2014-06-24, 20:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
På ett häkte sitter folk som är misstänkta för alltifrån mord till kontokortsbedrägerier och stöld av kopparskrot. Inget direkt homogent klientel
Där sitter också oskyldiga samt icke dömda som inte vill hamna i mer klister än de redan befinner sig i allmänhet.
Du har inte heller samma interaktion mellan intagna och mindre risk för att de ryker ihop och du som vårdare skall hamna emellan osv.. I allmänhet är också insatstiden från kollegor kortare på häkte än på anstalt osv.

Jag har arbetat på både på häkte och anstalt - jag är inte omedveten om hur det fungerar eller vilka skillnader och likheter som finns.

Edit:
Dessutom förespråkar jag att ensamarbete inte skall förekomma på vare sig anstalt eller häkte - inte att det ena skall prioriteras över det andra avseende den biten.
Senast redigerad av micro113 2014-06-24 kl. 20:19.
Citera
2014-06-24, 20:44
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Där sitter också oskyldiga samt icke dömda som inte vill hamna i mer klister än de redan befinner sig i allmänhet.
Du har inte heller samma interaktion mellan intagna och mindre risk för att de ryker ihop och du som vårdare skall hamna emellan osv.. I allmänhet är också insatstiden från kollegor kortare på häkte än på anstalt osv.

Jag har arbetat på både på häkte och anstalt - jag är inte omedveten om hur det fungerar eller vilka skillnader och likheter som finns.

Edit:
Dessutom förespråkar jag att ensamarbete inte skall förekomma på vare sig anstalt eller häkte - inte att det ena skall prioriteras över det andra avseende den biten.
Och jag tycker att man måste göra farlighetsbedömningar. Att hon var ensam med det här psykfallet var givetvis åt helvete fel, men de flesta som sitter på häkte och anstalt är inte farliga och risken med att utgå från att alla är farliga är att vi får fängelser i stil med USA och Ryssland.
Citera
2014-06-24, 21:16
Medlem
Kenty-59s avatar
Hade man inte kvoterat in kvinnor till dom här jobben hade ju den här tjejen varit vid liv idag, men kvinnor tror ju dom är lika starka som män.
Men det här fallet visar ju tydligt att inte så är fallet, en stackare på kanske 50 kg, blir ihjälslagen pga att en kärring på 60+ inte orkar hålla kvar batongen..
Citera
2014-06-24, 21:19
Medlem
Rooters avatar
Citat:

Edit:

Men det förekommer fortfarande vilket är beklagligt.
Ensam kvinna 20+ under utbildning på klass 1 är kanske inte optimalt.
Efter förflyttning lämnad ensam med patienter på rättspsyk vilket blev anmält utan åtgärd.
Hon klarade sig undan båda gångerna.

Hon får ge sig tillkänna här om hon vill, jag kommer inte kommentera det mer.
Citera
2014-06-24, 21:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Och jag tycker att man måste göra farlighetsbedömningar. Att hon var ensam med det här psykfallet var givetvis åt helvete fel, men de flesta som sitter på häkte och anstalt är inte farliga och risken med att utgå från att alla är farliga är att vi får fängelser i stil med USA och Ryssland.
Vem har sagt att man inte skall göra farlighetsbedömningar - det sker redan i placeringsstadiet faktiskt.
På vilket sätt skulle det motsäga att ensamarbete inte skall få förekomma?

Och nej - att inte tillåta ensamarbete ger inte fängelser i stil med USA eller Ryssland - däremot säkrar det personalen bättre i olika situationer som kan uppstå.
Citera
2014-06-24, 21:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Hade man inte kvoterat in kvinnor till dom här jobben hade ju den här tjejen varit vid liv idag, men kvinnor tror ju dom är lika starka som män.
Men det här fallet visar ju tydligt att inte så är fallet, en stackare på kanske 50 kg, blir ihjälslagen pga att en kärring på 60+ inte orkar hålla kvar batongen..

Så bara såna som garanterat är större, starkare och farligare än klientelet ska få jobba på häkte? Kan bli vissa problem med dom kriterierna.
Citera
2014-06-24, 21:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Men det förekommer fortfarande vilket är beklagligt.
Ensam kvinna 20+ under utbildning på klass 1 är kanske inte optimalt.
Efter förflyttning lämnad ensam med patienter på rättspsyk vilket blev anmält utan åtgärd.
Hon klarade sig undan båda gångerna.

Hon får ge sig tillkänna här om hon vill, jag kommer inte kommentera det mer.
Jag vet att det fortfarande förekommer.

Jag vill dock säga att ensam man med våldsbenägna intagna är inte heller optimalt om det smäller - i de lägena kan det faktiskt vara bättre att vara kvinna eftersom acceptansen för att intagna ger sig på kvinnliga vårdare är lägre än för om de ger sig på manliga vårdare hos klientelet självt.
Dvs - intagna fungerar som skydd, istället för bra rutiner på anstalten där kollegor säkrar varandra och insatstiden hålls kort.
Citera
2014-06-24, 21:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Så bara såna som garanterat är större, starkare och farligare än klientelet ska få jobba på häkte? Kan bli vissa problem med dom kriterierna.
Ja givet hur en del intagna ser ut så skulle det minst sagt bli problem med bemanningen med sådana kriterier.
Citera
2014-06-24, 21:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja givet hur en del intagna ser ut så skulle det minst sagt bli problem med bemanningen med sådana kriterier.

Oh ja, jag minns fortfarande med skräck en viss Alexandersson (han lär väl sitta resten av livet?) som var rätt... stark?

Självklart går det inte att ha som krav att varje enskild vårdare ska kunna övermanna en sån person.
Citera
2014-06-24, 22:36
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Att råna en bank räknas som våldsbrott faktiskt.
Jaha, och var har jag sagt att det inte är ett våldsbrott. Vad jag sade, och jag upprepar, är att den överväldigande majoriteten våldsbrottslingar inte är impulsiva våldsdårar som slår ner folk för minsta lilla, faktum är att de flesta är ganska resonabla och konsekvenstänkande individer som tänker sig för många gånger innan de bär han på någon ur personalen.
Citat:
När jag talar om mitt arbete på en högsäkerhetsanstalt så får du väl ändå utgå ifrån att jag faktiskt vet vilket klientel jag arbetat med -- och det handlade för de flesta om våld, våldsbenägna, personer.
Det är, om du ursäktar, lite svårt att ta dig på allvar med tanke på hur ofta du har fel i juridikforumet. Att du sedan arbetar inom kriminalvården kanske möjligen bekräftar den yrkeskategorins påstådda tillkortakommanden, vad vet jag. Jag är långt ifrån övertygad om att du talar sanning på den här punkten men egentligen spelar det ingen roll, du försöker med anekdotisk bevisföring på ett anonymt forum medan jag sysslar med logik och statistik.
Citat:
De flesta som sitter i fängelse gör det för skitbrott - dock är det inte synonymt med att det skulle vara "säkert" för personalen att hantera dem utan stöd av kollega.
Kan du berätta lite mer om den där "hanteringen". Kriminalvårdspersonal "hanterar" fångar på det sättet att de promenerar med fångarna till olika sysselsättningar och öppnar och låser dörrar och visiterar celler. Det är ytterst ovanligt att personal blir utsatta för våld, desto vanligare att fångar slåss emellan. Så jo, jag skulle vilja påstå att kriminalvårdsarbete är ett av landets mest jobb. Jämför antalet dödsfall inom andra yrkeskategorier så får du se. Gällande kriminalvårdspersonal finns det ett enda dödsfall på personal i modern historia. På poliser under motsvarande tidsperiod är antalet dödsfall i tjänsten 30. Statistiken för vägarbetare och tunga industriarbetare är ännu flerfaldigt högre.
Citat:
Detta är något som du läst in och inget som jag påstått .... i övrigt är det högre personaltäthet och lägre grad av våld mot personalen på häkte än på anstalt.
Skulle gärna vilja se källa på detta, jag påstår förvisso inte motsatsen. Det är i sig inte så konstigt, det är hög personaltäthet på häktena och de häktade sitter oftast inlåsta 23 i cellen 23 timmar om dygnet och varje gång dörren öppnas är det oftast flera ur personalen där.
Citat:
Din referens till Jackie Arklöv, en av de mer skötsamma intagna vi haft på anstalt i Sverige bland långsittarna är väl knappast relevant i sammanhanget.
Det finns hundratals som Jackie Arklöv intagna i svenska anstalter. Människor som är dömda för grova våldsbrott och som suttit massa år men som aldrig burit hand på medintagna eller personal. Att jag tog Arklöv som ett exempel i min jämförelse med Erik Ljungström handlar om att Arklöv är en för allmänheten känd person. Att du inte förstod detta är bara pinsamt för dig.
Citat:
Det som är relevant är den arbetssituation som råder för många som hanterar både sådana som Jackie Arklöv och andra inom kriminalvården betydligt mer våldsbenägna personer. Det är inte acceptabelt med ensamarbete bland intagna helt enkelt.
Överlag tror jag inte att arbetsbördan för landets "plitar" är särskilt betungande. När det gäller ensamarbete så har du en poäng men det är både en resursfråga och en definitionsfråga. Är man ensamarbetande om man arbetar under kameraövervakning där en centralvakt ser varje steg man tar och personal finns i närheten som kan larmas vid behov? Arbetsrättsligt betraktas det vanligen inte som ensamarbete men arbetsrättsdomstolarna har inte haft anledning att pröva frågan. Du talar om "hantering" av intagna vilket säkert för oinvigda låter som om kriminalvårdens personal har att handgripligen "hantera" intagna dagligen och att arbetssituationen är ständigt hotfull. Inget kunde vara längre från verkligheten. Överlag så har jag fått uppfattningen att det råder en rätt kollegial ton mellan fångar och "plitar" på svenska anstalter.
Citera
2014-06-24, 22:56
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59

Vad hade du gjort? Det som hände var ett systemfel, och tre chefer är nu åtalade för vållande av annans död. Men jag är ändå lite nyfiken på vad som hänt om du hade varit ensam med GM? Vilka "moves" hade du tagit till för att eliminera "the bad guy"? För jag antar att du är svensk man, och därmed inte inkvoterad.

Du kanske är MMA-mästare, inte vet jag... Då får du väl söka till KVV då, och balansera inkvoteringen. Du verkar i varje fall ha "cojones", åtminstone här på flashback.
Citera
2014-06-24, 23:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Jaha, och var har jag sagt att det inte är ett våldsbrott. Vad jag sade, och jag upprepar, är att den överväldigande majoriteten våldsbrottslingar inte är impulsiva våldsdårar som slår ner folk för minsta lilla, faktum är att de flesta är ganska resonabla och konsekvenstänkande individer som tänker sig för många gånger innan de bär han på någon ur personalen.
Nej, våldsbrottslingar är inte svensson vem som helst med hög grad av behärskning och låg risk för att skada andra - vore det så, så vore de inte dömda för våldsbrott och därmed skulle de inte heller samlas under begreppet våldsbrottslingar.

Citat:
Det är, om du ursäktar, lite svårt att ta dig på allvar med tanke på hur ofta du har fel i juridikforumet.
Ja, det måste ju vara väldigt ofta med hänsyn till att jag knappt skriver där.. Mupp.

Citat:
Att du sedan arbetar inom kriminalvården kanske möjligen bekräftar den yrkeskategorins påstådda tillkortakommanden, vad vet jag. Jag är långt ifrån övertygad om att du talar sanning på den här punkten men egentligen spelar det ingen roll, du försöker med anekdotisk bevisföring på ett anonymt forum medan jag sysslar med logik och statistik.
Kan du berätta lite mer om den där "hanteringen". Kriminalvårdspersonal "hanterar" fångar på det sättet att de promenerar med fångarna till olika sysselsättningar och öppnar och låser dörrar och visiterar celler. Det är ytterst ovanligt att personal blir utsatta för våld, desto vanligare att fångar slåss emellan. Så jo, jag skulle vilja påstå att kriminalvårdsarbete är ett av landets mest jobb. Jämför antalet dödsfall inom andra yrkeskategorier så får du se. Gällande kriminalvårdspersonal finns det ett enda dödsfall på personal i modern historia. På poliser under motsvarande tidsperiod är antalet dödsfall i tjänsten 30. Statistiken för vägarbetare och tunga industriarbetare är ännu flerfaldigt högre.
Nej jag tänker inte redogöra för kriminalvårdarens arbetsuppgifter - är du intresserad så kolla med kriminalvården.

Vem har talat om dödsfall - jag talar om hot och våld mot personal. Nej, det är inte ytterst sällsynt att man får hantera utbrott mot personalen osv.

Edit:
Citat:
För kriminalvårdare är såväl den fysiska som den psykosociala arbetsmiljön hård. Trakasserier, hot och våld är vanliga arbetsmiljöproblem för kriminalvårdare. Yrkesgruppen har en utsatt situation då de ofta är ensamma med de intagna. Det är därför viktigt att det finns rutiner och beredskap för hot- och våldssituationer.
[...]
Att arbeta ensam är vanligt. Det försvårar hotfulla situationer. Att arbeta ensam kan innebära stark psykisk press.
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Yrken/Kriminalvardare/

Citat:
Nästan vart tredje hot- och våldsbrott sker i arbetslivet och drabbar anställda. Speciellt utsatta är de branscher där värdefullt gods och pengar hanteras, liksom sjukvård, kriminalvård och polisväsende.
http://www.prevent.se/Amnesomrade/Svara-situationer/Hot-och-vald/

Citat:
Skulle gärna vilja se källa på detta, jag påstår förvisso inte motsatsen. Det är i sig inte så konstigt, det är hög personaltäthet på häktena och de häktade sitter oftast inlåsta 23 i cellen 23 timmar om dygnet och varje gång dörren öppnas är det oftast flera ur personalen där.
Ja, suck... Kolla till exempel SEKO:s incidensrapporter.

Citat:
Det finns hundratals som Jackie Arklöv intagna i svenska anstalter. Människor som är dömda för grova våldsbrott och som suttit massa år men som aldrig burit hand på medintagna eller personal. Att jag tog Arklöv som ett exempel i min jämförelse med Erik Ljungström handlar om att Arklöv är en för allmänheten känd person. Att du inte förstod detta är bara pinsamt för dig.
Nej, du är pinsam.

Citat:
Överlag tror jag inte att arbetsbördan för landets "plitar" är särskilt betungande. När det gäller ensamarbete så har du en poäng men det är både en resursfråga och en definitionsfråga. Är man ensamarbetande om man arbetar under kameraövervakning där en centralvakt ser varje steg man tar och personal finns i närheten som kan larmas vid behov?
Ja, det är ensamarbete även om en kamera ser dig.

Det är dessutom i högrisk situationer när du befinner dig i en lång kulvert långt från kollegor som kan bistå om något inträffar.

Citat:
Arbetsrättsligt betraktas det vanligen inte som ensamarbete men arbetsrättsdomstolarna har inte haft anledning att pröva frågan.
Jo, arbetsrättsligt är det ensamarbete även om det finns kameraövervakning.

Citat:
Du talar om "hantering" av intagna vilket säkert för oinvigda låter som om kriminalvårdens personal har att handgripligen "hantera" intagna dagligen och att arbetssituationen är ständigt hotfull. Inget kunde vara längre från verkligheten. Överlag så har jag fått uppfattningen att det råder en rätt kollegial ton mellan fångar och "plitar" på svenska anstalter.
Ja, med vissa konstellationer så är arbetssituationen ständigt hotfull - det finns ingen arbetssituation som kan betraktas som "trygg" och där man kan lita på intagna - i synnerhet inte på anstalt med högre säkerhet där man har ett i grunden våldsbenäget klientel.

Vad du sedan tror lägger jag i samma låda som katten dyngar i.
Senast redigerad av micro113 2014-06-24 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in