Citat:
Ursprungligen postat av
Hestapo
Konspiarationsteorin som argument, står mer för den sidan som hävdar att det inte förekommer censur och dolda agendor, de flesta svarar inte ens på de insinuationerna. Hur mycket tid de olika moderatorerna har vet egentligen bara de själva liksom vad deras agenda är grundad på, så hur ska du eller någon annan användare kunna veta eller spekulera i varför någon skulle utnyttja sin ställning som moderator. Det vore kanske önskvärt med ett frågetecken här men det finns inget egentligt svar utan jag bara reflekterade över dina inledande meningar och dess mindre diskussionsvänliga argument.
Nu pang på rotmoset..
Radera inlägg är ett mycket effektivt vapen för att tysta någon debattör, tänk bara tanken om vi användare skulle kunna radera varandras inlägg. Hur många tror du då hade stannat kvar i debatterna, vilka diskussioner hade varit utvecklande och i vilken riktning?
Det fetade: Så kan det vara, och därför är också moderatorskollegiet oerhört känsliga för bara misstanken att raderingar sker på andra grunder än regler och riktlinjer, det är något som tas på stort allvar och minsta misstanke tas upp i outlaw.
Kom ihåg att de allra flesta moderatorer här är moderatorer pga sitt engagemang i Flashback och det fria ordet, det finns en stark nolltolerans mot att moteratorsrollen missbrukas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hestapo
Har man deltagit i en debatt och engagerat klätt sina tankar i ord känns det fel att bli tystad genom att inlägg blivit raderade. Det är ungefär som att någon håller för munnen på en medan andra får stå och skrika runtomkring, det tar på energin, mer än du gör gällande. Både användare och moderatorer tycker säkert att det dessutom är energislukande att tvista om petitesser i inlägg som man egentligen skulle kunna bortse från, det blir ju dubbelt dränage av energier därför tror jag de flesta censurerande inläggen blir kvar i databasens mörka vrår. Exempel på detta är ett trettiotal inlägg om ett enda censurerat inlägg utan att det återställts, de som har försökt få ett raderat inlägg tillbaka medan debatten är aktuell vet att långbänken suger skit, processen är både tidskrävande och ofta ett resultatlöst väntande på svar som aldrig kommer, tyvärr så är ögonblicket för alltid förbi och censuren ett faktum.
Kom nu inte med det vanliga snacket om regelverk, personliga egenheter och allsköns floskler som argument till mitt inlägg, jag försöker bara uttrycka hur det kan kännas att bli censurerad.
Den djä…. som kom på ordet mjukradera som synonym för egentlig censur borde för evigt gå med munkavle men så kanske redan är fallet. De som använder mjukradera som ett förmildrande ordalag för censur borde värdera ordets innebörd och imaginärt föreställa sig vad som egentligen sker när människor tystas för sina ordklädda tankars skull.
Detta tror jag att du egentligen inte menar. vi kan omöjligen moderera utifrån användarnas känslor.
IR5 frågeställning/påstående gäller moderatorers agenda bakom raderingarna och inte enskilda inlägg, skulle något av dem återställas löser det ju absolut ingenting i sakfrågan.
Vad gäller mjukradering innebär det bara att inlägget i sig inte är borttaget utan ligger kvar där det postats, det är dock osynligt för alla utom moderatorer och administratörer.
det är väl något positivt att inlägg inte försvinner helt?
Det kan återställas om man anser att det är det korrekta. Jag har återställt flertalet inlägg under min tid som moderator, oftast inom timmen efter att raderingen skett beroende på när användaren tagit kontakt och rett upp missförstånd eller dylikt.