Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Så bibeln säger alltså inte att adam och eva är de första människorna? Har du ens läst den?
Adam och Eva må vara de första människorna, men de behöver inte vara de första hominiderna. Vet du vad jag menar med hominider? Jag menar att det kan ha funnits andra människoliknande varelser men inte människor innan Adam och Eva. Det står tex i Genesis 6:4 att "Nephilims" levde på jorden innan floden. Kan det syfta till Neandertalmänniskan? Jag vet inte, kanske.
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Jag har gett mängder med anledningar till varför kontexten handlar om hela jorden, dock.
Nej, om du läser Kontexten så handlar det inte om hela jorden. Ett exempel på vad jag syftar till:
Det står:
Now the earth was corrupt in the sight of God, and the earth was filled with violence. Gen 6:11
Här i denna kontext kan jorden inte betyda hela jorden eftersom hela jorden var inte fylld med korruption. Det levde inga människor tex i Amerika eller Australien. Det var endast den delen av jorden (Mesopotamien) som Gud syftade till och inte hela jorden.
Citat:
Så varför kunde fågeln inte hitta nånstans att landa första gången, men andra var det inga problem?
Antagligen beror det på att fågeln inte kunde hitta torr mark. Detta betyder dock inte att hela jorden var täckt med vatten.
Sen vill jag veta hur du tolkar det fetmarkerade i följande vers:
13 And it came to pass in the six hundred and first year, in the first month, the first day of the month, the waters were
dried up from off the earth Genesis 8:13
Hur tolkar du ordet "earth"? Om du menar att det syftar till hela jorden så innebär det att hela jorden blev torr vilket är omöjligt. Därför måste jorden i denna kontext syfta till marken. Versen säger alltså att marken blev torr och inte hela jorden, eller hur? Om du fortfarande insisterar att jorden i detta sammanhang betyder hela jorden efter att jag bevisat att så inte är fallet, ja då har jag inget mer att säga till dig.
Citat:
Jag har precis förklarat för dig varför. I detalj. Och vad gör du? Upprepar samma jävla korkade dynga som jag precis bemötte. Skit ner dig och ät upp resultatet med sked om du tänker spela dum så fort du har förlorat.
Återigen, jag har förklarat för dig varför texten påstår att en lokal översvämning inträffade. Om du är verkligen intresserad och vill veta mer så kan du läsa denna artikel:
http://ncse.com/rncse/29/5/yes-noahs-flood-may-have-happened-not-over-whole-earth