon tydlig parallell till en ganska liten mängd blod i en bagagelucka och en tejprulle i gärningsmannens bostad. Samt en upplysning om att mordoffret eventuellt skrivit "Hon är knäpp". Inte är det något särskilt övertydligt sätt att peka ut någon på som man inte ens visste om vederbörande hade alibi för mordkvällen och natten dessutom.

Fast Zemixon har förstås löst mordet nu. Podradioprogrammet är självfallet ett ovedersägligt bevis för den ondskefulla konspirationen då inte mindre än 5 eller 6 personer samverkat för att döda en ensam thailändska och kasta skulden på en autistisk pojke.
Citera
2014-06-24, 23:13
  #80776
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha då har någon efter mer än ett år äntligen lyckats gräva fram ett bevis för att försök till plantering faktiskt ägt rum i ett svenskt mordfall. Undrar bara vilket det var och hur det gick, det vore ju onekligen intressant att höra.

Nu kan jag ju inte påstå att det låter som det finns särskilt många likheter mellan fallen. I det verkliga planteringsfallet tycks det ju ha varit så att det var "för mycket". Det var både den ena och den andra grejen som lagts ut på olika ställen, det hade surfats på datorer och den verklige GM hade dessutom lämnat "information" till polisen på ett vis som hade gjort dem misstänksamma. Jag har svårt att se någon tydlig parallell till en ganska liten mängd blod i en bagagelucka och en tejprulle i gärningsmannens bostad. Samt en upplysning om att mordoffret eventuellt skrivit "Hon är knäpp". Inte är det något särskilt övertydligt sätt att peka ut någon på som man inte ens visste om vederbörande hade alibi för mordkvällen och natten dessutom.

Fast Zemixon har förstås löst mordet nu. Podradioprogrammet är självfallet ett ovedersägligt bevis för den ondskefulla konspirationen då inte mindre än 5 eller 6 personer samverkat för att döda en ensam thailändska och kasta skulden på en autistisk pojke.
Det fetstilta var återigen ett prov på din härskarteknik.

Du har ingen aning om hur många som dömts på planterade bevis, det har heller ingen annan. Att det avslöjades i det här fallet var att konstnären drog några penseldrag för mycket. Konstnären i Boden kan ha nöjt sig med rätt antal penseldrag, men missat att komma överens med frun om vad han gjorde kvällen tavlan målades. Men det struntade polisen i.
Citera
2014-06-24, 23:32
  #80777
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha då har någon efter mer än ett år äntligen lyckats gräva fram ett bevis för att försök till plantering faktiskt ägt rum i ett svenskt mordfall. Undrar bara vilket det var och hur det gick, det vore ju onekligen intressant att höra. .

Jodå det har presenterats tidigare ex:

Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Plantering har skett i andra brottsfall och det har både kuriren och åklagare US informationen på.


http://www.kuriren.nu/nyheter/dag-2-i-tingshuset-direkt-pa-kuriren-nu-4651196.aspx?page=2&

Citerar:
Vem har nytta av att lägga ut 16 tomhylsor i direkt anslutning till en mordplats?
- Jag har inte sett några hylsor.

Vem har nytta av att lägga 16 tomhylsor i direkt anslutning till en mordplats?
Citera
2014-06-25, 00:33
  #80778
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Jodå det har presenterats tidigare ex:

Kan vi skaka fram någon fler plantering?
Citera
2014-06-25, 00:51
  #80779
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kan vi skaka fram någon fler plantering?

Jag har tyvärr ingen statistik så fick jag luta mig åt det jag mindes.

värt att läsa i övrigt:

http://www.svt.se/veckans-brott/las-chatten-med-kriminalteknikerna

"Michel: Hur vanligt är det att mördaren planterar Dna på mordplatsen typ fimpar hår mm
Tony Möörk: Hej Michel! Jag har ingen statistik på hur vanligt eller ovanligt det är. Det förekommer säkert att en gärningsman gör detta men jag tror att det är svårt att helteckande plantera spår på en brottsplats så det blir trovärdigt. De flesta mord sker oplanerat och då har gärningsmannen redan avsatt "oplanterat" en mängd spår."

http://www.magasinetparagraf.se/rattssakerhet/placerat-dna
"DNA har placerats
Det har hänt att DNA har placerats ut, hävdar internationella forskare. Placerats för att någon annan ska bli åtalad och fälld, eller för att poliser ska kunna få någon fälld. Det vore rent av konstigt om så inte skett, hävdar de, eftersom det är så oerhört enkelt att placera DNA. Det finns i vår svett, urin, sperma, blod, hårsäckar etcetera.
Hårstrån framstår som det enklaste att hantera. Vi tappar ju ett stort antal hårstrån varje dag. Lämnar dem i duschen, i en kam, en hårborste, på kudden, på våra kläder och möbler vi suttit i under dagen.
Någon kan genomföra ett mord eller ett rån, och lämna efter sig hårstrån från någon annan på brottsplatsen eller i en rånarluva i en flyktbil. Om den vars hår man hittat är därtill är dömd för brott tidigare, så lär han eller hon få svårt att hävda sin oskuld."
Citera
2014-06-25, 01:10
  #80780
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fetstilta var återigen ett prov på din härskarteknik.

Du har ingen aning om hur många som dömts på planterade bevis, det har heller ingen annan. Att det avslöjades i det här fallet var att konstnären drog några penseldrag för mycket. Konstnären i Boden kan ha nöjt sig med rätt antal penseldrag, men missat att komma överens med frun om vad han gjorde kvällen tavlan målades. Men det struntade polisen i.

Ja, och dina passivaggressiva små utfall och regelbundna "uthängningar" av misshagliga meddebattörer i din signatur kan också ses som en slags härskarteknik. Om man vill. Men hur tycker du att jag ska bemöta Zemixon och hans trams om jag nu inte ska välja att ignorera hans små drapor om att bevisningen entydigt pekar mot en konspiration med karatetränaren och hans fru som spindlar i nätet. Jag orkar inte ta det på allvar längre, jag är ledsen. Jag har försökt diskutera med honom, t o m i PM och påpeka det orimliga i hans sätt att dra slutledningar och tolka fakta. To no avail.

I övrigt: Ja det är samma poäng som du gör i inlägg på inlägg: Det är TEORETISKT möjligt att en plantör kan vara i farten, eftersom ingen till 100% motbevisat att det INTE förhåller sig så. Och teoretiskt tänkbart = rimligt tvivel i din bok. Åtminstone i det här fallet. Även där har jag i stort sett gett upp försöken att föra ett sakligt resonemang. Ska jag ändå kommentera din konstnär så säger jag som tidigare: Din iskalle planerare som gör slagningar på bilar en månad i förväg för att kunna sätta dit en tokig autist som cover-up när han ska mörda sin besvärliga älskarinna och samtidigt "glömmer" att fixa ett ordentligt alibi går helt enkelt inte ihop. Det är ett av flera exempel på logisk inkonsistens i dina och andras alternativteorier. Men logik har ju aldrig varit den bärande faktorn i en alternativteori som i stort sett bygger på att tekniska fynd måste vara planterade därför att man tycker att en annan person har bättre motiv än den dömde mördaren. Detta utan att ens ha en aning om ifall personen verkligen hade något motiv och i total ignorans för att majoriteten av män som mördar kvinnor inte har något "motiv" i den meningen, utan handlar i någon slags affekt.
Citera
2014-06-25, 01:13
  #80781
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Jag har tyvärr ingen statistik så fick jag luta mig åt det jag mindes.

värt att läsa i övrigt:

http://www.svt.se/veckans-brott/las-chatten-med-kriminalteknikerna

"Michel: Hur vanligt är det att mördaren planterar Dna på mordplatsen typ fimpar hår mm
Tony Möörk: Hej Michel! Jag har ingen statistik på hur vanligt eller ovanligt det är. Det förekommer säkert att en gärningsman gör detta men jag tror att det är svårt att helteckande plantera spår på en brottsplats så det blir trovärdigt. De flesta mord sker oplanerat och då har gärningsmannen redan avsatt "oplanterat" en mängd spår."

http://www.magasinetparagraf.se/rattssakerhet/placerat-dna
"DNA har placerats
Det har hänt att DNA har placerats ut, hävdar internationella forskare. Placerats för att någon annan ska bli åtalad och fälld, eller för att poliser ska kunna få någon fälld. Det vore rent av konstigt om så inte skett, hävdar de, eftersom det är så oerhört enkelt att placera DNA. Det finns i vår svett, urin, sperma, blod, hårsäckar etcetera.
Hårstrån framstår som det enklaste att hantera. Vi tappar ju ett stort antal hårstrån varje dag. Lämnar dem i duschen, i en kam, en hårborste, på kudden, på våra kläder och möbler vi suttit i under dagen.
Någon kan genomföra ett mord eller ett rån, och lämna efter sig hårstrån från någon annan på brottsplatsen eller i en rånarluva i en flyktbil. Om den vars hår man hittat är därtill är dömd för brott tidigare, så lär han eller hon få svårt att hävda sin oskuld."


Kan vara så att om blodet planterats i KJs bagage så kan GM snott med sig något klädesplagg från KJs bagage i samma veva .
Kroppen verkar vara extremt ren så skulle KJ helt plötsligt plocka av sig handskar när han placerat benen i ödehuset?
Inget DNA från annan på torso.

Har glömt hur det var om WL hade airsoft prylar hos KJ eller hade KJ några saker hos WL?
Har inte FUP just nu men har för mig att WL sa något om detta i ett förhör.
Citera
2014-06-25, 03:20
  #80782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Var upp till Rödbergsfortet idag och det var första gången sedan mordet skedde. Nu klarnade bilden hur det ser ut i Boden med alla fort och det är mer tydligt att det måste någon med kännedom kring fort och andra militär anläggningar som har gjort brottet. Och i det här fallet är KJ den med den största erfarenheten så ja, jag tror de har rätt person. Tycker dock att det är märkligt men också skrämmande att det inte blev rättspsykiatri.

Hur vanligt är det att barn, ungdomar leker eller partajar i området?
Citera
2014-06-25, 03:50
  #80783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det kan vara svårupptäckt och det är ju inte det första man tänker så fort blod etc. anträffas. Att se till helheten med ett öppet sinne, överväga samtliga möjliga scenarier och samtidigt notera minsta lilla detalj utan att dra förhastade slutsatser är viktigt!
Försök att vara minst lika kreativ och listig som gärningsmännen...!
Jag instämmer, jag anser i det här VB fallet drog man förhastade slutsatser att KJ var gärningsmannen och allt styrdes mot det speciellt av media, något alternativ fanns helt enkelt inte.
Besvärande uppgifter som exempelvis vittnet på Lejonbacksvägen raderades, som att hon sett i syne det kunde helt enkelt inte vara sant. Allt som varit till fördel mot KJ har ifrågasatts och det är han som skall vara gärningsmannen och ingen får påstå något annat.
För polisen är det mycket viktigt med vittnesuppgifter för att lösa brott, men risken finns att personer vill inte ställa så gärna upp och vittna när de blir betraktade av media och andra som inte trovärdiga när deras uppgifter stämmer inte med vad som är förutbestämt.
Vad gäller vittnet på Lejonbacksvägen har polisen sett henne som seriös och gjorde även en rekonstruktion tillsammans med vittnet, därför ingen kritik mot polisen.
När ingen brottsplats hittades där den borde hittas anser jag att det är inte långsökt att anta brottsplatsen har varit i en skåpbil, jag anser en vanlig personbil kan uteslutas i det här fallet.
Nu fanns det endast två personer som var misstänkta i det här fallet, det är självklart att där borde ha kontrollerats om någon av dem ägde eller hade tillgång till en skåpbil. Om det fanns någon skåpbil i periferin ägaren kunde ha alibi, men skåpbilen kunde ha varit utlånad till gärningsmän.
Om jag antar att en skåpbil hade hittats där man kunde misstänka att styckningsmordet skett, jag är övertygad att de här likspårhundarna hade känt liklukten och hade den blivit tvättad med speciellt rengöringsmedel hade det blivit misstänksamt.
Jag har svårt att förstå när de hade en minnesstund på torget i Boden en ledande politiker säger till de församlade som var i stort antal "vi kan vara glada gärningsmannen sitter bakom lås och bom" det här var när KJ hade blivit häktad och ingen utredning gjorts mot honom.
Jag personligen fick den uppfattningen att KJ var redan utsett till gärningsmannen.
Citera
2014-06-25, 08:17
  #80784
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, och dina passivaggressiva små utfall och regelbundna "uthängningar" av misshagliga meddebattörer i din signatur kan också ses som en slags härskarteknik. Om man vill. Men hur tycker du att jag ska bemöta Zemixon och hans trams om jag nu inte ska välja att ignorera hans små drapor om att bevisningen entydigt pekar mot en konspiration med karatetränaren och hans fru som spindlar i nätet. Jag orkar inte ta det på allvar längre, jag är ledsen. Jag har försökt diskutera med honom, t o m i PM och påpeka det orimliga i hans sätt att dra slutledningar och tolka fakta. To no avail.

I övrigt: Ja det är samma poäng som du gör i inlägg på inlägg: Det är TEORETISKT möjligt att en plantör kan vara i farten, eftersom ingen till 100% motbevisat att det INTE förhåller sig så. Och teoretiskt tänkbart = rimligt tvivel i din bok. Åtminstone i det här fallet. Även där har jag i stort sett gett upp försöken att föra ett sakligt resonemang. Ska jag ändå kommentera din konstnär så säger jag som tidigare: Din iskalle planerare som gör slagningar på bilar en månad i förväg för att kunna sätta dit en tokig autist som cover-up när han ska mörda sin besvärliga älskarinna och samtidigt "glömmer" att fixa ett ordentligt alibi går helt enkelt inte ihop. Det är ett av flera exempel på logisk inkonsistens i dina och andras alternativteorier. Men logik har ju aldrig varit den bärande faktorn i en alternativteori som i stort sett bygger på att tekniska fynd måste vara planterade därför att man tycker att en annan person har bättre motiv än den dömde mördaren. Detta utan att ens ha en aning om ifall personen verkligen hade något motiv och i total ignorans för att majoriteten av män som mördar kvinnor inte har något "motiv" i den meningen, utan handlar i någon slags affekt.
Jag ser Zemixon, och Lagro, som belastning för de debattörer som ifrågasätter KJ:s skuld, och jag väljer att i stort sett strunta i dem. Det kan du också göra.

Du argumenterar mot planteringsteorin utan ett enda argument mot det.

Du får det att låta som om misstänkt omständighet, alltså avsaknad av alibi som borde finnas, minskar misstanken. Tvärtom höjs misstanken. Avsaknaden av alibi kan bero på att planen sattes i verket snabbt, när MB fick veta i SMS att VB var hos KJ, och paret missade att komma överens om vad de gjorde den aktuella kvällen. Det fanns så mycket annat att tänka på.

Vad har du för belägg för att majoriteten av män som mördar kvinnor inte har något "motiv"? Jag har inget belägg för någotdera, men i de brottstrådar som jag har följt tycks svartsjuka, vårdnadstvister, heder och ekonomi utgöra motiv i en majoritet av fallen. Att brottet utförs i affekt gör varken till eller ifrån, även sådana mord har motiv. Inget av dessa motiv kan appliceras på KJ, däremot ett på paret MB/AN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in