Citat:
Ursprungligen postat av
Smatter
Tydligen "nådde mina resultat inte upp till vad som krävdes" på testet jag fick genom mejlet...
Gjorde ett Mensa test direkt efter och min IQ var över medel så jag undrar vilken tomte det är som sitter och gallrar folk? Att de nekade mig till utbildning hade ju absolut inte med testet att göra vet jag.
Dafuq MTR?
Fast IQ är inte nödvändigtvis det man letar efter, jag har ingen aning om hur du är så nedanstående är en ren generalisering.
Du kan ha extremt hög IQ, men kass koncentrationsförmåga. I vissa fall beror det på att uppgiften är enkel, och personen med högt IQ helt enkelt blir uttråkad. Men anledningen bakom är inte så viktig om du inte kan hålla koncentrationen.
Att ha högt IQ gör dig inte alls nödvändigtvis lämpad till att bli lokförare, flygledare, pilot, rakteforskare, ingenjör eller något annat som ofta kopplas ihop med antingen uttagningstester eller hög intelligens. Jag själv hoppade av min ingenjörsutbildning och sadlade om till flygledare. Jag har sett piloter få testa flygledarsimulatorer och inte ha en chans, på samma sätt som jag inte alls behöver vara lämplig som pilot (även om jag inte prövat). Det samma gäller rimligen för lokförare, det man letar efter är inte alls nödvändigtvis IQ (åtminstone inte på det sätt som mensa mäter) utan snarare en kombination av en mängd förmågor, som kan vara sammankopplade med högt IQ, men inte måste vara det.
Allt ovanstående är dock helt mina egna tankar och resonemang, så jag kommer inte försöka skjuta ner någon som avfärdar det som rent strunt (framförallt inte om dom kan visa källor, det kan inte jag).