2011-01-18, 10:21
Bannlyst
Gäller mitt testamente iflall jag dör och har en förvaltare mot min vilja som inte gillar testamentet?
Citera
2011-01-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Nygren
Gäller mitt testamente iflall jag dör och har en förvaltare mot min vilja som inte gillar testamentet?

Generellt nej, men vid bedömningen av giltig av testamente så måste den som skriver också ha tillräcklig sinnesnärvaro och insikt i vad den gör. Där kommer förvaltaren och ev utredning spela stor roll. Förutsatt att testamentet är korrekt upprättat.

När du dör, så upphör förvaltarens förordnade, och denne har inget o göra med det som sker efteråt.
Citera
2011-01-18, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Generellt nej, men vid bedömningen av giltig av testamente så måste den som skriver också ha tillräcklig sinnesnärvaro och insikt i vad den gör. Där kommer förvaltaren och ev utredning spela stor roll. Förutsatt att testamentet är korrekt upprättat.

När du dör, så upphör förvaltarens förordnade, och denne har inget o göra med det som sker efteråt.

Hur gör man för att ett testamente ska anses giltigt?? Räcker det inte med att skriva det i hemmet med sin egen skrivstil och lämna lappen på bordet eller måste man dra till någon myndighet? Om man tar självmord och skriver ett testamente innan det te.x, hur ser man på det? Kommer det faktum att man begick självmord göra så att testamentet inte gäller?

Det är ju bättre att man testamenterar kontopengarna till ngn som får ha roligt för dem än att allt går åt till hyra samt förvaltarens lön... Inte värt att leva om alla ens pengar försvinner på sådant ändå!
Citera
2011-01-18, 22:12
Medlem
Citat:
Hur gör man för att ett testamente ska anses giltigt?? Räcker det inte med att skriva det i hemmet med sin egen skrivstil och lämna lappen på bordet eller måste man dra till någon myndighet? Om man tar självmord och skriver ett testamente innan det te.x, hur ser man på det? Kommer det faktum att man begick självmord göra så att testamentet inte gäller?

Det är ju bättre att man testamenterar kontopengarna till ngn som får ha roligt för dem än att allt går åt till hyra samt förvaltarens lön... Inte värt att leva om alla ens pengar försvinner på sådant ändå!

Du läste inte va? När du dör, har inte förvaltaren något och göra med dig, ditt dödsbo eller dina pengar. Det blir dina föräldrar som ärver om det inte finns giltig testamente.

Och nej, det är inte säkert att det är giltigt om du skriver det tre minuter innan du hoppar ut från fönstret. Och det beror inte på sättet du dör utan andra saker. För giltighet ska det bevittnas osv. Men letar du lite i denna tråd, så kommer du få svar på hur man skriver ett giltigt testamente.
Citera
2011-01-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Men letar du lite i denna tråd, så kommer du få svar på hur man skriver ett giltigt testamente.

Eller så kan ja sammanfatta lite. Testamente är en formhandling som har vissa krav för att vara giltigt, dessa är:

1. Skriftligt
2. Klargörande att det är ett testamente (t.ex. en överskrift) och en tydlig viljeförklaring (min sista vilja...)
3. Vittnesundertecknat
- Det skall vara två vittnen (som inte är släkt med testatorn eller tar del av testamentet) som vid samma tid bevittnar när testatorn undertecknar testamentet med sitt namn. Därefter skall vittnena bestyrka testamentet med sina namnteckningar.
4. Datering av testamentet

Någon registrering krävs inte utan det går bra med ett testamente i byrålådan eller i bankfacket, dock e det ju bra om några vet var det finns så man inte behöver vända upp och ned på allt i jakten. Vid trängande fara kan ett nödtestamente upprättas och då får formkraven frångås, detta är dock i extrema fall då ett vanligt testamente är omöjligt att upprätta. Nödtestamente måste göras till formkravs-testamente när faran upphör. Muntliga testamenten är tillåtna om kravet på skriftlighet är omöjliga att uppnå.

Bara för att snabbt ta din fråga om psykiskt sjuka eller liknande personer satta under nån typ av tillsyn får upprätta testamente är det inte helt lätt att säga. I lagen finns skrivelser om att testamente under tid av sinnesförvirring eller psykisk sjukdom är ogiltiga dessa regler är dock mycket svåra att tillämpa. Beviskraven är omänskligt höga där det i praktiken krävs att en läkare säger att det inte finns skuggan av en chans att personen över huvud taget var medveten om vad denne gjorde (och försök få en läkare att säga det!). En uppmjukning av kraven har diskuterats men än så länge är lagen som den är. Det brukar i branschen lite retfullt sägas att om kraven på i en mordutredning var lika höga skulle inte en man lutad över offret med kniv i hand att fällas.
Citera
2011-01-18, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Eller så kan ja sammanfatta lite. Testamente är en formhandling som har vissa krav för att vara giltigt, dessa är:

1. Skriftligt
2. Klargörande att det är ett testamente (t.ex. en överskrift) och en tydlig viljeförklaring (min sista vilja...)
3. Vittnesundertecknat
- Det skall vara två vittnen (som inte är släkt med testatorn eller tar del av testamentet) som vid samma tid bevittnar när testatorn undertecknar testamentet med sitt namn. Därefter skall vittnena bestyrka testamentet med sina namnteckningar.
4. Datering av testamentet

Någon registrering krävs inte utan det går bra med ett testamente i byrålådan eller i bankfacket, dock e det ju bra om några vet var det finns så man inte behöver vända upp och ned på allt i jakten. Vid trängande fara kan ett nödtestamente upprättas och då får formkraven frångås, detta är dock i extrema fall då ett vanligt testamente är omöjligt att upprätta. Nödtestamente måste göras till formkravs-testamente när faran upphör. Muntliga testamenten är tillåtna om kravet på skriftlighet är omöjliga att uppnå.

Bara för att snabbt ta din fråga om psykiskt sjuka eller liknande personer satta under nån typ av tillsyn får upprätta testamente är det inte helt lätt att säga. I lagen finns skrivelser om att testamente under tid av sinnesförvirring eller psykisk sjukdom är ogiltiga dessa regler är dock mycket svåra att tillämpa. Beviskraven är omänskligt höga där det i praktiken krävs att en läkare säger att det inte finns skuggan av en chans att personen över huvud taget var medveten om vad denne gjorde (och försök få en läkare att säga det!). En uppmjukning av kraven har diskuterats men än så länge är lagen som den är. Det brukar i branschen lite retfullt sägas att om kraven på i en mordutredning var lika höga skulle inte en man lutad över offret med kniv i hand att fällas.

Tack för all info överst.

Psykiskt sjuka? jag är satt under förvaltarskap och jag är inte psykiskt sjuk och lider inte av liknande störningar. Drag av autism, tvångssyndrom samt depression är mina diagnoser plus att jag har diabetes.. Ngn läkare tror att jag har asperger men det ska jag få ändrat, drag av autism är under aspergersdiagnosen.
Citera
2011-01-19, 10:27
Medlem
Citat:
Psykiskt sjuka? jag är satt under förvaltarskap och jag är inte psykiskt sjuk och lider inte av liknande störningar. Drag av autism, tvångssyndrom samt depression är mina diagnoser plus att jag har diabetes.. Ngn läkare tror att jag har asperger men det ska jag få ändrat, drag av autism är under aspergersdiagnosen.

Då du inte är omyndigförklarad (denne term finns ej heller längre) så har du rätt att själv besluta om ditt testamente och din kvarlåtenskap. Du har en förvaltare men detta hindrar inte dig från att skriva ett testamente.

I lagen (ÄB 13:2) står det att testamente är ogiltigt om det upprättats vid inverkan av psykisk störning. Denna term är dock mycket bred och betyder just det som orden ordagrant betyder (och inte vad termen ströd har kommit att innebära i vardagstal), d.v.s. om ditt psyke har blivit stört av något. Detta kan vara en demenssjukdom eller kanske grav autism. Men som jag skrev ovan så är beviskraven för att få igenom psykisk störning vid klander av testamente så höga att det inte finns några rättsfall i närtid som har beviljat en sådan klandertalan. Min väldigt ytliga bedömning av vad du här skriver och framstår säger mig att det inte finns några förhinder för dig att besluta om din kvarlåtenskap. Det är en väldigt stark rättslig princip att man skall få skriva testamente och att en avlidnes sista vilja skall beaktas, även om denne inte helt och fullt är "vid sina sinnes fulla bruk". Skriv du ditt testamente, behöver du hjälp med vittnen kan bankpersonal hjälpa dig.

p.s. Tänk på att vittnena kan komma att användas för att visa att du var medveten om dina handlingar och psykiskt någorlunda frisk vid testamentsundertecknandet, även om deras egentliga uppgift bara är att meddela dig om allvaret i ett testamente. Gå och skriv testamentet en dag då du känner dig frisk, kry (i den mån kan kan känna sig det med en depressionsdiagnos) och utvilad så ska nog allt gå bra.
Citera
2011-01-19, 15:55
Medlem
ApolloGrekens avatar
Vittnena behöver inte veta vad du skriver i testamentet, det viktiga är att dom vet att det är ett testamente.

Ta inte bankpersonal som vittne såvida ni inte känner varandra. Du ska helst ta vittnen som känner dig mycket väl. Om du är rädd att någon tänker klandra testamentet är det bra om du tar vittnen som är såpass unga att dom sannolikt lever när du dör. Du får inte ha någon som du testamenterar till som vittne.
Citera
2011-01-27, 22:30
Medlem
zxqs avatar
Min far dog innan jag föddes, arv?

Hallå Flashback.
Min far dog innan jag föddes, det bör kanske även tilläggas att min mor och min far ej var gifta. Förutom mig, så hade min far även 2 andra barn.
Han hade en egen firma som han drog in mycket pengar på, och han ägde även en villa (antar att han stod som ägare av villan då min mor inte hade någon särskilt imponerande inkomst).

När jag fyllde 18 så fick jag reda på att jag tydligen hade pengar som fanns kvar från min pappa till mig, "hela" 94,000 kronor (eller något åt det håller, kommer inte ihåg exakt) fanns det på ett konto åt mig. Detta fick jag aldrig höra något om under min uppväxt, och även efter min 18-års dag fick jag aldrig se kontot (jag frågade dock aldrig, utan bad min mor föra över pengar till mig när jag behövde).

Såhär i efterhand känns det väldigt absurt att jag enbart skulle få 94,000 kronor från min döde far, som jag antar hade lite mer tillgångar än en medelsvensson.

Kan jag på något sätt ta reda på hur mycket mitt arv faktiskt var på? Jag misstänker att min mor har stulit pengar från mig!
Jag vill inte konfrontera min mor innan jag vet säkert heller. Vem bör jag kontakta för att reda ut det hela, utan att blanda in min mamma?
Citera
2011-01-27, 22:33
Medlem
beavertands avatar
En jurist.
Citera
2011-01-27, 22:35
Medlem
VVeeDs avatar
En advokat eller OGs inkasso tjänst.
Citera
2011-01-27, 22:37
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
En jurist.

Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD
En advokat eller OGs inkasso tjänst.

Vad kan en jurist ta reda på som jag inte själv kan ta reda på via myndigheter? Måste finnas någon myndighet jag kan kontakta för att få reda på hur arvet fördelades?
Var kommer en eventuell jurist få sin info från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in