2014-06-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stttNNN
Hej alla Öl älskare!

Jag är en stor fantast av IPA. sitter just nu och sippar på en amerikansk IPA och funderar på om det är någon som har tips på någon IPA som man bara måste dricka innan man dör.

funderar även lite på vad en trappist ÖL är. har själv inte druckit någon såndan men efter att ha skumt igenom denna tråd lite så verkar det ju som denna öl är ett måste att prova http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Westmalle&artikelId=336173&varuNr=168 4&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlo balSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dWestmalle%26id% 3d 1594%26epslanguage%3dsv

finns den att köpa direkt på bolaget eller måste jag beställa?

Ang. IPA så beror det ju helt och hållet på om vi ska begränsa oss till det som går att få tag i Sverige eller man ska gå utanför den ramen. Förövrigt finns det väldigt många bra ipor. Ballast Point Sculpin är ju helt klart en av de bättre som man kan hitta i Sverige. Även Oppigårds Thurbo Double IPA är riktigt bra.

Boneyard Notorius IIIPA är en av de bästa humliga öl jag druckit, men den hittar du inte i Sverige.

Ang. Trappistöl så är det belgiska klassiska stilar som bryggs av munkar på ett kloster, klostret måste ingå i trappistorden och bryggningen måste ske på klostret samt att munkarna är involverade. Först då får ölen "trappiststatus" Så allt handlar om hur den framställs, inte vilken typ av öl det är egentligen. Finns öl som i princip smakar exakt likadant men som istället är framställt av ett vanligt bryggare då är det ingen trappistöl. Många blandar ihop det här.

Westmalle Tripel är producerat på ett kloster som ingår i trappistordern. Du kan se vilka butiker den finns i på hemsidan, annars är det bara att beställa.
Citera
2014-06-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nja, finns många regionala specialiteter, generellt sessionöl på 3-4,5%. Även om lager väl är den volymmässigt största kategorin generellt så finns det fortfarande ställen där man anser att lageröl är djävulens påfund som gör att man blir våldsam och odräglig.

Nere i Ashford där jag var för ett antal år sedan fanns det gott om lokala bitters och andra ales på fat. Oftast 3-4,5% vol. och rätt gott, även om jag har svårt att tro att det skulle bli en ny trend som kan ersätta rådande surölstrend.

Jag tror att Pilsner blir nästa trend. Detta eftersom jag har hört amerikaner uttrycka besvikelse över (för dem) pilsnerutbudet, och det som amerikaner upplever att de saknar blir nästa trend.

(Minns var ni hörde det först.)
Citera
2014-06-22, 09:55
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Jag tror att Pilsner blir nästa trend. Detta eftersom jag har hört amerikaner uttrycka besvikelse över (för dem) pilsnerutbudet, och det som amerikaner upplever att de saknar blir nästa trend.

Ja det finns knappt en enda meningsfull pilsner på systemet. Utbudet av tyska öl på ett normalstort bolag är helt obefintligt vilket är rent skit.
Citera
2014-06-22, 12:41
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg

Mycket möjligt. Lär nog bli mycket imperial lager då. Ska komma en i ordinarie utbudet på SB om ett tag också.
Citera
2014-06-22, 15:49
Medlem
To Öl Final Frontier DIPA.
Jisses så fin, drack en flaska igår.
Någon sm vet ett bra ställe att beställa hem dessa på?
Citera
2014-06-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
To Öl Final Frontier DIPA.
Jisses så fin, drack en flaska igår.
Någon sm vet ett bra ställe att beställa hem dessa på?

Brill har den via privatimport, kollikrav på 24.
Citera
2014-06-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Brill har den via privatimport, kollikrav på 24.

Tack för tipset.
Jag bor ju faktiskt i Skåne så man borde kunna åka över till Danmark och köpa dom där istället.
Är det Ölbutikken som gäller? Skulle gärna vilja testa Dangerously Close To Stupid från To Öl.
Citera
2014-06-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Tack för tipset.
Jag bor ju faktiskt i Skåne så man borde kunna åka över till Danmark och köpa dom där istället.
Är det Ölbutikken som gäller? Skulle gärna vilja testa Dangerously Close To Stupid från To Öl.

Ölbutikken, Kihoskh eller Mikkeller & Friends. Tror du har störst chans att hitta den på Kihoskh.
Citera
2014-06-22, 20:16
Medlem
zaaph1s avatar
Tips på smakrika stouts? Inte Yeti eller Brewdog Tokyo, dom älskar jag redan!
Helst ska det vara en Imperia Stout.

Någon som druckit Lava? En stout bryggd vid en vulkan på Island, fantastiskt god!
Citera
2014-06-22, 20:42
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Tips på smakrika stouts? Inte Yeti eller Brewdog Tokyo, dom älskar jag redan!
Helst ska det vara en Imperia Stout.

Någon som druckit Lava? En stout bryggd vid en vulkan på Island, fantastiskt god!

Är det enbart bolaget som gäller?
Har du något maxpris som inte bör överstigas?
Gillar du humle, kaffe, lakrits, choklad osv?
Det finns massor med god stout där ute.
Så lite riktlinjer skadar inte om man ska rekommendera porter/stout.
Citera
2014-06-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Ölbutikken, Kihoskh eller Mikkeller & Friends. Tror du har störst chans att hitta den på Kihoskh.

Ska åka över på Lördag. Tack för tipsen!
Hoppas jag kan finna följande någonstans i stan.

Stone Ruination IPA
To Øl Final Frontier DIPA
To Øl Dangerously Close To Stupid
Dark Horse Double Crooked Tree
Dogfish Head 90 Minutes
8 Wired Superconductor DIPA
8 Wired HopWired IPA
Lost Abbey Saints Devotion
Citera
2014-06-22, 20:56
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
och vad är "klassiskt brittisk puböl" då?

Bitter i alla dess former, Mild (som visserligen inte är lika vanlig längre), viss Stout och andra engelska alesorter. Det är för mig brittisk öl och jag skulle vilja se ett större utbud än det som finns idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in