2014-06-25, 00:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlygdJonny
Blaze, skriven ganska tidigt i Kings karriär under pseudonymen Bachman. Innehåller vissa likheter med Vägbygge (de bi-polära inslagen). Jag håller med King själv i hans betyg av den "-ganska bra. Avgjort bättre än Vägbygge". Vissa bra personbeskrivningar. En del toppar, en del dalar. Ok.

Han skrev aldrig boken före den blev publicerad 2007, han skrev ett utkast till den men som aldrig publicerades.
Citera
2014-06-25, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Han skrev aldrig boken före den blev publicerad 2007, han skrev ett utkast till den men som aldrig publicerades.
Alright, fel av mig.
Citera
2014-06-25, 11:06
Medlem
Under kupolen, bra eller anus. Verkar spännande men jag vettefasen, han skriver ju så himla långa böcker?
Citera
2014-06-26, 21:09
Bannlyst
Nu är jag på den tredje delen av boken Talismanen och boken är inte en lånebok vilket resulterar i att jag kan läsa boken i lugn takt, några kapitel då och då, men nu börjar den bli mer intressant även om jag gillar boken bitvis fullt ut.

Jag lånade Staden Som Försvann idag dessutom och jag hoppas på många trevliga lästimmar.
Citera
2014-06-26, 23:12
Medlem
Jag är nu klar med Mr.Mercedes och ja vad ska jag säga? Vilken otrolig besvikelse. Jag har väl läst ungefär 90% av allt King har skrivit och den enda gången som jag tidigare har blivit riktigt besviken tidigare var Lisey's Story och nu denna.

Jag såg en längre intervju med King innan jag började läsa boken och där berättade han hur Mr.Mercedes hade börjat som en längre novell på runt hundra sidor och det märks och hade Mr.Mercedes stannat på det planet och varit en del av en bok Likt Full Dark, No Stars så hade den varit fantastisk.

Bokens hundra första sidor är helt fantastiska. Storyn är i grunden bra och intressant och King bygger upp stämningen mästerligt och ger en ny spinn på ett klassiskt tema. Mördaren verkar riktigt creepy och obehaglig och till en början verkar huvudkaraktären också intressant. Sedan går det utför. Det är svårt att säga exakt vad problemet är men den saknar verkligen tempo, intressanta karaktärer och boken står helt enkelt och trampar för länge och till slut så tycker man varken att mördaren är särskilt intressant längre eller att huvudkaraktärerna är så intressanta heller. Synd på en så bra början. Slutet var också såhär "Jaha.." och jag längtade nästan till att bli klar med boken.
Citera
2014-06-27, 23:14
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Jag är nu klar med Mr.Mercedes och ja vad ska jag säga? Vilken otrolig besvikelse. Jag har väl läst ungefär 90% av allt King har skrivit och den enda gången som jag tidigare har blivit riktigt besviken tidigare var Lisey's Story och nu denna.

Jag såg en längre intervju med King innan jag började läsa boken och där berättade han hur Mr.Mercedes hade börjat som en längre novell på runt hundra sidor och det märks och hade Mr.Mercedes stannat på det planet och varit en del av en bok Likt Full Dark, No Stars så hade den varit fantastisk.

Bokens hundra första sidor är helt fantastiska. Storyn är i grunden bra och intressant och King bygger upp stämningen mästerligt och ger en ny spinn på ett klassiskt tema. Mördaren verkar riktigt creepy och obehaglig och till en början verkar huvudkaraktären också intressant. Sedan går det utför. Det är svårt att säga exakt vad problemet är men den saknar verkligen tempo, intressanta karaktärer och boken står helt enkelt och trampar för länge och till slut så tycker man varken att mördaren är särskilt intressant längre eller att huvudkaraktärerna är så intressanta heller. Synd på en så bra början. Slutet var också såhär "Jaha.." och jag längtade nästan till att bli klar med boken.

Det låter inte lovande!
Citera
2014-06-29, 21:08
Medlem
Bromss avatar
Finns "Sometimes They Come Back" utgiven i någon novellsamling på svenska? Kommer ihåg den som en av mina favorit filmer sen barnsben (hur den står sig idag har jag ingen aning om) men skulle vara intressant att få läsa den.
Citera
2014-06-29, 21:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Finns "Sometimes They Come Back" utgiven i någon novellsamling på svenska? Kommer ihåg den som en av mina favorit filmer sen barnsben (hur den står sig idag har jag ingen aning om) men skulle vara intressant att få läsa den.

Den finns publicerad i Jerusalems lott/Majsens barn (kommer inte ihåg i vilken).
Citera
2014-06-29, 21:32
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Den finns med i Dödsbädden (Nightshift). "Ibland kommer de tillbaka".
Citera
2014-06-29, 21:59
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Undrar om någon här läst Dr Sömn (King's uppföljare till Shining) och kan ge sina tankar på den? Läste bara en del av Shining för ett par fyra år sedan, men tänkte återuppta den inom kort, och det vore kul att också läsa uppföljaren då, som tydligen ska behandla Dannys vuxna liv.
Citera
2014-06-30, 00:05
Medlem
Jag skrev det här om Doktor Sömn tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskburgaren
Har läst ut Doktor Sömn och kan säga att den blandade och gav lite. Väldigt mycket AA-drabbel som kunde bli lite väl tröttsamt, åtminstone för min smak. Var inte på samma nivå som Varsel (The Shining), men det var kul att stifta bekantskap med Dan Torrance igen. Klart läsvärd, men kanske inte hans bästa.
Citera
2014-07-03, 14:35
Medlem
Rakiis avatar
Min lokala Akademibokhandel har fått in Mr Mercedes såg jag så den ska jag köpa idag och börja läsa, kommer bli trevligt då jag gillade Doctor Sleep som jag läste tidigare i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in