2014-06-11, 11:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Tro det eller ej men detta förklaras (som sig bör) med all tydlighet på studentstaden.se.
Mycket riktigt. Det är inte heller något avancerat system, utan det är en poäng per dag som man är registrerad.
Citera
2014-06-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RLucas
Got these invitations for student rooms on Kantorsgatan as well. I place around 15. Doesn't sound like a good idea if you end up looking for a place again when the semester begins. Also as they're short-term contracts I'm guessing they're not rent-free in the summer?

By the way could someone clarify the rules for summer rent. Are July (and August?) rent-free for all student rooms or is it different with every housing agency/complex? And is it even applicable if you actually move in then?

15 is pretty bad tbh even for short term. But you never know!

june and juli and are rent free during the summer at Kantorn. Not really sure about august but i dont think so.
Citera
2014-06-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borstbindare
Någon som kan förklara hur detta med dublett eller korridorsrum med gemensam dusch fungerar?

En dublett är vad jag förstår två avskilda lägenheter men där båda har ingång till kök och dusch? Är det rätt?

Och om man bor i korridor/studentrum med gemensam dusch/toalett, är det avskilda duschar eller är det typ som på ett gym eller liknande? Eller är det olika?

Ingen som kan svara på detta? Gillar inte att duscha naken med andra, så jag undviker helst det om det går.
Citera
2014-06-16, 19:54
Medlem
findusens avatar
gamla studentstaden VS rackarberget.
någon som vet några för- och nackdelar med de båda områdena?
Citera
2014-06-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affro
Det kan väl inte stämma? Har för mig att V-dala, Snerikes och några till har fler bostäder/medlem?

Däremot är ÖG:s bostäder väldigt centrala.

Tror ej det. ÖG har väldigt lågt medlemsantal till skillnad från V-dala och Snerikes. Däremot så håller V-dala på att bygga flera bostäder nu (som är klara inom x antal år) så de kommer säkert att få ännu fler bostäder och gå om ÖG.
Citera
2014-06-20, 02:29
Medlem
fraKturs avatar
Hej kära Uppsalabor. Kan inleda med att delge er att jag säkert plöjt igenom närmare 60 sidor av den här tråden, också har jag sökt mig blodig om fingrarna. Till hösten är tanken att jag ska flytta till Uppsala för att plugga. Lika mycket som jag är exalterad, är jag också orolig – i och med den rådande bostadssituationen. Jag tänkte därför stämma av med er – experterna – om hur jag ska orientera mig i denna skog av planekonomiskt misslyckande.

Vad jag hittills i alla fall kommit fram till, är att bo i studentkorridor känns givet. Dels ekonomiskt men främst p.g.a. den sociala biten. Men det finns aspekter med korridorslivet jag förutspår mindre tilltalande; korridorsfester varje helg; nedsölade kök och stulen mat etcetera. Missförstå mig inte: korridorsfester i sig har jag egentligen inget emot, tvärtom. Det är snarare det faktum att jag själv inte har någon kontroll över när det är fest eller inte, jag menar – vill jag festa så ser jag inget fel i att söka sig till in pub/nation/club. Hoppas jag inte framstår som alltför kräsen – som student får man ta vad man får – det är inga måsten utan snarare preferenser.

Då jag är nyexaminerad har jag i princip ett obefintligt antal köpoäng – förutom på Studenthem, där jag gick med några månader efter att hemsidan inrättades. Att få en hyreslägenhet via köpoäng framstår med andra ord som relativt hopplöst och därför hoppas jag kompensera det ringa antalet med god framförhållning!

Vad jag hittills snappat upp:

Flogsta
+ Ligger bra till studentmässigt, nära till centrum och diverse fakulteter.
+ Bor väldigt många studenter i området.
+ Bra hyra.
+- Mycket korridorsfester (satte +- p.g.a. på gott och ont)
- Ganska sunkigt (i synnerhet Flogsta höghus).
- För många korridorsfester.

Kantorn
+ Förhållandevis ”lugnt” område – bra studiero etcetera.
+ Fräscha rum.
+ ”God stämning”.
+ Bra hyra.
- Ligger ganska off, i alla fall i förhållande till t.ex. Flogsta.
- Förlugnt – känner knappt personerna i sin egen studentkorridor.

Rackarberget
+ Ligger väldigt bra till geografiskt.
+ Fräscha rum.
- Dela toalett och dusch (??)
- Dyr hyra.

Ekebyvägen/Studenstaden
+ Generellt bra.

------

Vart bör jag ställa in mitt sikte? Tack på förhand!
Citera
2014-06-20, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Hej kära Uppsalabor. Kan inleda med att delge er att jag säkert plöjt igenom närmare 60 sidor av den här tråden, också har jag sökt mig blodig om fingrarna. Till hösten är tanken att jag ska flytta till Uppsala för att plugga. Lika mycket som jag är exalterad, är jag också orolig – i och med den rådande bostadssituationen. Jag tänkte därför stämma av med er – experterna – om hur jag ska orientera mig i denna skog av planekonomiskt misslyckande.

Vad jag hittills i alla fall kommit fram till, är att bo i studentkorridor känns givet. Dels ekonomiskt men främst p.g.a. den sociala biten. Men det finns aspekter med korridorslivet jag förutspår mindre tilltalande; korridorsfester varje helg; nedsölade kök och stulen mat etcetera. Missförstå mig inte: korridorsfester i sig har jag egentligen inget emot, tvärtom. Det är snarare det faktum att jag själv inte har någon kontroll över när det är fest eller inte, jag menar – vill jag festa så ser jag inget fel i att söka sig till in pub/nation/club. Hoppas jag inte framstår som alltför kräsen – som student får man ta vad man får – det är inga måsten utan snarare preferenser.

Då jag är nyexaminerad har jag i princip ett obefintligt antal köpoäng – förutom på Studenthem, där jag gick med några månader efter att hemsidan inrättades. Att få en hyreslägenhet via köpoäng framstår med andra ord som relativt hopplöst och därför hoppas jag kompensera det ringa antalet med god framförhållning!

Flogsta
+ Bra hyra.

Kantorn
+ Fräscha rum.
+ ”God stämning”.
+ Bra hyra.

Rackarberget
+ Fräscha rum.
- Dyr hyra.

Ekebyvägen/Studenstaden
+ Generellt bra.

------

Hej! Du kommer säkerligen att trivas i Uppsala. Det är en fantastisk stad med ett härligt studentliv i alla dess former.
Först och främst vill jag bara säga att du kan släppa alla skräckhistorier om stulen mat och så vidare. Det är ingenting vanligt och händer vanligtvis inte, i alla fall inte vad jag upplevt eller hört under mina år som student. Korridorsfesterna är även fantastiska och att få studiero är ingenting du behöver oroa dig över. Det finns hundratals studieområden som universitetet eller nationerna erbjuder, samt att man oftast kan studera i sitt rum ändå (köp öronproppar i värsta fall?).

I Flogsta så får du oftast dela dusch med andra. Det är även (beroende på hur kräsen man är) långt ifrån själva nationerna och Uppsalas innerstad. Men Uppsala är en tät stad där man kan nå det mesta väldigt snabbt med cykel, så det bör inte vara några problem. Jag tror att det är ungefär samma distans till staden som Kantorn.

Har dock aldrig bott i någon av dina nämnda studentbostäder, utan endast haft vänner som bott där. Det är många som tar en studentkorridor i t.ex. Flogsta för att sedan bli nationsaktiva och på så sätt få bostadspoäng, för att sedan kunna få ett mer centralt boende. Det rekommenderas!

Håll utkik på blocket eller liknande annars.

Mitt råd till dig är, ta vad du får. Och ordna ett mer centralt boende via nation senare.
Citera
2014-06-20, 11:56
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannymcoy
Hej! Du kommer säkerligen att trivas i Uppsala. Det är en fantastisk stad med ett härligt studentliv i alla dess former.
Först och främst vill jag bara säga att du kan släppa alla skräckhistorier om stulen mat och så vidare. Det är ingenting vanligt och händer vanligtvis inte, i alla fall inte vad jag upplevt eller hört under mina år som student. Korridorsfesterna är även fantastiska och att få studiero är ingenting du behöver oroa dig över. Det finns hundratals studieområden som universitetet eller nationerna erbjuder, samt att man oftast kan studera i sitt rum ändå (köp öronproppar i värsta fall?).

I Flogsta så får du oftast dela dusch med andra. Det är även (beroende på hur kräsen man är) långt ifrån själva nationerna och Uppsalas innerstad. Men Uppsala är en tät stad där man kan nå det mesta väldigt snabbt med cykel, så det bör inte vara några problem. Jag tror att det är ungefär samma distans till staden som Kantorn.

Har dock aldrig bott i någon av dina nämnda studentbostäder, utan endast haft vänner som bott där. Det är många som tar en studentkorridor i t.ex. Flogsta för att sedan bli nationsaktiva och på så sätt få bostadspoäng, för att sedan kunna få ett mer centralt boende. Det rekommenderas!

Mitt råd till dig är, ta vad du får. Och ordna ett mer centralt boende via nation senare.
I Flogsta har alla rum egen dusch.
Citera
2014-06-20, 12:33
Medlem
Citat:

Flogsta
+ Bra hyra.

Kantorn
+ Fräscha rum.
+ ”God stämning”.
+ Bra hyra.

Rackarberget
+ Fräscha rum.
- Dyr hyra.

Ekebyvägen/Studenstaden
+ Generellt bra.

------

Sen Rikshem köpte Kantorn skulle jag hålla mig därifrån så många konstiga saker som de sysslar med där. Funkar väl däremot om man är i akutbehov av boende men eftersom man kan bli utslängd på en månads varsel är det inte att rekommendera. Välj Flogsta istället så du har egen dusch, nära till ett suveränt ICA och du kan bo där så länge du vill. Sen måste jag även tipsa om att kolla upp nationerna, Östgöta, V-Dala och Snerikes anses rent allmänt ha de bästa bostäderna och iallafall V-Dala lottar ut bostäder till nya medlemmar.
Citera
2014-06-21, 13:03
Medlem
How long does it usually take to get an invitation from Heimstaden once we've manifested our interest? I applied to 5 of the 100+ rooms in Flogsta currently available a couple of hours after they went online so I suppose I might have a chance this time (or do I haha?). It is stated that if there's no follow up after a week it means the room went to someone else. What's your experience on this?

Also, what could be the difference between a 3 300kr and a 2 700kr 19m² room in Flogsta?
Senast redigerad av RLucas 2014-06-21 kl. 13:08.
Citera
2014-06-21, 18:43
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannymcoy

Känner mig faktiskt något lugnad av ditt inlägg. I alla fall angående korridorsfesterna. Jag har läst att Flogsta höghus och Flogsta låghus skiljer sig en del, där Flogsta låghus verkar vara att föredra. Vet du eller någon annan vad den huvudsakliga skillnaden dem emellan går ut på?

Tack för svaren förresten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Sen Rikshem köpte Kantorn skulle jag hålla mig därifrån så många konstiga saker som de sysslar med där. Funkar väl däremot om man är i akutbehov av boende men eftersom man kan bli utslängd på en månads varsel är det inte att rekommendera. Välj Flogsta istället så du har egen dusch, nära till ett suveränt ICA och du kan bo där så länge du vill. Sen måste jag även tipsa om att kolla upp nationerna, Östgöta, V-Dala och Snerikes anses rent allmänt ha de bästa bostäderna och iallafall V-Dala lottar ut bostäder till nya medlemmar.

Så Rikshem generellt är ett big no-no? Skulle du kunna utveckla angående de "konstiga sakerna"? Antar att det är dålig skötsel, att hyresvärden inte reparerar osv? Det här med att bli "utslängd" efter en månad känns absolut inte komfortabelt, och det är klart att både studier och psyke kan ta stryk av att inte veta om man kommer kunna bo kvar månaden ut. However, om Kantorn i övrigt är exceptionellt så antar jag att det är sånt man tyvärr får stå ut med som student.

Hur länge kan det, mellan tummen och pekfingret, tänkas ta från det att man aktiverar sig i en nation tills det att man kan erhålla en lägenhet?

Tack för svaren.
Senast redigerad av fraKtur 2014-06-21 kl. 18:47.
Citera
2014-06-21, 19:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Känner mig faktiskt något lugnad av ditt inlägg. I alla fall angående korridorsfesterna. Jag har läst att Flogsta höghus och Flogsta låghus skiljer sig en del, där Flogsta låghus verkar vara att föredra. Vet du eller någon annan vad den huvudsakliga skillnaden dem emellan går ut på?

Tack för svaren förresten.
Flogsta höghus är just vad det låter som, höghus. Här bor man i korridor och delar kök (förutom vissa hus som har någon typ av kokvrå i rummet). Låghusen är vanliga hus med lägenheter och där får man bostad genom Studentstaden.

Skillnaden är ju att det är mycket fester i höghusen då det är ett ställe där många nya studenter, och utbytesstudenter, bor. Det är inte så farligt då man i allmänt inte bor särskilt länge i Flogsta, utan flyttar ett en bättre bostad inom ett år. Det är som sagt betydligt enklare att hitta en bostad om man befinner sig i Uppsala än om man sitter vid en dator.

Hade jag ett val mellan höghusen och låghusen, och visste att jag skulle bo en längre period i Flogsta, eller kanske till och med under hela min studietid, skulle jag lätt ha valt låghusen. Inte bara för att det är lugnare, utan också för att det är lägenheter. Men å andra sidan är det roligt att ha upplevt höghusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in