Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-24, 02:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Mord är överlagt, alltså planerat. Då ska Jonna ha bestämt sig för att nu jävlar ska jag mörda henne.

Dråp är när det går för långt. En knuff och offret landar fel, några slag eller en greppad kniv i stundens hetta.

Det är en ganska stor skillnad och mord döms hon antagligen inte till om det inte verkligen varit planerat, m.a.o om inte Jonna tagit sig till lägenheten samtidigt som hon tänkt att om 30 minuter ligger LL där död. Äntligen.

Hoppas att polisen kan reda ut vad JH hade tänkt sig med ett besök hos LL. Sms och annan kommunikation kanske kan bringa klarhet.
Citera
2014-06-24, 02:25
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hoppas att polisen kan reda ut vad JH hade tänkt sig med ett besök hos LL. Sms och annan kommunikation kanske kan bringa klarhet.

Vi får hoppas det.

Min magkänsla säger iallafall att detta inte alls varit planerat, även om Jonna hotat LL. Att slänga ur sig hot kan nog vi alla göra när vi är arga. Men självklart gör det saken mycket värre för Jonna om hon hotat LL.
Citera
2014-06-24, 02:26
Medlem
Citat:
Mord är överlagt, alltså planerat. Då ska Jonna ha bestämt sig för att nu jävlar ska jag mörda henne.

Dråp är när det går för långt. En knuff och offret landar fel, några slag eller en greppad kniv i stundens hetta.

Det är en ganska stor skillnad och mord döms hon antagligen inte till om det inte verkligen varit planerat, m.a.o om inte Jonna tagit sig till lägenheten samtidigt som hon tänkt att om 30 minuter ligger LL där död. Äntligen.

Mord behöver inte alls vara planerat. Det är huruvida uppsåtet var att döda,som räknas.
Överlagt (planerat) mord är en annan sak,och har större straffvärde än ett "vanligt mord" i stundens hetta. Mord eller dråp,uppsåt eller inte,kan vara lurigt för åklagare att bevisa. Hugger man t.ex en peson besinningslöst gång på gång i bröstet,är nog tanken (uppsåtet) att döda.
Citera
2014-06-24, 02:28
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruelladevil
Mord behöver inte alls vara planerat. Det är huruvida uppsåtet var att döda,som räknas.
Överlagt (planerat) mord är en annan sak,och har större straffvärde än ett "vanligt mord" i stundens hetta. Mord eller dråp,uppsåt eller inte,kan vara lurigt för åklagare att bevisa. Hugger man t.ex en peson besinningslöst gång på gång i bröstet,är nog tanken (uppsåtet) att döda.

Du kan absolut ha rätt. Jag är inte direkt påläst om mord men har väl försökt ta till mig det jag hört och läst iallafall.

Vi får ju se vad sms och annat visar sen. Har Jonna faktiskt sagt att hon ska ha ihjäl LL så finns ju chansen att det faktiskt blir överlagt mord.
Citera
2014-06-24, 06:20
Medlem
Citat:

Dråp är väl när man i stundens hetta beslutar sig för att döda någon. Typ när man får veta att polaren knullat på tjejen, tar upp en kniv och sätter den i magen på polaren. (Kan ha helt fel här?)

Vållande till annans död är när det är ett misstag, en knuff där offret ramlar med huvudet i bordskanten och dör, till exempel, eller när man vet att bromsarna på bilen är helt körda och man går ut och kör iallafall och kör på någon där man absolut hade kunnat undvika det med fungerande bromsar.

Edit: Tror jag gjorde en rejäl tankevurpa i min trötthet, fixat till nu.

För tidigt på morgonen för tankeverksamhet men jag är ganska säker på att det sitter folk inne för mord fast dem endast satt en kniv i magen på någon i ett slagsmål eller liknande, i stundens hetta.
Citera
2014-06-24, 06:52
Avslutad
Citat:

Dråp är väl när man i stundens hetta beslutar sig för att döda någon. Typ när man får veta att polaren knullat på tjejen, tar upp en kniv och sätter den i magen på polaren. (Kan ha helt fel här?)

Vållande till annans död är när det är ett misstag, en knuff där offret ramlar med huvudet i bordskanten och dör, till exempel, eller när man vet att bromsarna på bilen är helt körda och man går ut och kör iallafall och kör på någon där man absolut hade kunnat undvika det med fungerande bromsar.

Edit: Tror jag gjorde en rejäl tankevurpa i min trötthet, fixat till nu.
AJ dömdes för mord på Ida i Trollhättan, trots att det ej låg nån planering bakom. Om man brukar sånt våld att man kan anses förstå att offret kan dö, men ändå fortsätter, döms man för mord.
Citera
2014-06-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
är det så? Jag läste att även hjälp att röja undan kroppen kan rubricerad som skyddande av brottsling, men jag är ingen expert på detta.

edit: femte inlägget i denna tråd (FB) Skyddande av brottsling

Jag vet inte heller. Jag vet inte ens vilket som rankas som mer allvarligt, skyddande eller brott mot griftefriden.
Å andra sidan så behöver det ena inte utesluta det andra.
Citera
2014-06-24, 07:16
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det är inte normalt att tänka så. Tänka halva Örebro så? OM han tänkte så, då finns det en anledning till det. Såsom tidigare hot eller dyl. LL var inte kriminell (då kan man kanske tänka sig att det kan ske)så det faller sig inte naturligt att JA "anade att det kunde vara LL". Det luktar skumt om det stämmer.
Han hade ju kommit hem och funnit sitt hem "mycket ordentligt städat" vilket han säkert inte blev orolig av, men han saknade tydligen LL också. Tillsammans med en eller fler andra personer har han sedan åkt till LL:s bostad och sökt henne där. Han hade redan börjat oroa sig alltså. (enligt PM)
Senast redigerad av reemka 2014-06-24 kl. 07:50.
Citera
2014-06-24, 07:27
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Varför skulle han sätta ett likfynd i samband med LL bortavaro? I så fall måste JA ha känt till att det fanns en hotbild mot LL tycker jag.
Men om han först reagerade på att hon inte var i hans lgh när han kom hem, sen inte fick tag på henne och försökte leta efter henne, kanske även fick reda på att hon aldrig kommit till jobbet...?
Citera
2014-06-24, 07:30
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Hur visste han var LL kvarlevor fanns då, om det var han som larmade?
Enligt de PM jag fått så är det inte JA som larmat. Polisen kontaktades redan på onsdag kväll och vad jag vet har vi ingen aning om vem som ringde då.
Citera
2014-06-24, 07:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Han hade ju kommit hem och funnit sitt hem "mycket ordentligt städat" vilket han säkert blev orolig av, men han saknade tydligen LL också. Tillsammans med en eller fler andra personer har han sedan åkt till LL:s bostad och sökt henne där. Han hade redan börjat oroa sig alltså. (enligt PM)

Det kan säkert stämma, men vem ringde och tipsade polisen om var LL kvarlevor låg? Har JA anmält LL som försvunnen, har han sagt till polisen att han tror att liket är LL. När hörde han av sig till polisen, gjorde han det öht?

När blev det allmänt känt att polisen hade hittat en död människa?
Citera
2014-06-24, 07:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Han hade ju kommit hem och funnit sitt hem "mycket ordentligt städat" vilket han säkert blev orolig av, men han saknade tydligen LL också. Tillsammans med en eller fler andra personer har han sedan åkt till LL:s bostad och sökt henne där. Han hade redan börjat oroa sig alltså. (enligt PM)

Det här med att han med andra personer åkt till LL´s bostad o sökt henne är nya uppgifter för mig.
Om han blivit orolig så måste det funnits en hotbild som LL uttalat sig om.

Jag kan också bli orolig när jag läser tidningen och ser om olyckor, brott osv som sker i orter jag känner människor, men jag ringer inte polisen varenda gång.

Vad menar man med "mycket ordentligt städat"? J
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in