2011-10-02, 18:22
  #745
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden
...
Jag gillar dina inlägg i övrigt, du är en skribent som ofta skriver logiskt även om det ibland är självklara saker, här gör du lite av en logisk kullerbytta, massmedia vill inte ha ut den här gubben. Det är ingen slump att de inte klippt bort meningen där Sten Erik gör bort sig om sitt sexuella intresse för barn. Massmedia har stor påverkan på både rättsystem och rättsvårdande myndigheter.
...

Nja, det är ett ganska hypotetiskt medieuppbåd jag tänkte mig. Eriksson gör naturligtvis ett försök i och med intervjun, men han ger ett såpass osympatiskt intryck att det är fullständigt osannolikt att någon stollig journalist skulle ta sig an honom. På 70- eller 80-talet lyckades Clark Olofsson få med sig lite media för sin sak, så man ska aldrig vara helt säker på vad journalister kan hitta på. Fast då är Slarken förstås av en helt annan kaliber.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Mycket löst tro och tycka i den här tråden. Har rättspsykiatrikerna bedömt honom som farlig så är det så, de har betydligt mer kunskap i ämnet än vad ni har.
Rättspsykiatrikerna har haft fel förr. Snarast är det väl för att de släppt ut farliga personer. Det motsatta är svårare att bedöma. Men naturligtvis är det de som vet bäst, och både ska bedöma och ha ansvaret för dem. Men det hindrar mig inte från att tycka att Eriksson är en riktigt slem figur.
Citera
2011-10-03, 23:38
  #746
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Sten-Erik klarar sig inte utanför de låsta dörrarna. Han lär avlida inom några få dagar om han lyckas fly igen. När han flydde för 15 år sedan, hittades han i ett tält, genomsur och höll på att avlida av lunginflammation. Han visste inte hur man skulle sätta upp tältet. Som liten grabb, fick han emellanåt finna sig i att vården bestod i att personalen höll fast honom och sprutade kallt vatten på honom med en grov slang. Samhället har del i att han blev den han är. Den psykiatriska vården under 1940-1950- talet var grym. Åtskilliga behandlades med Insulin utan att vara diabetiker. Någon hade kommit på att den som får en dos Insulin, bli lugnare. Det vore lika oetiskt att släppa ut honom som det vore att sätta ut en vild gammal brunbjörn mitt i Stockholm city.
Under 20-30 års tid vägrade Sten-Erik att tala med Journalister.
Du har nog sett på gökboet lite för mycket, psykvården var hyfsat human redan på den tiden. Tvångssteriliseringar gjordes inte av ondska utan av att man ansågs sig göra samhället en tjänst genom att hindra mindervärdiga folkelement fortplanta sig. Idag har vi en annan syn på saken imorgon kanske vi igen har ändrat uppfattning.
Varför tror du mentalsjukhus byggdes i lantlig miljö ofta med vackra parker mm, för man ville jävlas med de intagna?? Före psykofarmaka var inlåsning eller bältesläggning det man hade att ta till.
Citera
2011-10-04, 03:53
  #747
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Du har nog sett på gökboet lite för mycket, psykvården var hyfsat human redan på den tiden. Tvångssteriliseringar gjordes inte av ondska utan av att man ansågs sig göra samhället en tjänst genom att hindra mindervärdiga folkelement fortplanta sig. Idag har vi en annan syn på saken imorgon kanske vi igen har ändrat uppfattning.
Varför tror du mentalsjukhus byggdes i lantlig miljö ofta med vackra parker mm, för man ville jävlas med de intagna?? Före psykofarmaka var inlåsning eller bältesläggning det man hade att ta till.

Men är du helt jävla slut i huvudet eller? Påstår du att det var rätt, det som skedde under de decennierna, att det kanske är något som ska införas på dagordningen igen?
Citera
2011-10-22, 19:40
  #748
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Sten-Erik klarar sig inte utanför de låsta dörrarna. Han lär avlida inom några få dagar om han lyckas fly igen. När han flydde för 15 år sedan, hittades han i ett tält, genomsur och höll på att avlida av lunginflammation. Han visste inte hur man skulle sätta upp tältet. Som liten grabb, fick han emellanåt finna sig i att vården bestod i att personalen höll fast honom och sprutade kallt vatten på honom med en grov slang. Samhället har del i att han blev den han är. Den psykiatriska vården under 1940-1950- talet var grym. Åtskilliga behandlades med Insulin utan att vara diabetiker. Någon hade kommit på att den som får en dos Insulin, bli lugnare. Det vore lika oetiskt att släppa ut honom som det vore att sätta ut en vild gammal brunbjörn mitt i Stockholm city.
Under 20-30 års tid vägrade Sten-Erik att tala med Journalister.


Håller med, det är inte fair. Det enda rätta är att hålla kvar han och försöka göra det bästa av det. Lite seriösa försök till att få gubben att förstå något innan han dör.

Har läst lit om hans historia som är jävligt sorglig och obehaglig. Sveriges barnhem och psykvård verkar inte vart någon lek. Uppenbarligen är det ju gruppvåldtäkterna som barn som har fuckat up honom. Brotten han har gjort är vidriga och hela hans person är extremt obehaglig men det är verkligen rätt som du säger att samhället har en del i att han blivit detta monster.
Citera
2012-04-09, 20:59
  #749
Medlem
Nån som vet om han rymde 1973-1974 och åkte tåg Sthlm-Uppsala samt hade fått bevakad permission för en begravning?
Citera
2013-02-05, 16:43
  #750
Medlem
Helt plötsligt hittar man ett par "skribenter" om verkar ha mänskliga drag
Citera
2013-02-05, 17:07
  #751
Medlem
mr.demons avatar
1 Först tänkte jag att den där gubben kan dom väl ändå släppa ut, han är ju så gammal, vilsen osv. Han kan väl knappast skada nån.

2 Sen såg jag klippet med han. Gubben är ju så beräknad man bara kan bli. Han erkänner ju att han vill ut för att han vill komma i kontakt med barn. Han gjorde nog det största jobbet själv med att inte bli utsläppt.

3 Vilka jävla tragiska liv en del verkar ha haft. Inte konstigt att en del växer upp och blir monster.
Citera
2014-06-18, 22:27
  #752
Medlem
Läste nyhetsartiklar från tiden för pojkmordet 1967. Hittade lite info om Eriksson som inte verkar finnas i tråden. Anledningen till att han blev intagen på mentalsjukhus 1958 var för att han hade åtalats för otukt med 7 pojkar (11-14 år) och befunnen skyldig men sjuk.
Citera
2014-06-21, 14:37
  #753
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eriksson sitter bra där han är.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Läste nyhetsartiklar från tiden för pojkmordet 1967. Hittade lite info om Eriksson som inte verkar finnas i tråden. Anledningen till att han blev intagen på mentalsjukhus 1958 var för att han hade åtalats för otukt med 7 pojkar (11-14 år) och befunnen skyldig men sjuk.

Ja jag har läst om detta i media på microfilm.

Vad som är viktigt är att Eriksson blir kvar inom vården. En sådan person som han sitter bra där han sitter. Även om han numera är till åren kommen så verkar han vara pigg och risk.
Citera
2014-06-21, 15:24
  #754
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jo, sist vi hörde om honom var han så frisk och kry som man kan förvänta sig av någon i hans ålder. Tydligen anser läkarna att han alltjämt är farlig. När han rymde tyckte han det var bra att sitta i vagnen i tåget där det fanns barn. Han inte har något att förlora på ställa till det ifall han kommer ut, då det enda som kan hända är att han hamnar på samma ställe igen. Så han sitter bra där han sitter.

Men visst håller jag med Stonegarden om att det är ett mycket sorgligt människoöde. Tyvärr har vi hört om att fosterhem och andra institutioner för barn inte är riktigt vad man kan önska nu heller. Även om jag hoppas att det inte är riktigt lika illa som när Eriksson var barn. För även om det finns de som klarade sig bra i vuxenlivet, tycker jag det väldigt ofta man får höra barndomshistorier som Erikssons när det kommer till de riktigt allvarliga fallen.
Citera
2014-06-21, 17:37
  #755
Medlem
Skaraborg2s avatar
En farlig man.

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jo, sist vi hörde om honom var han så frisk och kry som man kan förvänta sig av någon i hans ålder. Tydligen anser läkarna att han alltjämt är farlig. När han rymde tyckte han det var bra att sitta i vagnen i tåget där det fanns barn. Han inte har något att förlora på ställa till det ifall han kommer ut, då det enda som kan hända är att han hamnar på samma ställe igen. Så han sitter bra där han sitter.

Men visst håller jag med Stonegarden om att det är ett mycket sorgligt människoöde. Tyvärr har vi hört om att fosterhem och andra institutioner för barn inte är riktigt vad man kan önska nu heller. Även om jag hoppas att det inte är riktigt lika illa som när Eriksson var barn. För även om det finns de som klarade sig bra i vuxenlivet, tycker jag det väldigt ofta man får höra barndomshistorier som Erikssons när det kommer till de riktigt allvarliga fallen.

Håller också med om att det är ett mycket sorgligt människoöde.

Just det! Eriksson har inte något att förlora genom att fortsätta på den sedan länge inslagna vägen. Det blir bara att komma tillbaka till samma ställe. Den här mannen skall aldrig mera ut igen för då blir "som vanligt". Ev. skulle han kunna föras till långvården när han inte kan gå längre men då sticker han väl iväg sittande i en rullstol.
Citera
2014-06-24, 00:47
  #756
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Mycket löst tro och tycka i den här tråden. Har rättspsykiatrikerna bedömt honom som farlig så är det så, de har betydligt mer kunskap i ämnet än vad ni har.
Det märks att du inte vet vad du talar om: http://fof.se/tidning/2012/10/artikel/farlig-valdsbrottsling-eller-fangslad-i-onodan

Citat:
Vi analyserade totalt 73 olika studier, med sammanlagt 24 827 klienter från kriminalvård och psykiatri. Dessa individer följdes under i genomsnitt fyra år, och sammantaget var PPV 41 procent och NPV 91 procent.

När en psykiater eller psykolog gör en riskbedömning enligt konstens alla regler och drar slutsatsen att en individ är farlig, så stämmer det alltså inte ens varannan gång. Men när han eller hon drar slutsatsen att individen inte utgör en risk så är bedömningen betydligt säkrare – denna slutsats stämmer i 91 procent av fallen.

Citat:
Om det är 50 procents chans att träffa rätt på frågan farlig eller ofarlig, innebär ett PPV på 41 procent att vi i praktiken skulle göra säkrare farlighetsbedömningar bara genom att kasta krona och klave. Pricksäkerheten är sämre än slumpen. Det låter inte särskilt bra.

Psykiatri är i mångt och mycket bara tyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in