2014-06-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ingen har väl påstått att människan är 6000 år? Det enda som påstås är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Ingen har heller påstått att Adam och Eva var de första hominiderna.

Varför skulle poängen vara borta? Det enda skrifterna påstår är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Det kan ha funnits andra hominider som skapades innan Adam och Eva.

Du menar att när Bibeln använder ordet "jorden" så betyder det alltid hela jorden? Då vill jag veta hur du tolkar denna vers:
"My punishment is greater than I can bear, Behold, Thou hast driven me out this day from the face of the earth; and from thy face shall I be hid; and I shall be a fugitive and a vagabond in the earth; and it shall come to pass that everyone that findeth me shall slay me." (Genesis 4:13‑14)

Om jorden i detta fall betyder hela jorden, då vill jag veta hur Cain blev utkastad från Tellus? vilken planet landade han på isf? Du ser, jorden i detta fall betyder inte hela jorden. Jag hoppas att du är övertygad att jorden inte alltid behöver betyda hela jorden. Att det står att jorden blev översvämmad kan lika gärna syfta till ett landområde, eller hur?

Återigen, han landade inte på Ararat. Det fanns inget som hette Arrarat berget när Bibeln skrevs. Arrat var ett område vilket jag har bevisat för dig. Arken landade i ett bergområde och Cudi berget är det troligaste alternativet. Vänligen se mina tidigare inlägg.

Nej, ett träd kan inte leva under vatten under ett år. Det har jag heller inte heller påstått. Trädet överlevde troligen pga av att vattnet inte täckte hela världen.

1. Att bergstopparna blev synliga är inget argument för att det har skett en global översvämning. Argumentet fungerar lika bra för en lokal.

2. Om du kan visa att en duva kan klarar av att flyga över hela jorden utan att vila, så har du rätt att det var en global översvämning.
Du tycker det med duvan är det konstiga med historien om Noha??
Citera
2014-06-23, 22:34
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

När man läser på här så är allt ganska övertygande.

http://christiananswers.net/q-eden/edn-c013.html

Senast redigerad av libben 2014-06-23 kl. 22:45.
Citera
2014-06-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Nej det gör det inte.....
Citera
2014-06-23, 22:55
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Ja,ända till textraden:

Remember there are really only a few very large animals, such as the dinosaur or the elephant, and these could be represented by young ones.

Citera
2014-06-23, 23:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ja,ända till textraden:

Remember there are really only a few very large animals, such as the dinosaur or the elephant, and these could be represented by young ones.

LOL LOL LOL
Eller om man beräknar hur många djurarter det var och all föda de måste ha ätit och hur lång tid det måste ha tagit att utfodra dem...
Typ 0.0005 sekunder per art räknat på 18 timmars arbete
Citera
2014-06-23, 23:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad tycker du är det konstiga med berättelsen om Noah?
Citera
2014-06-23, 23:16
Medlem
libbens avatar
Citat:
Vad tycker du är det konstiga med berättelsen om Noah?

Har du lust att förklara hur skeppet skulle byggas och vilken storlek det är i osv?

Kom nu inte med något google svar från någon annan osv. Kan du själv lista x antal djurarter du tror fanns på arken och hur det hela skulle hanteras rent logiskt. Utfodring, burar och renhållning.

När du sedan är klar med denna logiska planritning, så jämför den gärna med dagens super tankers eller kryssningsskepp osv.

Om du inte kan göra en egen uppfattning utan att googla in andras beräkningar så är det lite tråkigt. Poängen är att du själv ska skissa lite på det.

Jag länkar för enkelhetens skull en lista som du sedan kan ställa din logik mot.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_world%27s_longest_ships

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2518943/Worlds-biggest-ship-Prelude-takes-water-time.html

Skepp som är stora och är byggda med robotar och stål osv vs noahs träbåt. Slutledningsförmågan säger dig?

Med tanke på tidsramen Noah hade på sig att bygga båten och "rita" den. Undrar hur beräkningarna såg ut, hade varit skoj att se Noah's skisser på alla beräkningar för att allt skulle hålla för belastningen.

Skeppet Vasa sjönk ju på grund av felaktiga beräkningar. De var ifs inte lika duktiga troligen på att bygga en stor båt som Noah. Undrar hur många stora båtar Noah byggt innan floden.
Senast redigerad av libben 2014-06-23 kl. 23:27.
Citera
2014-06-23, 23:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ingen har väl påstått att människan är 6000 år? Det enda som påstås är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Ingen har heller påstått att Adam och Eva var de första hominiderna.

Sluta nu. Jag orkar inte med mer hjärnröta.

Citat:
Varför skulle poängen vara borta? Det enda skrifterna påstår är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Det kan ha funnits andra hominider som skapades innan Adam och Eva.

Så bibeln säger alltså inte att adam och eva är de första människorna? Har du ens läst den?

När Herren Gud gjorde jord och himmel, när ingen buske fanns på marken och ingen ört hade spirat, eftersom Herren Gud inte hade låtit något regn falla på jorden och ingen människa fanns som kunde odla den – men ett flöde vällde fram ur jorden och vattnade marken – då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse

-----

Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv.

Citat:
Du menar att när Bibeln använder ordet "jorden" så betyder det alltid hela jorden?

Det har jag aldrig påstått. Jag har gett mängder med anledningar till varför kontexten handlar om hela jorden, dock.

Citat:
Återigen, han landade inte på Ararat. Det fanns inget som hette Arrarat berget när Bibeln skrevs. Arrat var ett område vilket jag har bevisat för dig

Nej det har du inte. Du har påstått det. Förstår du skillnaden?

(Det gör för övrigt noll skillnad för mitt argument)

Citat:
Trädet överlevde troligen pga av att vattnet inte täckte hela världen.

Så varför kunde fågeln inte hitta nånstans att landa första gången, men andra var det inga problem?

Citat:
1. Att bergstopparna blev synliga är inget argument för att det har skett en global översvämning. Argumentet fungerar lika bra för en lokal.

Jag har precis förklarat för dig varför. I detalj. Och vad gör du? Upprepar samma jävla korkade dynga som jag precis bemötte. Skit ner dig och ät upp resultatet med sked om du tänker spela dum så fort du har förlorat.

Citat:
2. Om du kan visa att en duva kan klarar av att flyga över hela jorden utan att vila, så har du rätt att det var en global översvämning.

Senast redigerad av Fiffiniffi 2014-06-23 kl. 23:32.
Citera
2014-06-23, 23:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Skepp som är stora och är byggda med robotar och stål osv vs noahs träbåt. Slutledningsförmågan säger dig?
Att trä är helt överlägset stål som byggnadsmaterial till extremstora båtar och Gud gav den informationen till Noa långt innan vår kunskap ens lämnat stål och avancerade legeringar för det överlägsna cederträt...

Hen kommer ändå inte att ge dig ett vettigt svar.
Citera
2014-06-23, 23:38
Medlem
Cloviuss avatar
Bill Nye sammarfattar den magiska båten på mindre än 5 min:
https://www.youtube.com/watch?v=F4OhXQTMOEc
Citera
2014-06-23, 23:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Haha, va? Jisses, den där verkar fan dummare än Christer Åberg ju!
Citera
2014-06-24, 00:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Att trä är helt överlägset stål som byggnadsmaterial till extremstora båtar och Gud gav den informationen till Noa långt innan vår kunskap ens lämnat stål och avancerade legeringar för det överlägsna cederträt...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in