2014-06-21, 23:25
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
t.ex en barnskötare kanske säger "oj vad fin teckning du ritat!", medan en förskollärare skulle säga "Berätta för mig vad du ritat? vilka färger har du använt? titta där är en cirkel!"..
I detta sammanhang tänker förskolläraren på lärandet, det här är inte bara en teckning, jag kan använda det till ett lärande - jag kan utveckla barnets språk genom att barnet får fundera, beskriva, förklara, träna sig på färger, träna sig på matematiska former (som exemplet cirkel). Oj vad fin teckning kanske får barnet att må bra. men att uppmuntra barnet att tala och du lyssnar - får barnet att känna sig sedd i mycket större bemärkelse.

Förstår du?

Och det här har du lagt 3.5 år på att lära dig? Vadihelvete..
Citera
2014-06-21, 23:50
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tycker snarare det är sanslöst dåligt för någon som tar hand om våra "guldklimpar". Det är redan på förskolan de lär sig om sociala koder och hur man fungerar i grupp.

Jag personligen älskar och brinner för att vara en "förebild", men skulle aldrig i livet studera och ta studielån för att hamna med 23.000kr, där jag kan öka något efter många år.

Ärligt talat så vi vara tacksamma att folk faktiskt skuldsätter sig för en sådant pissigt betalt yrke.

Vad är rimligt då 40 papp?
Citera
2014-06-21, 23:51
Medlem
barnets avatar
Stämmer det att förskolelärare snittar 35 papp i månaden?
Citera
2014-06-21, 23:52
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
En bekant har ca 24 000 netto med några års erfarenhet (visserligen i Sthlm), så 23 brutto är inte bra för en förskolelärare.

Det är alldeles åt helvitte för mkt! ingångslön för ingenjörer är inte mkt högre!
Citera
2014-06-21, 23:56
Bannlyst
Citat:
jaa jag vet inte om du skulle vilja ha en outbildad lärare i skolan? samma gäller förskolan.

En som är outbildad men jobbet typ t 10 år med erfarenhet kommer alltid vara bra så mycket bättre än dig. Så fort något ska vara korrekt, kommer du be personalen eller barnen vänta några minuter för att ha tid på dig för att slå upp det i boken? Sluta larva dig fan. Outbildad.

Vi ser dom som är utbildade hur ofta dom begår fel, glömmer bort barn, listan kan göras lång. Skulle vara bättre om du satsade dem 3.5 åren på erfarenhet istället. Vad lärde dig skolan, hur barnen kan lära sig 1+1 på bästa sätt?
Citera
2014-06-21, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av view
Helt löjligt att behöva plugga 3.5 år för att kunna vara pedagogisk med en skitunge. Det räcker med att få instruktionerna om att " det är lärandet som står i fokus här" Så fattar väl alla normala människor att man kanske ska ställa lite outbildade frågor och dyligt till ungarna. Ni hanterar inte psykopatmördare , utan ungar som inte ens kan få klossen igenom rätt hål.

Fö är det intressant att när man nu behöver utbildning för att passa snorungar så är ungarna i dagens läge värre än någonsin. En smäll ska dom ha ibland, så dom vet vad som gäller.

Håller med dig helt och hållet, hon slösa bort 3.5 år på att få kunna lära 5 åringar 1+1 lika med: "3"
Citera
2014-06-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Fast det hette ju dagis förut. Jag tycker personligen att det låter bättre. Förskola kan man spara till förskoleklass istället.

ja för att dagis var ett daghem förut? och utvecklats till förskola med läroplan.
Citera
2014-06-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
En som är outbildad men jobbet typ t 10 år med erfarenhet kommer alltid vara bra så mycket bättre än dig. Så fort något ska vara korrekt, kommer du be personalen eller barnen vänta några minuter för att ha tid på dig för att slå upp det i boken? Sluta larva dig fan. Outbildad.

Vi ser dom som är utbildade hur ofta dom begår fel, glömmer bort barn, listan kan göras lång. Skulle vara bättre om du satsade dem 3.5 åren på erfarenhet istället. Vad lärde dig skolan, hur barnen kan lära sig 1+1 på bästa sätt?

regeringen kräver utbildning idag. var jag bor anställer dom inte barnskötare. TYVÄRR!!!
Citera
2014-06-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY

jag behöver inte slå upp något i boken för jag är UTBILDAD.
Citera
2014-06-22, 00:44
Bannlyst
Citat:
jag behöver inte slå upp något i boken för jag är UTBILDAD.

Men titta, tösen har hunnit bli 40 år och fått sitt förstås riktiga jobb. Det tog henne 3.5 år för att bli UTBILDAD!

Vad gör dig bättre än en som inte är UTBILDAD?
Citera
2014-06-22, 01:09
Medlem
SummaSummarums avatar
Personer som inte vet att en mening börjar med stor bokstav borde inte få bli lärare. Håller du med?
Citera
2014-06-22, 01:40
Medlem
frdks avatar
Hade en underhållande debatt med 2 förskolelärare nyligt.
De hävdade att barn ska formas själv och deras roll som lärare är inte att lägga sig i...
Jag tyckte det lät så idiotiskt att jag var tvungen rallera över det resten av kvällen.. (var inte direkt populärt)

Min fråga till dig: ska barn formas av dig som lärare eller ska dom hitta sig själv på egen hand?

Ex. En pojke går omkring och försöker kyssa killar, de andra föräldrarna blir upprörda och tycker det är oanseligt. Förskolelärarna har två val: 1) säga till och jobba bort beteendet (vilket det är). 2) låta han fortsätta och instruera föräldrarna att de utvecklas utan guidning här.

Ex. en arabisk kille kastar leksaker på en tjej då hans föräldrarna säger det är helt ok då hon är lägre värd. Pojken gör så på förskolan och förskolelärern har två val: 1) säga ifrån och lära ut "svenska ideal" 2) respektera kulturen och ta bort tjejen från killen som får fortsätta.

På båda fick jag bestämt svaret 2) av båda damerna (erfarna tanter på skola i sth innerstad)
Direktiven är tydligen fokus på flum och hålla barnen instängda bara. Stämmer det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in