Citat:
Hej alla Öl älskare!
Jag är en stor fantast av IPA. sitter just nu och sippar på en amerikansk IPA och funderar på om det är någon som har tips på någon IPA som man bara måste dricka innan man dör.
funderar även lite på vad en trappist ÖL är. har själv inte druckit någon såndan men efter att ha skumt igenom denna tråd lite så verkar det ju som denna öl är ett måste att prova http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Westmalle&artikelId=336173&varuNr=168 4&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlo balSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dWestmalle%26id% 3d 1594%26epslanguage%3dsv
finns den att köpa direkt på bolaget eller måste jag beställa?
Jag är en stor fantast av IPA. sitter just nu och sippar på en amerikansk IPA och funderar på om det är någon som har tips på någon IPA som man bara måste dricka innan man dör.
funderar även lite på vad en trappist ÖL är. har själv inte druckit någon såndan men efter att ha skumt igenom denna tråd lite så verkar det ju som denna öl är ett måste att prova http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Westmalle&artikelId=336173&varuNr=168 4&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlo balSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dWestmalle%26id% 3d 1594%26epslanguage%3dsv
finns den att köpa direkt på bolaget eller måste jag beställa?
Ang. IPA så beror det ju helt och hållet på om vi ska begränsa oss till det som går att få tag i Sverige eller man ska gå utanför den ramen. Förövrigt finns det väldigt många bra ipor. Ballast Point Sculpin är ju helt klart en av de bättre som man kan hitta i Sverige. Även Oppigårds Thurbo Double IPA är riktigt bra.
Boneyard Notorius IIIPA är en av de bästa humliga öl jag druckit, men den hittar du inte i Sverige.
Ang. Trappistöl så är det belgiska klassiska stilar som bryggs av munkar på ett kloster, klostret måste ingå i trappistorden och bryggningen måste ske på klostret samt att munkarna är involverade. Först då får ölen "trappiststatus" Så allt handlar om hur den framställs, inte vilken typ av öl det är egentligen. Finns öl som i princip smakar exakt likadant men som istället är framställt av ett vanligt bryggare då är det ingen trappistöl. Många blandar ihop det här.
Westmalle Tripel är producerat på ett kloster som ingår i trappistordern. Du kan se vilka butiker den finns i på hemsidan, annars är det bara att beställa.