2014-06-23, 01:59
Medlem
Visar sig att både hundar och människor bygger upp samma ämnen som mellan förälder och barn... Det är alltså naturligt att se sin hund som en familjemedlem, och att känna sig extremt skyddande gentemot den.

Visar ju också att hundar de facto kan "älska" sin husse / matte.

http://www.psychologytoday.com/blog/made-each-other/201005/dog-good
Citera
2014-06-23, 02:02
Medlem
LordTourettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Är barnet etniskt svenskt så hade jag givetvis räddat det före hunden. Är barnet arab eller neger däremot så är ju hunden lätt mer värd att rädda.
Det är personer som du som får mig att skämmas över mitt land.
Citera
2014-06-23, 02:07
Medlem
Utan att ens tveka så räddar jag självklart min hund! Herregud, kan inte föräldrarna ha mer koll på sina ungar än så? så kommer ungen antagligen dö dagen efter när hen leker på motorvägen... å min hund dog i onödan..

Vad skulle en 1 åring göra ensam vid en sjö?

hur jag kommer klara av att leva med det? - har ett psyke som kan bearbeta det mesta..

att jag inte rädda ett så viktigt människoliv? finns 7miljarder pers, å vem är egentligen värd att rädda?
Citera
2014-06-23, 02:20
Medlem
Knotknets avatar
Äckligt med människor som ger en jävla byracka mer värde än ett.människobarn. Man får hoppas alla hundägare dör i en brand.
Citera
2014-06-23, 11:56
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Till skillnad från människan så drivs hunden enbart av instinkter. Hunden har inga som helst känslor för dig utan anpassar sig bara så länge du matar honom.

Och?

Även om det nu skulle stämma (vilket det inte gör och visar bara hur okunnig du är om arten) så är det inget logiskt eller vetenskapligt argument som jag efterfrågade.

Ska jag tolka det som att du inte har några då?
Citera
2014-06-23, 12:03
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Visar sig att både hundar och människor bygger upp samma ämnen som mellan förälder och barn... Det är alltså naturligt att se sin hund som en familjemedlem, och att känna sig extremt skyddande gentemot den.

Exakt.

Men stolpskott som micro113 och hee4r är ju tyvärr inte lika pålästa och informerade i ämnet som vissa andra av oss.

Som sagt tidigare: det naturliga för människor är inte att bry sig om totala främlingar (oavsett art) utan om att bry sig om de närmaste flockmedlemmarna (oavsett art). Människor behandlar bevisligen hundar som familjemedlemmar, och relationen besvaras på samma sätt av hundarna. Beteendet är alltså reciprokt och det spelar ingen roll om individerna tillhör olika arter, bandet och relationen är inte konstigt eller "skevt" för det, som vissa mindre bildade vill hävda.
Citera
2014-06-23, 12:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:

En tramsartikel med tramsiga slutsatser.

Nej djur "älskar" inte - djur anpassar sig efter de villkor som råder och det är kopplat till överlevnad, inget annat.
Citera
2014-06-23, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Och?

Även om det nu skulle stämma (vilket det inte gör och visar bara hur okunnig du är om arten) så är det inget logiskt eller vetenskapligt argument som jag efterfrågade.

Ska jag tolka det som att du inte har några då?
Det är visst ett logiskt och vetenskapligt argument.

Ett annat är att människor upplever saker och lever betydligt längre och rikare liv. Dessutom är det normalt att se sin egen ras som mest värdefull.

Men vi vet båda två att om du verkligen ställdes inför valet så skulle du välja barnet.
Citera
2014-06-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Äckligt med människor som ger en jävla byracka mer värde än ett.människobarn. Man får hoppas alla hundägare dör i en brand.

Gissar att du inte har mental förmåga att t.ex. läsa linkar som presenterats här.

Samma ämnen i hjärnan utlöses mellan hund och husse/matte, som mellan barn och föräldrar...

Det är alltså ganska naturligt att folk skulle rädda sin egen hund framför andras barn.

Jag kan ärligt talat inte säga hur jag hade reagerat... Men finner det inte otroligt att jag skulle rädda hunden, beroende på situation.
Citera
2014-06-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En tramsartikel med tramsiga slutsatser.

Nej djur "älskar" inte - djur anpassar sig efter de villkor som råder och det är kopplat till överlevnad, inget annat.

Eh... Har du en vetenskaplig artikel som motsäger det, eller ska vi förväntas tycka att dina åsikter väger tyngre än vetenskapliga studier?

Ge källa, eller förstå att vi inte bryr oss om personligt tyckande.
Citera
2014-06-23, 20:02
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Gissar att du inte har mental förmåga att t.ex. läsa linkar som presenterats här.

Samma ämnen i hjärnan utlöses mellan hund och husse/matte, som mellan barn och föräldrar...

Det är alltså ganska naturligt att folk skulle rädda sin egen hund framför andras barn.

Jag kan ärligt talat inte säga hur jag hade reagerat... Men finner det inte otroligt att jag skulle rädda hunden, beroende på situation.
I så fall är du inte värd att kallas människa.
Citera
2014-06-23, 20:28
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet

Varför är ett okänt människobarn värt mer än en (för mig) känd och kär hund? Du snackar ju bara skit din lilla patetiska fjolla. Du kan inte backa upp dina små tonårskänslor med vettigs argument! Pajas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in