2014-06-16, 01:18
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, medan The Shining är väl den som skiljer sig mest ifrån filmen i jämförelse med boken?

Skulle nog säga att det är Gräsklipparmannen. Det är ju i och för sig en novell, men ändå.
Citera
2014-06-16, 02:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ja, medan The Shining är väl den som skiljer sig mest ifrån filmen i jämförelse med boken?

Läste att Stephen King först var missnöjd med Kubricks filmatisering av ''The Shining'', eftersom en stor del av innehållet och budskapet (som handlade om alkoholism, med koppling till King's eget missbruk) försvann i filmatiseringen. Miniserien från 1997 är ju lite mer detaljerad.

Annars tycker jag som sagt att filmatiseringen av King's böcker ofta stämmer bra överens med originaltexterna. Så är det ju inte alltid. Tänker på ''A Beautiful mind'' (hollywoodfilmen) som är baserad på boken med samma namn av Sylvia Nasar. Dessa två överensstämmer inte alls, Hollywood har ju i princip bara tagit John Nash namn och ändrat allt annat.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-06-16 kl. 02:39.
Citera
2014-06-16, 12:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Skulle nog säga att det är Gräsklipparmannen. Det är ju i och för sig en novell, men ändå.

Juste ja, glömde bort den.
Citera
2014-06-16, 13:21
Medlem
NoTruces avatar
Vad tror ni om hans nya, Mr. Mercedes? Ska vara mer av en traditionell spänningsroman, vad nu det kan innebära.
Citera
2014-06-16, 13:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vad tror ni om hans nya, Mr. Mercedes? Ska vara mer av en traditionell spänningsroman, vad nu det kan innebära.

Vet ingenting om den men kommer nog att köpa den då jag kommer över den, kanske är lika bra att köra en hel blackout och läsa den utan några som helst förväntningar och så.
Citera
2014-06-16, 13:25
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Vet ingenting om den men kommer nog att köpa den då jag kommer över den, kanske är lika bra att köra en hel blackout och läsa den utan några som helst förväntningar och så.

Om den är lika tät och suggestiv som 1922 från Full dark ... kan det bli riktigt bra.
Citera
2014-06-16, 15:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Om den är lika tät och suggestiv som 1922 från Full dark ... kan det bli riktigt bra.

Jag måste ta och läsa om den novellen då jag inte minns så värst mycket utav den, men lokala biblioteket har boken så får låna hem den och läsa igen någon dag framöver!
Citera
2014-06-17, 19:50
Medlem
Jag började läsa Mr.Mercedes idag och fan vad bra det är. I grunden så låter varken handlingen eller karaktärerna särskilt originella men återigen så visar King vilken mästare han är och rätt vad det är så är man helt fast och inne i berättelsen och det är omöjligt att slita sig. Återkommer med en recension när jag läst klart den.
Citera
2014-06-17, 20:30
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Jag började läsa Mr.Mercedes idag och fan vad bra det är. I grunden så låter varken handlingen eller karaktärerna särskilt originella men återigen så visar King vilken mästare han är och rätt vad det är så är man helt fast och inne i berättelsen och det är omöjligt att slita sig. Återkommer med en recension när jag läst klart den.

Det ser jag fram emot! Fler borde skriva recensioner i tråden
Citera
2014-06-23, 21:51
Medlem
orrecrists avatar
Lida var en helt ok bok.
Citera
2014-06-24, 01:27
Medlem
Finitos avatar
Jag har alltid älskat nästan alla filmatiseringar av Stephen Kings böcker. Om det har med nostalgi eller att det är lite B-stuk över det hela vet jag ej.

Jag har på senaste tiden blivit oerhört sugen på att läsa en Stephen King bok, men har svårt för att välja vilken.

Jag är inne på att läsa IT eller Dark Tower-serien.

Kan väl säga att jag aldrig riktigt har läst böcker innan, men av någon anledning har jag blivit väldigt sugen. Kanske för att det pratas om ny filmatisering på IT och även filmatisering på Dark Tower som jag har hört ska vara väldigt bra.

Så vad tycker ni att man skall börja med? Skiljer sig de svenska översättningarna mycket från de engelska? Har varit lite inne på att läsa böckerna på engelska, men det beror på vad det lokala biblioteket har att erbjuda.

Mvh
Senast redigerad av Finito 2014-06-24 kl. 01:30.
Citera
2014-06-24, 12:41
Medlem
Under semesterperioden har jag läst ytterligare ett par King böcker. Tänkte skriva ett par rader om den ifall någon skulle finna det givande.
Tidigare i år har jag läst: Vägbygge, Lida och Raseri.

Fortsatte med Jurtjyrkogården. En av de skräckfilmer jag sett flest gånger under min uppväxt (och även i vuxen ålder), dock aldrig läst boken.
Känns som att jag "förstört" upplevelsen lite genom att se filmen så många gånger. Tycker filmen gör boken rättvisa. Fred Gwynne gör Jud jäkla bra. Boken får klart godkänt.

Flickan som älskade Tom Gordon, inte så mycket skräck men tät och spännande ändå. Höll intresset uppe hela vägen.

Blaze, skriven ganska tidigt i Kings karriär under pseudonymen Bachman. Innehåller vissa likheter med Vägbygge (de bi-polära inslagen). Jag håller med King själv i hans betyg av den "-ganska bra. Avgjort bättre än Vägbygge". Vissa bra personbeskrivningar. En del toppar, en del dalar. Ok.

Det, drog mig lite för att läsa den pga av dess likhet med en tegelsten. Hade dock höga förväntningar på den då många håller den som en av hans bästa.
Förväntningarna infriades. En av dom bättre böcker jag läst. Fantastiska personporträtt. Man får en resa tillbaka till barndomens och uppväxtens mysterier. Fina skräckelement och bra spänning. Lämnade mig med en känsla av tomhet och saknad när man läst klart den. Mycket bra.

Carrie, gillade boken skarpt. fantastisk historia och inramning. Tyckte dock boken kändes något kort. Hade gärna sett en större fördjupning av personerna och händelserna i boken. Upplever att King var något begränsad som författare i början av sin karriär.
Har aldrig sett de Palmas tidiga filmatisering av boken (något genant måste jag tillstå). Jag gillar dock nyinspelningen från 2013 (en av få verkar det som). Tycker den fångar känslan i boken väl och följer den bra (förutom i slutet). Måste se orginalet inser jag nu.

Tror jag härnäst kommer beta av någon kortare bok innan jag ger mig på nästa koloss, i form av Pestens tid vilken jag också har höga förväntningar på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in