2014-06-22, 17:01
Medlem
hickepottans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endsieg
Tycker du att "normkritik" "genusneutralitet" "hen" och liknande marxistdoktriner är bra eller förvirrar och saboterar det i verkliga fall barnens naturliga utveckling?

Vi ska arbeta medvetet med genus! Ta bort, "kill & tjej stämpeln" men vi är ju människor som arbetar med detta och vi tar till oss olika saker. Själv tycker jag inte om ordet hen, men försöker arbeta bort "där inne sitter några tjejer/killar och leker" då jag lika gärna kan ersätta tjejer/killar med barn!
Citera
2014-06-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
jaa jag vet inte om du skulle vilja ha en outbildad lärare i skolan? samma gäller förskolan.

Menar du genuspedagogiken som ni "utbildade" prackar på barnen eller det sunda förnuftet som övrig personal tillämpar? Du vet - barn ska få vara barn o.s.v.?
Citera
2014-06-22, 17:13
Medlem
Galvestonens avatar
Hur ofta tar du pa barnen? Brukar du gora det nar de sover? Ollar du regelbundet deras leksaker?
Citera
2014-06-22, 17:22
Medlem
-Cobras avatar
Min mamma sa alltid att man alldrig ska besvara en fråga med en fråga, många i den här tråden borde tänka på det.. PPPST, TS.
Citera
2014-06-22, 17:23
Medlem
Expels avatar
Citat:
Det jobbigaste är att man inte kan släppa jobbet.
sen är det ljudnivån och stressen.
Du menar alltså om jag förstod dig rätt nu, att du tänker på barnen utanför jobbet också?
Har du någonsin haft någon pervers tanke om barnen eller arbetskamraterna som du arbetar med?
Citera
2014-06-22, 17:38
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Är du dum i huvudet eller?
Det är en sak att kunna någonting det är en annan att lära ett barn som är lågbegåvad samma sak när den inte förstår simpla saker som 3+1.
De lär sig inte spec mkt om ämnen mer pedagogik och hantering.
Man måste kunna identifiera vilka som sitter och jobbar, vilka som stör och vilka som bara sitter i en klass med 30 barn samtidigt som man babblar på om gustav wasa.
Själva kunskapsbiten är ju löjligt enkel men det är väldigt mycket multi tasking då man inte bara kan säga "alla barn jobba från sida 30 frammåt".
Man måste fixa material till de snabba hjälpa de sega och lägga tid på de normalbegåvade.

Detta vet jag genom att jobbat som personlig assistent och använder mitt sunda förnuft.

Hur skulle du hantera en situation där det är 4 av dessa 30 barn med adhd varav 2 har väldigt grov adhd + annan diagnos när 2 av de freakar ut skriker och stör resten av klassen?
Med andra ord så tar det alltså närmare 4 år att lära sig att ta hand om en grupp ungar?
Vad lär dom sig på dom åren som dom absolut inte kan ha lärt sig efter 1 år?
Dom är dagisfröknar, inte ingenjörer.

Om jag hamnar som lärare i en klass där 4 av 30 har adhd så har jag nog hämtat på den absolut sämsta skolan i Sverige...
Citera
2014-06-22, 18:01
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

Tillägg i rubrik: "förskollärare".

/Mod
Citera
2014-06-22, 18:09
Moderator
blomvattnares avatar
Ett inlägg som innehöll diskussion av mer generell art är flyttad och fick utgöra startinlägget i en ny tråd.

(FB) Behövs det verkligen dagis/förskola?

Denna tråd som vi nu befinner oss i är avsedd för frågor till dagisfröknar/förskolepersonal.

/Mod
Citera
2014-06-22, 19:13
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
jag tycker det.

jag vet inte vad det är för kurs?
Varför tycker du att det är nödvändigt?

Det var en kurs som troligen skulle ge ~10hp i Sverige. Det var i stort sett en blick in i psykologin och utveckling när det gäller barn. Så, rent konkret, vad är det för nåt som du kan, som man inte skulle kunna lära sig om man tar en kurs? Då du känner att det är nödvändigt med en 3.5 år lång utbildning för att bli förskolelärare.
Citera
2014-06-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N11R7
Ifall jag är inte ute och cyklar så har jag som hög.ing datateknik bara 25 dar semester

25 dagar är för fan 5 veckor.
Citera
2014-06-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romang67
Varför tycker du att det är nödvändigt?

Det var en kurs som troligen skulle ge ~10hp i Sverige. Det var i stort sett en blick in i psykologin och utveckling när det gäller barn. Så, rent konkret, vad är det för nåt som du kan, som man inte skulle kunna lära sig om man tar en kurs? Då du känner att det är nödvändigt med en 3.5 år lång utbildning för att bli förskolelärare.
" Förskolläraren är en lärarutbildning på 3,5 år på högskola/universitet, innan dess 3 år på gymnasiet. Ubildningen är evidensbaserad och det bedrivs forskning inom området. Du kan doktorera och forska som fsk. På förskolan eller skolan som du arbetar på (du är oftast behörig att jobba med barn från 1 år till 9 år) är du pedagogiskt ansvarig. Dvs du är den ansvarige tjänstemannen och har ett tjänstemannaansvar. Du är ansvarig för att skollagen följs samt all dokumentation mot myndigheter och föräldrar.
Citera
2014-06-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Menar du genuspedagogiken som ni "utbildade" prackar på barnen eller det sunda förnuftet som övrig personal tillämpar? Du vet - barn ska få vara barn o.s.v.?
" Förskolläraren är en lärarutbildning på 3,5 år på högskola/universitet, innan dess 3 år på gymnasiet. Ubildningen är evidensbaserad och det bedrivs forskning inom området. Du kan doktorera och forska som fsk. På förskolan eller skolan som du arbetar på (du är oftast behörig att jobba med barn från 1 år till 9 år) är du pedagogiskt ansvarig. Dvs du är den ansvarige tjänstemannen och har ett tjänstemannaansvar. Du är ansvarig för att skollagen följs samt all dokumentation mot myndigheter och föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in