Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-23, 20:07
Medlem
Svidmyras avatar
Den döda har tydligen haft någon inre svaghet/skada/sjukdom som hade kunnat orsaka hennes död förr eller senare. Hon dog tydligen för att något brast eller slutade fungera. Det hade kunnat hända i sömnen, när hon borstade tänderna, hostade, satt på toa, klev ur sängen, klev upp på bussen, hade sex eller i vilket mer eller mindre ansträngande sammanhang som helst.
Intressant är ju inlägget från DonCrescendo igår eftermiddag: (FB) 2014-06-21 Misstänkt mord i Örebro, misstanken avskriven 2014-06-23 som DÅ negligerades men nu har fått trovärdighet:

"Jag har hört rykten i Örebro om att Am*nda inte blev mördad, utan hon fick hjärtstillestånd för att hon hade hål i magsäcken. Därav ringde Andre*s till sin kompis i ren panik och skrek "hon andas inte!", sedan ropade han på hjälp, och eftersom att han var ensam med henne i lägenheten åkte han in på förhör - misstänkt för mord, innan obduktionen skett och den kommer förmodligen bevisa att Andre*s är oskyldig."

Hoppas att det gick fort.
Citera
2014-06-23, 20:17
Medlem
För att spekulera likt alla andra så tror jag att blödning från esofagusvaricer orsakad av kräkningstrauma är en mycket trolig anledning. Kräkning kan, som vissa i tråden redan vet, orsaka blödning (men oftast ej så kraftig) även utan varicer - och har man då otur att ha sådana kan en störtblödning bli resultatet. Kan gå oerhört fort.

Helt sjukt tragiskt hur som helst.
Citera
2014-06-23, 20:23
Medlem
Vem kan grannen vara som till Expressen berättade att ''bråket startade redan utanför''- länk i inlägg 606. Har hon hittat på detta för att vara med i tidningen -om än anonymt- eller har hon faktiskt sett det som hon påstår sig ha sett. Är det i så fall ett annat par på hemgång som sett.
Citera
2014-06-23, 20:35
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Den döda har tydligen haft någon inre svaghet/skada/sjukdom som hade kunnat orsaka hennes död förr eller senare. Hon dog tydligen för att något brast eller slutade fungera. Det hade kunnat hända i sömnen, när hon borstade tänderna, hostade, satt på toa, klev ur sängen, klev upp på bussen, hade sex eller i vilket mer eller mindre ansträngande sammanhang som helst.
Intressant är ju inlägget från DonCrescendo igår eftermiddag: (FB) 2014-06-21 Misstänkt mord i Örebro, misstanken avskriven 2014-06-23 som DÅ negligerades men nu har fått trovärdighet:

"Jag har hört rykten i Örebro om att Am*nda inte blev mördad, utan hon fick hjärtstillestånd för att hon hade hål i magsäcken. Därav ringde Andre*s till sin kompis i ren panik och skrek "hon andas inte!", sedan ropade han på hjälp, och eftersom att han var ensam med henne i lägenheten åkte han in på förhör - misstänkt för mord, innan obduktionen skett och den kommer förmodligen bevisa att Andre*s är oskyldig."

Hoppas att det gick fort.

Tack för infot där, hål i magsäcken förklarar ju allt och infot kom innan media fick napp på detta.Det märkliga är ju varför inte hon ringde 112 istället
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2014-06-23 kl. 20:37.
Citera
2014-06-23, 20:37
Medlem
Hestapos avatar
Undrar hur 20 åringen känner sig, det har varit en traumatisk helg för honom.
Mist sin vän och kanske kärlek.
Förhörd i många timmar av polisen för misstänkt mord.
Uthängd på internet för mord och även för sin etnicitet som inte var hans val.

Det är fa.. inte lätt att leva under sådana omständigheter, vad får han nu för stöd och av vilka?
Citera
2014-06-23, 20:57
Medlem
MegaLomanis avatar
Hur var det egentligen med blod i lägenheten? Jag orkar inte lusläsa hela tråden igen, men är det inte en "trådsanning" att det var blodigt i lägenheten o s v?

Ett brustet aortaaneurysm ger vanligen inte en synlig blödning. Det gör däremot åderbråck i matstrupen och magblödningar.

En akut hjärtsvikt med lungödem kan ge blodfärgat skum, men det blir knappast stora pölar av blod och stänk på väggar och golv.

Var kommer uppgiften om "hål i magen" ifrån? Det låter som en tredjehandsuppgift från någon med vaga medicinska kunskaper, tycker jag.
Citera
2014-06-23, 20:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men då skriver man antingen det ena eller det andra, inte det ena eller det andra. Eller-formuleringen ger oundvikligen ett intryck av osäkerhet somn är olämplig i sammanhanget
Jag tolkar detta inlägg postat av dig så som att du misstror att det rättsläkare/obducenter är korrekt alternativt att deras resultat misstolkats av polisen.
Jaha. Då är nog din tolkningsförmåga inte på den nivån att du överhuvudtaget går att diskutera med, är jag rädd.

Citat:
För oss normala människor med någorlunda bildning är det uppenbart att kvinnan dött av följd från sjukdom, eller annan akut kroppsligt fel.
Vad den formulering jag kritiserade låter som är Vi vet kanske inte vad hon dog av, men hon blev inte bragt om livet i alla fall. En bättre formulering, om täckning fanns, hade varit en som hade gått att tolka som Vi vet vad hon dog av, och hon blev inte bragt om livet.
Citera
2014-06-23, 21:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Hur var det egentligen med blod i lägenheten? Jag orkar inte lusläsa hela tråden igen, men är det inte en "trådsanning" att det var blodigt i lägenheten o s v?

Ett brustet aortaaneurysm ger vanligen inte en synlig blödning. Det gör däremot åderbråck i matstrupen och magblödningar.

En akut hjärtsvikt med lungödem kan ge blodfärgat skum, men det blir knappast stora pölar av blod och stänk på väggar och golv.

Var kommer uppgiften om "hål i magen" ifrån? Det låter som en tredjehandsuppgift från någon med vaga medicinska kunskaper, tycker jag.

Kvällstidningsuppgifter (Expressen) att det funnits blod i trappjuset. Jag länkade en bild igår (sry, ids inte söka) som visade en fläck, öppen för tolkning. Inne i lgh kan jag inte minnas att varken polis eller media sagt något.

"Hål i magen" är en uppgift från användare i tråden, se bl. a. inlägg på föregående sida.

Edit: (FB) 2014-06-21 Misstänkt mord i Örebro, misstanken avskriven 2014-06-23
Citera
2014-06-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thevow
Fast det förklarar fortfarande inte blodet som man har hittat, annars så skulle man inte ha kallat detta för mord med tanke på att det finns nog med misstankar att misstänka ett mord enligt polisen, vilket berodde på skadorna på platsen/kroppen som det har stått tidigare.
Flickan kan ju ha spytt blod eller dylikt
Citera
2014-06-23, 21:27
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kvällstidningsuppgifter (Expressen) att det funnits blod i trappjuset. Jag länkade en bild igår (sry, ids inte söka) som visade en fläck, öppen för tolkning. Inne i lgh kan jag inte minnas att varken polis eller media sagt något.

"Hål i magen" är en uppgift från användare i tråden, se bl. a. inlägg på föregående sida.

Edit: (FB) 2014-06-21 Misstänkt mord i Örebro, misstanken avskriven 2014-06-23

Tack! Det var ungefär så som jag uppfattat det också.

Frågan är vad "hon fick hjärtstillestånd för att hon hade hål i magsäcken" kan stå för.

Min misstanke är att hon kan ha haft hål från en "ventrikel" till en annan, som någon översatt med hål i magsäcken. Ventriklar finns inte bara i mag-tarmkanalen. Det finns både i hjärtat och hjärnan, vilket kan ge upphov till felaktiga slutsatser när man försöker använda en medicinsk ordbok.

Hade hon t exempel en medfödd missbildning med ett hål i hjärtats kammarskiljevägg, kan det vid en påfrestning ha gett upphov till akut hjärtsvikt och död, faktiskt.

Det är inte helt ovanligt hos yngre vuxna.

Enligt min mening är det i alla fall inte helt otänkbart om man nu skall spekulera.

Det kunde gå samman med prat om hål i magsäcken, häftigt sex på nattkröken evt under påverkan av centralstimulantia och alkohol, inget eller lite synligt blod.

Rättspatologen skulle se det direkt, vilket också verkar ha skett. Denne levererade sitt utlåtande direkt och utan tveksamheter. Inget behov av ytterligare undersökningar och analyser, konsulterande av kollegor med expertkunskaper eller dylikt.

Svaret verkar ha kommit snabbt och rakt. - Ingen annans handaverkan.
Citera
2014-06-23, 21:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Tack! Det var ungefär så som jag uppfattat det också.

Frågan är vad "hon fick hjärtstillestånd för att hon hade hål i magsäcken" kan stå för.

Min misstanke är att hon kan ha haft hål från en "ventrikel" till en annan, som någon översatt med hål i magsäcken. Ventriklar finns inte bara i mag-tarmkanalen. Det finns både i hjärtat och hjärnan, vilket kan ge upphov till felaktiga slutsatser.

Hade hon t exempel en medfödd missbildning med ett hål i hjärtats kammarskiljevägg, kan det vid en påfrestning ha gett upphov till akut hjärtsvikt och död, faktiskt.

Det är inte helt ovanligt hos yngre vuxna.

Enligt min mening är det i alla fall inte helt otänkbart om man nu skall spekulera.

Det kunde gå samman med prat om hål i magsäcken, häftigt sex på nattkröken evt under påverkan av centralstimulantia och alkohol, inget eller lite synligt blod.

Rättspatologen skulle se det direkt, vilket också verkar ha skett. Denne levererade sitt utlåtande direkt och utan tveksamheter. Inget behov av ytterligare undersökningar och analyser, konsulterande av kollegor med expertkunskaper eller dylikt.

Svaret verkar ha kommit snabbt och rakt. - Ingen annans handaverkan.

Får jag bara komma med en kort fråga? Om "hålet" nu skulle varit i hjärtat, eller för all del viket som helst av alternativen som räknats upp; vad kan det finnas för orsaker till att det inte åtgärdats t. ex. operativt?
Citera
2014-06-23, 21:33
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat: Ursprungligen postat av thevow Fast det förklarar fortfarande inte blodet som man har hittat, annars så skulle man inte ha kallat detta för mord med tanke på att det finns nog med misstankar att misstänka ett mord enligt polisen, vilket berodde på skadorna på platsen/kroppen som det har stått tidigare. Flickan kan ju ha spytt blod eller dylikt

Citat:
Ursprungligen postat av 389wantedSock
Flickan kan ju ha spytt blod eller dylikt

Vem hittade blod? Och vardå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här