2014-06-13, 22:07
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag känner inte igen mig men en gissning är att din kropp inte riktigt är i balans än? Du har ju reglerat ditt känsloliv med nikotin, nu ska kroppen "lära" sig att känna utan snus, det kan nog ta några veckor innan produktionen av alla ämnen kommer i gång, bland annat dopamin. Vissa, som jag, blir väldigt trötta, andra brukar ju få lite humörsvängningar.

Nu spekulerar jag dock vilt.

Tycker inte det är vilda spekulationer, utan helt rimligt tänkt Visst är det så, varje gång jag blivit arg eller ledsen har jag matat in en prilla (eller flera på en gång!). Som nikotinist accepterar man inte riktigt att behöva ta itu med sina känslor utan att bara direkt dämpa dem kemiskt.
Nu ska jag behöva lära mig det efter 25 års bruk
Och dopamin, melatonin etc ska kroppen lära sig tillverka och tillföra själv. Hjärnan har ju "glömt" hur man gör för att skapa egna "må-bra-substanser" vilket kan förklara den svåra sömnbrist jag, och många andra, drabbats av de första 7-14 dagarna utan snus.
Och det gav ju mig nattlig ångest (också vanligt tydligen) som tråkigt nog hängt kvar, trots att dagarna gått bra och dag 24 har passerat.
Antagligen kommer man lära sig ett och annat om sig själv och sina känslor när man inte snusar mer! Och det är ju bra Men idag har jag igen varit frestad att handla en dosa för att sova bättre.
But we will never surrender!- som Churchill (och Iron Maiden) sa
Citera
2014-06-13, 23:24
Medlem
kaffebords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Nu undrar jag, hur har det gått för dig kaffebord? Fortfarande peppad? Dag 4 nu eller?

Själv konstaterar jag glatt att dag 22 plötsligt kom och gick och det känns som ett mirakel, efter 25 jäkla år

För mig går det bra. Dag 7 nu och än så länge har jag endast luktat på en snusdosa. Det jag har märkt är att jag sover lite sämre. Sen är jag så klart ständigt sugen på snus men det är absolut inget jag inte kan hantera. Men du är ju snart uppe i en månad! Grattis!
Citera
2014-06-14, 14:23
Medlem
Citat:
Tycker inte det är vilda spekulationer, utan helt rimligt tänkt Visst är det så, varje gång jag blivit arg eller ledsen har jag matat in en prilla (eller flera på en gång!). Som nikotinist accepterar man inte riktigt att behöva ta itu med sina känslor utan att bara direkt dämpa dem kemiskt.
Nu ska jag behöva lära mig det efter 25 års bruk
Och dopamin, melatonin etc ska kroppen lära sig tillverka och tillföra själv. Hjärnan har ju "glömt" hur man gör för att skapa egna "må-bra-substanser" vilket kan förklara den svåra sömnbrist jag, och många andra, drabbats av de första 7-14 dagarna utan snus.
Och det gav ju mig nattlig ångest (också vanligt tydligen) som tråkigt nog hängt kvar, trots att dagarna gått bra och dag 24 har passerat.
Antagligen kommer man lära sig ett och annat om sig själv och sina känslor när man inte snusar mer! Och det är ju bra Men idag har jag igen varit frestad att handla en dosa för att sova bättre.
But we will never surrender!- som Churchill (och Iron Maiden) sa

Bit ihop, det kommer bara att bli bättre!

5 veckor snusfri i dag, jippii!

Trevlig lördag till alla fd nikotinister!
Citera
2014-06-14, 16:37
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffebord
För mig går det bra. Dag 7 nu och än så länge har jag endast luktat på en snusdosa. Det jag har märkt är att jag sover lite sämre. Sen är jag så klart ständigt sugen på snus men det är absolut inget jag inte kan hantera. Men du är ju snart uppe i en månad! Grattis!

Tackar Ja dag 25, rätt nära en månad, tänkte inte riktigt på det. Verkar ju flyta på bara fint för dig med slutandet

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Bit ihop, det kommer bara att bli bättre!

5 veckor snusfri i dag, jippii!

Trevlig lördag till alla fd nikotinister!

Tack för peppen, much needed! Glad för denna tråden, för den får mig upp på banan när jag glider lite. Anser mig vara drottningen av pepp, men har inte varit i mitt esse. Senaste dygnen har gått segt.
Fem veckor, GRYMT! Stort grattis
Citera
2014-06-14, 17:01
Medlem
Citat:
Tack för peppen, much needed! Glad för denna tråden, för den får mig upp på banan när jag glider lite. Anser mig vara drottningen av pepp, men har inte varit i mitt esse. Senaste dygnen har gått segt.
Fem veckor, GRYMT! Stort grattis

Du ÄR drottningen av pepp! Skönt att läsa hur långt du har kommit för då kan jag bara dra av en dag och så vet jag hur många dagar jag har klarat, slipper jag hålla räkningen .

Det rullar på fint för mig. Min sambo snusar och det är inte så jobbigt som man kan tro. jag brukar lukta i dosorna ibland men det räcker fint med det :-). däremot har jag ganska ofta mer eller mindre seriösa planer när jag är sysslolös om kvällarna på att ta något nikotintuggummi. för det är ju inte snus, tänker jag, så det borde ju inte göra så mycket.

men hittills har jag kommit till sans varje gång. och nu börjar jag ju komma upp i så många nikotinfria dagar i sträck så det skulle kännas surt att börja om från noll igen....

men det är faktiskt sjukt hjälpande att läsa lite i den här tråden ibland och minnas hur meningslöst det var att vara nikotinist, och alla andra nackdelar det för med sig.
Citera
2014-06-14, 17:54
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Du ÄR drottningen av pepp! Skönt att läsa hur långt du har kommit för då kan jag bara dra av en dag och så vet jag hur många dagar jag har klarat, slipper jag hålla räkningen .

Det rullar på fint för mig. Min sambo snusar och det är inte så jobbigt som man kan tro. jag brukar lukta i dosorna ibland men det räcker fint med det :-). däremot har jag ganska ofta mer eller mindre seriösa planer när jag är sysslolös om kvällarna på att ta något nikotintuggummi. för det är ju inte snus, tänker jag, så det borde ju inte göra så mycket.

men hittills har jag kommit till sans varje gång. och nu börjar jag ju komma upp i så många nikotinfria dagar i sträck så det skulle kännas surt att börja om från noll igen....

men det är faktiskt sjukt hjälpande att läsa lite i den här tråden ibland och minnas hur meningslöst det var att vara nikotinist, och alla andra nackdelar det för med sig.

Åh taaack <3
Och jäklar i min lilla låda vad du ska ha cred som låter bli nikotinet trots snusande sambo, helt bästa bara!
Ja, påminna sig ibland behövs, inte minst för att träsket alltid bara är en prilla bort!
Dit vill vi inte igen
Citera
2014-06-16, 08:21
Medlem
Spider-Girls avatar
Tittar långt bakåt i tråden, och blir nyfiken på om någon av dem som slutade de första åren (den här tråden har levt i tio år!) fortfarande läser här, och om ni gör det; är ni fortfarande snusfria, och vad har varit erat bästa knep för att hålla ut?
Citera
2014-06-19, 19:07
Medlem
Nu blev det tyst här....

Spider-girl, kaffebord, perfecthairline... hur går det för er?

Jag firade igår 1 månad som nikotinfri! Känns bra som tusan, och allting rullar på rätt fint. Visst tänker jag på snus varje dag, men absolut inte hela tiden, och riktigt sugen blir jag bara när jag dricker alkohol eller ställs inför något enormt stressande/krävande.... men hittills går det bra!
Citera
2014-06-19, 22:56
Medlem
julernsts avatar
Helt oplanerat egentligen, men för mig är det nu tre dagar sen sista snusen, två dagar sen den sista, trista nikotintabletten. Många som säger att dag 3 är den värsta, det återstår att se.. Upptäckte precis att bara jag tänkte på att plocka fram datorn så högg snussuget till som en kobra! Samma sak om jag fantiserar om en kopp kaffe, då känns det självklart att en prilla måste avnjutas samtidigt. Det här blir svårt, men det ska fan gå!
Citera
2014-06-20, 01:09
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Nu blev det tyst här....

Spider-girl, kaffebord, perfecthairline... hur går det för er?

Jag firade igår 1 månad som nikotinfri! Känns bra som tusan, och allting rullar på rätt fint. Visst tänker jag på snus varje dag, men absolut inte hela tiden, och riktigt sugen blir jag bara när jag dricker alkohol eller ställs inför något enormt stressande/krävande.... men hittills går det bra!

Jag är kvar och helt PEPP! Också en månad som fri och funderar t.o.m på att göra en "Sluta snusa"-video och lägga upp på Youtube. Min dotter protesterar och säger att det är lika med socialt självmord och att folk är så jävla elaka på Youtube. Jag säger att jag är för gammal och trygg för att bry mig. Plus att jag är asgullig och folk borde gilla. Men kanske har hon rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Helt oplanerat egentligen, men för mig är det nu tre dagar sen sista snusen, två dagar sen den sista, trista nikotintabletten. Många som säger att dag 3 är den värsta, det återstår att se.. Upptäckte precis att bara jag tänkte på att plocka fram datorn så högg snussuget till som en kobra! Samma sak om jag fantiserar om en kopp kaffe, då känns det självklart att en prilla måste avnjutas samtidigt. Det här blir svårt, men det ska fan gå!

Du är redan på väg! Och klassiskt läge för sug, men det fixar du!

EditVarken kaffe eller drinkar triggar mitt sug, till min stora förvåning. Däremot stressiga situationer eller sitta vid datorn
Senast redigerad av Spider-Girl 2014-06-20 kl. 01:16.
Citera
2014-06-20, 13:05
Medlem
Citat:
Jag är kvar och helt PEPP! Också en månad som fri och funderar t.o.m på att göra en "Sluta snusa"-video och lägga upp på Youtube. Min dotter protesterar och säger att det är lika med socialt självmord och att folk är så jävla elaka på Youtube. Jag säger att jag är för gammal och trygg för att bry mig. Plus att jag är asgullig och folk borde gilla. Men kanske har hon rätt.

Äschdå, hon har fel! Kom igen, det vore roligt att se, jag lovar att skriva en snäll kommentar oavsett hur illa det blir
Citera
2014-06-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst

Wow, bra jobbat! Jag har också hört det där tidigare, någon sa en gång att dag 3, vecka 3, månad 3 och år 3 (!) är de värsta. Jag tror att det är ytterst individuellt. Det kan säkert ligga en del i det dock, med att suget kommer och går lite, men för mig var vecka 3 inte jobbigare än exempelvis vecka 4.

Men klart det går! Motivation är det viktigaste, så glöm inte bort varför du vill sluta och försök tänka på det när du känner ett sug.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in