Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
"Vi skolades i tidningsmakeri men också i nutidshistoria, källkritik, statistik och vikten av att höra alla sidor i konflikter och låta dem komma till tals. Allt för att ni läsare själva skulle kunna bilda er egen uppfattning."
Detta kan vara den mest forljugna och verklighetsframmande sjalvbild jag sett. Jag ar narmast chockad just nu.
Det slank igenom en kommentar, inte från mig, tidigt i morse.
Den var kritisk & är givetvis bortplockad nu när någon ansvarig på HD orkade masa sig ur sängen & trycka på censurknappen.
Detta gör att Thorsén's formuleringar om Demokrati & "vikten av att höra alla sidor i konflikter och låta dem komma till tals" känns som något av Orwell.
Jag hann kopiera kommentaren innan den raderades:
Citat:
IngenSorg • för 2 timmar sedan
Hur ska det gå med demokratin när allt färre med tillräckliga kunskaper och möjligheter finns och är villiga att granska makten?
Ja du - välkommen till verkligheten! En tidning som överlever med hjälp av presstöd och reklam. Dags att inse att ni i ert skrå tar er alldeles på för stort allvar och att kåren genomsyras av narcissister som tror sig äga sanningen - är inte ni också människor - vem granskar er?
Vad sägs om att inse fakta - ni är för många och ni har inte hängt med i utvecklingen. Sanningen är nog att de finns bloggar och mindre "nättidningar" som gör "ert" jobb bättre än ni som jobbar på tidningar typ HD. Det finns de som bloggar och skriver på näter som är BETYDLIGT bättre på att granska källor än ni "etablerade", ni som har enorma resurser att tillgå just för att granska.
Inse fakta - ni tror ni äger sanningen men vi som läser har genomskådat er för länge sedan. Gör ni misstag gömmer ni er bakom "vapnet" att INTE behöva uppge var ni fått information ifrån - källskyddet.
Vem vet, kanske de inte finns någon källa eftersom ni inte behöver redovisa den - i skrået journalistik tycks det finnas väldigt många tar sin egen insats på för stort allvar - kom in i matchen - läsekretsen har vaknat och alla älskar inte tabloidjournalistik där tidningar sprutar ut information och nyheter i hetsjakten på att vara först med en nyhet - denna hets saboterar för er själva eftersom ni inte hinner med att granska era källor, som meningen var.
Istället för att "gråta ut" - peka med hela handen på er själva och gör om och gör rätt - dra in presstödet säger jag, så kanske ni måste börja jobba på riktigt och sluta leva i journalistbubblan.
Som avslutning - snälla kom inte dragandes med pressombudsmannen PO (mannen - att ni PK inte jagar livet ur den titeln) - där sitter väl bara "gamla" journalister - så, ungefär som polisen, ni "utreder" er själva - det står alltså 1-0 redan innan "matchen" har börjat - rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har inte sorg - jag tycker det är bra att även journalister och tidningar inser att verkligheten finns - hyser föga hopp om att detta publiceras ... men Glad Midsommar i alla fall!