En desperat Thomas Mattsson tycker till..
www.unvis.it/http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2014/06/statligt-stod-till-fler-medier/
## En ny presstödsutredning bör utreda om också så kallade förstatidningar ska kunna få presstöd.
Och:
## Tv-licensen bör ersättas av en obligatorisk avgift eller en ”medieskatt”. De pengarna bör kunna ges till fler mediehus än bara public service-bolagen.
## Jag har alltid tyckt att det är principiellt fel med presstöd. Så kallade andratidningar, ibland gravt misskötta – i åratal, dessutom! – tilldelas av politiker skattemedel för att hävda sig mot de produkter som publiken istället valt. Välskötta, marknadsledande tidningar missgynnas.
Men. Om nu till och med de dominerande mediehusen tvingas rusta ner, om redaktioner som tagit sitt demokratiska ansvar i hundratals år minskar resurserna, ja, då måste jag kanske ompröva min hållning. Då måste vi nog ställa oss frågan om inte samhället borde bidra till att säkerställa den journalistiska genomlysning som är en nödvändighet i en fungerande demokrati?
Att argumentera för presstöd är som att svära i kyrkan för alla publicister som tror på oberoende medier, fria från statligt inflytande.
Men inget tyder på att omstruktureringen av mediebranschen inte kommer att fortsätta med oförminskad kraft. Om det bara handlade om distribution, om digitala plattformar istället för papperstidningar, vore det väl ingen orsak till oro. Men när redaktionerna samtidigt bemannas ner, blir det ett demokratiskt underskott.
/ SUR GETING /
Anonyma användarkonton som i sociala medier sprider näthat. Invandringskritik, främlingsfientlighet, rasism… tänk att de är så fega.