Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-24, 00:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Beror ju på tillvägagångssätt också, många kan ju hota men få gör slag i saken. Kan ju vara en impulshandling ändå, även om hon hotat innan. Men inte förbättrar hon sina odds...

JH har definitivt gjort slag i saken, bokstavligt talat, det är jag övertygad om. Att åka hem till någon och misshandla vederbörande till döds är överlagt mord om du frågar mig, dock lär domstolen snickra ihop en egen värdering, styckdråp är mitt tips, har sett det förr.
Citera
2014-06-24, 00:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Ja precis. Jag menar om han på nåt sätt hjälpt henne aktivt att göra sig med kroppen antingen genom att stycka, eller förflytta eller dumpa. Då hade det nog blivit brott mot griftefriden.

Undrar vad det hade blivit för rubricering om han bara försåg henne med bil eller annat transportmedel men inte rört kroppen i övrigt.

Medhjälp till mord är mitt tips. Genom råd eller dåd ...
Citera
2014-06-24, 00:46
Citat:
Ursprungligen postat av OY
JH har definitivt gjort slag i saken, bokstavligt talat, det är jag övertygad om. Att åka hem till någon och misshandla vederbörande till döds är överlagt mord om du frågar mig, dock lär domstolen snickra ihop en egen värdering, styckdråp är mitt tips, har sett det förr.
Har man planlagt att mörda nån brukar man plocka med sig lämpliga verktyg. Här verkar det vara saker tillgripna på plats, det gör att det ser mindre överlagt ut. Hoppas på mer info efter obduktionen imorgon.
Citera
2014-06-24, 00:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Har man planlagt att mörda nån brukar man plocka med sig lämpliga verktyg. Här verkar det vara saker tillgripna på plats, det gör att det ser mindre överlagt ut. Hoppas på mer info efter obduktionen imorgon.

Hon hade kanske tänkt sig att hennes hästkrafter räckte till, men LL bjöd motstånd, därför tillgrep JH en guldförgylld piedestal eller en vässad smörkniv som låg inom armlängds avstånd och fortsatta kampen för att nå sitt mål, en död LL, det vet vi ingenting om.

Uppsåtet att döda kan vara reellt. Upp till åklagaren att visa ett uppsåt, hoppas att utredningen görs grundligt och att ingen detalj missas, det kan vara vanskligt att bevisa ett uppsåt.
Citera
2014-06-24, 01:00
Medlem
Citat:
varför kopplas JH ihop med JA, är det bekräftat att de haft ett förhållande?
De hade ett förhållande, så har jag förstått det, därför blev JH förbannad när hon påträffade LL i JA:s lägenhet.
Citera
2014-06-24, 01:03
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon hade kanske tänkt sig att hennes hästkrafter räckte till, men LL bjöd motstånd, därför tillgrep JH en guldförgylld piedestal eller en vässad smörkniv som låg inom armlängds avstånd och fortsatta kampen för att nå sitt mål, en död LL, det vet vi ingenting om.

Uppsåtet att döda kan vara reellt. Upp till åklagaren att visa ett uppsåt, hoppas att utredningen görs grundligt och att ingen detalj missas, det kan vara vanskligt att bevisa ett uppsåt.

Nu är det ju en kvinna som är misstänkt. Då ser jag genast i tråden att "hon har mått dåligt en längre tid, hon kanske äter medicin så hon blir mordisk, hon bara råkade ha ihjäl henne.
Hon visste inte ens att hon dödat henne, hon kan inte ha orkat stycka henne själv osv."
Hade det varit en misstänkt man hade han varit ett dreglande monster, en psykopat, en kontrollerande galning som inte kunde acceptera att en kvinna lämnat honom osv.
Är lite tröttsamt med ursäktande av kvinnor i alla lägen.
Snart kommer nån med teorin att det var en ond man som tvingat henne till detta..
Jag väntar tappert..jag vet att kvinnor kan.
Senast redigerad av LaScala 2014-06-24 kl. 01:05.
Citera
2014-06-24, 01:19
Medlem
Gothicas avatar
Jag tror det var en galen psykopat-man som tvingade JH till att mörda
Citera
2014-06-24, 01:32
Medlem
Citat:
OM det nu öht skett någon styckning... Jag tvivlar trots ABs upprepningar, tror kroppen var sargad av misshandel men inte styckad. Men imorgon får vi kanske klarhet.
Håller med. Har den här beryktade bilden dykt upp än?
Citera
2014-06-24, 01:42
Medlem
Gällande mord kontra dråp?

JH har kanske inte haft med sig mordvapnet till lägenheten utan hittat det på plats och sen även om hon inte haft för avsikt att döda så kan väl domstolen mena att "hon borde insett att X antal slag med en XX skulle kunna leda till döden"? och därför döma för mord?
Citera
2014-06-24, 01:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

JH har kanske inte haft med sig mordvapnet till lägenheten utan hittat det på plats och sen även om hon inte haft för avsikt att döda så kan väl domstolen mena att "hon borde insett att X antal slag med en XX skulle kunna leda till döden"? och därför döma för mord?

JH har haft ihjäl LL, klart att hon är en mördare, vad domstolen sedan sätter för etikett på domen är enbart en påföljdsfråga. Mitt tips är att JH blir landets första styckdräperska.
Citera
2014-06-24, 01:55
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Mord är överlagt, alltså planerat. Då ska Jonna ha bestämt sig för att nu jävlar ska jag mörda henne.

Dråp är väl när man i stundens hetta beslutar sig för att döda någon. Typ när man får veta att polaren knullat på tjejen, tar upp en kniv och sätter den i magen på polaren. (Kan ha helt fel här?)

Vållande till annans död är när det är ett misstag, en knuff där offret ramlar med huvudet i bordskanten och dör, till exempel, eller när man vet att bromsarna på bilen är helt körda och man går ut och kör iallafall och kör på någon där man absolut hade kunnat undvika det med fungerande bromsar.

Det är en ganska stor skillnad och mord döms hon antagligen inte till om det inte verkligen varit planerat, m.a.o om inte Jonna tagit sig till lägenheten samtidigt som hon tänkt att om 30 minuter ligger LL där död. Äntligen.

Edit: Tror jag gjorde en rejäl tankevurpa i min trötthet, fixat till nu.
Senast redigerad av StopDropAndRoll 2014-06-24 kl. 02:26.
Citera
2014-06-24, 01:59
Moderator
OYs avatar
Tror ni att JH mulade till LL ett antal gånger i huvudet med en gjutgärnspanna? Därefter transportstyckades kroppen och dumpades på fyndplatsen. Kan inte ha varit en vacker syn.

Hur vet polisen att lägenheten är mordplatsen, hittades blod? I så fall såg JA blodet och ringde polisen när han satte det i samband med likfyndet, men vem tipsade om fyndplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in