Citat:
Ursprungligen postat av
DanceMe
Skulle någon kunna hjälpa mig? Är helt ute och cyklar när det gäller att söka studentboende.
Har tänkt plugga i Uppsala och behöver hitta en bostad till VT/HT 2015.
Har skrivit upp mig på "studentstaden.se" men vet inte riktigt hur det funkar när jag söker boende. Skiter i om det är en etta/tvåa/trea, vill bara ha ett ställe där jag kan ställa min säng.
Kommer jag att kunna få ett boende till nästa år?
Jag märkte att det finns något som heter köpoäng, hur funkar det? Hur får jag fler? Har endast 1 och har haft det i ett par dagar nu.
Tack för all hjälp!
Kolla 10-15 sidor bak i tråden och jobba dig framåt. Jag skrev själv en sammanfattning här med diverse länkar:
(FB) Studentboende i Uppsala
och det finns flera andra.
Korta versionen: Ja, du kommer eventuellt kunna få ett korridorsrum någonstans till nästa höst om du ställer dig i kö nu. Kanske inte direkt vid terminsstart, men inom rimlig tid.
Vårterminen skulle jag tro blir tufft dock.
Föga förvånande får du köpoäng genom att stå i kön. Så fort du registrerat dig i en bostadskö börjar du samla poäng. Om du söker boende via nationerna får du dessutom bonuspoäng om du har engagerat dig i nationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
borstbindare
Hur pass mycket håla är Heby, Knivsta och liknande? Har inget emot att pendla, men vill inte bo hur deprimerande som helst.
Det är inget fel på vare sig Heby eller Knivsta. Heby är dock en håla i bemärkelsen att det i praktiken finns en ICA och det är allt, men det fungerar alldeles utmärkt att bo där så länge man inte störs av några gamla alkisar och knarkare som ragglar runt om kvällarna.