Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-22, 11:36
Medlem
Tvivlar på att man dömer en så ung tjej till fängelse tyvärr. Det kommer som vanligt heta att hon handlade i tillfällig sinnesförvirring. Gör man en sån sak som att för det första knivhugger någon av svartsjuka så ska man få sota för det rejält, att sedan skyffla undan offret helt kallt så nä, då finns det inga förmildrande omständigheter. Det är en förklaring men ingen ursäkt att begå ett så vidrigt brott.
Citera
2014-06-22, 11:39
Medlem
Citat:
Jag tror att han sitter här på rutin. Det finns ingenting som polisen har visat upp som binder honom till brottet. Jag tror att han kommer bli avförd från utredningen inom kort, säger Andreas Simon, sambons advokat.
Andreas Simon säger att mannen var på sitt arbete under hela onsdagen, då polisen tror att mordet ägt rum
http://www.expressen.se/nyheter/mordet-pa-kvinnan--en-gata-for-vannerna/

Det är något advokater ska säga.

Att advokaten påpekar att sambon var på jobbet på onsdagen får en ju att tro att allt var klart redan innan han slutade jobba.

Sen finns det inget som polisen visat upp som binder honom till brottet. Så vi får väl se om polisen sitter och tjyvhåller på något.
Citera
2014-06-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
Tvivlar på att man dömer en så ung tjej till fängelse tyvärr. Det kommer som vanligt heta att hon handlade i tillfällig sinnesförvirring. Gör man en sån sak som att för det första knivhugger någon av svartsjuka så ska man få sota för det rejält, att sedan skyffla undan offret helt kallt så nä, då finns det inga förmildrande omständigheter. Det är en förklaring men ingen ursäkt att begå ett så vidrigt brott.

Du tvivlar på det. Men du tror alltså inte att hon var sinnessjuk i juridisk mening under brottet?
Citera
2014-06-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Du tvivlar på det. Men du tror alltså inte att hon var sinnessjuk i juridisk mening under brottet?
Jag har aldrig träffat GM så jag kan inte uttala mig om hur hon är som person. "alla" som begår våldsbrott kör ju med tillfällig sinnesförvirring för att få vård istället för fängelse. Jag har ofta undrat om en för övrigt frisk,normal person verkligen kan spela så dum att man klarar testerna för att bli dömd till vård istället för fängelse?
Citera
2014-06-22, 11:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/mordet-pa-kvinnan--en-gata-for-vannerna/

Det är något advokater ska säga.

Att advokaten påpekar att sambon var på jobbet på onsdagen får en ju att tro att allt var klart redan innan han slutade jobba.

Sen finns det inget som polisen visat upp som binder honom till brottet. Så vi får väl se om polisen sitter och tjyvhåller på något.
Expressen vidhåller att det är sambon (JN) som är anhållen.
Citat:
Ursprungligen postat av Lina70
JN har iallfall varit på gården och matat djuren, vilket han fick göra trotts att gården är avspärrad. Han pratade då bla med några grannar och tro mig att grannarna har blivit nerringda av alla reportrar från höger och vänster, dom har slutat svara i telefon tom.
Vad gäller?
Citera
2014-06-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Nej jag menar inte att folk på orten skulle få sin info från polisen, utan att de vet saker och ting "av sig själva". Som att någons föräldrar har pratat med JH:s och JN:s granne som säger att JN är hemma och är chockad och djupt bedrövad. Om det inte stämmer kan man undra hur den storyn öht uppstod? Och av vilken anledning? Jag är nog mer benägen att tro på såna "vittnesmål" än vad som står i tidningarna många gånger, men i det här fallet är ju uppgifterna fullständigt motstridiga och det verkar som att tidningarna faktiskt vet vem som är släppt. Om inte polisen medvetet ljugit för pressen då, eller uttryckt sig på ett sånt sätt att de missförstår.

Såhär funkar verkligheten. Folk nära en Polis får alltid info, dom håller nästan aldrig igen för bekanta, familjen, eller dom nära och kära. Sen när personen gått ifrån festen, sammankomsten så går dom ut och skriver, redigerar en hel del för att inte åka dit utav den pratglade farbror blå. Sen kan jag även garantera att aina sitter själva här och skriver för dom är ju inte mer än en människa, och vi alla vet ju hur mycket man vill prata, påstå eller rentav snacka skit....

Detta är verkligheten...
Citera
2014-06-22, 11:48
Medlem
Jag har fö inte hört något om att JA är hemma heller, är inte direkt läge att ringa familjen och fråga just nu.
Citera
2014-06-22, 11:53
Medlem
Citat:
Jag har aldrig träffat GM så jag kan inte uttala mig om hur hon är som person. "alla" som begår våldsbrott kör ju med tillfällig sinnesförvirring för att få vård istället för fängelse. Jag har ofta undrat om en för övrigt frisk,normal person verkligen kan spela så dum att man klarar testerna för att bli dömd till vård istället för fängelse?

Du tror att alla kör med "tillfällig sinnesförvirring" men du undrar över om man verkligen kan spela så dum i testerna. Vadå spela så dum att man klarar testerna? Det är oklart vad du menar här.

Och vad har det för bäring på JH? Du känner ju inte henne så varför gör du antagande om henne för?
Citera
2014-06-22, 11:59
Medlem
Citat:
Du tror att alla kör med "tillfällig sinnesförvirring" men du undrar över om man verkligen kan spela så dum i testerna. Vadå spela så dum att man klarar testerna? Det är oklart vad du menar här.

Och vad har det för bäring på JH? Du känner ju inte henne så varför gör du antagande om henne för?
Med tanke på hur många som faktiskt bedöms behöva vård när de begått ett brott så undrar jag om de verkligen är sjuka eller spelar de? kan man vara en så skicklig skådespelare att man går igenom ett test som "sinnessjuk" trots att man inte är det? Jag har inte gjort något antagande? jag skrev bara att jag tvivlar på att man dömer till fängelse utan till vård. Det är mina egna spekulationer. Det ska bli intressant att se hur det blir islutänden sen.
Citera
2014-06-22, 12:04
Medlem
Citat:
Med tanke på hur många som faktiskt bedöms behöva vård när de begått ett brott så undrar jag om de verkligen är sjuka eller spelar de? kan man vara en så skicklig skådespelare att man går igenom ett test som "sinnessjuk" trots att man inte är det? Jag har inte gjort något antagande? jag skrev bara att jag tvivlar på att man dömer till fängelse utan till vård. Det är mina egna spekulationer. Det ska bli intressant att se hur det blir islutänden sen.

När du säger att du tvivlar att man dömer henne till fängelse utan till vård gör du ju ett antagande.

Finns väl ännu ingenting som talar för vare sig det ena eller andra. Det finns väl inget klart om vad motivet skulle vara ens?

Citat:
I Sverige bedöms hälften av de cirka 550 personer som går igenom en stor rättspsykiatrisk undersökning ha en psykisk störning. Så här går undersökningen till.

När någon anhålls eller häktas kan frågan om hur personen mår psykiskt förr eller senare uppstå. Om misstanken om att någon mår psykiskt dåligt växer kan en domstol besluta om att en rättspsykiatrisk undersökning ska genomföras. I första hand är det oftast fråga om en paragraf sju-utredning, till vardags kallad liten sinnesundersökning.

En liten undersökning går till så att den intagne transporteras till en hälso- och sjukvårdsinrättning eller en särskild undersökningsenhet. Där får personen träffa en rättspsykiater för en timmes samtal. Därefter skriver psykiatrikern ett utlåtande, ibland med en rekommendation om att göra en stor rättspsykiatrisk utredning.

– En stor utredning sker under tvång efter beslut från domstolen, men samtalen och de olika undersökningarna är frivilliga. De flesta medverkar och försöker göra sitt bästa på olika sätt, säger Patrik Backgård, chefspsykolog på den rättspsykiatriska avdelningen i Huddinge.

En stor rättspsykiatrisk undersökning genomförs av ett team som under fyra veckor gör olika utredningar samtidigt som den intagne observeras. Teamet består av en forensisk socialutredare (oftast en socionom), en psykolog, omvårdnadspersonal och en huvudansvarig rättspsykiater. Deras uppdrag är att svara på frågan om personen har begått gärningen under inflytande av en allvarlig psykisk störning, om den intagne behöver vård och vilken risken är för att personen kan återfalla i brott.
http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/
Citera
2014-06-22, 12:06
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Numer ska folk vara riktigt störda för att dömas till vård, allt färre sjuka döms faktiskt till vård idag. Det tycks ju inte som att JH uppvisat några uppenbart galna/udda beteenden enligt grannar osv så jag vet inte om jag tror att hon är att anses så sjuk att hon har svårt att skilja på rätt och fel. Möjligen då om hon skulle vara psykotisk och ha drabbats av vanföreställningar, men då tror jag inte hon skulle må särskilt dåligt av anklagelserna heller.
Citera
2014-06-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Nästa gång jag festar med en kompis ska jag testa, ska slänga honom över axeln mitt i natten och bära ut i trapphuset och vidare ut till bilen.

Problemet med det är att det spelar ingen roll om du kan göra det eller inte. Du måste tänka dig in hur en mördare tänker. Man är stirrig och tänker nog hela tiden på att det absolut värsta kan hända just när man bär ut kroppen. Det räcker som sagt att någon ser dig. Du behöver inte ens se den personen. Och att leva med den ovissheten när du försöker komma undan mord som du begått är nog alldeles för jobbigt. Tänk själv du sitter och nekar och ljuger och så kommer plötsligt det upp att någon sett dig bära ut en kropp. En risk nog ingen är värd att ta.

Jag hade dock nog hellre gjort det än att börja skära i någon men det är lätt att säga när man är så långt ifrån att hamna i den situationen överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in