Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-23, 16:38
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du att JH inte tog med sig t ex. ett fälgkors från bilen när hon stegade upp till LL? Vet du att redskapet tillgreps i lägenheten?

Vilket sorts tillhygge/redskap det är avgör om det var mord eller dråp antar jag. Man slår inte i ilska med en kniv om man inte har uppsåt att döda. Men om man slår med ett lysrör som råkar gå sönder och det sticks in i halsen på BO så kanske det inte var direkt avsikten.

De flesta tillhyggen som är stora och tunga bör räknas som mordvapen, medans små saker som vid första anblick definitivt inte kan antas döda någon bör ge dråp. Detta är min mening.

Så tillvida det inte kan bevisas utan rimligt tvivel att detta var ett planerat mord, om så för några minuter innan.
Citera
2014-06-23, 16:39
Moderator
OYs avatar
Hade JH tillgång till fler än den här bilen?

http://na.se/nyheter/askersund/1.2537091-bilen-som-kan-vara-viktig-pusselbit-i-mordet
Citera
2014-06-23, 16:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Vilket sorts tillhygge/redskap det är avgör om det var mord eller dråp antar jag. Man slår inte i ilska med en kniv om man inte har uppsåt att döda. Men om man slår med ett lysrör som råkar gå sönder och det sticks in i halsen på BO så kanske det inte var direkt avsikten.

De flesta tillhyggen som är stora och tunga bör räknas som mordvapen, medans små saker som vid första anblick definitivt inte kan antas döda någon bör ge dråp. Detta är min mening.

Så tillvida det inte kan bevisas utan rimligt tvivel att detta var ett planerat mord, om så för några minuter innan.

Det beror på vad som hände, hur det utspelade sig. Låt säga att det uppstod tumult och JH råkade hålla en kniv i handen just som LL attackerade, då kan det vara dråp. Men om LL låg ner och var försvarslös och JH går till köket och hämtar en kniv och attackerar med kniven, då kan det vara mord.
Citera
2014-06-23, 16:43
Medlem
Citat:
Står ju Julsta 1*8 Kumla

ja som bostadsadress ...... läs nedan under Brott och häktningsgrund m.m
Citera
2014-06-23, 16:45
Medlem
SandraTheKs avatar
Citat:
Hade JH tillgång till fler än den här bilen?

http://na.se/nyheter/askersund/1.2537091-bilen-som-kan-vara-viktig-pusselbit-i-mordet

Jag är nästan helt 100 på att det stod en röd bil på gården samma dag som de spärrade av hennes och JN's gård och jag åkte förbi där, kan hända att den bilen finns med på de allra första bilderna i media också.

Edit: Det var den silverfärgade VW som nu figurerar i pressen som stod där när jag åkte förbi.
Senast redigerad av SandraTheK 2014-06-23 kl. 16:52.
Citera
2014-06-23, 16:54
Medlem
Har läst igenom dokumenten från häktingsförhandlingarna nu, och undrar lite över grunderna för häktning.

I dokumentet som rör JH anges "risk för att den misstänkte skall undanröja bevis...". I fallet JN anges, förutom samma skäl som för JH, även "det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning av brottet". Vad beror det på? Varför häktas JN på den grunden, men inte JH?
Senast redigerad av VergeOfInsanity 2014-06-23 kl. 16:54. Anledning: Stavfel.
Citera
2014-06-23, 16:57
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det gjorde han ju bara fysiskt. Självaörhållandet var ju avslutat. Och att de fortfarande delade bostad kan ju mycket väl ha rent ekonomiska orsaker

I min verklighet är inte just psykopat ett ord som brukar användas i sådana sammanhang. Visserligen slänger många omkring sig psykopatstämpeln rätt liberalt, men killkompisar som tycker att tjejen har gjort killen till en toffel brukar välja andra ord.

Du går på rätt hårt här. Men med tanke på att polisen säger att mordet specifikt har svartsjukebakgrund, och att J*nna förefaller ha medgivit att hon dödat L*llo, även om hon inte medger uppsåt, ger inte det vid handen att J*nna har haft lite mer kontrollbehov än random flickvän som inte vill att hennes kille ska gå ut utan henne tre dar i veckan? De allra flesta tjejer tar trots allt inte kål på sina rivaler.

Och man kan dra åt skruven ett varv till. Nu är det rätt oklart om J*nte verkligen kan bindas vid något brott - han är bara häktad på den lägre misstankegraden, vilket betyder att han måste släppas om en vecka om polisen inte hittar något mer på honom - men om han nu har medverkat som åklagaren tror, tyder inte också det på att J*nna har haft honom i väsentligt kortare koppel än vad flickvänner normalt har sina pojkvänner i?

Jag menar, om min fru kom hem och ville ha min hjälp med att undanskaffa kroppen till en person som hon har råkat ha ihjäl, då skulle jag inte säga Visst, älskling! och prompt sätta mig i bilen.

Så det finns en del som tyder på ett kontrollbehov så starkt att det kan uppfattas som onormalt av omgivningen

Ja, NU ja. NU hade inte J*nna något att säga till om, så jag antar att det handlade om när de faktiskt var ett kärlekspar med allt vad det innebär, inte bara sambos.

I din verklighet, ja. Jag har blivit kallad det, precis som jag blivit kallad horfitta(släppte inte in hans kompis mitt i natten), idiot, satmara och andra fula ord. För att jag inte vill att han sticker ut när trädgården måste fixas, staketet blåser i vinden efter att en planka lossnat och dunkar in i grannens bil och vi har planerat en parmiddag om några timmar. Trevligt, va?

Jag tror inte att vi ska anta att J*nna på något sätt är sjuk förrän vi faktiskt vet. Många, många fler än de som tror sig kapabla att begå ett mord, är kapabla under "rätt" omständigheter. Det här blev J*nnas gräns, tydligen. Gör det henne till en psykopat? Nej. Gör det henne till någon som tydligen saknar vissa spärrar som är bra att ha? Ja, absolut möjligt.

J*nna ska ha mått dåligt under flera veckor och har enligt andra i tråden sovit dåligt och beskrivit sig själv som lat och trött, det i kombination med maten hon verkade äta är inte bra alls. Jag har själv sovit och ätit skitmat i några veckor och har mått riktigt dåligt av det. Haft snabbt till ilska och även tårar. Nu mördade inte jag någon, men det var inte heller någon som låg med min nya kille(JA alltså) bakom min rygg. Hade något sånt hänt mig under den där perioden så hade någon möjligtvis fått ta emot ett slag eller två.

Att J*nte hjälpte till kan ha flera anledningar. Har man levt tillsammans så länge som de hade så kan det nog bli så att man hjälper den andra för att man känner att man måste skydda personen. Eller så var situationen så panikartad att han inte ens kunde tänka och bara gjorde. Alltså behöver det inte nödvändigtvis handla om sjuklig svartsjuka eller kontrollbehov.
Citera
2014-06-23, 16:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergeOfInsanity
Har läst igenom dokumenten från häktingsförhandlingarna nu, och undrar lite över grunderna för häktning.

I dokumentet som rör JH anges "risk för att den misstänkte skall undanröja bevis...". I fallet JN anges, förutom samma skäl som för JH, även "det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning av brottet". Vad beror det på? Varför häktas JN på den grunden, men inte JH?

JH har erkänt delaktighet, JN har nekat, alla undersökningar är inte klara, jag tror att dörren hålls öppen för att JN också kan vara delaktig och därmed finns risken att han avviker eller förstör bevis, eller på annat sätt kan påverka utredningen.
Citera
2014-06-23, 17:01
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergeOfInsanity

JN häktas på en lägre grad av misstanke. Då måste det tillkomma starkare skäl för häktning - vilket utgörs av att "det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar".

Förhållandet följer av lag. Vanlig häktning ("sannolika skäl för misstanke") regleras i 24 kap. 1 § rättegångsbalken. Häktning pga skälig misstanke (den lägre graden av misstanke) regleras av 24 kap. 3 § samma lag.
Citera
2014-06-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constructive
Detta är ju såklart bara spekulationer från min sida, men då jag känner JN i fråga har jag enormt svårt att se honom i något medhjälp överhuvudtaget, oavsett om detta vore under hot eller liknande som någon här skrev. Min gissning vore att JH på egen hand flyttat kroppen, men återigen enbart spekulationer från min del. Även min förhoppning kan tilläggas! Som dom flesta skriver så är JN väldigt omtyckt överallt och en extremt snäll person, hemskt om han vore kapabel till något sådant.

Just nu är han ju bara misstänkt för skyddande av brottsling enligt media och det kanske avskrivs det med, anledningen till att han fortfarande sitter häktad verkar vara för att skydda bevisbördan mot MGM (de är ju sambos). JA är skäligen misstänkt för medhjälp så det kanske var han som hjälpte till?

Om du känner JN borde du känna till JH i någon mån men du tvekar inte att lägga fram alternativet att hon var helt ensam, intressant.. mer bakgrund till det?!
Citera
2014-06-23, 17:15
Medlem
gaylordfuckers avatar
Varför just Hällabrottet som dumpningsplats?
Det finns ju hur många ställen som helst på vägen mellan Askersund och Hällabrottet
man skulle kunna använda och inte behöva åka så långt.

Har hon någon koppling till Hällabrottet?
Citera
2014-06-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
Det är en jävla skillnad på att stycka en kropp i desperation och att kyligt åka till jobbet och gjuta in den i en betongklump - som sen ska gömmas undan. Det första är mycket ovanligt, men det andra har aldrig hänt mer än i någon gangsterfilm. Nej, kom igen nu OY!

Även ungdomar tittar på gangsterfilmer.

Om denna tanke inte fanns så varför placera kroppsdelar eller kroppen på FP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in