2014-06-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Måste frågaet var väl inte för rånets skull han satt där i alla år utan för att han dömts till mord han inte begått. Finns det någon som får 20 års straff för ett rån. jag ursäktar inga brott men straffsatsen verkar märklig på något vis..........
Inte straff utan vård vilket kan vara ett år för mord eller 30 år för bedrägeri teoretiskt sett-det är ju det som är problemet med den nuvarande lagstiftningen som bara måste ändras snarast.

Sedan så hade han inte erkänt morden så hade han naturligtvis varit ute för länge sen men inte officiellt-då faller ju hela grejen med rättspsyk
Citera
2014-06-20, 21:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
/.../ Så fortsätt att skjuta på dem som levererat historien om hur en man kunde bli dömd för åtta mord han inte begått /.../
Ja, visst är det en historia - så god som någon. - En annan historia är den om en man som ingenting högre önskade än att få erkänna åtta mord - utan att behöva tala om var liken fanns.

Ur ”Gåtan TQ”, s. 67:
Citera
2014-06-20, 21:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, visst är det en historia - så god som någon. - En annan historia är den om en man som ingenting högre önskade än att få erkänna åtta mord - utan att behöva tala om var liken fanns.

Ur ”Gåtan TQ”, s. 67:

De facto med tanke på att samtliga mord som TQ eller SB om du så vill har han friats ifrån, resningarna som har ansökts har beviljats utan problem, så vad är det du egentligen vill ha sagt med ditt inlägg?

Menar du att Kwast har uppträtt ärligt och att SP skötte utredningarna klanderfritt?

Lambertz agerande i fallet kanske också är utan all kritik?
Citera
2014-06-20, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
De facto med tanke på att samtliga mord som TQ eller SB om du så vill har han friats ifrån, resningarna som har ansökts har beviljats utan problem, så vad är det du egentligen vill ha sagt med ditt inlägg?
Att det finns många, mer eller mindre sinnessjuka, historier - men få med otvetydiga bevis.
Citat:
Menar du att Kwast har uppträtt ärligt och att SP skötte utredningarna klanderfritt?
Nej, verkligen inte; och minnesexperten tycks redan ha glömt provianten inför vallningarna:
Citat:
Ursprungligen postat av SÅC
Att ta med på resan: Kaffe, vatten/dricka, smörgåsar, chokladkakor (godsaker) och cigaretter.
Mediciner Zanol enligt dos som TQ får bestämma.
Beredskap om TQ skulle orka visa gömstället, t ex Heminevrin.
http://www.psykologforbundet.se/Documents/Psykologtidningen/Aktuellt%20Pdf/2014-03-Psykologiprofessorn-Sven-A%cc%8a-Christianson.pdf
Citat:
Lambertz agerande i fallet kanske också är utan all kritik?
Nej, verkligen inte - och han har ju också fått sina fiskar varma.
Citera
2014-06-20, 22:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det kan naturligtvis vara så att han lärt sig att avhålla sig från att våldta 9-åringar. Förvaltningsrättens senaste bedömning tyder väl på det när man motiverar att han inte längre skall vara inlåst med att han inte är fullt så farlig som tidigare. Men att han numera kanske kan avhålla sig är ju inte samma sak som att böjelserna tynat bort. Dessa finns nog där i högsta grad men däremot har väl testosteronnivåerna sjunkit en aning i den gamle bocken.
F.n. är han ju villkorligt frigiven och kommer att följas upp under flera års tid. Droger/alkohol är en riskfaktor, men det finns också andra - t.ex. tillfälle, sinnesstämning, osv. Dragningen till yngre pojkar är permanent; ingenting talar för att pedofilin har försvunnit; han måste kunna kontrollera sina sexuella impulser. Under rättegången framkom att SB tackat nej till terapi de senaste 10 åren, att han vägrade diskutera pedofili samt att det hittats filmer med nakna barn på hans rum. Vidare framkom att TQ långt efter 70-talet gjort sexuella närmanden mot minderåriga men att någon lagföring ej skett (men antecknats i hans journal).
Citera
2014-06-20, 23:39
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Att vara dömd till rättspsykiatrisk vård är väl ett straff annars skulle det inte heta "dömd" Är Du dement själv?
Dumma kossa! Rättspsykiatrisk vård är inte ett straff. Böter, fängelse, villkorlig dom och skyddstillsyn t.ex. är straff. Rättspsykiatrisk vård är en annan påföljd. Hur är det möjligt att du klarat av att missa detta fullständigt fundamentala faktum i den här saken? Trodde du på fullt allvar att gubben suttit på Säter som ett straff för en gärning som han anses för sinnessjuk för att svara för?
Citera
2014-06-20, 23:42
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Jag skrev inte att Flink skulle farlighetsprövas utan frågade hur farlig är han?
Hur ska man kunna veta det om man inte bedömer saken? Man kan ju ljuga i.o.f.s.
Citera
2014-06-21, 09:23
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Att det finns många, mer eller mindre sinnessjuka, historier - men få med otvetydiga bevis.

Jo, mysfarbrorn är ju egentligen en stor barn och djurvän. Läkarna och psykologerna på Säter tvingade i han "rent dödliga doser" av medicin och inplanterade minnen och sedan kände sig pedofilen tvungen att berätta sina sinnessjuka historier för Janne Mattson.

Han kände sig tvungen skriva andra obevisade historier om djur i "Kvarblivelse" också, den här gången om en liten näbbmus, det är så otroligt synd om offret Sture Bergwall:

"Jag sa till denna pojke att det fanns en igelkott i bersån och han följde med mig för att se den. Jag var tio år och AD måste alltså ha varit omkring sju. När vi kom in i bersån, gömda för andras ögon, sa jag med arg röst till pojken att han skulle ta av sig sina byxor. Han gjorde det och jag drog ned mina och sa till honom att hålla i min hårda snopp. När han gjorde det tog jag hans i min hand. När AD:s snopp blev hård kände jag mig plötsligt jättekissnödig. Jag kunde inte hålla emot och kiss kom på honom. Jag blev mycket rädd.

Jag minns inte vad jag sa men jag minns att jag blev arg på riktigt och att pojken sprang iväg. Själv gick jag ut på åkern bakom skolan och med mig hade jag en tändsticksask. Om jag hade den med mig redan när jag lurade AD till bersån minns jag inte.

Jag satt mig ned i det torra "gräset". En näbbmus pilade en liten bit ifrån mig och jag tog av mig min träsko och "dunkade" till den. Jag tog den i mina händer; först trodde jag att den var död men så började den "sprattla". Det kändes otäckt och spännande. Jag höll den hårt i min ena hand, med den andra skalade jag bort gräs så att det blev en kal jordfläck. Jag plockade torrt "gräs" (gult stubb efter det att Albin hade skördat) och lade på jordplätten. Musen rörde sig hela tiden på ett mycket obehagligt sätt i min hand. Jag satte tändsticksasken mellan mina knän och tog ut en tändsticka som jag drog mot askens plån. Den brinnande stickan satte jag till gräshögen jag gjort i ordning och den brann och jag lade på ännu mera gräs. Så höll jag näbbmusens (det måste ha varit en dvärgnäbbmus, jag minns hur liten den var) huvud och stack den långa svansen in i eldslågorna.

Om musen skrek eller inte vet jag inte, men jag tyckte i alla fall att den gjorde det. Jag tog in musen i min hand igen och den rörde sig fortfarande. Jag lade på mera gräs samtidigt som jag gjorde jordplätten större, jag tänkte på att elden inte fick sprida sig. Åter höll jag i musens huvud och sträckte svansen och bakkroppen in i de öppna lågorna. Elden brände mina fingrar lite så jag släppte ned musen rakt in i elden. Det brinnande gräset slocknade snabbt. Det luktade otäckt om det brända djuret, som nu var dött. Jag lyfte musen försiktigt, lade mera gräs på plätten och djuret på gräset och sedan gräs över det. Jag tände på igen och tittade noga på hur pälsen brändes upp och hur lite det blev kvar av musen. Med träskon petade jag det åt sidan och så satt jag med magont en stund innan jag reste mig upp. Jag trampade på askan och så makade jag in musen i den ena träskon med den andra och gick iväg till skolans pannrum. Intill pannrumsdörren fanns en stengrund, gjord för att hålla jordmassor tillbaka. Jag plockade fram ett par stenar och stoppade in den förkolnade djurkroppen i grunden och lade sedan tillbaka stenarna. På den yttersta stenen ristade jag med ett vasst grus några streck -som om jag ville veta vad jag hade lagt djuret.

Efter detta gick jag hem och jag kände mig lugn. Magontet hade gått över och jag var säker på att AD inte skulle berätta om pinket. Det kändes lugnt och på något vis skönt och jag vet att jag tänkte på att jag kunde fånga en annan näbbmus och göra på samma vis fast att jag då kunde köra in en pinne i kroppen på den för att kunna hålla den längre tid i elden.
Citera
2014-06-21, 10:32
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Fängelsedömda genomgår inte någon farlighetsprövning när de släpps ut motsvarande tvångsvårdade.

Trådens största lögnhals Stina-Lina tog Flinken som exempel, jag tänker att vederbörande avser livstidsdömda? Även om personen i fråga har stora problem med att uttrycka sig korrekt. Alla livstidsdömda går igenom en så kallad 'farlighetsprövning' som Örebro tingsrätt/Göta hovrätt/Högsta domstolen står för - annars får de sitta kvar. I det stora hela är det samma sak som 'rättspsykare' med SUP får gå igenom - bortsett från att problematiken självfallet är en annan.
Citera
2014-06-21, 10:55
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Dumma kossa! Rättspsykiatrisk vård är inte ett straff. Böter, fängelse, villkorlig dom och skyddstillsyn t.ex. är straff. Rättspsykiatrisk vård är en annan påföljd. Hur är det möjligt att du klarat av att missa detta fullständigt fundamentala faktum i den här saken? Trodde du på fullt allvar att gubben suttit på Säter som ett straff för en gärning som han anses för sinnessjuk för att svara för?

Jag ändrar rubriceringen till påföljd det måste vara korrekt för vem som helst
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-21 kl. 11:09.
Citera
2014-06-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit49280065
F.n. är han ju villkorligt frigiven och kommer att följas upp under flera års tid. .

Stämmer inte, i SB fall kan inte vara fråga om ”frigivning”, eftersom en dom om sluten rättspsykiatrisk vård med SUP inte ingår som en påföljd i straffskala. Det handlar om Förvaltningsrättens beslut att den slutna rättspsykiatriska vården skulle övergå i öppen rättspsykiatrisk vård (en utslussningsperiod på minst ett par år, innan en eventuell utskrivning).
Citera
2014-06-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
/.../ Alla livstidsdömda går igenom en så kallad 'farlighetsprövning' som Örebro tingsrätt/Göta hovrätt/Högsta domstolen står för - annars får de sitta kvar.

Med en viktig precisering: farlighetsbedömningen görs enbart när den livstidsdömde begär hos Örebro TR att få livstidsstraffet omvandlat till tidsbestämt straff. I Flinks fall bestämdes straffet till 30 års fängelse, blev villkorlig frigiven när han suttit av 2/3 av straffet, 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in