Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Fast det gjorde han ju bara fysiskt. Självaörhållandet var ju avslutat. Och att de fortfarande delade bostad kan ju mycket väl ha rent ekonomiska orsaker
I min verklighet är inte just psykopat ett ord som brukar användas i sådana sammanhang. Visserligen slänger många omkring sig psykopatstämpeln rätt liberalt, men killkompisar som tycker att tjejen har gjort killen till en toffel brukar välja andra ord.
Du går på rätt hårt här. Men med tanke på att polisen säger att mordet specifikt har svartsjukebakgrund, och att J*nna förefaller ha medgivit att hon dödat L*llo, även om hon inte medger uppsåt, ger inte det vid handen att J*nna har haft lite mer kontrollbehov än random flickvän som inte vill att hennes kille ska gå ut utan henne tre dar i veckan? De allra flesta tjejer tar trots allt inte kål på sina rivaler.
Och man kan dra åt skruven ett varv till. Nu är det rätt oklart om J*nte verkligen kan bindas vid något brott - han är bara häktad på den lägre misstankegraden, vilket betyder att han måste släppas om en vecka om polisen inte hittar något mer på honom - men om han nu har medverkat som åklagaren tror, tyder inte också det på att J*nna har haft honom i väsentligt kortare koppel än vad flickvänner normalt har sina pojkvänner i?
Jag menar, om min fru kom hem och ville ha min hjälp med att undanskaffa kroppen till en person som hon har råkat ha ihjäl, då skulle jag inte säga Visst, älskling! och prompt sätta mig i bilen.
Så det finns en del som tyder på ett kontrollbehov så starkt att det kan uppfattas som onormalt av omgivningen
Ja, NU ja. NU hade inte J*nna något att säga till om, så jag antar att det handlade om när de faktiskt var ett kärlekspar med allt vad det innebär, inte bara sambos.
I din verklighet, ja. Jag har blivit kallad det, precis som jag blivit kallad horfitta(släppte inte in hans kompis mitt i natten), idiot, satmara och andra fula ord. För att jag inte vill att han sticker ut när trädgården måste fixas, staketet blåser i vinden efter att en planka lossnat och dunkar in i grannens bil och vi har planerat en parmiddag om några timmar. Trevligt, va?
Jag tror inte att vi ska anta att J*nna på något sätt är sjuk förrän vi faktiskt vet. Många, många fler än de som tror sig kapabla att begå ett mord, är kapabla under "rätt" omständigheter. Det här blev J*nnas gräns, tydligen. Gör det henne till en psykopat? Nej. Gör det henne till någon som tydligen saknar vissa spärrar som är bra att ha? Ja, absolut möjligt.
J*nna ska ha mått dåligt under flera veckor och har enligt andra i tråden sovit dåligt och beskrivit sig själv som lat och trött, det i kombination med maten hon verkade äta är inte bra alls. Jag har själv sovit och ätit skitmat i några veckor och har mått riktigt dåligt av det. Haft snabbt till ilska och även tårar. Nu mördade inte jag någon, men det var inte heller någon som låg med min nya kille(JA alltså) bakom min rygg. Hade något sånt hänt mig under den där perioden så hade någon möjligtvis fått ta emot ett slag eller två.
Att J*nte hjälpte till kan ha flera anledningar. Har man levt tillsammans så länge som de hade så kan det nog bli så att man hjälper den andra för att man känner att man måste skydda personen. Eller så var situationen så panikartad att han inte ens kunde tänka och bara gjorde. Alltså behöver det inte nödvändigtvis handla om sjuklig svartsjuka eller kontrollbehov.