Citat:
Ursprungligen postat av
Ricin
1100 sökande är ju en del, men det intressanta är hur många utav dom som klarade förtesterna..?
Du får gärna berätta vad för tester ni kommer få göra

Ledsen för sent svar men nu har jag faktiskt gått igenom alla steg i rekryteringsprocessen så att jag fått jobbet!
Först fick jag göra 2 tester som skickades i samband med ansökan för tjänsten, det var som du kanske vet ett sk. "iq-test" /intelligenstest. Sedan var det andra ett sk. personlighetstest. Drygt en vecka efter att ansökningsperioden var över så ringde de mig för en telefonintervju där de ställde några frågor om intressen samt hälsotillstånd. Samtalet tog inte längre tid än 10 min och jag fick direkt reda på ifall jag vart kallad på personlig intervju eller inte, vilket jag blev.
Dryga 3 veckor efter samtalet fick jag gå på gruppinfo där vi (ca 6-7 st) fick info om MTR som företag och efter det intervjuades individuellt av någon på HR-avdelningen. Allt tog ca. 3 timmar sammanlagt den dagen och jag fick återkoppling veckan efter om att jag gått vidare till de psykologiska testerna.
Det var 4 delar sammanlagt, det första var ett häfte med ca. 80-100 figurer på vänster sida, och 5 liknande figurer som var uppradade bredvid "orginalfiguren" längs till vänster. Endast en utav dessa fem var identisk med orginalet, och din uppgift är att kryssa för så många rätt som möjligt under 4 minuter. Givetvis klarar man inte allt, men helst ska allt/så mkt som möjligt vara rätt, vilket jag också fick.
Efter detta test fick vi ett papper med 20 rader. På varje rad fanns det massa "d" och "p". Varje bokstav hade antingen 1,2,3 eller 4 prickar över/under sig. Din uppgift är att kryssa för alla "d" som endast hade 3 prickar över/under sig. Man hade 20 sek på sig för varje rad och det var väldigt små bokstäver. Detta test var det jobbigaste och ånga trodde de hade åkt ut pga det.
Efter det var det ett lite mer avslappnat personlighetstest som fick göras på datorn, vilket man inte kan få rätt/fel på, utan din mentala stabilitet, sociala kompetens samt några andra saker testas där.
Efter detta fick man återkoppling på ifall man klarat sig eller inte, vilket jag gjorde. Man fick sin personlighet berättad och "förklarad" ganska kort och det var ganska kul att höra det

Vill bara säga att man stressar upp sig själv väldigt mycket under detta tillfälle och man tror verkligen inte att man ska klara proven, men kraven är inte så höga. Man blir stressad eftersom man inte vet vad för krav de ställer på en, men ta de bara lugnt. Tror för övrigt att alla förutom 2 av 10 inte gick vidare här, även de som jag uppfattade som lite mindre smarta gick vidare alltså.
Dagen efter detta fick jag mail om att jag skulle gå på en slutintervju för grön linje i Gullmarsplan, då fick man (precis som vid alla andra tillfällen) boka upp sig på en tid för intervjun. Hursomhelst så fick jag träffa stationsområdeschefen för Gullmarsplan, samt 2 andra (som jag ej kommer ihåg vad de var). Vi gick igenom mina intressen och det var väldigt kul måste jag säga. Dom var jätte trevliga och det kändes inte alls som en riktig intervju, utan mer som ett vanligt samtal där jag ställde ganska många frågor. Jag var ganska säker på att jag hade fångat upp deras intresse men fick iaf svar veckan efter att det gick bra å att jag fick boka mig upp på en tid för hälsokontrollen.
Hälsokontrollen gick bra och man testade hörselseende,synseende,färgseende, ögats synfält,blodtryck, blodsockerhalt, stabilitet och reaktiosförmåga. Jag fick bra på allt detta, tilll och med över det vanliga på balanssinne och stabilitet då jag tränar väldigt mkt. Dessutom så får man göra ett drogtest på plats som tar de 3 dagar att få tillbaka svar på, men man får svar direkt ifall man klarat resten av undersökningen.
Förra veckan fick jag prova kläder för jobbet och det gör man i blåsut där de har sin klädprovning. Man får alla kläder som man behöver av dem där och det fanns mkt att välja mellan. Det som var synd var att man ej fick några skor utan de får man stå för själv. Så då startar utbildningen nu på måndag 5/5 och är ganska taggad då jag har velat testa på detta jobb sedan jag var barn
Tips till framtida sökanden!
Ta reda på så mkt info ni kan om tunnelbanan och hur det är att jobba som tunnelbanechaffis. Jag läste mkt här på flashback i denna tråd, och på andra sidor. Dom värdesätter personer som jobbat mkt ensamarbete och i skift, vilket är mycket meriterande för denna tjänst! Ställ så många frågor ni bara kan och visa ert intresse som bara den. Denna gång var det 1300 sökanden hörde jag och 16 platser har/ska tillsättas så de kan lätt ersätta er ifall ni inte visar tillräckligt med intresse och tar för er!
Ifall ni har frågor om utbildningen som fö. är 8 veckor lång så kan ni PMa mig