Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
Om tingsrätten bedömde att kvinnan inte skulle ha anmält mannen om han inte avslutat relationen, så bedömde dom alltså att det var en falskanmälning? Varför blev hon då inte dömd?
Som jag fattar det - och jag är som sagt inte jurist/advokat - så försöker rätten beskriva ungefär hur de har tänkt när de kommit fram till sitt domslut.(?) Detta är alltså en av flera saker de tagit i beaktande. Det kan vara så (falskanmälning). Men ingen har lyckats bevisa att det faktiskt är så att hon ljög och falskanmälde och därför kan de (förstås) inte döma henne.
Citat:
Så här skriver man:
"Saknas bevis
Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt."
Vidare står det att "Det går heller inte att bevisa att hon ljugit om våldtäkten.
Väldigt lustigt formulerat alltså? Ja det kan väl vara på så vis.
Ja, jag vet inte heller men jag tolkar det, som sagt, inte som att det skulle vara hans fel att hon anmält.
Citat:
Talar det negativt för mannen om han gjort det menar du? Hur menar rätten?
Är det inte så det sociala samspelet mellan män och kvinnor överlag utspelar sig?
Varför nämner dom det ens om det inte är för att skuldbelägga mannen?
Jag har ingen aning om vad de menar, faktiskt. Visst tycker jag att detta låter negativt för honom, det är ju inte så trevligt att utnyttja någons beundran. Å andra sidan är hon ju faktiskt 25 år om jag fattat rätt, så det är inte så positivt för henne heller, kan jag tycka. Jag vet inte vad som har framkommit om deras förhållande, om rätten kanske ville ge honom en känga för lovat guld och gröna skogar som blev till aska eller så, men rent allmänt förstår jag inte vad det har med domen att göra. Jo förresten, det kanske anknyter till hennes ev. hämndmotiv? Äh, jag vet inte.
Citat:
Ja det är självklart.
Hur står du i frågan samtyckeslag och beviskraven på våldtäktsmål överlag om man får fråga?
Samtyckeslagen har jag, skam till sägandes, inte riktigt satt mig in i men så här oinsatt, känns det som lite problematiskt att få till bra. När det gäller beviskraven vid våldtäktsmål så anser jag att de måste vara höga eftersom brottet är så grovt. Jag inser att det tyvärr kommer att innebära att våldtäktsmän går fria och våldtagna inte får sin rätt och det är för jävligt. Men hur ska vi annars göra? För mig handlar det om grundläggande principer, om hur jag själv skulle vilja bli behandlad. Tills man kunnat bevisa skuld, är man oskyldig.