Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-24, 11:17
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Mycket möjligt också. Det är själva mordscenen vi saknar för att göra någon vettig spekulation på hur det gick till. Är blodet endast i sovrummet och sängen var det nog ett överraskningsstyckdråp enligt JH. Jag skulle nog säga planerat mord isåfall.
Kom på nu att sängen borde vara helt körd bortom all räddning om hon gjort så, i alla fall om hon använt kniv.
Citera
2014-06-24, 11:18
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Du har missat att vi fått rätt bra info från insatt person några sidor bak. Kan ha varit vid 21-tiden igår kväll, backa i tråden och kolla. Annars gick infon ut på att man aldrig slår in kroppsdelar på det här sättet, eller fraktar på vagn.

OK det har jag missat. Det måste vara en väl insatt rättstekniker från Örebro som pm:at då.
Citera
2014-06-24, 11:18
Medlem
Citat:
Det ser ut som om det är två ben i varsitt paket, sen är det torson och två armar i det stora paketet.

När en kropp är färsk luktar det inte speciellt illa och papper går hur bra som helst att använda. Annars används en liksäck antar jag så man slipper lukten i bilen och för allmänheten.

När väl teknikerna är klara med den första genomsökningen tar de nog bort kroppen så fort som möjligt för att förhindra föruttnelse/flugor och försvårande för rättsläkarna att hitta och säkerställa biologiska spår. Att det sker på en kärra kan ha att göra med att det helt enkelt var enklast sätt i den terrängen med vad som fanns tillhands för stunden. Licksäck och bår ligger nog i bilen annars dit kroppsdelarna flyttas så snart de kommit fram dit.
En död kropp börjar lukta ganska så snabbt, en sötsliskig syrlig doft, den kan kännas en bit ifrån också, men visst, för att börja lukta riktigt illa så tar det ett tag. sommartid går det ju ännu fortare, och flugorna kommer ganska snart.
Citera
2014-06-24, 11:20
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Kom på nu att sängen borde vara helt körd bortom all räddning om hon gjort så, i alla fall om hon använt kniv.

Om äganderätten till sängen var motivet så ja. Annars är sängens skick efter dådet nog rätt oviktig i sammanhanget.
Citera
2014-06-24, 11:21
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Tror att postaren menar att om kroppen skulle vara styckad så var kanske delarna paketerade redan då de hittades.
men då borde paketen placerats i plastsäckar eller boxar för att undvika att spår efter mördaren på paketen (fingeravtrck, hårstrån, klädfibrer) gick förlorade. Allt annat skulle varit tjänstefel av en brottsplatstekniker.
Citera
2014-06-24, 11:23
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
En död kropp börjar lukta ganska så snabbt, en sötsliskig syrlig doft, den kan kännas en bit ifrån också, men visst, för att börja lukta riktigt illa så tar det ett tag. sommartid går det ju ännu fortare, och flugorna kommer ganska snart.

Så som jag har inbillat mig så kommer en viss sorts flugor omedelbart, det tar typ någon minut bara efter döden. Medan andra sorter tar god tid på sig. Så visst borde ett lik börja lukta så snart det dör, men inte så intensivt att det behövs liksäck.

De flesta jägare borde väl veta om en djurkropp luktar sötsliskig syrligt och hur lång tid efter ett dödande skott. Själv har jag bara luktat på köttfärs i närbutiken och tyckt det luktat väldigt gott.
Efter ca 1 dag utanför kylen så luktar det surt och äckligt.
Citera
2014-06-24, 11:24
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marquant37
Jag har nu talat med en rättsläkare så alla spekulationer om paket kan avslutas.
Även om det bara påträffas enstaka delar läggs det alltid i liksäckar.
Då var det uträtt.

Bra jobbat. Äntligen. Jag tror halva tråden handlat om dessa paket. Frågan är bara om det finns regler för själva hanteringen från kroppens ursprungsläge till själva liksäck. Gör det något om det tar 30 sekunder extra att flytta kroppen till liksäcken eller måste liksäcken placeras alldeles intill kroppens ursprungsläge för att enligt regler så lite tid som möjligt mellan liksäck och kroppsförflyttning uppnås.

Jag tror fortfarande att det är möjligt att kroppen transporterats till själva liksäcken men bara om det fanns hinder i vägen på något sätt.
Senast redigerad av Hull 2014-06-24 kl. 11:28.
Citera
2014-06-24, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
Jag vet inte vilken våning JA bor på, men ingen hiss nej. så hur sjutton lyckas man bära ut en hel kropp utan att någon ser eller hör något? men ibland hittar även en blind höna ett korn.
Vet du om första våningen ligger i markplan? I så fall kan JH använt en skottkärraför att forsla ut kroppen till ett fordon. Skottkärra bör hon ha hemma på gården. Ev kan hon ha klarat en skottkärra med en kropp ner för en halvtrappa också, om JA bor på 1:a våningen o den ligger en halvtrappa upp. Hon måste i så fall åkt hem o hämtat en skottkärra (eller åkt o köpt ny).
Citera
2014-06-24, 11:29
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vet du om första våningen ligger i markplan? I så fall kan JH använt en skottkärraför att forsla ut kroppen till ett fordon. Skottkärra bör hon ha hemma på gården. Ev kan hon ha klarat en skottkärra med en kropp ner för en halvtrappa också, om JA bor på 1:a våningen o den ligger en halvtrappa upp. Hon måste i så fall åkt hem o hämtat en skottkärra (eller åkt o köpt ny).

Det kan vara möjligt att kärran och pappersinslagning av kroppsdelarna faktiskt var JH:s verk och därmed är alltihop bevismaterial och måste med i bilen.
Citera
2014-06-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ja jag fattar inte heller, det måste ju ha skrikits...?
Håller med, den här FUP:n vill man läsa.

Om det skedde under dagtid, dvs. normal arbetstid för de flesta, så kanske det var så olyckligt (för LL) att det inte fanns några människor hemma och ingen som kunde höra några skrik.
Citera
2014-06-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Eller så har någon annan köpt en skottkärra. Möjligen i god tro.
Citera
2014-06-24, 11:32
Medlem
Citat:
Det kan vara möjligt att kärran och pappersinslagning av kroppsdelarna faktiskt var JH:s verk och därmed är alltihop bevismaterial och måste med i bilen.

Du menar att hon kan ha slagit in sängen i paket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in