Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-23, 17:19
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constructive
Detta är ju såklart bara spekulationer från min sida, men då jag känner JN i fråga har jag enormt svårt att se honom i något medhjälp överhuvudtaget, oavsett om detta vore under hot eller liknande som någon här skrev. Min gissning vore att JH på egen hand flyttat kroppen, men återigen enbart spekulationer från min del. Även min förhoppning kan tilläggas! Som dom flesta skriver så är JN väldigt omtyckt överallt och en extremt snäll person, hemskt om han vore kapabel till något sådant.
Vet du något om LL? Var hon liten och späd till växten, jag menar tror du det vore möjligt för JH att ensam ha flyttat på hennes kropp?
Eftersom du känner JN så antar jag att du ialla fall är bekant med JH, hur uppfattade du henne?
Citera
2014-06-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Vet du något om LL? Var hon liten och späd till växten, jag menar tror du det vore möjligt för JH att ensam ha flyttat på hennes kropp?
Eftersom du känner JN så antar jag att du ialla fall är bekant med JH, hur uppfattade du henne?

LL är inte liten och späd. Hon är relativt lång och lite mer kraftigt eller normal som man säger. Om man tittar på bilder på JH så känns hon mycket mindre till växten än LL. Kanske kan lägga upp någon bild på LL här från hennes fb om ni vill se bättre.
Citera
2014-06-23, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag har fått ett PM av en person som i sin tur fått info från folk i JA:s närhet och enligt den infon tror jag det är JA som ringt polisen. Just att man skulle ha sagt att ett brott "kunde ha begåtts" stärker den tanken.
Den personen som ringde polisen visste precis var JHs kropp/kroppsdelar hade dumpats. Jag tror att det var JH själve som ringde polisen och gav adressen där en kropp skulle finnas. Hon ville lätta ångesten. Polisen åkte ditt och såg att det var sant. De spårade samtalen som ledde till JH. De åkte ditt och anhöll henne som i sin tur, bröt ihop och erkände allt. Därefter åkte de till JA och JNs arbete och hämtade dem. Ingen fakta! Bara min teori.

Edit:
Det blev fel! Det skulle vara: LLs kropp/kroppsdelar
Senast redigerad av matematiker 2014-06-23 kl. 17:40.
Citera
2014-06-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
Varför just Hällabrottet som dumpningsplats?
Det finns ju hur många ställen som helst på vägen mellan Askersund och Hällabrottet
man skulle kunna använda och inte behöva åka så långt.

Har hon någon koppling till Hällabrottet?

Ja indirekt eftersom både JA och JN ska ha arbetat på Nybetong, 1 km från Hällabrottet (enligt uppgifter tidigare i tråden). Det vanligaste är att man agerar i närmiljö, både när man väljer brottsplats och gömställen, ologiskt men sant.

Antingen flyttas kroppen 4 mil från brottplatsen till Hällabrottet av JH för att hon känner till Hällabrottet via JN:s arbetsplats på Nybetong eller så väljer en ev medhjälpare platsen (JN/JA). Kopplingen mellan Nybetong och fyndplats kan inte vara en slump!
Citera
2014-06-23, 17:34
Medlem
Fiolins avatar
–Vi har gjort flera beslag och vi tror att någon av de här sakerna mycket väl kan vara mordvapnet, säger Göran Schwartz.
Han berättar att läget börjar klarna något för utredarna.
–Jag vill inte gå in på hur vi tror att hon bragts om livet men vi tror oss börja få klarhet i vissa bitar men vi måste få det bekräftat, säger Schwartz.

http://na.se/nyheter/askersund/1.2537259-polisen-kan-ha-hittat-mordvapnet
Citera
2014-06-23, 17:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Läser man artikeln i Expressen så lär mord aldrig bli aktuellt.
Nu verkar journalisten lite okunning på området eftersom han talar om mord.

Eftersom det verkar vara ett verktyg och troligen hastigt påkommet så lär det som värst
bli dråp. http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-kvinna-erkanner-misshandel/
Dråp är bara ringa mord i största allmänhet. Det är en vanföreställning att mord måste vara planerade, och dråp oplanerade. Det är en totalbedömning som görs när domstolen bestämmer sig för brottsrubricering. Det kan fortfarande handla om mord även om dådet inte varit planerat, om t ex dådet har genomförts med stor hänsynslöshet och råhet eller den dödade måste ha befunnit sig i stark dödsångest under längre tid.
Citera
2014-06-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Ja indirekt eftersom både JA och JN ska ha arbetat på Nybetong, 1 km från Hällabrottet (enligt uppgifter tidigare i tråden). Det vanligaste är att man agerar i närmiljö, både när man väljer brottsplats och gömställen, ologiskt men sant.

Antingen flyttas kroppen 4 mil från brottplatsen till Hällabrottet av JH för att hon känner till Hällabrottet via JN:s arbetsplats på Nybetong eller så väljer en ev medhjälpare platsen (JN/JA). Kopplingen mellan Nybetong och fyndplats kan inte vara en slump!

Det har senare skrivits i tråden att JA inte jobbat där. Det är intressant att kroppen återfanns där.
Citera
2014-06-23, 17:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith

Har JH en direkt koppling till fyndplatsen sedan tidigare? Jag tycker att det osar om det här. JN har en koppling till området. Långsökt att JH hittat dumpningsplatsen på egen hand tycker jag, såvida hon inte kände till platsen sedan tidigare, kanske i samband med att ha skjutsat JN till och från jobbet några gånger. Hade de två bilar eller inte?
Citera
2014-06-23, 17:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergeOfInsanity
Har läst igenom dokumenten från häktingsförhandlingarna nu, och undrar lite över grunderna för häktning.

I dokumentet som rör JH anges "risk för att den misstänkte skall undanröja bevis...". I fallet JN anges, förutom samma skäl som för JH, även "det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning av brottet". Vad beror det på? Varför häktas JN på den grunden, men inte JH?
Därför att det behövs. Dels är JH misstänkt för mord, ett brott som det är så kallad obligatorisk häktning på, dvs det måste vara uppenbart att skäl att häkta saknas för att häktning inte ska ske. Dels är JN misstänkt på den svagare misstankegrunden skälig misstanke.

Edit: Muffin Man hann visst före...
Senast redigerad av Hamilkar 2014-06-23 kl. 17:52.
Citera
2014-06-23, 17:56
Moderator
OYs avatar
Närkesty*kar'n AB Kalkugn*gatan 16 Hällabrottet, vid fyndplatsen, måste vara en slump?

Så, var jobbar JA då?
Citera
2014-06-23, 17:58
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du att JH inte tog med sig t ex. ett fälgkors från bilen när hon stegade upp till LL? Vet du att redskapet tillgreps i lägenheten?
Jag vet ingenting men enligt senaste PM:aren (som också fått info i andra hand) saknade JA ett "redskap" i ett senare skede, kan ju ha varit efter han blev släppt tänker jag i så fall.
Citera
2014-06-23, 18:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag vet ingenting men enligt senaste PM:aren (som också fått info i andra hand) saknade JA ett "redskap" i ett senare skede, kan ju ha varit efter han blev släppt tänker jag i så fall.

Om JA saknar ett redskap bör JH använt något ur JA hushåll som mordvapen, rimligt antagande tycker jag. Något som stått eller legat relativt synligt då JA har noterat att det är borta. Kökskniv är inte en allt för vågad gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in