Citat:
Ursprungligen postat av
Varmare
Jag tolkar det jag ser, precis som du gör själv. Du läser in att tingsrätten lägger skulden på Matti medan jag läser in att tingsrätten ser olika möjliga förklaringar (som t.ex. att hon anmälde för att hämnas) varav ingen går att bevisa, och därför ska hon frias.
Jag instämmer i att människor inte ska dömas utan bevis och jag håller inte med om att män inte skulle inkluderas i gruppen människor av rättsväsendet. Det här fallet visar ju tydligt att det alltså inte räcker med en kvinnas ord för att en man ska bli fälld för våldtäkt, det gick inte ens till rättegång, så vad är problemet här?
"
Rätten: Han har utnyttjat sitt kändisskap" Hur tolkar du detta?
"
Saknas bevis
Tingsrätten bedömer att kvinnan kanske aldrig hade polisanmält Matti Berenett om han inte avslutat deras kontakt. Det går heller inte att bevisa att hon ljugit om den påstådda våldtäkten. 25-åringens advokat, David Massi, säger att hans klient är nöjd med domen.
– Domstolen har gjort en korrekt analys, det borde aldrig gått till åtal från början. Min klient är väldigt lättad, säger han.
Eftersom kvinnan är betydligt yngre framstår det enligt rätten som att Matti Berenett i viss mån utnyttjat kvinnans beundran för hans rollfigur i tv*-serien "Skilda världar"." Hur tolkar du detta?
Hela artikeln genomsyras av att det var mannens fel om hon falskanmälde.
Att du lyckas tolka det annorlunda är fantastiskt med tanke på vad som faktiskt står i artikeln.
Din tolkning av separata stycken tar inte hänsyn till kontexten.
Kika i valfri våldtäktstråd rörande friade "våldtäktsmän", så förstår du förhoppningsvis vad jag menar.
Debatten om samtyckeslag är också ett fint exempel.