Citat:
Ursprungligen postat av
Ztartrax
Gällande mord kontra dråp?
JH har kanske inte haft med sig mordvapnet till lägenheten utan hittat det på plats och sen även om hon inte haft för avsikt att döda så kan väl domstolen mena att "hon borde insett att X antal slag med en XX skulle kunna leda till döden"? och därför döma för mord?
Mord är överlagt, alltså planerat. Då ska Jonna ha bestämt sig för att nu jävlar ska jag mörda henne.
Dråp är väl när man i stundens hetta beslutar sig för att döda någon. Typ när man får veta att polaren knullat på tjejen, tar upp en kniv och sätter den i magen på polaren. (Kan ha helt fel här?)
Vållande till annans död är när det är ett misstag, en knuff där offret ramlar med huvudet i bordskanten och dör, till exempel, eller när man vet att bromsarna på bilen är helt körda och man går ut och kör iallafall och kör på någon där man absolut hade kunnat undvika det med fungerande bromsar.
Det är en ganska stor skillnad och mord döms hon antagligen inte till om det inte verkligen varit planerat, m.a.o om inte Jonna tagit sig till lägenheten samtidigt som hon tänkt att om 30 minuter ligger LL där död. Äntligen.
Edit: Tror jag gjorde en rejäl tankevurpa i min trötthet, fixat till nu.