Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-23, 22:45
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Och hur vet du att hon blev bedragen? Du gissar väl som alla andra här i tråden.
Har inte påstt att jag vet, jag har lagt fram en teori. Du påstod att JH inte kunde vara svartsjuk på JN om hon var den som gjorde slut. Det är feltänkt, vilket jag påvisade.
Citera
2014-06-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det är inte normalt att tänka så. Tänka halva Örebro så? OM han tänkte så, då finns det en anledning till det. Såsom tidigare hot eller dyl. LL var inte kriminell (då kan man kanske tänka sig att det kan ske)så det faller sig inte naturligt att JA "anade att det kunde vara LL". Det luktar skumt om det stämmer.

Men om mordet skedde i JA:s lägenhet, är det inte då troligt att han misstänkt något redan kvällen innan men inte förstått omfattningen förrän dagen efter, alternativt att han faktiskt var delaktig på något sätt och tog sitt förnuft till fånga när nyheten läkt ut och då kontaktar polis.
Citera
2014-06-23, 22:52
Citat:
Det är inte normalt att tänka så. Tänka halva Örebro så? OM han tänkte så, då finns det en anledning till det. Såsom tidigare hot eller dyl. LL var inte kriminell (då kan man kanske tänka sig att det kan ske)så det faller sig inte naturligt att JA "anade att det kunde vara LL". Det luktar skumt om det stämmer.
Kan ju vara så att JA visste att JH var på väg över till hans lägenhet för att prata med LL, i samband med att han skulle till jobbet. Kan vara så att han kände till LLs roll i att JHs o JNs förhållande tog slut. Kan vara så att han försökte få kontakt med LL under em/kvällen för att höra hur konfrontationen gått. om han inte fick tag på henne o sen läste att ett lik hittats kan han ju anat/fasat för att det skulle kunna vara LL...
Citera
2014-06-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
Nej, jag vet inte mer än du. Jag tror dock inte på olyckliga vikarier och annat trams. Polisen skulle knappast låta tidningarna skriva styckmord annars. Man skulle dementera för att inte skapa oro i samhället. Polisen har även sådana uppgifter. Dessutom anger ju tidningarna polisen som källa. Vi får nog dessvärre lita på den informationen.

Dessutom borde anhöriga ha reagerat och kontaktat tidningen ifall det inte vore styckmord (tycker jag) för dem har nog fått reda på om det är så eller inte.
Citera
2014-06-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kan ju vara så att JA visste att JH var på väg över till hans lägenhet för att prata med LL, i samband med att han skulle till jobbet. Kan vara så att han kände till LLs roll i att JHs o JNs förhållande tog slut. Kan vara så att han försökte få kontakt med LL under em/kvällen för att höra hur konfrontationen gått. om han inte fick tag på henne o sen läste att ett lik hittats kan han ju anat/fasat för att det skulle kunna vara LL...

Poäng där, men finns det något belägg för att JH och JA känner varandra? Finns överhuvud taget väldigt lite uppgifter om JA, mystisk person..
Citera
2014-06-23, 22:56
Medlem
Citat:
Har inte påstt att jag vet, jag har lagt fram en teori. Du påstod att JH inte kunde vara svartsjuk på JN om hon var den som gjorde slut. Det är feltänkt, vilket jag påvisade.

Jag skulle snarare vilja kalla det för olika tänkt, Din teori är inte bättre och mera rätt tänkt än någon annans här i tråden.
Citera
2014-06-23, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Jag skulle snarare vilja kalla det för olika tänkt, Din teori är inte bättre och mera rätt tänkt än någon annans här i tråden.
Den hänger ihop bättre i alla fall o svarar på fler frågor.
Citera
2014-06-23, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Poäng där, men finns det något belägg för att JH och JA känner varandra? Finns överhuvud taget väldigt lite uppgifter om JA, mystisk person..
Jag fick för mig att jag läst att de var vänner, men jag kan ha fel. Kanske var det LL som själv berättade för JH var hon fanns o sa till JH att komma över för att de skulle rensa luften. LL kan ju ha haft JAs tillåtelse i detta, tidpunkten kanske var vald efter att JA skulle åka till jobbet o LL o JH skulle få ha lägenheten för sig själva. LL bodde väl hemma, knappast lätt att ta en diskussion med JH i föräldrahemmet. LL trodde knappast att JH skulle gå till handgripligheter, att det skulle urarta till en farlig situation.
Citera
2014-06-23, 23:07
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det är inte normalt att tänka så. Tänkte halva Örebro så? OM han tänkte så, då finns det en anledning till det. Såsom tidigare hot eller dyl. LL var inte kriminell (då kan man kanske tänka sig att det kan ske)så det faller sig inte naturligt att JA "anade att det kunde vara LL". Det luktar skumt om det stämmer.

Citat:
Men om mordet skedde i JA:s lägenhet, är det inte då troligt att han misstänkt något redan kvällen innan men inte förstått omfattningen förrän dagen efter, alternativt att han faktiskt var delaktig på något sätt och tog sitt förnuft till fånga när nyheten läkt ut och då kontaktar polis.

Fast nu står det ju ordagrant i texten: Enligt PM ska JA ha börjat fatta misstankar när han på torsdag morgon läste om likfyndet i tidningarna, och då kontaktat polisen eftersom han anade att det kunde vara LL.

Vad fick honom att fatta misstankar då? Om man så snabbt tänker "åhnej!! Det måste vara xx" ?

Citat:

Kan vara ja... Vad fick JA att tänka i de banor han gjorde? Att han genast tänkte " Det måste vara LL"?
Blod?
Citera
2014-06-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ja kontaktar per tele/berättar hemma, de greps ju hur som helst samtidigt.

Sen kan man fundera över följande:

JN verkar ju engagerad i gården eftersom han fixar med rasad lada. JN och JH har gjort slut och hästar ska säljas, kanske JN tänkt sig att bo kvar och JH måste flytta. Det står ju helt klart att hon inte varit på topp sista tiden, skräpmat, övervikt och dessutom advokatens utsaga om att hon mått dåligt några veckor (minst). Någonstans i tråden står att JN och LL har en romans, kanske JH ser LL som orsaken till all hennes olycka. JA är enbart delaktig eftersom LL lånar JA:s lägenhet för att träffa JN i smyg. Spekulationer runt detta finns beskrivet men finns det belägg för romansen?

Tänkbart motiv hur som helst!

Någon skrev tidigare i tråden att JA och JN inte känner varandra och det vore då märkligt om JN och LL lånar JA`s lägenhet för att träffas.
Citera
2014-06-23, 23:17
Citat:
Fast nu står det ju ordagrant i texten: Enligt PM ska JA ha börjat fatta misstankar när han på torsdag morgon läste om likfyndet i tidningarna, och då kontaktat polisen eftersom han anade att det kunde vara LL.

Vad fick honom att fatta misstankar då? Om man så snabbt tänker "åhnej!! Det måste vara xx" ?

Kan vara ja... Vad fick JA att tänka i de banor han gjorde? Att han genast tänkte " Det måste vara LL"?
Blod?
Tycker inte att det är jättekonstigt om man gör kopplingen "kompis ska träffa en människa som är jävligt förbannad på den" - "jag får ingen kontakt med min kompis under kvällen/morgonen" - "ung person hittas mördad under natten - kan det vara min kompis?". Så ringer man polisen o hör om de har identiferat den mördade, för själv är man orolig för en kompis man inte får kontakt med.
Citera
2014-06-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Hon kanske misshandlade LL grovt, ringde JN och åkte därifrån. Under tiden dog LL.
JN åker dit, hittar LL död och får den ljusa idén att skydda JN samt JA genom att gömma kroppen.
Kan förklara varför JH nekar att ha dödat henne, hon kanske inte ens visste att hon dödat henne.
Eller så finns det en fjärde person som hjälpte till, och JN samt JA är oskyldiga. JH är då skyldig till dråp.

Var det inte LL:s jobb som anmält henne försvunnen? Eller läste jag helt fel?

Sen kan det även vara så att JA försökt nå LL, läste om en hittad kropp och ringt polisen då han misstänkte att det var hon, pga tidigare bråk mellan LL samt JH?

Hon nekar inte till att ha dödat henne, erkänner misshandel och vållande till annans död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in