2014-06-22, 18:44
Medlem
Tänkte beställa ett Hatsan AT44 i kaliber 5,5mm med 10-skottsmagasin. Vad har ni för erfarenheter av den? Köper självklart med ventilpinnen för fullfart

Den måste ju duga till att skjuta skator och trastar med på 30-40m?
Citera
2014-06-23, 07:58
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Tänkte beställa ett Hatsan AT44 i kaliber 5,5mm med 10-skottsmagasin. Vad har ni för erfarenheter av den? Köper självklart med ventilpinnen för fullfart

Den måste ju duga till att skjuta skator och trastar med på 30-40m?

Har provat ett och det är bra fart i dem. Jag såg på medan en person försökte få kål på en fiskemås på ~60m med ett och det gick inte alls bra. Jag vet dock inte hur välpumpat det var, det kan ju ha avlossats massor av skott innan.
Citera
2014-06-23, 19:30
Medlem
cyber_zekes avatar
En fråga till er som har PCP gevär, finns det ingen kompressor att köpa för rimliga pengar? En vanlig kompressor är ju inte ens i närheten av att kunna leverera det trycket som behövs.
Vad jag har fått reda på så måste man pumpa tills armarna blir som spagetti eller köpa en dykartub (och betala någon för att fylla den)...
Jag funderar på ett PCP gevär, men drar mig lite för att köpa det om det är för jobbigt att pumpa hela tiden, och jag vill vara oberoende av att någon annan skall fylla på luft till mig.
Citera
2014-06-29, 10:36
Medlem
bobafetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
En fråga till er som har PCP gevär, finns det ingen kompressor att köpa för rimliga pengar? En vanlig kompressor är ju inte ens i närheten av att kunna leverera det trycket som behövs.
Vad jag har fått reda på så måste man pumpa tills armarna blir som spagetti eller köpa en dykartub (och betala någon för att fylla den)...
Jag funderar på ett PCP gevär, men drar mig lite för att köpa det om det är för jobbigt att pumpa hela tiden, och jag vill vara oberoende av att någon annan skall fylla på luft till mig.

Har sett priser på runt 20000 för kompressor till PCP, kan ju ha gått ner i pris nu, det var ett tag sedan jag kollade. Mest prisvärt är det att använda dyktub.
Det finns en anledning till att folk drar sig för att använda PCP, det är för jobbigt...

Kanske skall säga att jag har haft tre FX bössor, men det blev inte så mycket pangat med dem. När man däremot gjorde det så var det helt fantastiska bössor med en grym precision.
Citera
2014-06-29, 22:37
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobafett
Har sett priser på runt 20000 för kompressor till PCP, kan ju ha gått ner i pris nu, det var ett tag sedan jag kollade. Mest prisvärt är det att använda dyktub.
Det finns en anledning till att folk drar sig för att använda PCP, det är för jobbigt...

Kanske skall säga att jag har haft tre FX bössor, men det blev inte så mycket pangat med dem. När man däremot gjorde det så var det helt fantastiska bössor med en grym precision.
Jobbigt? Att pumpa är ju busenkelt och tar inte mer än max 3 min, sedan finns det turbo-pump idag också
Citera
2014-06-30, 09:14
Medlem
Angående pumpandet så går det rätt enkelt om man inte skjuter cylindern halvtom varje gång. Har dock börjat kolla på dykartuber på blocket och en begagnad känns prisvärd.

Tömde hela cylindern när jag bytte till fullfartspinne på min AT44 och pumpade den från tom, det var lite sådär...

Är nöjd med min AT44, bra tryck med bantad ventil och lite fixad hammarfjäder. Beställde även en ljuddämpare från utlandet som gör ett gott jobb Går väldigt tyst och träffar bra.
Citera
2014-09-10, 18:19
Medlem
Köp ett Hatsan Bt65 i kaliber 6.35 om du vill syssla med jakt. Köp sedan en "fullfartspinne" och montera i. Självklart är det helt lagligt att köpa dessa bössor och delar men så fort du monterar "fullfartspinnen" blir vapnet licenspliktigt. Allt går att köpa på Cabom. Sedan fungerar en pcp pump från Hatsan eller FX utmärkt. Visst är det lite jobb om tuben är helt tom men ändå inga större bekymmer. Du får ca 20 skott med full fart och sedan börjar kulan dala. Då har du kanske 130bar kvar och att pumpa upp till 200bar igen går fort. För jakt och hardcore plinking är det pcp som gäller:-)
Citera
2014-11-17, 11:23
Medlem
cmdQs avatar
Gissar att det här har blivit "Den stora luftgevärstråden".
Har en fråga ang ljud, på landet har vi en gammal 4,xxmm bössa med brytpipa och den låter högt och klart nästan som ett riktigt gevär. Min gamla bössa har inget namn, texten är ganska utsliten av tidens tand.
När man som ung smög runt i skogen och lekte krig trodde alltid folk på närliggande gårdar att någon tjuvjagade eftersom de hört skott på natten.

Nu har jag letat ganska mycket efter en ny bössa då den gamla har gjort sitt, problemet är att alla nya bössor låter som en häftapparat.
Har tittat på massor av olika tester på youtube och ljudet är alltid mer som ett högt knäpp än en redig smäll.

Är det någon lag som införts de senaste 50 åren om att luftgevär inte får låta så mycket?
Citera
2014-11-17, 11:31
Medlem
cdxz11s avatar
varför skulle det vara ett problem att bössan inte för massa oväsen cmdQ?
Citera
2014-11-17, 12:43
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
varför skulle det vara ett problem att bössan inte för massa oväsen cmdQ?
Om man ska döda någon så förstår jag nästan att man vill ha en tyst bössa.
Men om man bara ska "leka" (skjuta ner konservburkar) med den då ska det ju kännas lite riktigt.
Är det generellt så att moderna bössor låter mindre?
Är de generellt svagare eller byggs dom bör att vara tysta?
Citera
2014-11-17, 15:19
Medlem
cdxz11s avatar
jag vet faktiskt inte hur nya bössor låter i jämförelse med äldre, har faktiskt aldrig skutit med äldre luftgevär. Vet inte om det går o säga ngt generellt om ljudnivån på nya bössor, finns säkert de som låter mer än andra som är tysta, skjuter själv med en en pump-driven crosman 2289G som är riktigt tyst, låter mer från kulfången än vapnet när man skjuter. Däremot låter min co2-drivna crosman 2240 rejält mkt högre än min 2289G när man skjuter.
Senast redigerad av cdxz11 2014-11-17 kl. 15:23.
Citera
2014-12-05, 23:21
Medlem
tjena.

finns det luftgevär som kan avlossa flertalet skott utan att böja geväret mittitu efter varje skott?
de luftgevären som jag har handskats med kunde enbart skjuta ett skott åt gången samt att man var tvungen att böja geväret mittitu efter varje skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in