2014-10-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
1. Om det är möte på avdelningen och bara vikarier där (som min dotter inte känner), är det då dumt av mig att ta mig tid och stanna kvar med mitt barn tills pedagogerna är klara/hon känner sig tillräckligt trygg för att låta mig gå?

2. Om jag har sagt att jag hämtar henne klockan 17, kan komma iväg tidigare från jobbet och utan att meddela hämtar henne klockan 15.30. Hur ser personalen på det?

Inte för att jag tänkte sluta med någon av sakerna, men det kan ju vara intressant att veta.

1. När du väljer att stanna kvar för att det är vikarier där istället för de ordinarie pedagogerna signalerar du till ditt barn att det är något fel på vikarierna vilket gör henne mer otrygg. Skulle du istället vara helt "vanlig" som du brukar vara vid lämning blir ditt barn mer trygg. De känner föräldrarnas vibbar mer än man tror. Blir man som förälder ledsen och börjar prata om: " Jag kommer snart, du ska inte vara här så länge idag" uppfattar barnen förskolan som en hemskt plats. Ha ett leende på läpparna och säg positiva saker som "Åh vad roligt du ska ha det idag med de här pedagogerna"
Citera
2014-10-29, 21:19
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ureshii
1. När du väljer att stanna kvar för att det är vikarier där istället för de ordinarie pedagogerna signalerar du till ditt barn att det är något fel på vikarierna vilket gör henne mer otrygg. Skulle du istället vara helt "vanlig" som du brukar vara vid lämning blir ditt barn mer trygg. De känner föräldrarnas vibbar mer än man tror. Blir man som förälder ledsen och börjar prata om: " Jag kommer snart, du ska inte vara här så länge idag" uppfattar barnen förskolan som en hemskt plats. Ha ett leende på läpparna och säg positiva saker som "Åh vad roligt du ska ha det idag med de här pedagogerna"

Själv anser jag att jag signalerar att mitt barn får ta den tid det själv vill och att jag inte stressar. Till slut börjar hon ju leka och då kan jag gå, även om de "riktiga" pedagogerna inte är där. Står mitt barn fastklämd vid mitt ben tycker jag faktiskt ärligt talat att det tyder på dåligt omdöme att lämna över henne till personer hon inte känner överhuvudtaget.
Citera
2014-10-29, 21:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Själv anser jag att jag signalerar att mitt barn får ta den tid det själv vill och att jag inte stressar. Till slut börjar hon ju leka och då kan jag gå, även om de "riktiga" pedagogerna inte är där. Står mitt barn fastklämd vid mitt ben tycker jag faktiskt ärligt talat att det tyder på dåligt omdöme att lämna över henne till personer hon inte känner överhuvudtaget.
Fast det beror ju på vad man har för jobb också. Det är inte på alla arbetsplatser det är så lämpligt att man kommer försent.
Citera
2014-10-29, 21:25
Medlem
GunsAndHorsess avatar
hur mkt kan få i lön som nyexad förskollärare?
Citera
2014-10-29, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Inte så populärt bland förskollärare menar du då, eller?
Hur går resonemanget?

Ja precis: Resonemanget är att de privata är vinstdrivande och ser inte till barnens bästa i första hand, som just statliga gör. Sedan finns det väl en lite avundsjuka på lönen.
Senast redigerad av 400Ben 2014-10-29 kl. 23:39.
Citera
2014-10-29, 23:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses

Beror ju på från kommun till kommun, förskola till förskola och om det är statligt eller privat. Men ingångslönen ligger någonstans på 22 000 kr. Så säg allt mellan 19 000-28 000 kanske.
Citera
2014-10-30, 00:53
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Fast det beror ju på vad man har för jobb också. Det är inte på alla arbetsplatser det är så lämpligt att man kommer försent.

Nej, så klart inte. Tänkte mest på om man t.ex. pluggar, flexjobbar eller har tid på annat sätt. Självklart fattar jag att det är få förunnat att kunna stanna kvar på det sättet jag pratar om.
Citera
2015-03-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses

Du kan få upp till 32.000 idag. Dock är det väldigt få förskolor som erbjuder den lönen.
Citera
2015-03-29, 10:07
Medlem
Citat:

Står ditt barn fastklämd vid ditt ben kan också betyda att du inte säger de rätta orden för att ditt barn ska börja leka med andra barnen eller i det här fallet, vikarien. Är vikarien ny så kan du gå fram till denna med ditt barn och på så sätt lämna över barnet, har vikarien arbetat på förskolan sedan en tid tillbaka så borde ditt barn känna igen henne/honom och kunna gå till denna.

Du kan stanna tills pedagogerna kommer, det är upp till dig, dock skickar du fel signaler till ditt barn som påverkar hans/hennes syn på förskolan och de personal som finns tillgängliga.
Citera
2015-05-06, 23:24
Medlem
EnLitenFryss avatar
Fick veta idag att en av fröknarna på mitt barns avdelning ska sluta. Inte av egen vilja utan hon får inte förlängt sitt vikariat.

Jag är ju såklart inte där på dagarna men får intrycket av att hon är bra med barnen. Min dotter fattade snabbt tycke för henne och tjatar om henne ofta. Trevlig och social.

Nu kanske jag är konspiratorisk, men den här tjejen ser bra ut. Ung, snygg, klär sig snyggt och riktigt välsvarvad kropp. Jag får känslan av att de andra pedagogerna ogillar henne bland annat pga hennes yttre. Har aldrig jobbat på en arbetsplats med bara kvinnor, men kan det vara så att en ung snygg tjej blir utfryst just för att hon är ung och snygg? De andra pedagogerna är äldre eller ganska alldagliga.
Citera
2015-05-07, 12:37
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Fick veta idag att en av fröknarna på mitt barns avdelning ska sluta. Inte av egen vilja utan hon får inte förlängt sitt vikariat.

Jag är ju såklart inte där på dagarna men får intrycket av att hon är bra med barnen. Min dotter fattade snabbt tycke för henne och tjatar om henne ofta. Trevlig och social.

Nu kanske jag är konspiratorisk, men den här tjejen ser bra ut. Ung, snygg, klär sig snyggt och riktigt välsvarvad kropp. Jag får känslan av att de andra pedagogerna ogillar henne bland annat pga hennes yttre. Har aldrig jobbat på en arbetsplats med bara kvinnor, men kan det vara så att en ung snygg tjej blir utfryst just för att hon är ung och snygg? De andra pedagogerna är äldre eller ganska alldagliga.

Så det är inte det att hon är mindre erfaren? Vad tycker din fru/sambo om det hela?
Citera
2015-05-07, 20:56
Medlem
MettaFocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Är säkert möjligt, men tror inte det är anledningen. Det är ju chefen som tar sådana beslut, antagligen pga besparingar och/eller att någon med fast tjänst kommer tillbaka från föräldraledighet exempelvis. Är man ogillad på en avdelning men chefen gillar en blir man troligtvis omplacerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in