2007-08-19, 15:33
Medlem
Halte Haralds avatar
Hej!
Tänkte köpa ett luftgevär som jag ska skjuta skator med.
Ett luftgevär för ca 1.5 + ett fint sikte för ca 500.
Ej pump.
har kollat runt lite i hobbex men vet inte riktigt vilka som är bra och vad det är för skilnader.
Har ni några köpråd/tips?
/HH
Citera
2007-08-19, 15:57
Medlem
NOiDs avatar
Är inte så insatt, men du borde iaf köpa ett gevär som du "bryter pipan" på Sen kaliber 4.5..fanns iaf inga andra skott att köpa där jag bor :/
Citera
2007-08-19, 16:07
Medlem
Halte Haralds avatar
okej, men jag beställer nog skott ifall jag nu köper något. Mera tips?!
Citera
2007-08-19, 16:32
Medlem
cephs avatar
Tja, en 4,5:a i licensfritt utförande räcker nog inte för att jaga fågel med, även om man säkert plockar dem med lite tur så är risken för otrevlig skadeskjutning stor. Dessutom är det olagligt. Ta jägarexamen och skaffa licens för skyddsjakt med tyngre bössor, då behöver du inte bryta mot några lagar samtidigt som att det hela blir mycket trevligare för både skytt och byte.
Citera
2007-08-19, 16:44
Medlem
R.Rs avatar
Fixa en 5.5:a istället, med schysst utgångshastighet, märke BSA att föredra t ex. Har en sån själv som jag fick av min far, han inköpte det för att skjuta ripor, men uppenbarligen blev den lite opålitlig i riktig kyla, därför fick jag den. Riktigt bra drag i dem
Citera
2007-08-19, 17:12
Medlem
För dom pengarna hade jag iaf köpt ett Weihrauch HW30s ! Ett jättebra vapen för dom pengarna. Kostar knappa 2000kr... Det finns inget bättre i den prisklassen ! En helt annan division än Gamo och Hatsan !

Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar, och få ett vapen som går att "trimma" i framtiden, så kan du köpa HW50 eller HW95 istället...

HW30 är ganska litet, HW95 är fullstort, och HW50 ett mellanting typ....

BSA tillverkar helt ok luftvapen också !

Kolla på http://www.progunner.se

Mvh...
Citera
2007-08-19, 18:15
Medlem
jag gillar inte kolsyre vapen.. och i min mening suger dom.. ja kör me en gammal bsa 4.5.. ett bryt gevär.. fast det har min far "trimmat" när han var mindre.. satte in dubbla fjädrar elle va det var.. går utmärkt att skjuta kråkor, kajjor, skator och andra fåglar..

skaffa ett vapen med bra utgångshastighet oavsett 4.5 eller 5.5.. men då antar jag att du skjuter på väldigt nära håll. men jag rekomenderar att ta jägarexamen (vilket e förbannat skojj) och skaffa ett .22long + hagelgevär gevär.. skit kul o prickskjuta med och skjuta fåglar ..

och sedan har du en hobby för livet (jakt)
Citera
2007-08-19, 19:10
Medlem
Inte brytpipa, de riskerar att glappa med lite ålder och då förlorar du möjligheten till att behålla träffpunkten på samma ställe skott efter skott med kikarsikte monterat på vapnet. Fast pipa skall det vara. Om du skall "jaga" med den så rekommenderar jag definitivt .22 istället för .177 (4,5mm) p.g.a. högre anslagsenergi. Ett luftgevär i .22 kan du jaga med lagligt också om du tar jägarexamen och skaffar licens för bössan, det kan du inte med 4,5 mm.

Kolsyrevapen (f*n nu skriver jag också kolsyra, det är ju co2 = koldioxid för böfveln) är nog inte det optimala för jakt i och med koldioxidens känslighet för temperaturförändringar. Däremot så fungerar pcp-vapen (förkomprimerad luft) alldeles utmärkt, dessutom är luft gratis .

Svenska FXairguns gör några av de bästa, dock kostar de en hel del också.

edit: om du inte vill ta steget helt ut till pcp-vapen så gör de redan föreslagna Weihrauch vapen av mycket hög kvalité. Om du sen struntar i såna saker som vapenlagstiftningen...ehhh jag menar när du skaffat jägarexamen så kostar en trimfjäder ca 250 kr.
Citera
2007-08-19, 23:27
Medlem
Halte Haralds avatar
Tack för alla svar! Tänker verkligen inte ta någon licens, detta är bara något jag tänker sträcka ut genom sovrums fönstret(som runar) och skjuta lite fåglar med. Jag skiter väll i om det är olagligt.
Allt jag precis skrev var rent hypotetiskt.
Citera
2007-08-19, 23:52
Medlem
Är det även olagligt att skjuta duvor? Det har börjat dyka upp duvor på vår gård här i stockholm och tanken har slagit mig att skjuta dom genom fönstret... lite smådiskret sådär.
Citera
2007-08-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Är det även olagligt att skjuta duvor? Det har börjat dyka upp duvor på vår gård här i stockholm och tanken har slagit mig att skjuta dom genom fönstret... lite smådiskret sådär.

Jaktbrott, möjligtvis djurplågeri (olaga vapeninnehav?) o.s.v. Inget du skall göra med grannar omkring. Om polisen kommer så kan de matcha kulorna från duvorna med din gevärspipa utan några problem.

Duvor klassas som skadedjur och således har fastighetsägaren ett ansvar att se till att bli av med dem (även att förebygga problemet). Ta kontakt med fastighetsägaren som sedan bör kontakta stadens miljökontor som i sin tur skickar ut den kommunala skyddsjägaren (det blev en lång kedja det där).

Om du nu struntar i den lagliga vägen så bör det räcka att du skjuter en duva (gärna när den sitter på taket så att dina grannar inte får en död skjuten duva vid ytterdörren) för att de andra skall fly och inte komma tillbaka, döda duvor är ett klassiskt trick för att hålla de levande duvorna borta.
Citera
2007-08-20, 19:58
Medlem
TehMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Inte brytpipa, de riskerar att glappa med lite ålder och då förlorar du möjligheten till att behålla träffpunkten på samma ställe skott efter skott med kikarsikte monterat på vapnet. Fast pipa skall det vara. Om du skall "jaga" med den så rekommenderar jag definitivt .22 istället för .177 (4,5mm) p.g.a. högre anslagsenergi. Ett luftgevär i .22 kan du jaga med lagligt också om du tar jägarexamen och skaffar licens för bössan, det kan du inte med 4,5 mm.

Jag har ett 4,5 mm luftgevär med 360m/sek det krävs licens för det.Men åter till frågan ska du endå bara skjuta fåglar och skit med det rekomenderar jag dig att ta ett trimmat 4,5 mm eller ett 5,5 mm, då skadeskjutningen inte är lika hög, montera på ett kikarsikte också för ökad träffsäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in