Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Men ska polisen bedöma en person med utgångspunkt av ålder och kön. Som jag tidigare skrivit så förstår jag att han blev gripen men att han anhölls på sannolika skäl för mord förstår jag inte.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker egentligen, både och. Det är trots allt en bedömningsfråga, precis som i en domstol så är det många faktorer sammantaget som ger den bedömande en vägledning. En annan polis eller åklagare kanske skulle komma fram till ett annat beslut, inte omöjligt tror jag.
Vi känner inte till detaljerna, men ett förhör tillsammans med övriga omständigheter är det som ligger till grund för vilken åtgärd polisen vidtar. Vad AF sa eller inte sa har säkerligen inverkat i bedömningen. Men precis som i en domstol så tycker jag att man hellre bör fria än fälla. Det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten och friheten att anhållas.
Fanns det egentligen något som talade för att den anhållne ljög, kunde misstänkas fly eller på annat sätt påverka utredningen eller kunde vara farlig för omgivningen?