2014-06-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nej jag kritiserar de delar av den som är kvinnofientliga och direkt människoovärdiga, ex. slutshame (som du står för) hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning, betyder därför inte att jag drar allt inom kulturen till sopen. Du har kristna och muslimer som lever fullt värdiga och troende liv utan att förnedra och nedvärdera sina kvinnor på ovan sätt, dessa har valt bort de sidor från sin religion, kultur som de med egna huvuden fattar inte passar in i ett modernt och demokratiskt samhälle. Du anser säkerligen som jag att könsstympning, tvångsgifte, bortgiftandet av 9-åringar m.m. är ovärdigt beteende, du har dock ännu inte fattat att slutshame är precis lika ovärdigt. Du borde kanske rensa själen lite från gammalt kletigt kvinnoförakt.

1, Du tycker inte att lemlästning av barn är lite mer än bara ett "ovärdigt beteende"?
2. Det tillhör mainstream-kristendom att välja bort flera passager i bibeln. Reellt bokstavstroende är väldigt ovanligt. I jämförelse kan sägas att Salman Rushdie fick spendera 10 år under jorden för att han ens insinuerade att koranen inte var perfekt och att Profeten kunde ha felat. Sug på den karamellen du.
Citera
2014-06-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Vad är "kurdisk monokultur"?

Citera
2014-06-22, 16:37
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Nej jag kritiserar de delar av den som är kvinnofientliga och direkt människoovärdiga, ex. slutshame (som du står för) hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning, betyder därför inte att jag drar allt inom kulturen till sopen. Du har kristna och muslimer som lever fullt värdiga och troende liv utan att förnedra och nedvärdera sina kvinnor på ovan sätt, dessa har valt bort de sidor från sin religion, kultur som de med egna huvuden fattar inte passar in i ett modernt och demokratiskt samhälle. Du anser säkerligen som jag att könsstympning, tvångsgifte, bortgiftandet av 9-åringar m.m. är ovärdigt beteende, du har dock ännu inte fattat att slutshame är precis lika ovärdigt. Du borde kanske rensa själen lite från gammalt kletigt kvinnoförakt.

Att vänta med sex till äktenskapet är ett sexuellt beteende. Det du tidigare skrev att man inte bör kritisera.
Citera
2014-06-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Att vänta med sex till äktenskapet är ett sexuellt beteende. Det du tidigare skrev att man inte bör kritisera.

? Varför gör du dig dummare än du är?

Nej det är inte ett "sexuellt beteende" i meningen att det skulle vara något helt frivilligt och/eller biologiskt beteende utan ett socialt, religiöst krav som legat så gott som enkom på kvinnor och har med faktumet att det är kvinnor som bär barn och därmed helt naturligt får större kontroll över reproduktionen, iom ägande av mark och materiella ting så har män krävt kontroll över reproduktionen, enda sättet att göra det är att låsa in kvinnor bokstavligen och i sociala konventioner. Enligt mig är det här patriarkaten startar iom ägande.

Det naturliga och biologiska är att kvinnor och män blir sexuellt intresserade ungefär vid puberteten.
Finns ingen vetenskapligt visad skillnad i detta mellan könen. Bara massa mänskliga idéer kring hur det bör vara oftast till nackdel för tjejerna.
Citera
2014-06-22, 17:06
Medlem
Citat:
Vilka troende muslimer anser att det är helt OK att kvinnor knullar runt utanför äktenskapet?

Vilket land rör det sig om?
"Utanför äktenskapet" tolkar jag som otrohet....det tror jag väldigt få tolererar oavsett tro eller icke tro. ( även om det finns undantag du har ju polygami ex.)

Innan äktenskapet var det jag menade. Och jo du har åtskilliga lite mer moderata kristna och muslimer som accepterar pojkvänner och flickvänner ex. I sverige ex. så existerar det åtskilliga.
Citera
2014-06-22, 17:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Det är inte sjukvården som utför övergreppen...eller menar du att det är ok med könstympning med anledning att den svenska vården är så bra att flickorna överlever om dom söker vård?
Får vi en situation där halva befolkningen har sitt ursprung i länder där könsstympning - manlig såväl som kvinnlig - ses som såväl normalt som önskvärt så kommer detta givetvis även påverka våra framtida lagar. Och effektivare kirurgi - privat eller i offentlig regi - kommer göra bieffekterna färre, alltså kommer motståndet minska mot ingreppet även hos resten av befolkningen. Vi har sett fenomenet i otaliga andra sammanhang, varför skulle just detta bli ett undantag?
Citera
2014-06-22, 17:23
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
? Varför gör du dig dummare än du är?

Nej det är inte ett "sexuellt beteende" i meningen att det skulle vara något helt frivilligt och/eller biologiskt beteende utan ett socialt, religiöst krav som legat så gott som enkom på kvinnor och har med faktumet att det är kvinnor som bär barn och därmed helt naturligt får större kontroll över reproduktionen, iom ägande av mark och materiella ting så har män krävt kontroll över reproduktionen, enda sättet att göra det är att låsa in kvinnor bokstavligen och i sociala konventioner. Enligt mig är det här patriarkaten startar iom ägande.

Det naturliga och biologiska är att kvinnor och män blir sexuellt intresserade ungefär vid puberteten.
Finns ingen vetenskapligt visad skillnad i detta mellan könen. Bara massa mänskliga idéer kring hur det bör vara oftast till nackdel för tjejerna.

Så när en svensk man flyttar till ett muslimskt land är det enligt dig ofint av den muslimska befolkningen där att kritisera hans sexuella beteende eftersom hans beteende är frivilligt och biologiskt och naturligt.
Men när en muslimsk kvinna flyttar till Sverige är det helt okej för vita svenskar att kritisera hennes konservativa sexuella beteende eftersom hon förutsätts vara förtryckt av patriarkatet och beter sig onaturligt och icke-biologiskt och är inlåst i sociala konventioner.

Snacka om rutten dubbelmoral från din sida.

Citat:
"Utanför äktenskapet" tolkar jag som otrohet....det tror jag väldigt få tolererar oavsett tro eller icke tro. ( även om det finns undantag du har ju polygami ex.)

Innan äktenskapet var det jag menade. Och jo du har åtskilliga lite mer moderata kristna och muslimer som accepterar pojkvänner och flickvänner ex. I sverige ex. så existerar det åtskilliga.

Muslimer i Sverige som skaffar pojkvänner är sekulära muslimer, ej religiösa. Exempelvis iranier. Därför har många svenska killar iranska tjejer.

Du ser inte samma sak med troende muslimer i slöja. Enligt deras religion får de inte heller gifta sig med en icke-muslimsk man.

I vilket land har religiösa muslimska kvinnor sex utan att vara gifta?
Det finns många kristna länder där kvinnor har sex utan att vara gifta (typ USA som beter sig som svenskar). Men det är för att de inte tar sin religion på lika stort allvar som muslimer, tyvärr.
Citera
2014-06-22, 17:40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Du menar att dom som kommer inte är flyktingar, utan bara hänsynslösa kolonisatörer och att det med det konstaterandet i gott minne kommer att gå för oss som det gjort för indianerna i nordamerika?

Jag vägrar tro att någon som säger sig inse att könsstympning blir en naturlig del av sverige inbillar sig att det samhället kommer att kunna erbjuda allt bättre sjukvård.

Vad gäller tatuering, så kan du ju prova att begära av en tatuerare att det görs med tvång på din fyraåring. Lycka till vid mötet med sos.
Du misstolkar mig, min parallell med kolonisationen var för att visa hur det är dumdristigt att antaga att bara för att en grupp väljer att byta geografisk hemvist så kommer de även anpassa sig kulturellt till ursprungsbefolkningen.

Vi ser sjukvården utvecklas allt mer, vad som ett sekel sedan skulle setts som science fiction är idag standardåtgärder. Vad som 50 år sedan var förknippat med stora risker är idag en barnlek. Och könsstympning är inget tekniskt sett svårt ingrepp. Vad vi talar om här är inte mer high-tech än tillgång till antibiotika, smärtstillande, antiseptiska medel och ordentlig utrustning. Alltså den nivå svensk sjukvård befann sig på redan på femtiotalet.

Din liknelse med tatueringar är föga relevant eftersom tatueringar till för bara några årtionden sedan ansågs som någonting skamligt bland breda folkgrupper. Och det har ännu ett visst stigma. Vad vi istället talar om är något som kan liknas vid svenskt dop, något som samlar släkt och vänner, med presenter och god mat.
Citera
2014-06-22, 17:48
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du misstolkar mig, min parallell med kolonisationen var för att visa hur det är dumdristigt att antaga att bara för att en grupp väljer att byta geografisk hemvist så kommer de även anpassa sig kulturellt till ursprungsbefolkningen.

Vi ser sjukvården utvecklas allt mer, vad som ett sekel sedan skulle setts som science fiction är idag standardåtgärder. Vad som 50 år sedan var förknippat med stora risker är idag en barnlek. Och könsstympning är inget tekniskt sett svårt ingrepp. Vad vi talar om här är inte mer high-tech än tillgång till antibiotika, smärtstillande, antiseptiska medel och ordentlig utrustning. Alltså den nivå svensk sjukvård befann sig på redan på femtiotalet.

Din liknelse med tatueringar är föga relevant eftersom tatueringar till för bara några årtionden sedan ansågs som någonting skamligt bland breda folkgrupper. Och det har ännu ett visst stigma. Vad vi istället talar om är något som kan liknas vid svenskt dop, något som samlar släkt och vänner, med presenter och god mat.

Det finns ju två väldigt grundläggande skillnader här. Det ena är att du i fallet med könsstympningen tar bort en (viktig) kroppsdel för vederbörande offer som du ej kan ge tillbaka. Det andra är att det i fallet med tatueringar förr i tiden handlade om människor som gör det frivilligt. Att tvinga någon annan att lemlästa sig är en lite allvarligare grej, även om nu ingreppet skulle ske säkert och smärtfritt.
Citera
2014-06-22, 17:53
Medlem
Citat:
Så när en svensk man flyttar till ett muslimskt land är det enligt dig ofint av den muslimska befolkningen där att kritisera hans sexuella beteende eftersom hans beteende är frivilligt och biologiskt och naturligt.
Men när en muslimsk kvinna flyttar till Sverige är det helt okej för vita svenskar att kritisera hennes konservativa sexuella beteende eftersom hon förutsätts vara förtryckt av patriarkatet och beter sig onaturligt och icke-biologiskt och är inlåst i sociala konventioner.

Snacka om rutten dubbelmoral från din sida.

Om den svenske mannen beter sig illa genom att göra något socialt felsteg...ex. flörta med gift muslimsk kvinna, gå i shorts i en moské, så beter han sig ju socialt illa i den kulturen ja. I övrigt vet jag faktiskt inte hur en svenska man kan ha fel sexuellt beteende i en muslimsk kultur. En svensk kvinna däremot kan ju göra hur många fel som helst. hela hennes existens på fel plats är ju ett enda stort FEL. Motsvarande finns inte för män, möjligen vara gift man till en kvinna som bryter nån muslimsk norm.

Samma med muslimsk kvinna, är ju inte direkt henne vi kritiserar är ju de män som kräver dessa saker av henne. Ex min kritik av ditt oskuldskrav.

Citat:
Muslimer i Sverige som skaffar pojkvänner är sekulära muslimer, ej religiösa. Exempelvis iranier. Därför har många svenska killar iranska tjejer.

Du ser inte samma sak med troende muslimer i slöja. Enligt deras religion får de inte heller gifta sig med en icke-muslimsk man.

I vilket land har religiösa muslimska kvinnor sex utan att vara gifta?
Det finns många kristna länder där kvinnor har sex utan att vara gifta (typ USA som beter sig som svenskar). Men det är för att de inte tar sin religion på lika stort allvar som muslimer, tyvärr.

ne du har muslimer som anser sig själva vara troende muslimer som inte går i slöja eller har oskuldskrav på tjejerna precis samma som för kristna som också väljer bort dessa kapitel i sin bibel.
Du själv ex. som troende kristen så är du idag tvungen att välja bort delar av bibeln, eller välja tolka om dem, väldigt svårt leva som bokstavstroende. Så? vilka delar ska man ta bort tycker du?
de 7 dagarna, eva och adam? kvinnan tige i församlingen? eller oskuldskravet på kvinnor OCH män!
(det kravet har du ju själv redan diskret valt bort, men bara för dig själv inte för din syster bredvid)
Senast redigerad av ScottWalter 2014-06-22 kl. 18:02.
Citera
2014-06-22, 18:04
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Om den svenske mannen beter sig illa genom att göra något socialt felsteg...ex. flörta med gift muslimsk kvinna, gå i shorts en moské, så beter han sig ju socialt illa i den kulturen ja. I övrigt vet jag faktiskt inte hur en svenska man kan ha fel sexuellt beteende i en muslimsk kultur. En svensk kvinna däremot kan ju göra hur många fel som helst. hela hennes existens på fel plats är ju ett enda stort FEL. Motsvarande finns inte för män, möjligen vara gift man till en kvinna som bryter nån muslimsk norm.

Samma med muslimsk kvinna, är ju inte direkt henne vi kritiserar är ju de män som kräver dessa saker av henne. Ex min kritik av ditt oskuldskrav.

Mest intressant är hur du får ihop detta med att man inte ska kritisera andra kulturer. Känns ju inte som du gör annat än just det.

Citat:
ne du har muslimer som anser sig själva vara troende muslimer som inte går i slöja eller har oskuldskrav på tjejerna precis samma som för kristna som också väljer bort dessa kapitel i sin bibel.
Du själv ex. som troende kristen så är du idag tvungen att välja bort delar av bibeln, eller välja tolka om dem, väldigt svårt leva som bokstavstroende. Så? vilka delar ska man ta bort tycker du?
de 7 dagarna, eva och adam? kvinnan tige i församlingen? eller oskuldskravet på kvinnor OCH män!
(det kravet har du ju själv redan diskret valt bort, men bara för dig själv inte för din syster bredvid)

Vilka muslimska samfund rör det sig om? Är det bosnier?
Citera
2014-06-22, 18:21
Medlem
Citat:
Mest intressant är hur du får ihop detta med att man inte ska kritisera andra kulturer. Känns ju inte som du gör annat än just det.

Vilka muslimska samfund rör det sig om? Är det bosnier?

det enda jag kritiserar är dubbelmoralen i sexsynen i din egen religion/ kultur och i ex.vissa muslimska. Och jag gör detta via att använda vanlig sund logik och resonemang.
jag kritiserar för övrigt samma dubbelmoral i min egen kultur, för ja den existerar även där, gott om svenska gubbs som tycker de ska ha rätt knulla runt hej vilt men tjejer ska minsann hålla sig på mattan annars är de slynor, horor och bla bla hört den förr?
Har ingen aning om var du kommer från ursprungligen, jag gissar att du kanske kan vara assyrier månne och närmre 30 än 20. Men jag vet inte du kanske är livetsordare och äktsvensk 55+
Haha no idea och spelar ingen roll. Men! för din kunskap jag har betydligt större respekt för assyrisk kultur ex än vad jag har för kulturen inom nån kristen sekt i Sverige om det nu spelar nån roll.
Men även om man tillhör nån uråldrig kristen gruppering så kan man utveckla sin kultur till ett mer positivt och jämställt håll. Funkar. Är sex ett stort problem så well då får det ju fasen gälla båda könen. fine med mig. Men hur man kan få det tilla tt vara en bra lösning att det ska vara prima för en part med helt förkastligt för den andra och hur gud kan tycka det skulle vara ok det får jag inte att gå ihop helt enkelt.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-06-22 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in