2014-06-21, 13:00
Medlem
Var ligger gripen prestandamässigt jämfört med dom nya sukhoiplanen egentligen? Gripen ska ju vara byggd för att kunna slå ut ryska plan, men är det bara tack vare modernare beväpning?

Kollar man på youtube så gör ju tex su-35 helt sjuka manövers, medan det mest avancerade man ser gripen göra är en roll. (typ).
Citera
2014-06-21, 13:37
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Var ligger gripen prestandamässigt jämfört med dom nya sukhoiplanen egentligen? Gripen ska ju vara byggd för att kunna slå ut ryska plan, men är det bara tack vare modernare beväpning?

Kollar man på youtube så gör ju tex su-35 helt sjuka manövers, medan det mest avancerade man ser gripen göra är en roll. (typ).

Det är helt omöjligt att avgöra vilket plan som är bäst i alla tänkbara situationer. Sådana diskussioner ska man till största möjliga mån undvika. Om man nu inte vill sitta i dagar med att diskutera med personer som vägrar ändra åsikt.

En liten hint kanske är att Regeringen, Riksdagen och Flygvapnet är överrens om att införskaffa nya generationens JAS 39 - dessa instanser ser det tydligen som att nästa generations Gripen är tillräckligt försvar på vår planhalva!
Citera
2014-06-21, 14:55
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin

Man ska dock komma ihåg att ryska planen är ofta mycket större och tar längre tid på sig att göra om svängningar mm så dom är beroende av dessa "manövers". Gripen är ett litet plan och manövrar lättare i luften även utan dessa funktioner.
Citera
2014-06-21, 16:12
Medlem
Jag känner en Slovakisk flygvapenpilot som flugit Gripen, och som säger att Gripen C är för dålig för Slovakien och att kommande Gripen E vida överstiger deras behov och således är för bra, eller i vart fall för dyr i förfållande till vad de ska använda en till.

Jag vet inget om flygplan, men undrar ändå vad han kan tänkas mena. Ett flygplan som duger åt oss borde väl duga åt Slovakien?? Och vad är det med Gripen E som kommer bli så fantastiskt att det skulle vara overkill för dem??
Citera
2014-06-21, 18:49
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Englund70
Jag känner en Slovakisk flygvapenpilot som flugit Gripen, och som säger att Gripen C är för dålig för Slovakien och att kommande Gripen E vida överstiger deras behov och således är för bra, eller i vart fall för dyr i förfållande till vad de ska använda en till.

Jag vet inget om flygplan, men undrar ändå vad han kan tänkas mena. Ett flygplan som duger åt oss borde väl duga åt Slovakien?? Och vad är det med Gripen E som kommer bli så fantastiskt att det skulle vara overkill för dem??

Enligt SAAB själva kommer nästa generations Gripen vara billigare än nuvarande versionen. Jag kan personligen inte komma på något modernt och billigare alternativ för Slovakien än JAS 39. Möjligtvis L-139 - men det är väl inget acceptabelt system att ersätta sina MiG-29 med.
Citera
2014-06-21, 20:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Räckvidd och supercruise kanske? Med ett land stort som småland så behöver man kanske inte kunna nå t.ex. Tyskland eller Italien utan extra bränsletankar.

Slovakien har mer behov av snabba tvåmotoriga jaktplan med relativt kort räckvidd men som kan ta mycket jaktlast och stiger snabbt med denna tunga last. F-18E t.ex.
Citera
2014-06-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Enligt SAAB själva kommer nästa generations Gripen vara billigare än nuvarande versionen. Jag kan personligen inte komma på något modernt och billigare alternativ för Slovakien än JAS 39. Möjligtvis L-139 - men det är väl inget acceptabelt system att ersätta sina MiG-29 med.

Tror inte han menar att Gripen E är för dyrt jämfört med något annat plan, utan att det finns grejer/egenskaper på det som inte finns på C kärran som för dem gör planet onödigt dyrt. C kärran i sin tur saknar då egenskaper som gör att det inte är tillräckligt. Frågan är ju då vad han kan tänkas mena.

SAAB borde ju då ganska enkelt bygga en C+ eller en E- om man så ser det för deras behov. Vore ju helt fantastiskt om Slovakien med valde svenskt. Ungern Tjeckien och Slovakien är riktiga framtidsnationer. Hade jag fått betämma hade vi lagt betydligt mer krut där än vi gör nu, på alla industriella plan.
Citera
2014-06-21, 22:14
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Tror inte han menar att Gripen E är för dyrt jämfört med något annat plan, utan att det finns grejer/egenskaper på det som inte finns på C kärran som för dem gör planet onödigt dyrt. C kärran i sin tur saknar då egenskaper som gör att det inte är tillräckligt. Frågan är ju då vad han kan tänkas mena.

SAAB borde ju då ganska enkelt bygga en C+ eller en E- om man så ser det för deras behov. Vore ju helt fantastiskt om Slovakien med valde svenskt. Ungern Tjeckien och Slovakien är riktiga framtidsnationer. Hade jag fått betämma hade vi lagt betydligt mer krut där än vi gör nu, på alla industriella plan.
Stridsflyg köps inte direkt över disk till styckepris, utan det är underhållskostnader som är lejonparten.

Gripen E har en billigare motor än RM12 som är billigare i drift. Detta gör otroligt mycket för driftkostnaderna.

Totalt sett, om man skaffar nya flygplan, är Gripen E billigare än C.

Vill man dock hyra befintliga flyg så är C det enda alternativet. Kanske kan man uppgradera t.ex avioniken i gamla C-individer och därmed hyra ut de billigare till Slovakien. Den stora bristen som Gripen C har är dess begränsade antal balkplatser och att den har relativt lite motor jämfört med vikten. Vad gäller datalänk, avionik etc så ligger Gripen C väldigt långt fram (före F16, Eurofighter och FA18).
Citera
2014-06-21, 22:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Den stora bristen som Gripen C har är dess begränsade antal balkplatser och att den har relativt lite motor jämfört med vikten. Vad gäller datalänk, avionik etc så ligger Gripen C väldigt långt fram (före F16, Eurofighter och FA18).

GKN erbjuder dock uppgradering av RM12 som ger 10% högre prestanda jämfört med dagens RM12 och detta kan göras i samband med större genomgång innan export.
Citera
2014-06-21, 23:02
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
GKN erbjuder dock uppgradering av RM12 som ger 10% högre prestanda jämfört med dagens RM12 och detta kan göras i samband med större genomgång innan export.
Det låter som en vettig uppgradering att göra. Hade varit sjysst om dubbelbalkar för Meteor och/eller IRIS-T kunde läggas till.
Citera
2014-06-22, 01:22
Medlem
Barbus avatar
Någon som kan förklara kort varför JAS-projektet sågs som ett sådan fiasko när det genomfördes på 80-90-talet?

Det känns ju som att E/F projektet flyter på extremt väl jämfört med andra projekt.
Citera
2014-06-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Någon som kan förklara kort varför JAS-projektet sågs som ett sådan fiasko när det genomfördes på 80-90-talet?

Det känns ju som att E/F projektet flyter på extremt väl jämfört med andra projekt.

En del av förklaringen är att JAS hade oturen att störta framför tv-kameror, vilket påverkar lågintelligenta mer än om antalet kraschade plan bara varit siffror på ett papper. När lågintelligenta ser ett JAS krascha på nyheterna på tv:n är det lättare för dom att säga: "hujedamig", och sedan prata om det på kafferasten dagen efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in