2014-06-20, 08:23
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tidningsdöden är temat även i Tjerstin Thorsén's krönika i HD.

Snacka om att sitta på höga hästar. Utan oss journalister som talar om för folk vad de ska tycka så går det åt helvete med demokratin liksom. Det är ett evigt snyftande om demokratin i dessa dagar.
Citera
2014-06-20, 08:29
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Mats Kolmisoppi skriver i HD:

Det är alltså jobbskatteavdraget som är skuld i tidningsdöden.

"Ja' ä inte bitter".

Vilket folkförakt. Människor har fått mer i plånboken. Det har de lagt på annat än dagstidningar, dom djävlarna.

Trodde sen att HD var borgerlig. Men det är klart kommunisttyper som den här nästlar sig in överallt. Särskilt lätt i medierna.
Citera
2014-06-20, 08:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
"Vi skolades i tidningsmakeri men också i nutidshistoria, källkritik, statistik och vikten av att höra alla sidor i konflikter och låta dem komma till tals. Allt för att ni läsare själva skulle kunna bilda er egen uppfattning."

Detta kan vara den mest forljugna och verklighetsframmande sjalvbild jag sett. Jag ar narmast chockad just nu.
Det slank igenom en kommentar, inte från mig, tidigt i morse.
Den var kritisk & är givetvis bortplockad nu när någon ansvarig på HD orkade masa sig ur sängen & trycka på censurknappen.

Detta gör att Thorsén's formuleringar om Demokrati & "vikten av att höra alla sidor i konflikter och låta dem komma till tals" känns som något av Orwell.

Jag hann kopiera kommentaren innan den raderades:
Citat:
IngenSorg • för 2 timmar sedan
Hur ska det gå med demokratin när allt färre med tillräckliga kunskaper och möjligheter finns och är villiga att granska makten?
Ja du - välkommen till verkligheten! En tidning som överlever med hjälp av presstöd och reklam. Dags att inse att ni i ert skrå tar er alldeles på för stort allvar och att kåren genomsyras av narcissister som tror sig äga sanningen - är inte ni också människor - vem granskar er?
Vad sägs om att inse fakta - ni är för många och ni har inte hängt med i utvecklingen. Sanningen är nog att de finns bloggar och mindre "nättidningar" som gör "ert" jobb bättre än ni som jobbar på tidningar typ HD. Det finns de som bloggar och skriver på näter som är BETYDLIGT bättre på att granska källor än ni "etablerade", ni som har enorma resurser att tillgå just för att granska.
Inse fakta - ni tror ni äger sanningen men vi som läser har genomskådat er för länge sedan. Gör ni misstag gömmer ni er bakom "vapnet" att INTE behöva uppge var ni fått information ifrån - källskyddet.
Vem vet, kanske de inte finns någon källa eftersom ni inte behöver redovisa den - i skrået journalistik tycks det finnas väldigt många tar sin egen insats på för stort allvar - kom in i matchen - läsekretsen har vaknat och alla älskar inte tabloidjournalistik där tidningar sprutar ut information och nyheter i hetsjakten på att vara först med en nyhet - denna hets saboterar för er själva eftersom ni inte hinner med att granska era källor, som meningen var.
Istället för att "gråta ut" - peka med hela handen på er själva och gör om och gör rätt - dra in presstödet säger jag, så kanske ni måste börja jobba på riktigt och sluta leva i journalistbubblan.
Som avslutning - snälla kom inte dragandes med pressombudsmannen PO (mannen - att ni PK inte jagar livet ur den titeln) - där sitter väl bara "gamla" journalister - så, ungefär som polisen, ni "utreder" er själva - det står alltså 1-0 redan innan "matchen" har börjat - rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har inte sorg - jag tycker det är bra att även journalister och tidningar inser att verkligheten finns - hyser föga hopp om att detta publiceras ... men Glad Midsommar i alla fall!
Citera
2014-06-20, 09:50
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Kärnpunkten är just kombinationen av politisk "upplysning" och attraktivt innehåll. Om Aftonbladets kultursidor var en egen tidning skulle de ha ungefär samma upplaga som FiB Kulturfront, dvs ett par tusen exemplar till de redan frälsta. Det fyller inget maktpolitiskt syfte.

Det är betydligt listigare att distribuera det i ett paket tillsammans med sådant som folk vill läsa. Många kommer att åtminstone skumläsa kulturartiklarna och ledarsidan, kanske fastna på någon provokativ rubrik och därmed få del av lite uppbygglig folkfostran. Man har också möjlighet att vinkla texter på skenbart opolitiska områden, t.ex lyfta fram idrottare och artister med korrekta åsikter eller rätt etnisk bakgrund. Samtidigt måste det finnas tillräckligt stort läsvärde för att den breda allmänheten ska vilja ta del av materialet och inte uppleva att de blir manipulerade, så det är en balansgång.

Jag tror definitivt inte att det blir en digital public service-sida med enbart kommunistiska kulturskribenter. Vem skulle läsa den? Nej, jag tror på en bred satsning med sport och populärkultur, bantningstips och TV-såpor...kombinerat med en lämplig dos politiskt uppbyggligt material, som genomsyrar hela verksamheten. Ungefär samma innehållsmix som man använder i dagsläget, med andra ord.

Grundproblemet är att få folk att finansiera sin egen hjärntvätt. Det är dyrt att försörja en stor stab av politiska kommissarier. Den tekniska utvecklingen skapar problem för de klassiska finansieringsmodellerna, och utökad licens/skattefinansiering blir ett logiskt nästa steg.

Ja det blir tvångsfinansiering av ett utökat webbutbud från SVT, SR. TV licensen tas bort och det "smygbetalas" i stället via skattsedeln.
Citera
2014-06-20, 10:19
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Det slank igenom en kommentar, inte från mig, tidigt i morse.
Den var kritisk & är givetvis bortplockad nu när någon ansvarig på HD orkade masa sig ur sängen & trycka på censurknappen.

Detta gör att Thorsén's formuleringar om Demokrati & "vikten av att höra alla sidor i konflikter och låta dem komma till tals" känns som något av Orwell.

Jag hann kopiera kommentaren innan den raderades:

Om ett sådant inlägg raderas visar det bara hur otroligt sjukt allt har blivit. En helt legitim och sansad kommentar som knappast kan klassificeras som något "näthat". Deras förakt för demokrati och yttrandefrihet tycks vara minst lika stort som mitt förakt för dem.
Citera
2014-06-20, 10:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om ett sådant inlägg raderas visar det bara hur otroligt sjukt allt har blivit. En helt legitim och sansad kommentar som knappast kan klassificeras som något "näthat". Deras förakt för demokrati och yttrandefrihet tycks vara minst lika stort som mitt förakt för dem.

När man kunde kommentera på SR:s hemsida ingick det uttryckligen i kommenteringsreglerna att man inte fick ifrågsätta SR:s trovärdighet.
Citera
2014-06-20, 10:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Nu har dom släppt igenom 4 kommentarer, alla positiva till artikeln.
Typ:
Citat:
Som jag ser det så har högern och näringslivet under lång tid försökt tysta alla vänsterkrafter och är nu på gång att stänga dörren.
Citera
2014-06-20, 10:44
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det räcker inte med finansiering, även i drömscenariot efter valet blir murvlarna förvandlade till en grupp handikappade som sitter i sin skyddade verksamhetslokal och "leker tidning" som ingen läser.

När kommer kraven på lagstiftad "medborgarutbildning" mån tro?
Citera
2014-06-20, 10:53
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Nu har dom släppt igenom 4 kommentarer, alla positiva till artikeln.
Typ:

Hahahahaha, Jag har slutat irritera mig. Undrar om de är stolta över det (jag visste att jag skulle få sparken, men in i det sista så stoppade jag kommentarer!) eller om de är så hjärntvättade att det där bara går på slentrian.
Citera
2014-06-20, 11:55
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Tidningsdöden är temat även i Tjerstin Thorsén's krönika i HD.

Citat:
När jag kom till HD 1975 tillhörde jag den allra första generationen med högskoleutbildning i journalistik. Vi skolades i tidningsmakeri men också i nutidshistoria, källkritik, statistik och vikten av att höra alla sidor i konflikter och låta dem komma till tals. Allt för att ni läsare själva skulle kunna bilda er egen uppfattning.

Var allt detta en parentes? Det verkar inte bättre.
Journalistiken var bra innan 1975, innan just "generationen med högskoleutbildning i journalistik" anlände. Den kan säkert bli bra igen efter att stålbadet rensat ut dagens inkompetens, ideologi och korruption. Så ja, vi får verkligen hoppas att generationen 1975-2015 var parentesen, skräpmediaparentesen.
Citera
2014-06-20, 12:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det räcker inte med finansiering, även i drömscenariot efter valet blir murvlarna förvandlade till en grupp handikappade som sitter i sin skyddade verksamhetslokal och "leker tidning" som ingen läser.
Påminner lite om Per Wahlöö's bok "Mord på 31:a våningen" från 1964.

Där de elaka kapitalisterna (Bonniers) anställer en massa kulturjournalister som får sitta & leka tidning, som aldrig ges ut.
Sedan sprängs hela skiten i luften & de elaka kapitalisterna blir av med murvlarna.
Citera
2014-06-20, 12:39
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Computerworld lägger ner sin print

Citat:
When IDG’s Computerworld launched, with an issue cover-dated June 14, 1967, it declared itself to be the “first newspaper for the full computer community.” I have no reason to believe that was an inaccurate claim. And if there’s an older publication devoted to computing which still exists in print form, I don’t know about it.

http://www.technologizer.com/2014/06/19/after-forty-seven-years-computerworld-is-a-print-publication-no-more/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in