2014-06-24, 20:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nä, det är inte tvång att anmäla. Och det jag skrev hade inget med lagen att göra heller.
Min poäng med mitt inlägg var.

Är ett brott som man kunde skita i om det gick som man ville någonting som är moraliskt försvarbart att anmäla senare om man inte längre kunde dra fördel av att inte anmäla det?
Efter att man tog en risk och förlorade alltså? Man har gjort sitt drag känns det som.

Och nu utgår jag från detta "En tredje tolkning är att det kan vara sant men att hon inte skulle ha brytt sig om att anmäla om de hade fortsatt förhållandet..."
Jag anser absolut att man kan anmäla ett brott som man avstått från att anmäla på grund av relationen med personen - varför inte?

Om man nu våldtar någon man har en relation till och denne senare anmäler anser jag att man gjort sitt drag och får stå sitt kast. Det finns ett skäl till att preskriptionstiderna är så pass långa som de är för vissa brott - och att man inte skiljer dem i en anmälningstid och utredningstid.
Citera
2014-06-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
"Rätten: Han har utnyttjat sitt kändisskap" Hur tolkar du detta?

"Saknas bevis
Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt. Det går heller inte att bevisa att hon ljugit om den påstådda våldtäkten. 25-åringens advokat, David Massi, säger att hans klient är nöjd med domen.
– Domstolen har gjort en korrekt analys, det borde aldrig gått till åtal från början. Min klient är väldigt lättad, säger han.
Eftersom kvinnan är betydligt yngre framstår det enligt rätten som att Matti Berenett i viss mån utnyttjat kvinnans beundran för hans rollfigur i tv*-serien "Skilda världar"." Hur tolkar du detta?

Hela artikeln genomsyras av att det var mannens fel att hon falskanmälde.
Att du lyckas tolka det annorlunda är fantastiskt med tanke på vad som faktiskt står i artikeln.
Din tolkning av separata stycken tar inte hänsyn till kontexten.

Kika i valfri våldtäktstråd rörande friade "våldtäktsmän", så förstår du förhoppningsvis vad jag menar.
Debatten om samtyckeslag är också ett fint exempel.

Jag är ledsen, men jag kan verkligen inte se att rätten anser att det är hans fel att hon anmälde honom för våldtäkt. Det ser inte ut så för mig hur jag än läser. Jag tycker ju t.o.m. att "Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt." ska tolkas som att tingsrätten ser risken för att hennes anmälan kan vara en ren hämndaktion. Hur skulle det kunna vara hans fel att kvinnan hämnas för att han gör slut? Jag fattar inte.

Han har utnyttjat hennes beundran i viss mån - ja, det kanske han har, säger rätten, men inte mer än så. Det kan ju mycket väl vara väldigt dumt av rätten att säga så överhuvudtaget, ibland pladdras det dumheter i domar tycker jag, men jag ser ändå inte det du ser, att detta skulle innebära att rätten anser att hennes anmälan är hans fel.

I båda fallen har man alltså kommit fram till att man ska fria pga att det inte går att bevisa något. Det verkar vettigt för mig.
Citera
2014-06-24, 20:54
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag anser absolut att man kan anmäla ett brott som man avstått från att anmäla på grund av relationen med personen - varför inte?

Om man nu våldtar någon man har en relation till och denne senare anmäler anser jag att man gjort sitt drag och får stå sitt kast. Det finns ett skäl till att preskriptionstiderna är så pass långa som de är för vissa brott - och att man inte skiljer dem i en anmälningstid och utredningstid.

Mm, men jag utgår från ett scenario där hon var lycklig och opåverkad av våldtäkten så länge hon fick killen hon ville ha. Att hon inte, som du uttryckte dig, brytt sig om att anmäla så länge dom hade en relation.

Det e lite som.

Min cykel vart stulen, sen lämna han tillbaks den och jag vart ihop med tjuven.
Nu har han gjort slut och jag vill anmäla min cykel stulen.
Exakt så är det
Citera
2014-06-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag är ledsen, men jag kan verkligen inte se att rätten anser att det är hans fel att hon anmälde honom för våldtäkt. Det ser inte ut så för mig hur jag än läser. Jag tycker ju t.o.m. att "Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt." ska tolkas som att tingsrätten ser risken för att hennes anmälan kan vara en ren hämndaktion. Hur skulle det kunna vara hans fel att kvinnan hämnas för att han gör slut? Jag fattar inte.

Om tingsrätten bedömde att kvinnan inte skulle ha anmält mannen om han inte avslutat relationen, så bedömde dom alltså att det var en falskanmälning? Varför blev hon då inte dömd?

Så här skriver man:

"Saknas bevis
Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt."

Vidare står det att "Det går heller inte att bevisa att hon ljugit om våldtäkten.

Väldigt lustigt formulerat alltså? Ja det kan väl vara på så vis.

Citat:
Han har utnyttjat hennes beundran i viss mån - ja, det kanske han har, säger rätten, men inte mer än så. Det kan ju mycket väl vara väldigt dumt av rätten att säga så överhuvudtaget, ibland pladdras det dumheter i domar tycker jag, men jag ser ändå inte det du ser, att detta skulle innebära att rätten anser att hennes anmälan är hans fel.

Talar det negativt för mannen om han gjort det menar du? Hur menar rätten?
Är det inte så det sociala samspelet mellan män och kvinnor överlag utspelar sig?
Varför nämner dom det ens om det inte är för att skuldbelägga mannen?

Citat:
I båda fallen har man alltså kommit fram till att man ska fria pga att det inte går att bevisa något. Det verkar vettigt för mig.

Ja det är självklart.
Hur står du i frågan samtyckeslag och beviskraven på våldtäktsmål överlag om man får fråga?
Citera
2014-06-24, 21:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Mm, men jag utgår från ett scenario där hon var lycklig och opåverkad av våldtäkten så länge hon fick killen hon ville ha. Att hon inte, som du uttryckte dig, brytt sig om att anmäla så länge dom hade en relation.
Jag utgår nog från att väldigt få skulle vara lyckliga och helt opåverkade efter en våldtäkt - däremot att människor ibland avstår från anmälan av andra skäl i vissa situationer.

Citat:
Det e lite som.

Min cykel vart stulen, sen lämna han tillbaks den och jag vart ihop med tjuven.
Nu har han gjort slut och jag vill anmäla min cykel stulen.
Exakt så är det
Nej, det är det inte - cykeln går att lämna tillbaka, en våldtäkt kan inte göras ogjord.
Citera
2014-06-24, 21:16
Medlem
Citat:
Jag utgår nog från att väldigt få skulle vara lyckliga och helt opåverkade efter en våldtäkt - däremot att människor ibland avstår från anmälan av andra skäl i vissa situationer.

Finns nog folk som inte påverkas så mycket heller.

Citat:
Nej, det är det inte - cykeln går att lämna tillbaka, en våldtäkt kan inte göras ogjord.

En stöld går inte att lämna tillbaks, men en försoning och varan tillbaka kan förmildra den.
Varan i detta är väl förtroendet och det intima.

Men jag vill påpeka att jag inte vet mer om detta fall.. Utgår bara från ett scenario där dom försonas, är ihop och har sex, lever som ett vanligt par. Inte ett där kvinnan är förtryckt och inlåst i ett skåp hela dagarna..
Citera
2014-06-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Om tingsrätten bedömde att kvinnan inte skulle ha anmält mannen om han inte avslutat relationen, så bedömde dom alltså att det var en falskanmälning? Varför blev hon då inte dömd?

Som jag fattar det - och jag är som sagt inte jurist/advokat - så försöker rätten beskriva ungefär hur de har tänkt när de kommit fram till sitt domslut.(?) Detta är alltså en av flera saker de tagit i beaktande. Det kan vara så (falskanmälning). Men ingen har lyckats bevisa att det faktiskt är så att hon ljög och falskanmälde och därför kan de (förstås) inte döma henne.

Citat:
Så här skriver man:

"Saknas bevis
Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt."

Vidare står det att "Det går heller inte att bevisa att hon ljugit om våldtäkten.

Väldigt lustigt formulerat alltså? Ja det kan väl vara på så vis.

Ja, jag vet inte heller men jag tolkar det, som sagt, inte som att det skulle vara hans fel att hon anmält.

Citat:
Talar det negativt för mannen om han gjort det menar du? Hur menar rätten?
Är det inte så det sociala samspelet mellan män och kvinnor överlag utspelar sig?
Varför nämner dom det ens om det inte är för att skuldbelägga mannen?

Jag har ingen aning om vad de menar, faktiskt. Visst tycker jag att detta låter negativt för honom, det är ju inte så trevligt att utnyttja någons beundran. Å andra sidan är hon ju faktiskt 25 år om jag fattat rätt, så det är inte så positivt för henne heller, kan jag tycka. Jag vet inte vad som har framkommit om deras förhållande, om rätten kanske ville ge honom en känga för lovat guld och gröna skogar som blev till aska eller så, men rent allmänt förstår jag inte vad det har med domen att göra. Jo förresten, det kanske anknyter till hennes ev. hämndmotiv? Äh, jag vet inte.

Citat:
Ja det är självklart.
Hur står du i frågan samtyckeslag och beviskraven på våldtäktsmål överlag om man får fråga?

Samtyckeslagen har jag, skam till sägandes, inte riktigt satt mig in i men så här oinsatt, känns det som lite problematiskt att få till bra. När det gäller beviskraven vid våldtäktsmål så anser jag att de måste vara höga eftersom brottet är så grovt. Jag inser att det tyvärr kommer att innebära att våldtäktsmän går fria och våldtagna inte får sin rätt och det är för jävligt. Men hur ska vi annars göra? För mig handlar det om grundläggande principer, om hur jag själv skulle vilja bli behandlad. Tills man kunnat bevisa skuld, är man oskyldig.
Citera
2014-06-24, 22:35
Medlem
Citat:
Samtyckeslagen har jag, skam till sägandes, inte riktigt satt mig in i men så här oinsatt, känns det som lite problematiskt att få till bra. När det gäller beviskraven vid våldtäktsmål så anser jag att de måste vara höga eftersom brottet är så grovt. Jag inser att det tyvärr kommer att innebära att våldtäktsmän går fria och våldtagna inte får sin rätt och det är för jävligt. Men hur ska vi annars göra? För mig handlar det om grundläggande principer, om hur jag själv skulle vilja bli behandlad. Tills man kunnat bevisa skuld, är man oskyldig.

Domstolsbeslutet är som det är, hur det domstolsbeslutet framställdes i artikeln är det jag ställer mig frågandes till. Väldigt lustigt formulerat om inte annat.

Då tycker jag att du ska ta och sätta dig in i samtyckeslagen, då den i princip innebär omvänd bevisbörda, vilket du vettigt nog inte förespråkar.
Citera
2014-06-24, 22:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Visst går cykeln att lämna tillbaka. Men ägaren kan ha lidit någon form av skada i o m stölden. Problem med resande, merkostnader, div extrabesvär mm.
Citera
2014-06-24, 23:03
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Kan inte scenariot lika gärna vara att hon var rädd för honom och inte vågade anmäla förrän hon kom ifrån honom och pratade med någon om saken?
Citera
2014-06-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Kan inte scenariot lika gärna vara att hon var rädd för honom och inte vågade anmäla förrän hon kom ifrån honom och pratade med någon om saken?

Jo. det kan absolut vara så. Men pga att han sa upp kontakten med henne känns det som hon inte ville lämna honom.
Citera
2014-06-25, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Mannen har rätt till sitt rykte, därför ska kvinnan bevisa att hon inte begått brott och förtalat honom!
Nej, är man misstänkt för brott så ska det bevisas att personen har begått brott. Inte tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in