2014-06-24, 09:34
Medlem
Hej alla juridikkunniga.

Fråga:
- Hur kommer min mor åt min döda fars 'låsta' tillgångar?

Bakrund:
- Inga särkullsbarn, inget testamente eller 'osämja' bland deltagare.
- Bouppteckning registrerad och klar för c:a ett år sedan.
- Totala tillgångar vid tillfället c:a 82t+81t sek bägge föräldrar.
- Kontobesked Nordea fars tillgångar c:a 15t sek.
- Fars skatteåterbäring c:a 10tkr kommandes som utbet. troligtvis i augusti.
- Fars pensionstillgångar i finland c:a 1t eur.

Anyone, appreciated
Citera
2014-06-24, 10:46
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Om jag vill att en större del av mina tillgångar än 50% går till mina barn (särkullbarn) som arv, hur skriver jag detta i ett testamente? Kan jag skriva rakt av att barnen t.ex. ska ärva 75% av tillgångarna eller måste jag ta med i beräkningen att uppdelningen blir den lagstadgade lotten på 50% först och sedan fördelas 75% av den andra hälften till dem innan maken får något?

Om du helt enkelt vill att dina särkullbarn ska ärva så mycket som möjligt så testamenterar du allting till dem. Det innebär att gemensamma barn med ny make får jämka testamentet för att få ut sin laglott, om de inte begär jämkning så kommer allting tillfalla särkullbarn istället.

Alternativt så testamenterar du laglott till gemensamma barn, och resten till särkullbarn.

Eftersom båda resulterar i ungefär samma sak förmodligen, så röstar jag personligen för det sistnämnda, om de gemensamma barnen trots allt får testamenterat till sig så blir de nog inte lika förbannade på dig, som sedan i processen går ut över särkullbarn.
Citera
2014-06-24, 13:40
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Om du helt enkelt vill att dina särkullbarn ska ärva så mycket som möjligt så testamenterar du allting till dem. Det innebär att gemensamma barn med ny make får jämka testamentet för att få ut sin laglott, om de inte begär jämkning så kommer allting tillfalla särkullbarn istället.

Alternativt så testamenterar du laglott till gemensamma barn, och resten till särkullbarn.

Eftersom båda resulterar i ungefär samma sak förmodligen, så röstar jag personligen för det sistnämnda, om de gemensamma barnen trots allt får testamenterat till sig så blir de nog inte lika förbannade på dig, som sedan i processen går ut över särkullbarn.

Vi ska inte ha några gemensamma barn, så frågan gäller endast särkullbarn och make, vilket gör att min ursprungliga fråga kvarstår.
Citera
2014-06-24, 13:49
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Vi ska inte ha några gemensamma barn, så frågan gäller endast särkullbarn och make, vilket gör att min ursprungliga fråga kvarstår.
Då utvecklar jag mitt svar!

Då ärver särkullbarn allt. Så fungerar det även utan testamente. Det finns två undantag:
1. Man har gemensamma barn, då förvaltar den efterlevande maken pengarna till denne dör, och då ärver gemensamma barn från båda föräldrarna samtidigt, och
2. När du dör har din make mindre än fyra prisbasbelopp, typ 44 400 * 4 = 177 600 kr. Då ärver din make med "försteg".
Ponera att du dör och i bodelningen tilldelas du 100 000 och din make tilldelas 100 000 kr.
Ditt barn ärver genast 100 000, men basbeloppsregeln i Ärvdabalken 3:1 2 st trumfar allt och gör att ditt barn endast ärver 22 400 kr direkt, och make får förvalta resterande 77 600 tills han/hon dör. Då ärver ditt särkullbarn resterande pengar. (inte nödvändigtvis den summan, särkullbarnet får en bestämd arvsandel som kan öka eller minska beroende på hur make förvaltar pengarna).

En make ärver aldrig om inte testamente finns.
Senast redigerad av wh0re 2014-06-24 kl. 13:51.
Citera
2014-06-24, 14:00
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Då utvecklar jag mitt svar!

Då ärver särkullbarn allt. Så fungerar det även utan testamente. Det finns två undantag:
1. Man har gemensamma barn, då förvaltar den efterlevande maken pengarna till denne dör, och då ärver gemensamma barn från båda föräldrarna samtidigt, och
2. När du dör har din make mindre än fyra prisbasbelopp, typ 44 400 * 4 = 177 600 kr. Då ärver din make med "försteg".
Ponera att du dör och i bodelningen tilldelas du 100 000 och din make tilldelas 100 000 kr.
Ditt barn ärver genast 100 000, men basbeloppsregeln i Ärvdabalken 3:1 2 st trumfar allt och gör att ditt barn endast ärver 22 400 kr direkt, och make får förvalta resterande 77 600 tills han/hon dör. Då ärver ditt särkullbarn resterande pengar. (inte nödvändigtvis den summan, särkullbarnet får en bestämd arvsandel som kan öka eller minska beroende på hur make förvaltar pengarna).

En make ärver aldrig om inte testamente finns.

Men fy så krångligt. Hur ska jag skriva ett testamente så att det blir rätt och riktigt om jag vill ha antingen alternativ 1 eller 2:

1. Maken ärver huset, barnen ärver övriga tillgångar.
2. Maken ärver 25%, barnen ärver 75% (av alla tillgångar).

Ett krav jag har vid båda alternativen är att barnen ska ha tillgång till arvet direkt utan att behöva vänta.
Citera
2014-06-24, 16:32
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Men fy så krångligt. Hur ska jag skriva ett testamente så att det blir rätt och riktigt om jag vill ha antingen alternativ 1 eller 2:

1. Maken ärver huset, barnen ärver övriga tillgångar.
2. Maken ärver 25%, barnen ärver 75% (av alla tillgångar).

Ett krav jag har vid båda alternativen är att barnen ska ha tillgång till arvet direkt utan att behöva vänta.
Kan se krångligt ut vid en första anblick kanske, men i grund och botten är det ganska logiskt och finns en bra tanke med alla reglerna. (framför allt att skydda arvingars rätt och efterlevande make)

Ditt krav tillfredsställs om särkullbarnen vill det. Särkullbarn får som huvudregel alltid ut sitt arv, de kan dock välja att frivillig avstå tillfälligt, vilket gör att pengarna går till make och att de får sina pengar när den efterlevande maken dör. Ärvdabalken 3:1 1 st.

Alternativ 1:
Då skriver du helt enkelt ett testamente där du ger huset med FULL äganderätt till maken. Barnen ärver resten automatiskt, men självklart kan man även poängtera detta i testamentet för sakens skull. Exakt hur man bör upprätta testamentet är individuellt, men det måste vara skriftligt.
Du kan kika på kapitel 10 - 11 här
Huvudsakligen skall det vara skriftligt och bevittnas av två vittnen som inte är jäviga (har ett egenintresse i testamentet), dvs, make eller barn får inte vara vittnen. Vittnena behöver bara veta att det är ett testamente de skriver på, inte vad det egentligen står i det. (bifoga gärna info hur och var man kan få tag på dessa eftersom det kan gå många år...)
Förtydliga gärna vilken fastighet det gäller också, för att det inte skall kunna feltolkas.

Alternativ 2:
Då gör du exakt som ovan, men skriver bara att make skall ärva 25 % av dina tillgångar och barn 75 %.
Det krävs inget jätteavancerat testamente egentligen. Men det skall gärna framgå tydligt vad målet med testamentet är. Det räcker att uttrycka sig ordentligt.

I nödfall kan man även upprätta testamente på ett papper utan vittnen, eller berätta för två vittnen vad man vill utan att skriva ner det. ÄB 10:3
Citera
2014-06-30, 17:41
Bannlyst
Skriver angående följande situtation.
Vi är 4 syskon, två bröder och två systrar. Mina två bröder bor utomlands och jag om min syster i sverige. Mamma och pappa hade gemensamt 4 fastigheter, en villa och strandtomt (med fritidshus) i sverige samt två fastigheter utomlands. En koja i alperna och en sommarstuga i grekland.
Mamma dog 3 år sedan och det fanns aldrig något testamente, så pappa övertog allt eller sitter i orubbat bo som det heter. Nu har det kommit fram att pappa skrivit över alla sina 4 fastigheter på min äldre syster. Det finns inget testamente då det har alltid talats om rättvis fördelning och alla kommer att få sin fastighet i framtiden då all har sin egen anknytning till dessa fastigheter.
Det känna helt orimligt att ens pappa skriver över allt till sin dotter.
Hon tror hon äger allt och har låst ut oss alla från att vara på besök i respektive fastighet.

Vad kan vi göra?
Vi har ju våra laglotter när pappa avlider.
Kan man återkräva gåvorna genom att åberopa förstärkt laglotskydd? Detta är ju en uppenbar snedfördening av arvet.
Är det något man kan göra nu.
Har provat tala reson med pappa men han står fast vid sin åsikt att alla ska ges till dottern.

Någon som har ett bra tips?
Citera
2014-07-02, 22:34
Medlem
Hej!
Vår omgifta far gick bort. Han hade inga gemensamma barn med hustru 2, däremot har hon ett särkullbarn. Det var vår far som intjänade större delen av deras tillgångar. Det finns ett testamente i vilket vi två syskon+fruns särkullbarn får vardera 1/3 av arvet efter dem båda.
Nu avstår hustrun sitt arv efter vår far. Men samtidigt säger hon att vi syskon inte ärver något efter henne, utan vårt arv gäller endast efter vår far och hennes dotter ärver henne helt. Det innebär alltså att vi får i slutändan 1/6 var och fruns särkullbarn får 4/6. Kan vi påverka detta?
Citera
2014-07-02, 22:37
Medlem
Till jonagoldendays
Såvitt jag vet står det i ärvdalbalken att man inte genom gåva kan snedfördela ett arv, då skall gåvornas värde kompenseras för de andra barnen vid bodelningen.
Citera
2014-07-02, 22:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GollyDolly
Hej!
Vår omgifta far gick bort. Han hade inga gemensamma barn med hustru 2, däremot har hon ett särkullbarn. Det var vår far som intjänade större delen av deras tillgångar. Det finns ett testamente i vilket vi två syskon+fruns särkullbarn får vardera 1/3 av arvet efter dem båda.
Nu avstår hustrun sitt arv efter vår far. Men samtidigt säger hon att vi syskon inte ärver något efter henne, utan vårt arv gäller endast efter vår far och hennes dotter ärver henne helt. Det innebär alltså att vi får i slutändan 1/6 var och fruns särkullbarn får 4/6. Kan vi påverka detta?
Det stämmer typ...

Ni är också särkullsbarn. Det gör att du och ditt syskon som minst ska få 50% av din fars tillgångar att dela på tillsammans. Nu ger testamentet er 66 % att dela på. De sista 33% är din fars att göra som han vill med, egentligen så kunde han välja att ge dig och ditt syskon 25% var, och särkullsbarnet 50%...

Så helt enkelt så är det helt rätt så långt. Det är inget konstigt alls med det här. Ni får ut mer än vad ni lagligen har rätt till (som är att dela på 50% av faderns tillgångar). Däremot så kanske ni inte tänkt på att hus osv, bilar, m.m. inte nödvändigtvis är fruns att bara behålla hipp som happ. Det kan också vara så att era 66% gör att ni har anspråk på både bostad och bil, er fars halva av det allså. Då är det upp till henne att köpa ut er, eller se till så att det är hennes egna dotter som lyckas ärva hela bostadshalvan på sina 33%.

Ett höjt finger för att ni kanske inte tänkt på vad som egentligen ingår i arvet. Det är mer än pengar och värdepapper. Det är också saker i bostaden och själva bostaden.
Citera
2014-07-03, 11:26
Medlem
Snabb fråga:

Personen A och B bor tillsammans i ett samboförhållande.

De båda äger hälften av huset, dvs. 50/50.

A har 2 stycken (vuxna) barn från ett tidigare förhållande.

A dör.

Hur mycket av lägenheten har B rättighet till? B äger ju 50%, men har B också rättighet till 50% av den som A äger av huset, dvs. 75% sammanlagt?

Vad blir kvar för barnen?

Allt hjälp uppskattas.
Citera
2014-07-03, 12:05
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SenShin
Snabb fråga:

Personen A och B bor tillsammans i ett samboförhållande.

De båda äger hälften av huset, dvs. 50/50.

A har 2 stycken (vuxna) barn från ett tidigare förhållande.

A dör.

Hur mycket av lägenheten har B rättighet till? B äger ju 50%, men har B också rättighet till 50% av den som A äger av huset, dvs. 75% sammanlagt?

Vad blir kvar för barnen?

Allt hjälp uppskattas.

Vad kommer denna lustiga matematik ifrån? Barnen ärver 50 % av huset.
Sambos ärver aldrig varandra om man inte skriver testamente. (Finns vissa basbeloppsregler men jag misstänker att de inte bör blandas in i uppgiften eftersom man får alldeles för lite information för det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in