Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-23, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-kvinna-erkanner-misshandel/

Just att man uttrycker sig på ett sådant vis att mordvapnet tyder på att mordet inte var planerat i detalj, uppfattar jag som att det ändå funnits tankar på att mörda LL innan allt det här utspelade sig? Men att ingenting varit planerat, och när tillfälle gavs så tog JH tillfället i akt.

Troligare är att vapnet/redskapet fanns i lägenheten, JH kom dit utan något vapen och har därför inte planerat brottet:
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Läser man artikeln i Expressen så lär mord aldrig bli aktuellt.
Nu verkar journalisten lite okunning på området eftersom han talar om mord.

Eftersom det verkar vara ett verktyg och troligen hastigt påkommet så lär det som värst
bli dråp. http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-kvinna-erkanner-misshandel/

Det betyder inte att det inte är fråga om mord. Det kan det gott vara, och obduktionen och BPU kommer isf ge svar på sådana frågor.

Tex om GM tillfogat skada efter att BO varit "ur spel" som är av sådan art att det är tydligt att våldet är dödligt brukar leda till mord.

I fallet VB kunde man inte fastställa utan rimligt tvivel att döden inte var följd av hastigt våld utan avsikt att döda. Vi fick då det första styckdråpet i historien.
Citera
2014-06-23, 16:06
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Precis, mordet sker ju i JA´s lägenhet som haft en känd relation med LL tidigare. Vänner till LL spekulerar i att det handlar om svartsjukedrama : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19091633.ab

JH och JN hade gjort slut och vad jag förstår umgicks inte JN och JA (?), så att JN skulle vara inblandad i själva motivet känns lite långsökt. Dramat bakom motivet borde gälla LL, JH och JA. LL och JH konfronteras i lägenheten, börjar bråka våldsamt pga JA, vilket leder till att LL avlider.

När allt gått överstyr hjälper JN sitt ex JH, eftersom de fortfarande har nära band till varandra och hon är i knipa. JA är bara orsaken tillsvartsjukedramat och därför släppt, men JN sitter häktad för skyddande av brottsling (ej medhjälp).

Förutsatt att det inte var planerat för då uppstår genast en mängd andra möjliga motiv och händelseförlopp!
Jag skulle inte bli förvånad om det i slutändan visar sig vara JH som gjort allt själv, som sagt. Jag inbillar mig, av nån anledning, att JN mycket väl kan vara fullkomligt oskyldig på alla sätt. En "normal" människa hjälper inte till att städa undan eller skydda nån som gjort nåt sånt här, och jag vet inte men jag har fått uppfattningen att han är särdeles normal.
Citera
2014-06-23, 16:09
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Jag tycker fortfarande det är konstigt att JH själv ska ha flyttat kroppen från lägenheten, in i en bil och vidare till fyndplatsen. Hon måste ha fått hjälp, men av vem: JA el JN? och varför isf väljer medhjälparen denna lösning istället för att ringa polisen? Känns som om man måste vara ganska kallhamrad, rädd eller kanske hotad för att göra så. Enligt tidigare utsagor i tråden är JA mycket chockad och ledsen men de fakto fortfarande skäligen misstänkt för medhjälp. JN:s advokat hävdar att hans klient är helt och hållet oskyldig och borde släppas omedelbart. Får inte ihop detta.
Jag tror att hon visst kan ha gjort detta själv. Hon har nog haft många timmar på sig.
Citera
2014-06-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honeyu
LL mördades alltså på Gårdsjögatan 6 a?

"Mord 2014-06-18 22:12 Gårdsjögatan 6 a, Askersund"

Finns ingen Jonas Al*in på den adressen....Ingen överhuvudtaget som stämmer med något namn som nämns här.
Citera
2014-06-23, 16:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag tolkar det bara som att JH ryckt åt sig "redskapet" i JA:s lägenhet. Hade hon haft några tankar på att mörda LL hade hon förmodligen farit omkring med ett eget "redskap" för att använda när tillfälle gavs...? Har också fått ytterligare ett PM av annan användare som stämmer överens med polisens uttalande i frågan.

Vet du att JH inte tog med sig t ex. ett fälgkors från bilen när hon stegade upp till LL? Vet du att redskapet tillgreps i lägenheten?
Citera
2014-06-23, 16:15
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipinene
Enligt Örebropolisens presstalesperson Mats Nylén kontrolleras nu den frigivne mannens uppgifter för att eventuellt kunna fatta beslut om misstankarna ska avskrivas. Han är nu skäligen misstänkt för medhjälp till mord. Tidigare var han på sannolika skäl misstänkt.

Förstår jag rätt nu så är JA fortfarande skäligen misstänkt för medhjälp till mord trots att han är frisläppt, medans JN är misstänkt för skyddande av brottsling och häktad?
Det måste vara något fel där.
Jag kan inte tänka mig att man skulle släppa någon som är skäligen misstänkt för medhjälp till mord.
Citera
2014-06-23, 16:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruelladevil
Finns ingen Jonas Al*in på den adressen....Ingen överhuvudtaget som stämmer med något namn som nämns här.
JA är skriven i Örebro, men bor på den adressen.
Citera
2014-06-23, 16:24
Medlem
Citat:

Varför står då adressen med i häktningsframställan? var inte JA skriven på annan ort?
Häktningsframställan, sannolika skäl
Mord 2014-06-18 22:12 Gårdsjögatan 6 a, Askersund
Citera
2014-06-23, 16:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeyu
Varför står då adressen med i häktningsframställan? var inte JA skriven på annan ort?
Häktningsframställan, sannolika skäl
Mord 2014-06-18 22:12 Gårdsjögatan 6 a, Askersund

Står ju Julsta 1*8 Kumla
Citera
2014-06-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag tror att hon visst kan ha gjort detta själv. Hon har nog haft många timmar på sig.

Visst kan hon ha gjort det själv, men är det troligt? Bara att flytta kroppen till bilen helt ensam kräver nerver av stål, likaså en ev styckingshistoria. Mycket ovanligt fall isf, men inte utslutet som sagt..
Citera
2014-06-23, 16:29
Medlem
Citat:
Jag har nu läst igenom hela tråden,och tror mej fattat det mesta. Men jag undrar: Någonstans i tråden säger en polis i nåt uttalande att Lovisa mördats i sitt eget hem. Vad jag förstår bodde Jonas och hon i samma huslänga?. Rent logiskt,varför skulle hon då sova över hos Jonas...om dom inte var ett par...Eftersom larmet inte kom förrän på kvällen,så fanns det ju inga tecken på mord i Jonas lägenhet. Han kanske börja misstänka nåt när han inte fick tag på Lovisa. Han måste ju varit hemma några timmar innan han,om det var han,larmade polis.Jag vet ju inte hans arbetstider men utgår från att han slutar vid 16-17 tiden.
I så fall har ju Jonna åkt till hem till Lovisa för att konfrontera henne. Väldigt mycket motsägelsefulla uppgifter om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av elma67
Det var nog jag som skrev att de bodde i samma huslänga och det var tydligen fel, jag hade för mig att hon bodde där också men det är JA som bor där. Ber om ursäkt för det misstaget. Att hon sov över hos honom är korrekt, då som vänner förmodar jag.

Citat:

De bodde från början bägge två i samma huslänga och nu bor ingen där.

Men att hon sov över där är korrekt!
Citera
2014-06-23, 16:37
Medlem
Detta är ju såklart bara spekulationer från min sida, men då jag känner JN i fråga har jag enormt svårt att se honom i något medhjälp överhuvudtaget, oavsett om detta vore under hot eller liknande som någon här skrev. Min gissning vore att JH på egen hand flyttat kroppen, men återigen enbart spekulationer från min del. Även min förhoppning kan tilläggas! Som dom flesta skriver så är JN väldigt omtyckt överallt och en extremt snäll person, hemskt om han vore kapabel till något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in