2014-06-06, 19:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasttear.
Vet ni några sidor där man har först till kvarn lägenheter och studentboenden?
Läser du i tråden, eller använder sökfunktionen (ja, det finns faktiskt en sådan ) kommer du få många bra tips.
Citera
2014-06-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Läser du i tråden, eller använder sökfunktionen (ja, det finns faktiskt en sådan ) kommer du få många bra tips.

Ja, fast tråden är ganska lång :/
Citera
2014-06-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasttear.
Ja, fast tråden är ganska lång :/
I ditt fall räcker det iofs med att läsa en sida bakåt i tråden för att få svar på din fråga.
Citera
2014-06-10, 15:21
Medlem
Hur pass mycket håla är Heby, Knivsta och liknande? Har inget emot att pendla, men vill inte bo hur deprimerande som helst.
Citera
2014-06-10, 20:22
Medlem
DanceMes avatar
Skulle någon kunna hjälpa mig? Är helt ute och cyklar när det gäller att söka studentboende.
Har tänkt plugga i Uppsala och behöver hitta en bostad till VT/HT 2015.

Har skrivit upp mig på "studentstaden.se" men vet inte riktigt hur det funkar när jag söker boende. Skiter i om det är en etta/tvåa/trea, vill bara ha ett ställe där jag kan ställa min säng.

Kommer jag att kunna få ett boende till nästa år?

Jag märkte att det finns något som heter köpoäng, hur funkar det? Hur får jag fler? Har endast 1 och har haft det i ett par dagar nu.

Tack för all hjälp!
Citera
2014-06-10, 20:26
Medlem
Yrs avatar
Sitter med kontrakt från Studentboet och vet inte om jag ska skriva på. Korridorsrum på Vattholmavägen, 11.5 kvm, 3800 (!!!) i hyra. Har dock eget badrum och dusch vilket känns skönt. Är det alldeles för dyrt för en studentinkomst eller vad tycker ni?

Bättre att invänta billigare rum? Ska börja studera till hösten, sitter inne på kanske 450 poäng på studentstaden och har legat top 20 i kön på ett par korridorsrum i rackarberget.
Citera
2014-06-10, 20:31
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr
Sitter med kontrakt från Studentboet och vet inte om jag ska skriva på. Korridorsrum på Vattholmavägen, 11.5 kvm, 3800 (!!!) i hyra. Har dock eget badrum och dusch vilket känns skönt. Är det alldeles för dyrt för en studentinkomst eller vad tycker ni?

Bättre att invänta billigare rum? Ska börja studera till hösten, sitter inne på kanske 450 poäng på studentstaden och har legat top 20 i kön på ett par korridorsrum i rackarberget.

Jag har 3500 i hyra för tillfället och har inga problem med att få ekonomin att gå runt. Det må vara höga hyror, men det funkar om man kan hushålla lite.
Citera
2014-06-10, 20:42
Medlem
Någon som kan förklara hur detta med dublett eller korridorsrum med gemensam dusch fungerar?

En dublett är vad jag förstår två avskilda lägenheter men där båda har ingång till kök och dusch? Är det rätt?

Och om man bor i korridor/studentrum med gemensam dusch/toalett, är det avskilda duschar eller är det typ som på ett gym eller liknande? Eller är det olika?
Citera
2014-06-10, 21:47
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanceMe
Skulle någon kunna hjälpa mig? Är helt ute och cyklar när det gäller att söka studentboende.
Har tänkt plugga i Uppsala och behöver hitta en bostad till VT/HT 2015.

Har skrivit upp mig på "studentstaden.se" men vet inte riktigt hur det funkar när jag söker boende. Skiter i om det är en etta/tvåa/trea, vill bara ha ett ställe där jag kan ställa min säng.

Kommer jag att kunna få ett boende till nästa år?

Jag märkte att det finns något som heter köpoäng, hur funkar det? Hur får jag fler? Har endast 1 och har haft det i ett par dagar nu.

Tack för all hjälp!

Kolla 10-15 sidor bak i tråden och jobba dig framåt. Jag skrev själv en sammanfattning här med diverse länkar: (FB) Studentboende i Uppsala
och det finns flera andra.

Korta versionen: Ja, du kommer eventuellt kunna få ett korridorsrum någonstans till nästa höst om du ställer dig i kö nu. Kanske inte direkt vid terminsstart, men inom rimlig tid.
Vårterminen skulle jag tro blir tufft dock.

Föga förvånande får du köpoäng genom att stå i kön. Så fort du registrerat dig i en bostadskö börjar du samla poäng. Om du söker boende via nationerna får du dessutom bonuspoäng om du har engagerat dig i nationen.

Citat:
Ursprungligen postat av borstbindare
Hur pass mycket håla är Heby, Knivsta och liknande? Har inget emot att pendla, men vill inte bo hur deprimerande som helst.

Det är inget fel på vare sig Heby eller Knivsta. Heby är dock en håla i bemärkelsen att det i praktiken finns en ICA och det är allt, men det fungerar alldeles utmärkt att bo där så länge man inte störs av några gamla alkisar och knarkare som ragglar runt om kvällarna.
Citera
2014-06-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yr

Med 450 dagar får du inget korridorsrum på R. till höstterminen. Så vänta för guds skull inte på DET.
Citera
2014-06-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanceMe
Har skrivit upp mig på "studentstaden.se" men vet inte riktigt hur det funkar när jag söker boende. Skiter i om det är en etta/tvåa/trea, vill bara ha ett ställe där jag kan ställa min säng. ... Jag märkte att det finns något som heter köpoäng, hur funkar det? Hur får jag fler? Har endast 1 och har haft det i ett par dagar nu.

Tro det eller ej men detta förklaras (som sig bör) med all tydlighet på studentstaden.se.
Citera
2014-06-11, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borstbindare
Hatar det här. Har fått erbjudanden på några studentrum och en lägenhet från Rikshem. Studentrum vill jag helst inte bo i och alla erbjudanden är på korttidskontrakt, men jag har ingen om aning om jag kommer kunna få något bättre senare heller. Så ska man tacka ja eller ska man söka vidare? Har typ placering 10 på alla dock, så det är inte säkert att jag får något kontrakt ändå.

Got these invitations for student rooms on Kantorsgatan as well. I place around 15. Doesn't sound like a good idea if you end up looking for a place again when the semester begins. Also as they're short-term contracts I'm guessing they're not rent-free in the summer?

By the way could someone clarify the rules for summer rent. Are July (and August?) rent-free for all student rooms or is it different with every housing agency/complex? And is it even applicable if you actually move in then?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in