Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
De flesta (jag inkluderar mig i den skaran) förstår att det är så. Alldeles nyligen var det en äldre kvinna som dog i Piteå, och maken anhölls som misstänkt ( (FB) Piteå: Kvinna hittad död - en frihetsberövad). När det gäller det fallet så är informationen sparsam, men dödsfallet avskrevs som "ej brott". Ett naurligt dödsfall.

I liknande fall bildas snabbt två läger (förutom de skeptiska som inte riktigt räknas.. ): "DEN JÄVLA MÖRDAREN, var det en neger?" samt "Han är ju så himla snäll och har alltid varit trevlig mot mig. Han kan omöjligen ha gjort det! Polisen/åklagaren är svin.". Lite hårddraget..

Vad ska polisen göra när, som du beskriver "Offret badar i blod, den misstänkte är totalt nedblodad och berättar en förvirrad historia"??? Fråga "har du tagit livet av henne?". Och om svaret då blir "nej", låta MGM gå iväg??? Eller ska polisen snabbt kolla på facebook, notera antalet "likes" och komma fram till att "det är en sjyst snubbe"?

Skilllnaden mellan gripande/anhållande/häktning verkar dessutom gå de flesta förbi..

Om det är så att AF berättat en förvirrad historia så förstår jag varför han anhölls. Men vet vi att han har berättat en förvirrad historia.
Citera
2014-06-24, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men ska polisen bedöma en person med utgångspunkt av ålder och kön. Som jag tidigare skrivit så förstår jag att han blev gripen men att han anhölls på sannolika skäl för mord förstår jag inte.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker egentligen, både och. Det är trots allt en bedömningsfråga, precis som i en domstol så är det många faktorer sammantaget som ger den bedömande en vägledning. En annan polis eller åklagare kanske skulle komma fram till ett annat beslut, inte omöjligt tror jag.

Vi känner inte till detaljerna, men ett förhör tillsammans med övriga omständigheter är det som ligger till grund för vilken åtgärd polisen vidtar. Vad AF sa eller inte sa har säkerligen inverkat i bedömningen. Men precis som i en domstol så tycker jag att man hellre bör fria än fälla. Det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten och friheten att anhållas.

Fanns det egentligen något som talade för att den anhållne ljög, kunde misstänkas fly eller på annat sätt påverka utredningen eller kunde vara farlig för omgivningen?
Citera
2014-06-24, 23:26
Medlem
avskaladpeniss avatar
http://www.expressen.se/gt/emil-20-blev-uthangd-som-mordare-pa-natet/

Kul att expressen skyller på Flashback i detta fall, samtidigt som de hängde ut den misstänkte anhållna med dåligt "blurrad" bild och uppgifter som var lätt för människor att kontrollera för att ta reda på vem den misstänka var.
Citera
2014-06-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskaladpenis
http://www.expressen.se/gt/emil-20-blev-uthangd-som-mordare-pa-natet/

Kul att expressen skyller på Flashback i detta fall, samtidigt som de hängde ut den misstänkte anhållna med dåligt "blurrad" bild och uppgifter som var lätt för människor att kontrollera för att ta reda på vem den misstänka var.

Och AF blev också uthängd som mördare på Flashback.
Citera
2014-06-24, 23:34
Medlem
avskaladpeniss avatar
Citat:
Och AF blev också uthängd som mördare på Flashback.

Även på expressen.se
Citera
2014-06-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskaladpenis
Även på expressen.se

Ja, men Flashback ska väl ändå vara lite bättre än Expressen. När jag hängde på den här tråden så gjorde jag det för försöka förstå hur det kunde ha gått till och spekulera lite. Det dröjde inte länge innan jag - och många andra här- fick känslan att någonting var fel. Att det kanske var fel GM polisen gripit. Samtidigt var ju tråden kapad av personer som inte tycker om vare sig mörkhyade eller bosnier. Den misstänkta GMs skuld var så gott som bevisad här, i och med att han inte är en etnisk svensk utan en ''neger'' och det förmodade BO var det inte så synd om heller eftersom hon måste ha varit muslim. Men för den som läste tråden från början- inklusive alla länkar till media och till de berördas Facebook - måste det här förmodade brottet tett sig som ett mysterium. Och därför blev det inte heller en överraskning att det varken fanns BO eller GM i den här tragiska historien.
Citera
2014-06-25, 00:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om det är så att AF berättat en förvirrad historia så förstår jag varför han anhölls. Men vet vi att han har berättat en förvirrad historia.
Vi vet att verkligheten var förvirrad och synnerligen osannolik. Vad ska en stackars snut tro?
Citera
2014-06-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vi vet att verkligheten var förvirrad och synnerligen osannolik. Vad ska en stackars snut tro?

Men han var ju är i tre dygn och höll fast vid sin historia. Har polisen ingen skyldighet att kolla ifall den anhålldes historia faktiskt stämmer...
Citera
2014-06-25, 00:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men han var ju är i tre dygn och höll fast vid sin historia. Har polisen ingen skyldighet att kolla ifall den anhålldes historia faktiskt stämmer...
Det gjorde den, och han släpptes.
Citera
2014-06-25, 00:20
Medlem
cavaliers avatar
Citat:

Vilken historia skulle du ha berättat, om du hade sett en person dö inför dina ögon, och sedan blivit anhållen som misstänkt? Hade du kunnat ange exakta klockslag då saker hände, berättat exakt vad som skedde? I tidsordning, sammanhängande och utan uppenbara motsägelser? Grattis i så fall.. Då hör du till den lilla skara som ser allt lite från ovan, och inte nedlåter sig att låta känslor och annat "krafs" spela in.
Citera
2014-06-25, 00:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, men Flashback ska väl ändå vara lite bättre än Expressen. När jag hängde på den här tråden så gjorde jag det för försöka förstå hur det kunde ha gått till och spekulera lite. Det dröjde inte länge innan jag - och många andra här- fick känslan att någonting var fel. Att det kanske var fel GM polisen gripit. Samtidigt var ju tråden kapad av personer som inte tycker om vare sig mörkhyade eller bosnier. Den misstänkta GMs skuld var så gott som bevisad här, i och med att han inte är en etnisk svensk utan en ''neger'' och det förmodade BO var det inte så synd om heller eftersom hon måste ha varit muslim. Men för den som läste tråden från början- inklusive alla länkar till media och till de berördas Facebook - måste det här förmodade brottet tett sig som ett mysterium. Och därför blev det inte heller en överraskning att det varken fanns BO eller GM i den här tragiska historien.
1) Han är visst etnisk svensk. Skilj på ras och etnicitet! 2) Vi som har varit med ett tag har sett ett antal fall där argumentet Det kan inte vara han, han som är så helylle! har visat sig vara falskt. Det visade sig vara sant i det här fallet, men att MT verkar reko är ett ganska svagt argument mot h*ns skuld rent generellt. 3) En stor del av konflikten i tråden handlade om huruvida AF var den anhållne. Därvidlag hade "din sida" helfel, och det tog lång tid innan ni ville erkänna det.
Citera
2014-06-25, 00:24
Bannlyst
Finns Obduktionen att få tag i? Någon idé om vad som faktiskt döda henne?

Samt sluta snöa in er på om han blev uthängd eller inte han är bevisligen oskyldig nu och han har inte tagit något skada då alla vet att han är oskyldig.

Fan va polisen ska få ta skit för att Jan banan och lasse kongo tror att det är bara att knalla in på Brottsplatsen och sedan veta exakt vad som är vad, han blev frihetsberövad i 3 dagar, inte koncentrationsläger direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in