2014-06-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Så tolkar jag det inte alls. Jag läser det så här: Å ena sidan kan det vara påhitt av henne alltihopa för att han gjorde slut. Å andra sidan kan det vara sant att det var en våldtäkt. I vilket fall som helst, går varken det ena eller det andra att bevisa.

Och går det inte att bevisa så ska hon ju frias, det tycker väl du också?

Precis vart läser du det?

"Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt."

Jag tycker att människor inte ska dömas utan bevis, och att män ska inkluderas i gruppen människor av rättsväsendet.
Citera
2014-06-24, 19:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf

"Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt."

Jag tycker att människor inte ska dömas utan bevis, och att män ska inkluderas i gruppen människor av rättsväsendet.
Han är inte dömd så på vilket sätt menar du att han inte skulle ha inkluderats av tolkningen?
Citera
2014-06-24, 19:41
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En tredje tolkning är att det kan vara sant men att hon inte skulle ha brytt sig om att anmäla om de hade fortsatt förhållandet...

Många som våldtas anmäler ju inte - ofta på grund av den relation som finns med gärningsmannen.

Om den tolkningen stämmer så har hon nog förbrukat sin rätt till att anmäla om det hände något som gick emot hennes planer senare.
Kan man inte dömas för medhjälp till våldtäkt då? Skyddande av brottsling?
Men.
Är brottet vidrigt eller är det något som man kan tänka sig leva med och förlåta?
Är våldtäkt ett brott som du kan låta gå för att du kan vinna på situationen?

Sen har vi ju fått skvallerpressens version av vad rätten säger här. Och rätten har nog gjort ett bra jobb. Dom kan ju inte rå för att folk kan ljuga bra, om hon nu gjort det, jag vet inte. Matti kanske iscensatt något vansinnesscenario i vilket han vill testa sina skådespelartalanger genom att försöka trassla sig ur det.
Citera
2014-06-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf

Jag tolkar det jag ser, precis som du gör själv. Du läser in att tingsrätten lägger skulden på Matti medan jag läser in att tingsrätten ser olika möjliga förklaringar (som t.ex. att hon anmälde för att hämnas) varav ingen går att bevisa, och därför ska hon frias.

Jag instämmer i att människor inte ska dömas utan bevis och jag håller inte med om att män inte skulle inkluderas i gruppen människor av rättsväsendet. Det här fallet visar ju tydligt att det alltså inte räcker med en kvinnas ord för att en man ska bli fälld för våldtäkt, det gick inte ens till rättegång, så vad är problemet här?
Citera
2014-06-24, 19:52
Medlem
Vänta nu, fattar jag det här rätt?

M*tti Beren*tt har stämt en kvinna för falsk tillvitelse, och domstolen har friat kvinnan som stått åtalad?

Det innebär ju att M*atti Beren*tt är oskyldig till våldtäkt, eftersom domstolen har dömt så, så varför diskuteras om han är skyldig eller inte? Det är väl om kvinnan är skyldig att ha ljugit eller inte det här målet handlar om.
Citera
2014-06-24, 19:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Om den tolkningen stämmer så har hon nog förbrukat sin rätt till att anmäla om det hände något som gick emot hennes planer senare.
Kan man inte dömas för medhjälp till våldtäkt då? Skyddande av brottsling?
Men.
Är brottet vidrigt eller är det något som man kan tänka sig leva med och förlåta?
Är våldtäkt ett brott som du kan låta gå för att du kan vinna på situationen?

Sen har vi ju fått skvallerpressens version av vad rätten säger här. Och rätten har nog gjort ett bra jobb. Dom kan ju inte rå för att folk kan ljuga bra, om hon nu gjort det, jag vet inte. Matti kanske iscensatt något vansinnesscenario i vilket han vill testa sina skådespelartalanger genom att försöka trassla sig ur det.
Varför skulle hon ha förbrukat sin rätt att anmäla för att hon hade valt att avstå om de fortsatt i en relation?

På dig låter det som om det skulle vara ett tvång att anmäla och att det skulle föreligga något tvång att anmäla inom en bestämd tidsram... så är det inte.
Citera
2014-06-24, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Hm, vore bättre att kvinnan skulle bevisa att hon inte begått brott, eller vad säger du?
Nej, det är inte så det fungerar, vad fan snackar du om? Eller var du sarkastisk?
Citera
2014-06-24, 19:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Vänta nu, fattar jag det här rätt?

M*tti Beren*tt har stämt en kvinna för falsk tillvitelse, och domstolen har friat kvinnan som stått åtalad?

Det innebär ju att M*atti Beren*tt är oskyldig till våldtäkt, eftersom domstolen har dömt så, så varför diskuteras om han är skyldig eller inte? Det är väl om kvinnan är skyldig att ha ljugit eller inte det här målet handlar om.
Ingen domstol har friat Berenett eftersom utredningen lades ner - dvs aldrig gick till åtal.

Ja, det är huruvida kvinnan ljugit eller inte som rätten skulle ta ställning till och då måste de givetvis också utgå från vad som skett - dvs hennes anmälan mot honom:

Citat:
Det saknas tillräckliga bevis för att 25-åringen ska ha ljugit om våldtäkten. Varken ”Skilda världar”-skådespelaren eller kvinnan är mer trovärdig än den andre, anser tingsrätten och friar kvinnan från alla anklagelser.
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle18980431.ab

Ingen av dem är alltså friade som om rätten skulle ha sagt "oskyldig" - båda är friade för att brott inte har kunnat bevisas.
Citera
2014-06-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag tolkar det jag ser, precis som du gör själv. Du läser in att tingsrätten lägger skulden på Matti medan jag läser in att tingsrätten ser olika möjliga förklaringar (som t.ex. att hon anmälde för att hämnas) varav ingen går att bevisa, och därför ska hon frias.

Jag instämmer i att människor inte ska dömas utan bevis och jag håller inte med om att män inte skulle inkluderas i gruppen människor av rättsväsendet. Det här fallet visar ju tydligt att det alltså inte räcker med en kvinnas ord för att en man ska bli fälld för våldtäkt, det gick inte ens till rättegång, så vad är problemet här?

"Rätten: Han har utnyttjat sitt kändisskap" Hur tolkar du detta?

"Saknas bevis
Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt. Det går heller inte att bevisa att hon ljugit om den påstådda våldtäkten. 25-åringens advokat, David Massi, säger att hans klient är nöjd med domen.
– Domstolen har gjort en korrekt analys, det borde aldrig gått till åtal från början. Min klient är väldigt lättad, säger han.
Eftersom kvinnan är betydligt yngre framstår det enligt rätten som att Matti Berenett i viss mån utnyttjat kvinnans beundran för hans rollfigur i tv*-serien "Skilda världar"." Hur tolkar du detta?

Hela artikeln genomsyras av att det var mannens fel om hon falskanmälde.
Att du lyckas tolka det annorlunda är fantastiskt med tanke på vad som faktiskt står i artikeln.
Din tolkning av separata stycken tar inte hänsyn till kontexten.

Kika i valfri våldtäktstråd rörande friade "våldtäktsmän", så förstår du förhoppningsvis vad jag menar.
Debatten om samtyckeslag är också ett fint exempel.
Senast redigerad av oLf 2014-06-24 kl. 20:11.
Citera
2014-06-24, 20:10
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extr22
Nej, det är inte så det fungerar, vad fan snackar du om? Eller var du sarkastisk?
Mannen har rätt till sitt rykte, därför ska kvinnan bevisa att hon inte begått brott och förtalat honom!
Citera
2014-06-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Mannen har rätt till sitt rykte, därför ska kvinnan bevisa att hon inte begått brott och förtalat honom!

Det är inte en bra princip att bygga ett rättssystem på, att åtalade måste bevisa att de inte begått brottet snarare än att bevisning krävs för åtal.

Om det däremot kunnat styrkas att kvinnan falskanmält så bör ett strängt straff utdelas. Inga mjunstraff som idag, ett par månaders fängelse och x-antal tio tusen i skadestånd.
Det är lindrigt med tanke på att en annan människas liv förmodligen är förstört för all framtid.
Citera
2014-06-24, 20:33
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle hon ha förbrukat sin rätt att anmäla för att hon hade valt att avstå om de fortsatt i en relation?

På dig låter det som om det skulle vara ett tvång att anmäla och att det skulle föreligga något tvång att anmäla inom en bestämd tidsram... så är det inte.

Nä, det är inte tvång att anmäla. Och det jag skrev hade inget med lagen att göra heller.
Min poäng med mitt inlägg var.

Är ett brott som man kunde skita i om det gick som man ville någonting som är moraliskt försvarbart att anmäla senare om man inte längre kunde dra fördel av att inte anmäla det?
Efter att man tog en risk och förlorade alltså? Man har gjort sitt drag känns det som.

Och nu utgår jag från detta "En tredje tolkning är att det kan vara sant men att hon inte skulle ha brytt sig om att anmäla om de hade fortsatt förhållandet..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in