2014-06-21, 17:43
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du tycker alltså att F! borde protesterar mot invandring från länder där könsstympning är vanligt -- på vilket sätt skulle det hjälpa kvinnor som stympas menar du?

Kartläggningen i Norrköping har väl fungerat - eftersom det är via den som man fått fram uppgifterna..

Vad anser du att det förebyggande arbetet skall gå ut på? Att skicka hem flickor i riskzonen eller vad?
Att dessa värderingar inte förs in till Sverige och normaliseras. Det är ingen statshemlighet att man gullar med muslimska seder och traditioner, trots det kvinnoförtryck det innebär.

Japp, men Sverige är större än Norrköping vad jag förstått. Exakt hur det ska gå till kan jag inte svara på, jag är ingen kvinnorättsexpert. Skulle jag gissa så kan man ju försöka integrera de invandrare vi har i Sverige ordentligt så att dessa medeltida seder och bruk försvinner snabbast möjliga.
Citera
2014-06-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Du gör vad du vill. Jag tar det som att det där snacket om "svensk monokultur" var just bara snack.

Visst utvecklas kulturer och samhällena som praktiserar dom, men normalt så brukar ju den utvecklingen gå åt det håll som kulturen ifråga vill att den ska gå.

Antingen så anammar man något, eller så förkastar man det.

Frågar man vad svensk kultur är så kan bara svenskarna svara på det, och folk från andra länder kan i sin tur också avgöra vad som skiljer deras respektive kulturer åt från andras.

I Sverige har vi däremot på senare år börjat ställa oss själva den korkade frågan vem som är svensk? vilket i sin tur har gjort begreppet svensk kultur onödigt krångligt.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2014-06-21 kl. 17:49.
Citera
2014-06-21, 17:45
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jaha, men vad är "monokultur" och var har du bevisen?
Att det finns en enda enhetlig kultur. Ett bevis är Tage Erlanders uttalande i riksdagen som du fått redovisat i tråden tidigare. Han talade om situationen i USA, en situation vi mer och mer får i Sverige.
Citera
2014-06-21, 17:48
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Att Sverige varit ett homogent land fram till sjuttio-talet är väl ändå inget att diskutera.

Vad innebär det då, "ett homogent land"? Att landet i någon väsentlig mening sedan urminnes tider varit på något visst speciellt sätt som kan kallas "svenskt", eller att det sedan urminnes tider bott en enda stor majoritetsbefolkning, här i trakterna, som kan kallas ett homogent folk? Knappast!
Citera
2014-06-21, 17:52
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Vad innebär det då, "ett homogent land"? Att landet i någon väsentlig mening sedan urminnes tider varit på något visst speciellt sätt som kan kallas "svenskt", eller att det sedan urminnes tider bott en enda stor majoritetsbefolkning, här i trakterna, som kan kallas ett homogent folk? Knappast!
Jo, i Sverige bodde det fram tills 70-talets stora arbetskraftsinvandring och flyktingmottagande en stor enhetlig kultur som kunde kallas svensk. Sedan fanns det samer, finnar, norrmän, danskar och zigenare i Sverige även då, men deras kulturella påverkan var i det närmsta försumbar.

Att ifrågasätta svenskheten finner jag lustigt. Ingen ifrågasätter kurders existensberättigande som folkslag och deras kulturella identitet, trots att de saknar land. Varför?
Citera
2014-06-21, 17:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nähä, vad anser du att ett homogent land står för då?
Citera
2014-06-21, 17:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Att dessa värderingar inte förs in till Sverige och normaliseras. Det är ingen statshemlighet att man gullar med muslimska seder och traditioner, trots det kvinnoförtryck det innebär.
Missade du att det redan finns lagstiftning på området .. alltså inte alls är handlingar eller värderingar som är accepterade i vårt land.

Citat:
Japp, men Sverige är större än Norrköping vad jag förstått. Exakt hur det ska gå till kan jag inte svara på, jag är ingen kvinnorättsexpert. Skulle jag gissa så kan man ju försöka integrera de invandrare vi har i Sverige ordentligt så att dessa medeltida seder och bruk försvinner snabbast möjliga.
Övriga Sverige riktar blicken mot Norrköping eftersom de har lyckats kartlägga/blottlägga att flickor stympats i strid med gällande lag, de har kunnat kartlägga problematiken och det är utifrån det som man kan avgöra storleken på ett problem och hur adekvata insatser skall se ut.
Citera
2014-06-21, 18:02
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Missade du att det redan finns lagstiftning på området .. alltså inte alls är handlingar eller värderingar som är accepterade i vårt land.

Övriga Sverige riktar blicken mot Norrköping eftersom de har lyckats kartlägga/blottlägga att flickor stympats i strid med gällande lag, de har kunnat kartlägga problematiken och det är utifrån det som man kan avgöra storleken på ett problem och hur adekvata insatser skall se ut.
Nej det har inte gått mig förbi, men jag anser att man behöver mer förebyggande åtgärder så att det inte händer överhuvudtaget.

Rapporteringen om fallet är minst sagt blygsam. Expressen och Aftonbladet är knäpptysta om detta, de som annars brukar vara väldigt snabba när kvinnor drabbats av orättvisa i samhället.
Citera
2014-06-21, 18:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det har inte gått mig förbi, men jag anser att man behöver mer förebyggande åtgärder så att det inte händer överhuvudtaget.

Rapporteringen om fallet är minst sagt blygsam. Expressen och Aftonbladet är knäpptysta om detta, de som annars brukar vara väldigt snabba när kvinnor drabbats av orättvisa i samhället.
Dagens Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/varlden-rapporterar-om-norrkoping-skola/

Aftonbladet igår:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19091024.ab
Citera
2014-06-21, 18:13
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Du kanske inte hade känt till att problemet fanns, däremot har jag varit medveten om det ganska länge...tyvärr händer det i princip aldrig något efter en anmälning, många inom vården ifrågasätter om det ens är ide att anmäla.
Men fortsätt du att leva i din lilla bubbla, din kamp behövs...så sent som igår såg jag en "herrgårman" skylt.
Häng i så har vi snart könsneutrala övergångsställen.

För det första ber jag om ursäkt för att jag kallade dig "imbecill nolla". Det var onödigt och osakligt av mig.

Dock förstår jag fortfarande inte vart du vill komma med ditt resonemang, t.ex liknelsen med herrgårman och övergångsställen. Fullständigt obegripligt i detta sammanhang! Jag har känt till problemet med omskärelse länge och tycker företeelsen är vedervärdig. Det är bra att tidningarna uppmärksammar problemet, vilket de har gjort även denna gång. Och det är bra att myndigheterna slår larm, vilket de har gjort. Det stora problemet är dock mörkertalet, de fall som inte kommer till myndigheternas kännedom.
Citera
2014-06-21, 18:14
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Även om de försvinner i Sverige så finns de kvar i andra länder. Det är ett stort problem.
Citera
2014-06-21, 18:30
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Så enligt din logik är alla som inte ställer sig upp och ropar "jag är emot kvinnlig omskärelse" automatiskt för kvinnlig omskärelse?

Inte alls, och du visar nu att du inte ingår i gruppen "de med intellekt". Du tillhör den där gruppen som spelar dum och med det tror sig vinna argumentationen på så vis. Att sakna läsförståelse och förmåga att härleda är inte en merit här.

Bedriver man politik för kvinnors rättigheter förväntas man givetvis finnas med i debatten när händelser sker inom det aktuella området. På samma sätt som när AIK-supportrar begår brott förväntas AIK-representanter uttala sig. Detta är väldigt enkelt och inte alls komplicerat, för de flesta av oss. Jag saknar pedagogisk utbildning och avslutar härmed vårt samtal. Ditt extra kromosompar är inget jag kommer lägga mer tid på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in