Har skrattat gott åt TS ton och retorik och visst har han ett par poänger även fast vissa stämmer dåligt/inte alls. Sen kan man tillämpa de mesta av de här argumenten till vilken genre som helst, finns saker som artistic license och ibland måste man ha tveksamma plot twists och grejer för att storyn ska vara dynamisk och intressant. Man får helt enkelt tänka bort "men fan vad overkligt", särskilt i barnböcker om trollkarlar... Vill man ha realism har man ett liv och för 99% av folket så suger livet, därför lever man sig bort ett kort tag med en film eller bok.
Sitter du verkligen och klagar på att fantasy och fiction är just fantasy/fiction? Wow...
Läs inte böckerna om det inte passar.
Oj, vilket otroligt meningslöst inlägg, är du debil eller? Ingen sitter och klagar på det orimliga i trolleri och magi i sig, de klagar bara på avsaknaden av logisk stringens inom dessa - redan overkliga - förhållanden. Nu kan det förvisso vara svårt att göra en trollkarlsfilm helt logiskt följdriktig och det måste vara ett helvete att som författare väva ihop allting och hitta på anledningar som är något sånär vettiga till varför vissa saker fungerar medan andra inte gör det.
Intressant är att jag avskyr i princip allt vad fantasy och science fiction heter eftersom att det ju är så pass overkligt, men trots detta så är flera av filmerna i Harry Potter- och Sagan om ringen serierna väldigt, väldigt uppskattade, men jag tror att det har väldigt mycket med skådespelarna att göra. Det hade räckt att byta ut Snape och Hermione och att framställa Voldemort på ett lite annorlunda sätt för att jag skulle tappa intresset.
Vi kan börja med att den lilla alien Dobby, som är en husslav. Han tjänar släktet Malfoy, och det enda sätt han kan bli fri, är om han får kläder av sin tjänare. I slutet av tvåan (tror jag) är Harry Potter så finurlig och lägger en strumpa i en bok och ger till den äckliga fittan Dobby. Och därmed blir han fri.
Då är min enkla fråga: När Rowling skrev det här skräpet, satt hon och tänkte, 'nu ska jag hitta ett riktigt genomtänkt sätt så Dobby kan bli fri. Ett klädesplagg ska göra honom fri' Det kändes på riktigt som att Rowling fick slut på idéer och bara drog till med något. 'Äh, va fan, en strumpa blir bra. Det kommer ingen av läsarna ifrågasätta'
---
Sedan har vi de begränsade antalet magi-spells det verkar finnas. Det finns bara magi-spells som gör att boken blir bättre. Som passar bra till storyn. Varför tog magi-spellsen slut när man ville trolla sig till en annan plats? Varför ska dessa stackars trollkarlar gå med sina ben, när de kan trolla?
Jo, det är för att J.K.Rowling inte har skapat någon spell som kan trolla dem till en annan plats. Ska man teleportera sig, får man gå in i en braskamin, men då kommer bara till de ställen som Rowling har bestämt att man får komma till. (Självklart kan man bara teleportera sig i braskaminer, vad dum jag är.)
Det samma gäller Potters förmögenhet. Varför finns det pengar, när man borde kunna trolla fram allt man vill ha? Varför ligger dem ens i ett bankvalv, när harry potter borde kunna göra dem osynliga, eller komprimera dem så dem får plats i hans ficka? Om man nu ens ska behöva pengar.
---
En sista fundering. Om trollformeln Alohomora kan öppna dörrar och alla som kan den här trollformeln kan öppna dörrar. Varför sitter den ens ett lås på dörrjäveln? Det gör då ingen större nytta när alla går runt med en nyckel till en låst dörr? Eller är det bara häftigt att läsa/titta när de kommer till en låst dörr, och ingen vet vad dem ska göra för att få upp dem. Då Hermonie kommer på att dem precis lärde sig en ny trollformel på den senaste lektionen.
---
Ge mig gärna era tankar på när fantasy är som mest ogenomtänkt. Man hör alla fatansy-älskare säga; Du ska inte tänka så mycket, lev dig bara in.
Jag kan då inte leva mig in, för det enda jag tänker på, de få gånger jag sett fantasy, är exemplen ovanför.
Förord: Vill bara påpeka att du inte kan ha läst särskilt många av böckerna eftersom du inte tycks se helheten. Jag gissar på att du läst max 3 stycken.
1. Transport. Flyg på testral/Kvast, gå, vanlig kollektivtrafik, flyttnyckel, spöktransferens.
Dessa olika transporter lämpar sig olika för varje situation. Eftersom det är lag på att man inte ska dra till sig mugglares uppmärksamhet som trollkarl eller häxa.
Spöktransferens eller (oregistrerad) flyttnyckel är 100% säkert ifall man vill färdas diskret och snabbt. Dödssätarna på flykt gör så.
Flampulvernätverket går via trolldomsministeriet och dom kan avbryta transporter ifall dom behöver vid t.ex. misstanke om brott och efterlysningar. Det lär man sig i den sista boken och den femte.
2. Alohomora och lås. Vanliga lås låser man upp med Alohomora och (kanske) eventuella enkla lås-besvärjelser. Sen finns det tyngre lås-besvärjelser som man inte kan låta upp hur som helst. Det kanske finns avancerade besvärjelser för att kunna låsa upp dom men då ligger dom på överklass-nivå och är inte spells som alla känner till. Kanske bara McGonagall, Dumbledore, Snape och Voldemort skulle klara av detta, eftersom dom i böckerna är de allra mäktigaste karaktärerna. - I den 5:e boken låser Hermione ut Dödssätarna som försöker öppna dörren med Alohomora.
Det man (Du TS) borde undra mycket mera över är hur Voldemort kan vara så ondskefull och knappt har några känslor alls. Svaret för det är den mängd horrokruxer som han skapat vilket gjort honom mindre mänsklig både psykiskt och fysiskt. Det är sånt som inte riktigt framkommer i böckerna och jag har läst mig till det själv p.g.a. mitt intresse för böckerna.
En annan sak som ligger i det fördolda är hur trollkarlar i den övre klassen kommunicerar med varandra. Hur kunde Voldemort veta och höra att profetian gick sönder i den femte boken när han inte ens var i närheten? Hur kunde han höra Bellatrix be om ursäkt då?
Dumbledore är också en karaktär som är väldigt mystisk. Han vet i praktiken om allting som försiggår, även fast J. K. Rowling försöker lyfta fram honom som människa till mångt och mycket, trots det är det inte mycket som går honom förbi.
En annan intressant sak är det faktum att Harry faktiskt är en avlägsen släkting till Voldemort själv. Detta är bekräftat både i böckerna och på nördsidor i.o.m. att dom är ättlingar till den gamla och numera praktiskt taget utdöda familjen Peverell. Det är familjen Peverell som man vet hade alla de tre dödsrelikerna i sin besittning för väldigt länge sedan och osynlighetsmanteln gick i arv till Harry ifrån hans far, som tidigare fick sin ifrån sin far (så som det fortlöpte i flera generationer). Återuppstånds-stenen vet vi hamnade i familjen Gaunt besittning och dess ursprung spåras givetvis tillbaks till Familjen Peverell.
Huruvida om Harry är släkt med Salazar Slytherin via sitt avlägsna släktband till Voldemort tror jag är obesvarat. Det är förmodligen så att Salazar kom in i Gaunt strax efter de tre brödernas äventyr, Salazar levde dock 300 år före de tre bröderna så hans ättlingar måste ha korsats med Gaunt. Förmodligen hör Salazar till familjen Gaunt och inte Peverell för i såfall hade kanske alla ättlingar till Peverell varit Slytherin-fanatiker. Dock sägs det ju i böckerna att alla fullblodstrollkarlar är släkt med varandra.
Det där med spells. Ärligt talat tycker jag Rowling gjort ett bra jobb med magins lagar där. Död är död, det finns ingen återvändo om man inte är riktigt ond och knäpp (horrokruxer) Voldemort exempelvis är inte död, hans sinne/själ hamnade bara i Limbo, han kan inte gå vidare. Jag tycker det mesta är bra balancerat. Magi i andra fantasyserier är mycket enklare, ingen vidare bred trolldryckskonst, försvar mot svartkonster, förtrollningar, besvärjelser och örtlära och spådomskonst. Det är en hel magisk "värld" inte idioter som bara kastar spells som det är i allt annat. Potter är mycket konkret.
Hoppas verkligen att Rowling inte lämnar denna fina värld och skriver ihop en ny story med Harry som Auror. Eller en ny story med en ny karaktär i samma värld efter Harry (den store) Potters död, eller en ny karaktär ifrån samma generation som Voldemort själv eller Harrys föräldrar. En ny ärkefiende är svårt att fantisera ihop bara sådär.
Rowling's böcker är klockrena som "deckare", omöjligt att lista ut vad som kommer att hända. Jag har säkert läst alla 7 böckerna på följd i upp till 3-4 gånger. Det börjar bli lite trist faktiskt.
Senast redigerad av Anonym-tack 2014-06-20 kl. 18:07.
Nej, jag gillar inte fantasy överhuvudtaget. När jag t.ex tittar på sagan om ringen, om man tar på sig ringen blir man osynlig. Varför blir man osynlig? Varför blir man inte odödlig eller allsmäktig? Varför stannade dem vid osynlig?
Men som sagt, eftersom fantasy är ett enda påhitt och ingenting är verkligt - jag vet det. Men det irriterar mig att människor som tittar på det, då dem ex. ser en drake i S.O.R, som sprutar is, istället för eld.
Och tidigare i storyn har dem förklarat att just denna drake föddes i en isvak, det är därför den sprutar is. Och alla som gillar filmen tänker; Ja, men det verkar ju logiskt. Klart man sprutar is om man föddes i en isvak.
Inget ifrågasättande över huvud taget.
Som jag även skrev tidigare. När i princip hela 'sagan om ringen' är datorgjord och alla som gillar filmen bryr sig inte om den är 90% datorgjord. Då undrar jag, hade de brytt sig om de gjort Johnny Depp helt datorgjord?
Var går gränsen för när den obligatoriska fantasy-film-världen, går över gräsen med sina datorgjorda monster? Är det när dem göra skådespelarna datorgjorda?
Det finns hur mycket som helst jag kan ifrågasätta med denna genre. Frågan är om jag orkar skriva allt mitt hat bara.
90% av ringen är väl ändå inte datagjort? Jämför med The hobbit, mycket animerat där. The one ring har bara en herre som kan använda dess fulla potential. Den är med andra ord låst till Sauron. Sen är vissa raser mer eller mindre motståndskraftiga emot ringen och ringarna. Människor suger. Dvärgarna har lite motstånd och de flesta blev inskränkta, giriga och sökte efter guld. Alverna kände av en övre makt när dom bar ringarna och tog genast av sig dom, Alverna är bland dom visaste och först då förstod dom att Sauron lurat dom. Hobbits är någorlunda motståndskraftiga dom med och dom är dessutom ett politiskt neutralt alternativ i kampen emot Sauron. Dom är opartiska i de interna dispyterna som råder mellan människor dvärgar och alver, därför tillåts Frodo bära ringen.
Sauron(och Gandalf den vite) är så pass mäktig att han kan jämföras gud själv, därför kan bara han nyttja ringens fulla potential. Gandalf grå är inte lika mäktig som Gandalf vit. Grå är rädd för Sauron.
Vet du om att Jupiter har upp till 20 månar varav en av dom är en isplanet som sprutar ut is (likt vulkaner som sprutar ut lava)? Orealistiskt kan tyckas men detta har Nasa upptäckt.
Glad midsommar.
Senast redigerad av Anonym-tack 2014-06-20 kl. 18:26.
Huvaligen. Jag skulle inte vilja se personerna som sitter på så här mycket "kunskap" om Harry Potter. Kan tänka mig någonting i stil med - http://img.izismile.com/img/img2/20090722/harry_potter_fans_14.jpg
Entusiaster är förbannat märkliga ibland. Det är en saga och ni vet så mycket om det. Hur kan det finnas rätt och fel i en påhittad värld? Till TS undrar jag varför han ens ifrågasätter det hela, det är böcker för barn och de är knappast gjorda för att analyseras.
Varför söker du en förklaring till varför saker funkar som de gör i berättelsen? Det är ju bara sagor. Det enda som behöver en förklaring är varför vuxna människor gillar sånt här. Själv stoppar jag Harry Potter och Teletubbies i samma påse, inget för folk som passerat sandlådan.
Vi kan börja med att den lilla alien Dobby, som är en husslav. Han tjänar släktet Malfoy, och det enda sätt han kan bli fri, är om han får kläder av sin tjänare. I slutet av tvåan (tror jag) är Harry Potter så finurlig och lägger en strumpa i en bok och ger till den äckliga fittan Dobby. Och därmed blir han fri.
Då är min enkla fråga: När Rowling skrev det här skräpet, satt hon och tänkte, 'nu ska jag hitta ett riktigt genomtänkt sätt så Dobby kan bli fri. Ett klädesplagg ska göra honom fri' Det kändes på riktigt som att Rowling fick slut på idéer och bara drog till med något. 'Äh, va fan, en strumpa blir bra. Det kommer ingen av läsarna ifrågasätta'
---
Sedan har vi de begränsade antalet magi-spells det verkar finnas. Det finns bara magi-spells som gör att boken blir bättre. Som passar bra till storyn. Varför tog magi-spellsen slut när man ville trolla sig till en annan plats? Varför ska dessa stackars trollkarlar gå med sina ben, när de kan trolla?
Jo, det är för att J.K.Rowling inte har skapat någon spell som kan trolla dem till en annan plats. Ska man teleportera sig, får man gå in i en braskamin, men då kommer bara till de ställen som Rowling har bestämt att man får komma till. (Självklart kan man bara teleportera sig i braskaminer, vad dum jag är.)
Det samma gäller Potters förmögenhet. Varför finns det pengar, när man borde kunna trolla fram allt man vill ha? Varför ligger dem ens i ett bankvalv, när harry potter borde kunna göra dem osynliga, eller komprimera dem så dem får plats i hans ficka? Om man nu ens ska behöva pengar.
---
En sista fundering. Om trollformeln Alohomora kan öppna dörrar och alla som kan den här trollformeln kan öppna dörrar. Varför sitter den ens ett lås på dörrjäveln? Det gör då ingen större nytta när alla går runt med en nyckel till en låst dörr? Eller är det bara häftigt att läsa/titta när de kommer till en låst dörr, och ingen vet vad dem ska göra för att få upp dem. Då Hermonie kommer på att dem precis lärde sig en ny trollformel på den senaste lektionen.
---
Ge mig gärna era tankar på när fantasy är som mest ogenomtänkt. Man hör alla fatansy-älskare säga; Du ska inte tänka så mycket, lev dig bara in.
Jag kan då inte leva mig in, för det enda jag tänker på, de få gånger jag sett fantasy, är exemplen ovanför.
Finns många knasigheter i Harry Potter! Ta bara att Fred och George har en karta som visar var alla på Hogwarts är (även de som förvandlat sig till djur). Dock bryr de sig inte om att Ron i två år delar säng med en kille som heter Peter Pettigrew (Rons råtta som egentligen är en person, avslöjas i bok/film tre), något som de borde höja ögonbrynen åt något så vansinnigt
Måste bara tillägga, filmerna missar väldigt mycket information.
Väldigt, väldigt mycket.
Läs böckerna, sedan har du svar på 99% av dina frågor.
(Vet att detta är film forumet, men att klaga på Rowling isåfall är ju korkat, hon gör inte filmen)
Edit: Vet förmodligen allt om HP, skulle inte kalla mig en harry potter nörd pga det, när jag var mindre hade vi alla böcker i badrummet, och valde då att läsa harry potter när jag släppte en bomb i toan, problem med det?
** Såg att några hade problem med detta..
Senast redigerad av Vadiihelvete 2014-06-20 kl. 23:57.
Fantasy riktar sig till barn. Logiken är skit samma, det viktiga är att det är spännande.
Så du påstår att all fantasy riktar sig för barn, även A Song of Ice and Fire? Får jag fråga varför du tycker att fantasy riktar sig till barn? Ja, Harry Potter riktar sig till ungdomar, men det betyder verkligen inte att all fantasy gör det.
Så du påstår att all fantasy riktar sig för barn, även A Song of Ice and Fire? Får jag fråga varför du tycker att fantasy riktar sig till barn? Ja, Harry Potter riktar sig till ungdomar, men det betyder verkligen inte att all fantasy gör det.
Jo, all fantasy har ungdomar som främsta målgrupp. A Song of Ice and Fire är inget undantag.