2014-06-22, 14:45
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Händer det att du blir allmänt äcklad av barnen ibland? Så att du mest vill... gå hem?
Citera
2014-06-22, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
lönen ligger på 23000 i ingångs i norrland. så det är inte så bra! vi har inte brist här ännu.

Tycker du att det är rimligt att ingångslönen är på samma nivå som för en sjuksköterska? Motivera varför i såna fall.
Citera
2014-06-22, 15:26
Medlem
Pysslar ni mycket under utbildningen?
Citera
2014-06-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
Jag har inget sommarlov? våran förskola är sommarstängd 4a veckor. och jag kan ta ut 5 veckor semester som på alla andra jobb.
Ifall jag är inte ute och cyklar så har jag som hög.ing datateknik bara 25 dar semester
Citera
2014-06-22, 16:00
Medlem
NiggerNiggersons avatar
Har du blivit kåt på nån förälder nån gång?
Citera
2014-06-22, 16:14
Medlem
durtmeisters avatar
Varför tror folk lärare är lediga så länge?
De jobbar in sommarlovet och tar med sig arbete hem.
En lärare får inte mindre arbetstimmar än andra arbetare.
Citera
2014-06-22, 16:17
Medlem
Kan man se på barnen vilka som kommer bli kriminella när de växer upp? Är det i så fall en överrepresentation av invandrarbarn i den kategorin? De kan t ex vara mer benägna att bruka våld, svårt att sitta still, använda mer svordomar, mer benägna att ta de andra barnens saker, etc.
Citera
2014-06-22, 16:21
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
3,5 år för att sköta barn och undervisa dom i väääldigt enkla saker.
Kom igen, det borde inte vara så lång utbildning, erkänn bara det.
Du tycker det innerst inne också.
Är du dum i huvudet eller?
Det är en sak att kunna någonting det är en annan att lära ett barn som är lågbegåvad samma sak när den inte förstår simpla saker som 3+1.
De lär sig inte spec mkt om ämnen mer pedagogik och hantering.
Man måste kunna identifiera vilka som sitter och jobbar, vilka som stör och vilka som bara sitter i en klass med 30 barn samtidigt som man babblar på om gustav wasa.
Själva kunskapsbiten är ju löjligt enkel men det är väldigt mycket multi tasking då man inte bara kan säga "alla barn jobba från sida 30 frammåt".
Man måste fixa material till de snabba hjälpa de sega och lägga tid på de normalbegåvade.

Detta vet jag genom att jobbat som personlig assistent och använder mitt sunda förnuft.

Hur skulle du hantera en situation där det är 4 av dessa 30 barn med adhd varav 2 har väldigt grov adhd + annan diagnos när 2 av de freakar ut skriker och stör resten av klassen?
Citera
2014-06-22, 16:23
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
3,5 år i högskola för att lära dig att få ungarna att sluta mobba negrer och till yttermera visso göra något så pedagogiskt som att berömma barnen för deras ritade cirklar? Rättstavning, meningsuppbyggnad och versaler var tydligen inget som prioriterades?

Du är en produkt av ett utbildningssystem som istället för att lära barn färdigheter för att klara sig själva lägger ner den största kraften på att få dem att förvandlas till bortskämda okritiska bimbos. Vidare uppfostrar dem till att rakt av köpa de förhärskande PK-åsikter som fullständigt genomsyrar skolväsendet med genusdravel, allas lika värde och annat vänsterflum alltmedan de växer upp till mesiga vänstervridna små latmaskar som tuggar tuggummi och gnäller på för låg lön och för högt arbetstempo. Som värsta sortens fyllbultar och arbetsskygga socialfall.

Vi flyttade till en ny stad för ett tiotal år sedan och våra två yngsta fick plats på en förskola med så kallade pedagoger. Från att ha varit vana att lämna in ungarna till ett par dagisfröknar som trots avsaknad av pedagogisk utbildning klarade av att få ungarna att interagera med både yngre och äldre kamrater, utan problem tog med dem på utflykter, grillade korv och lät dem leka relativt självständigt skulle vi nu plötsligt acceptera att det satt en pedagog/fröken på var femte unge och påstod att det var livsfarligt att ens ta en skogspromenad.
Jag förstår i och för sig att det var jävligt svårt för pedagogerna att hålla koll på ungarna då de var fullt upptagna med att beklaga sig över deras fruktansvärt hårda arbetsvillkor. Och så deras förbannade normkritiska inställning. Vilket jävla skämt!
De satte ju för i helvete in tusen gånger fler normer i huvudet på ungarna än vad jag och min fru klarat av under hela deras tidigare uppväxt.
Ett halvårs experimenterade fick vara nog. Vi fick in dem hos en dagismamma, förvisso av rysk börd, och med en förkärlek för att ersätta sina tillkortakommanden i det svenska språket med kraftuttryck som våra avkommor gärna citerar i de mest opassande sammanhang. Det har ställt till med en del pinsamheter. De får däremot mycket frisk luft, motion och en liten spark i baken när de sätter sig och gnäller istället för att utmana sig själva.

Visst, det har hänt att min yngsta, en flicka som är mer vild än tam kommit hem med självförvållade blåmärken som gjort att jag funderat på om ryskan verkligen har koll, men vad fan. Jag själv fick härja rätt så fritt när jag var liten, och på något sätt är det ju ändå som så att om dottern inte har självbevarelsedrift nog för att någorlunda ha koll på riskerna så kanske hon ändå inte är tillräckligt livsduglig. Vilket jag i och för sig inte är speciellt orolig för. Hon verkar arta sig bra.
En förskolelärare är inte en dagis fröken
Citera
2014-06-22, 16:29
Medlem
anartris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ja, det kan vara bra. Faktum är dock att det som du måste läsa för att förstå handlar om ren instinkt för vissa utan att ens ha läst din skräppedagogik. Det jag menar är att en utbildning inte säger ett jävla skit i hur duktig du är på pedagogik. De facto att vår skola håller på att falla samman är en tydlig indikator på att pedagogik inte väger ett dyft om personen i fråga inte ens har en grundförståelse för processen av lärandet, och tvärtemot vad du tycker och tror, så går det inte att läsa sig till det förståendet. Då hamnar vi genast i att folk går dessa utbildningar bara för att få en utbildning och ett jobb, inte för att de njuter av att lära ut.

TL;DR: Sluta sätt dig på en piedestal för att du läst pedagogik, du har knappt snuddat på vad pedagogik är på lärarutbildningen ändå.

vad har du för insikter gällande pedagogers förståelse av lärandeprocessen. hur ser din egen förståelse för den ut? vad hade du gjort annorlunda (och svara gärna med väl etablerade pedagogiska termer och teoribildningar).
Citera
2014-06-22, 16:50
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
En förskolelärare är inte en dagis fröken

Jag vet. Och en städare skall kallas lokalvårdare. Men jag säger städare/städerska i alla fall. Och dagisfröken. Det är väl bara en person med extremt snobbig attityd som ids reagera på något sådant.

Hade du någon reell kritik?
Citera
2014-06-22, 16:56
Medlem
Harikiriis avatar
Var det svårt att komma in på kurserna? Tänkte mer på vilken grad av Matte, Svenska och Engelska man måste kunna behärska.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in