2014-06-19, 17:03
Medlem
Smatters avatar
Tydligen "nådde mina resultat inte upp till vad som krävdes" på testet jag fick genom mejlet...

Gjorde ett Mensa test direkt efter och min IQ var över medel så jag undrar vilken tomte det är som sitter och gallrar folk? Att de nekade mig till utbildning hade ju absolut inte med testet att göra vet jag.

Dafuq MTR?
Citera
2014-06-21, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter
Tydligen "nådde mina resultat inte upp till vad som krävdes" på testet jag fick genom mejlet...

Gjorde ett Mensa test direkt efter och min IQ var över medel så jag undrar vilken tomte det är som sitter och gallrar folk? Att de nekade mig till utbildning hade ju absolut inte med testet att göra vet jag.

Dafuq MTR?
Vilket test var det du inte klarade då?
Jag har klarat testerna tre-fyra gånger och har inte gått vidare för det. Såg nu att MTR sökte förare och ska nog ta och söka igen.
Citera
2014-06-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter

Dafuq MTR?

Fast IQ är inte nödvändigtvis det man letar efter, jag har ingen aning om hur du är så nedanstående är en ren generalisering.

Du kan ha extremt hög IQ, men kass koncentrationsförmåga. I vissa fall beror det på att uppgiften är enkel, och personen med högt IQ helt enkelt blir uttråkad. Men anledningen bakom är inte så viktig om du inte kan hålla koncentrationen.

Att ha högt IQ gör dig inte alls nödvändigtvis lämpad till att bli lokförare, flygledare, pilot, rakteforskare, ingenjör eller något annat som ofta kopplas ihop med antingen uttagningstester eller hög intelligens. Jag själv hoppade av min ingenjörsutbildning och sadlade om till flygledare. Jag har sett piloter få testa flygledarsimulatorer och inte ha en chans, på samma sätt som jag inte alls behöver vara lämplig som pilot (även om jag inte prövat). Det samma gäller rimligen för lokförare, det man letar efter är inte alls nödvändigtvis IQ (åtminstone inte på det sätt som mensa mäter) utan snarare en kombination av en mängd förmågor, som kan vara sammankopplade med högt IQ, men inte måste vara det.

Allt ovanstående är dock helt mina egna tankar och resonemang, så jag kommer inte försöka skjuta ner någon som avfärdar det som rent strunt (framförallt inte om dom kan visa källor, det kan inte jag).
Citera
2014-06-21, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast IQ är inte nödvändigtvis det man letar efter, jag har ingen aning om hur du är så nedanstående är en ren generalisering.

Du kan ha extremt hög IQ, men kass koncentrationsförmåga. I vissa fall beror det på att uppgiften är enkel, och personen med högt IQ helt enkelt blir uttråkad. Men anledningen bakom är inte så viktig om du inte kan hålla koncentrationen.

Att ha högt IQ gör dig inte alls nödvändigtvis lämpad till att bli lokförare, flygledare, pilot, rakteforskare, ingenjör eller något annat som ofta kopplas ihop med antingen uttagningstester eller hög intelligens. Jag själv hoppade av min ingenjörsutbildning och sadlade om till flygledare. Jag har sett piloter få testa flygledarsimulatorer och inte ha en chans, på samma sätt som jag inte alls behöver vara lämplig som pilot (även om jag inte prövat). Det samma gäller rimligen för lokförare, det man letar efter är inte alls nödvändigtvis IQ (åtminstone inte på det sätt som mensa mäter) utan snarare en kombination av en mängd förmågor, som kan vara sammankopplade med högt IQ, men inte måste vara det.

Allt ovanstående är dock helt mina egna tankar och resonemang, så jag kommer inte försöka skjuta ner någon som avfärdar det som rent strunt (framförallt inte om dom kan visa källor, det kan inte jag).
Och jag håller med dig fullt ut!
Sen är ju den sociala kompetensen minst lika viktig som intelligensen, och där tror jag att rätt många med högt IQ failar.
Jag minns själv när jag satt och gjorde testerna för lokförare, och personen där sa att dom ville ha personer som hamnade på "balansnivå". Jag vet inte riktigt vad det ska innebära, men jag antar att även om du har jävligt högt IQ och får knulla varje dag så behöver man inte vara intressant för dom, för det handlar ju som sagt om balans.
Citera
2014-06-21, 23:54
Medlem
Sweeper80s avatar
Bryr många av Er inte om passagerarna särskilt mycket? Jag tänker på alla de av Er som inte bryr sig om att man kastas fram och tillbaka som vantar inne i vagnarna mellan T-Centralen och Kungsträdgården.
Citera
2014-06-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Bryr många av Er inte om passagerarna särskilt mycket? Jag tänker på alla de av Er som inte bryr sig om att man kastas fram och tillbaka som vantar inne i vagnarna mellan T-Centralen och Kungsträdgården.
På nämnda sträcka är det svårt för föraren att veta ifall man kommer ha grönt eller inte längre fram i tunneln, därav kan det gå stundtals 'ryckigt'. Självklart behöver man ju inte dra på för fullt, men det gör man om inget annat kan antas.

Nu vet jag inte hur insatt du är, men tågen går automatiskt i fullbroms tills dess föraren har kvitterat att denne uppfattat L-beskedet*. I vissa fall kan kvittensknapparna vara lite tröga vilket i sin tur leder till att tåget nyper till ordentligt.

* L-beskedet (15km/t) innebär att man närmar sig en stoppunkt (t.ex. rött) och tåget själv bromsar ner till 15km/t alternativt till fullständigt stopp ifall föraren inte kvitterar.
Citera
2014-06-24, 10:47
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

Nu är det ett gäng år sen jag körde tunnelbana, men kan väl försöka svara ändå. Om man bryr sig? Inte särskillt mycket men man försöker att köra så mjukt man bara kan ändå.

Kunde hela röda linjen utan och innan, vart alla olika hastighetsbegränsningar fanns osv osv.
Men ibland gick det inte ändå, på grund av oväntade M/L-signaler (M = max 50, tåget bromsad själv ner till 50 sen släpper bromsarna. L = max 15 km, tåget bromsar till 0 om signalen inte kvitteras, då bromsar den ner till 15). Därav kommer många av rycken, man får helt enkelt en lväntad hastighetsbegränsning och kan inte påverka bromsningen.

Sen över en del växlar kan det bli lite gungigt, men där försökte jag i alla fall köra så skonsamt som möjligt över för att undvika tvära kast.
Citera
2014-06-24, 10:50
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wortz
På nämnda sträcka är det svårt för föraren att veta ifall man kommer ha grönt eller inte längre fram i tunneln, därav kan det gå stundtals 'ryckigt'. Självklart behöver man ju inte dra på för fullt, men det gör man om inget annat kan antas.

Nu vet jag inte hur insatt du är, men tågen går automatiskt i fullbroms tills dess föraren har kvitterat att denne uppfattat L-beskedet*. I vissa fall kan kvittensknapparna vara lite tröga vilket i sin tur leder till att tåget nyper till ordentligt.

* L-beskedet (15km/t) innebär att man närmar sig en stoppunkt (t.ex. rött) och tåget själv bromsar ner till 15km/t alternativt till fullständigt stopp ifall föraren inte kvitterar.

Jag tycker att det här alltid borde smygas fram eftersom man, både som förare och som passagerare, vet hur pass jobbig denna sträcka är. Jag tycker att den - med fel förare - är rent obehaglig att åka och ett par gånger har jag sett andra passagerare skadas.

Jobbigast är det i de gamla vagnarna, vilket kan vara en anledning - så god som någon - att enbart ha de nya på denna linje.
Citera
2014-06-24, 11:14
Medlem
Citat:
Jobbigast är det i de gamla vagnarna, vilket kan vara en anledning - så god som någon - att enbart ha de nya på denna linje.

Tyvärr så kommer detta inte att ske inom de närmaste åren (läs 10+), däremot kan ett glädjande besked vara att under sommaren så körs det enbart "nya" vagnar, bortsett från reservtågen. :-)
Citera
2014-06-28, 17:30
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indie2
Blir det en brand i tunnelbanan ska du vara stresstålig. Tänkte du bara fortsätta köra eller?

Sådana situationer kan väl uppkomma i vilket yrke som helst. Menar såklart att själva arbetsmomenten som tunnelbaneförare tydligen ska vara stressiga. Vilket jag har svårt att förstå.
Citera
2014-06-29, 01:07
Bannlyst
Har MTR sagt någonting öht när det kommer till att få använda mobil under körning?
Såg häromdagen, när jag skulle åka mot Akalla att en chaufförer kommer in med tåget vid tce och var mer intresserad över att kolla på mobilen än på spåret. Jävla stolpskott till chaufför!
Kan inte finns mycket hjärnceller i pallet på den där snubben när man kör in med ett tåg, där flera hundra ser vad du gör
Citera
2014-06-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Har MTR sagt någonting öht när det kommer till att få använda mobil under körning?
Såg häromdagen, när jag skulle åka mot Akalla att en chaufförer kommer in med tåget vid tce och var mer intresserad över att kolla på mobilen än på spåret. Jävla stolpskott till chaufför!
Kan inte finns mycket hjärnceller i pallet på den där snubben när man kör in med ett tåg, där flera hundra ser vad du gör
Det är strikt förbjudet enligt gällande regelverk, Tri Tub.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in