2014-06-21, 16:22
Medlem
Menveds avatar
Även om man skulle få köpa tidningen för en krona så måste man ha kapital att driva den. Kassaflödet är negativt, och kommer aldrig mer bli positivt.

Vad man skulle kunna göra däremot är att låta Schibsted lägga ner den och sedan köpa namnet och logotypen, och sedan göra en nättidning.
Citera
2014-06-21, 16:26
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Även om man skulle få köpa tidningen för en krona så måste man ha kapital att driva den. Kassaflödet är negativt, och kommer aldrig mer bli positivt.

Vad man skulle kunna göra däremot är att låta Schibsted lägga ner den och sedan köpa namnet och logotypen, och sedan göra en nättidning.

Ja det är ju samma sak. Köp för 1 krona, sälj ut varumärke och logga till ett annat bolag. Konka det första.
Citera
2014-06-22, 08:24
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja det är ju samma sak. Köp för 1 krona, sälj ut varumärke och logga till ett annat bolag. Konka det första.

Nej, om Schibsted låter den gå i konkurs så försvinner problemet med eventuella stiftelser, anställda eller kostnader. De äger inte längre SvD eller någonting av tidningen, utan den som vill kan istället köpa de delar av konkursboet som man är intresserad av från konkursförvaltaren. Vi skulle då kunna samla ihop pengar här på forumet, och köpa varumärket och adressen till hemsidan till exempel.

SvD skulle förmodligen dock ha en del andra intressenter och gå rätt dyrt då varumärket är förhållandevis starkt. Men efter ett tag när det skett flera konkurser så vore det knappast omöjligt att vi skulle kunna köpa upp någonting. Sydsvenskan, Göteborgsposten och sådant har inte alls samma trafik som de största. Och då man på Flashback utan problem lyckades samla ihop flera hundra tusen till musikhjälpen skulle det förmodligen gå rätt enkelt att skrapa ihop en halv miljon, eller kanske rent av en miljon (Fria tider lyckades ju samla ihop en halv miljon förut) för att köpa upp ett någorlunda etablerat konkursat varumärke med hemsida och göra om det till någonting mer intressant.
Citera
2014-06-22, 10:55
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egoeutanasi
Det där har diskuterats innan i tråden i viss mån och då var det någon som påvisade att det även är en stiftelse som är delägare. Nu minns jag inte det hela särskilt bra men tydligen har denna stiftelse en del att säga till om vid en försäljning och tidigare i tråden sades det att den med största sannolikhet aldrig skulle gå med på en sådan framtid för SVD.
Så det kan vi nog glömma...förutsatt att postarna som påvisade detta har rätt iallafall.

Som sagt minnet är svagt ang detaljerna som postats ang det här men det finns någonstans i tråden.
(...)

Fra post #4610 i tråden - Eierskapet antas uendret fra 2205 til 2014:

QUOTE=Vossevangen|47039520]
(...)
Pr mars 2005 var eiersitsen i Sv D slik
Schibsted: 99,4 %
Stifelsen Sv D: 0,4 %
Andre: 0,2 %

Kilde:
http://mediakoll.blogspot.no/2005/03/vem-ger-medierna.html
[/quote]

Dersom Schibsted lar Sv D gå konkurs, forsvinner de mulige rettighetene Stiftelsen Sv D måtte ha til drift / innhold. Konkursboet står fritt til å selge hele / deler av innmaten i selskapet uten begrensninger som påpekt av El Capitano.
Senast redigerad av Vossevangen 2014-06-22 kl. 11:05.
Citera
2014-06-22, 15:29
Bannlyst
En desperat Thomas Mattsson tycker till..

www.unvis.it/http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2014/06/statligt-stod-till-fler-medier/

## En ny presstödsutredning bör utreda om också så kallade förstatidningar ska kunna få presstöd.

Och:

## Tv-licensen bör ersättas av en obligatorisk avgift eller en ”medieskatt”. De pengarna bör kunna ges till fler mediehus än bara public service-bolagen.

## Jag har alltid tyckt att det är principiellt fel med presstöd. Så kallade andratidningar, ibland gravt misskötta – i åratal, dessutom! – tilldelas av politiker skattemedel för att hävda sig mot de produkter som publiken istället valt. Välskötta, marknadsledande tidningar missgynnas.

Men. Om nu till och med de dominerande mediehusen tvingas rusta ner, om redaktioner som tagit sitt demokratiska ansvar i hundratals år minskar resurserna, ja, då måste jag kanske ompröva min hållning. Då måste vi nog ställa oss frågan om inte samhället borde bidra till att säkerställa den journalistiska genomlysning som är en nödvändighet i en fungerande demokrati?

Att argumentera för presstöd är som att svära i kyrkan för alla publicister som tror på oberoende medier, fria från statligt inflytande.

Men inget tyder på att omstruktureringen av mediebranschen inte kommer att fortsätta med oförminskad kraft. Om det bara handlade om distribution, om digitala plattformar istället för papperstidningar, vore det väl ingen orsak till oro. Men när redaktionerna samtidigt bemannas ner, blir det ett demokratiskt underskott.

/ SUR GETING /

Anonyma användarkonton som i sociala medier sprider näthat. Invandringskritik, främlingsfientlighet, rasism… tänk att de är så fega.
Citera
2014-06-22, 16:54
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
## Tv-licensen bör ersättas av en obligatorisk avgift eller en ”medieskatt”. De pengarna bör kunna ges till fler mediehus än bara public service-bolagen.

En mediaskatt som skulle hålla tidningarna under armarna skulle förmodligen bli skyhög. Det är ganska många miljarder som mediabolagen omsätter i Sverige.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2010/05/sveriges-10-storsta-mediekoncerner-omsattning

Hur mycket av det kan bolagen själva stå för tror ni? 10-20 %? Online drar väl in 1 krona för varje 20 kronor som print drar in på Aftonbladet till exempel?
Citera
2014-06-22, 17:10
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
(...)
Hur mycket av det kan bolagen själva stå för tror ni? 10-20 %? Online drar väl in 1 krona för varje 20 kronor som print drar in på Aftonbladet till exempel?
Fra post # 6103 - online drar nok inn mer enn 5 %:
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Nøkkeltall for Schibsted Sverige - rapporten side 9 flg:

Aftonbladet full year 2013 (alle tall i hele tusen)
Omsetning 2.066 (2.168 i 2012)
- Offline 1.443
- Online 623

EBITDA 283 (312 i 2012)
- Offline 154
- Online 129

Mine kommentarer:
Online EBITDA utgjorde (129 : 283 x 100) = ca. 45,6 % av ABs EBITDA Full year 2013
Offline EBITDA utgjorde (154 : 283 x 100) = ca. 54,4 % av ABs EBITDA Full year 2013

Driftsmargin Online (129 : 623 x 100) = ca. 20,7 %
Driftsmargin Offline (154 : 1.443 x 100) = ca. 10,6 %

Schibsted Q4/2013 - rapporten her:
http://hugin.info/131/R/1761541/596463.pdf

For øvrig fra rapporten:
Aftonbladet opplevde 15 % nedgang i antall solgte aviser (hard copies).
Omsetningssvikten til dels kompensert ved prisøkning fra SEK 13 til SEK 15 24. juni 2013
Citera
2014-06-22, 17:55
Medlem
Pungs avatar
Citat:

## En ny presstödsutredning bör utreda om också så kallade förstatidningar ska kunna få presstöd.

Och:

## Jag har alltid tyckt att det är principiellt fel med presstöd. Så kallade andratidningar, ibland gravt misskötta – i åratal, dessutom! – tilldelas av politiker skattemedel för att hävda sig mot de produkter som publiken istället valt. Välskötta, marknadsledande tidningar missgynnas.

Men. Om nu till och med de dominerande mediehusen tvingas rusta ner, om redaktioner som tagit sitt demokratiska ansvar i hundratals år minskar resurserna, ja, då måste jag kanske ompröva min hållning. Då måste vi nog ställa oss frågan om inte samhället borde bidra till att säkerställa den journalistiska genomlysning som är en nödvändighet i en fungerande demokrati?

Att argumentera för presstöd är som att svära i kyrkan för alla publicister som tror på oberoende medier, fria från statligt inflytande.

Men inget tyder på att omstruktureringen av mediebranschen inte kommer att fortsätta med oförminskad kraft. Om det bara handlade om distribution, om digitala plattformar istället för papperstidningar, vore det väl ingen orsak till oro. Men när redaktionerna samtidigt bemannas ner, blir det ett demokratiskt underskott.

/ SUR GETING /

Anonyma användarkonton som i sociala medier sprider näthat. Invandringskritik, främlingsfientlighet, rasism… tänk att de är så fega.

Körde i google translate från "desperat gnäll" till "svenska"...

Jag har alltid varit emot presstöd. Men nu när min egen tidning ligger risigt till har jag bytt åsikt. Jag vill att politikerna börjar tvinga folk att betala för min tidning genom en speciell skatt där pengarna är öronmärkta för just min bransch.

Något likande har aldrig ens varit på tal för någon annan bransch. Men ingen annan bransch har heller stått så nära makten. Vi är såpass speciella att det inte spelar någon roll att allt färre vill betala för våra tjänster. Vi har gått hand i hand med makthavarna och nu bör vi kunna förvänta oss lite hjälp.

Tänk till exempel på att det är vi som genom uthägningar håller kritiker tysta och rädda
Citera
2014-06-22, 18:58
Medlem
Citat:

www.unvis.it/http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2014/06/statligt-stod-till-fler-medier/

Och:

/ SUR GETING /

Problemet för journalisterna är att samla någon form av politisk majoritet som kan hålla dem under armarna. V+Mp är bara drygt 15% av riksdagen. Resten av de politiska partierna har allt att vinna på att tidningarna försvinner.
Det ursprungliga presstödet var ju till för att rädda S-tidningar i en tid då S i princip hade egen majoritet i riksdagen, dvs klassisk sosse-nepotism.
Citera
2014-06-22, 19:44
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Problemet för journalisterna är att samla någon form av politisk majoritet som kan hålla dem under armarna. V+Mp är bara drygt 15% av riksdagen. Resten av de politiska partierna har allt att vinna på att tidningarna försvinner.
Det ursprungliga presstödet var ju till för att rädda S-tidningar i en tid då S i princip hade egen majoritet i riksdagen, dvs klassisk sosse-nepotism.

Ja, det här visar mest hur sjukt desperata tidningarna är nu. Men att försöka göra om public service till att inkludera Aftonbladet.. Haha lycka till!
Citera
2014-06-22, 20:39
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Körde i google translate från "desperat gnäll" till "svenska"...

Jag har alltid varit emot presstöd. Men nu när min egen tidning ligger risigt till har jag bytt åsikt. Jag vill att politikerna börjar tvinga folk att betala för min tidning genom en speciell skatt där pengarna är öronmärkta för just min bransch.

Något likande har aldrig ens varit på tal för någon annan bransch. Men ingen annan bransch har heller stått så nära makten. Vi är såpass speciella att det inte spelar någon roll att allt färre vill betala för våra tjänster. Vi har gått hand i hand med makthavarna och nu bör vi kunna förvänta oss lite hjälp.

Tänk till exempel på att det är vi som genom uthägningar håller kritiker tysta och rädda

Ett väldigt bra inlägg!
Skriver under på detta.

Vilken njutning är det att skåda indoktrineringsnissarnas ångest över sitt förlorade tolkningsföreträde!
Att ogilla förstörelsen av fosterlandet borde rent logiskt vara en tillåten åsikt!
Citera
2014-06-22, 20:50
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:

Och:

/ SUR GETING /

Det fetade: Snacka om att skjuta sig själv i foten. Med den logiken borde pengarna regna ner över alternativmedia eftersom de är de enda som är välskötta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in