Citat:
Ursprungligen postat av
fraKtur
Hej kära Uppsalabor. Kan inleda med att delge er att jag säkert plöjt igenom närmare 60 sidor av den här tråden, också har jag sökt mig blodig om fingrarna. Till hösten är tanken att jag ska flytta till Uppsala för att plugga. Lika mycket som jag är exalterad, är jag också orolig – i och med den rådande bostadssituationen. Jag tänkte därför stämma av med er – experterna – om hur jag ska orientera mig i denna skog av planekonomiskt misslyckande.
Vad jag hittills i alla fall kommit fram till, är att bo i studentkorridor känns givet. Dels ekonomiskt men främst p.g.a. den sociala biten. Men det finns aspekter med korridorslivet jag förutspår mindre tilltalande; korridorsfester varje helg; nedsölade kök och stulen mat etcetera. Missförstå mig inte: korridorsfester i sig har jag egentligen inget emot, tvärtom. Det är snarare det faktum att jag själv inte har någon kontroll över när det är fest eller inte, jag menar – vill jag festa så ser jag inget fel i att söka sig till in pub/nation/club. Hoppas jag inte framstår som alltför kräsen – som student får man ta vad man får – det är inga måsten utan snarare preferenser.
Då jag är nyexaminerad har jag i princip ett obefintligt antal köpoäng – förutom på Studenthem, där jag gick med några månader efter att hemsidan inrättades. Att få en hyreslägenhet via köpoäng framstår med andra ord som relativt hopplöst och därför hoppas jag kompensera det ringa antalet med god framförhållning!
Vad jag hittills snappat upp:
Flogsta
+ Ligger bra till studentmässigt, nära till centrum och diverse fakulteter.
+ Bor väldigt många studenter i området.
+ Bra hyra.
+- Mycket korridorsfester (satte +- p.g.a. på gott och ont)
- Ganska sunkigt (i synnerhet Flogsta höghus).
- För många korridorsfester.
Kantorn
+ Förhållandevis ”lugnt” område – bra studiero etcetera.
+ Fräscha rum.
+ ”God stämning”.
+ Bra hyra.
- Ligger ganska off, i alla fall i förhållande till t.ex. Flogsta.
- Förlugnt – känner knappt personerna i sin egen studentkorridor.
Rackarberget
+ Ligger väldigt bra till geografiskt.
+ Fräscha rum.
- Dela toalett och dusch (??)
- Dyr hyra.
Ekebyvägen/Studenstaden
+ Generellt bra.
------
Vart bör jag ställa in mitt sikte? Tack på förhand!
Hej! Du kommer säkerligen att trivas i Uppsala. Det är en fantastisk stad med ett härligt studentliv i alla dess former.
Först och främst vill jag bara säga att du kan släppa alla skräckhistorier om stulen mat och så vidare. Det är ingenting vanligt och händer vanligtvis inte, i alla fall inte vad jag upplevt eller hört under mina år som student. Korridorsfesterna är även fantastiska och att få studiero är ingenting du behöver oroa dig över. Det finns hundratals studieområden som universitetet eller nationerna erbjuder, samt att man oftast kan studera i sitt rum ändå (köp öronproppar i värsta fall?).
I Flogsta så får du oftast dela dusch med andra. Det är även (beroende på hur kräsen man är) långt ifrån själva nationerna och Uppsalas innerstad. Men Uppsala är en tät stad där man kan nå det mesta väldigt snabbt med cykel, så det bör inte vara några problem. Jag tror att det är ungefär samma distans till staden som Kantorn.
Har dock aldrig bott i någon av dina nämnda studentbostäder, utan endast haft vänner som bott där. Det är många som tar en studentkorridor i t.ex. Flogsta för att sedan bli nationsaktiva och på så sätt få bostadspoäng, för att sedan kunna få ett mer centralt boende. Det rekommenderas!
Håll utkik på blocket eller liknande annars.
Mitt råd till dig är, ta vad du får. Och ordna ett mer centralt boende via nation senare.