2014-06-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hans komedier är väldigt bra med skön och subtil humor, tror du kommer att uppskatta dom!
Jo har hört det, kul att man har lite filmen att beta av av regissörer man gillar. Blir kanske att se Kikujiros sommar nästa vecka.
Citera
2014-06-15, 00:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Blir kanske att se Kikujiros sommar nästa vecka.

Av hans komedier är den ju som sagt den självklara att börja med, otroligt vacker, fin och bra, passar perfekt på sommaren! Minns då SVT visade den en sommar för kanske tio år sedan och det var första gången som jag såg den, numera äger jag den på DVD.
Citera
2014-06-15, 04:37
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Någon som kan rekommendera asiatiska filmer som man bara ”måste” se? Jag vill se fler asiatiska filmer då jag känner att jag har sett alldeles för få. Men det finns alldeles för många (man kan välja och vraka), och det är en aning svårt att försöka gissa ut vilka som är sevärda. Jag föredrar drama, action och skräck, men ser gärna filmer från andra genres också.
Håll i dig, för nu kör vi.

Takeshi Kitano

Shin'ya Tsukamoto

Hirokazu Koreeda

Ki-duk Kim

Seijun Suzuki

Allt av Suzuki är värt att se, men börja gärna med dessa filmer:

Tomu Uchida

Det får räcka för idag, kanske återkommer med fler tips om det finns intresse.
Citera
2014-06-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
My Sassy Girl: http://www.imdb.com/title/tt0293715/
Windstruck: http://www.imdb.com/title/tt0409072/
Hans o Greta: http://www.imdb.com/title/tt1002567/

Citat:
Kolla in Takeshi Kitanos filmer som är en kombination av drama och action (i alla fall hans yakuzafilmer), mycket bra!

Tackar. Ska absolut se dem någon dag.

Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Det får räcka för idag, kanske återkommer med fler tips om det finns intresse.

Tack så hemskt mycket. Har absolut intresse för att få reda på mer filmer, men jag har nu fått en fantastisk lista att beta av. Jag nöjer mig med dessa så länge, så återkommer jag senare för att få fler tips.
Citera
2014-06-18, 20:40
Medlem
despondencys avatar
Tråden har tappat en del fart och det är såklart tråkigt. Jag utlovade recensioner / överskådningar av Toyodas verk men har hittils bara skrivit om han hans debut Tokyo Rampage. Jag hoppas återuppta detta eftersom Toyoda är en fantastisk regissör.

Just nu håller jag på med Koreeda. För en tid sedan gjorde jag ett försökt men körde fast direkt i hans Afterlife då jag aldrig kom in i den. Nu har jag sett hans dokumentärer innan han blev regissören han är idag och speciellt hans Without Memory, som jag skrev ett längre inlägg om i tråden om dokumentärer är verkligen fantastisk. Jag förstår verkligen allt prat om att han är den naturliga arvtagaren av Ozu; hur duktig han är på att betrakta utan forcera en historia. Hur hans erfarenhet från dokumentärer färgar hans spelfilmer där han förstår tyngden i att låta karaktärerna berätta historien och hur naturlig han får dialogen att kännas.

Nyligen såg jag hans Maboroshi (Illusions), en film som har så mycket mer på gång än vad man kanske uppfattar när man tittar på den. Den typ av film som man kanske inte är helt uppslukad av men som stannar kvar och som man återvänder till att gör att man kan se hur fantastisk regi det handlar om; vilken historia som händer i bakgrunden av historien så att säga. Ser fram emot att fortsätta att se hans filmer. Här har vi något stort. Ska försöka skriva mer i tråden överlag.

Hoppas trådens, utan tvekan, skribent DumBeast fortsätter skriva. De som vill få djupare inblick i asiatiska filmer bör kolla igenom hans inlägg. Fantastiskt. Om du läser detta, DumBeast, ta åt dig.
Citera
2014-06-18, 20:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Tråden har tappat en del fart och det är såklart tråkigt. Jag utlovade recensioner / överskådningar av Toyodas verk men har hittils bara skrivit om han hans debut Tokyo Rampage. Jag hoppas återuppta detta eftersom Toyoda är en fantastisk regissör.

Har fortfarande inte hittat The Hanging Garden med seeds någonstans, vill gärna se den då jag redan har sett sju filmer av Toyoda.
Citera
2014-06-18, 21:23
Medlem
despondencys avatar
Rakii

Konstigt att mitt tips inte leverade, mitt tolkande av siffror av förståelse för internet-utdelning borde ha gett något resultat. Det är en fantastisk film. Om Blue Spring är den starkare så står ändå Hanging Garden i stark rivalitet då den är såpass annorlunda och därför inte riktigt bedöms under samma premisser. Jag älskade den. Blue Spring höll jag högre, mycket på grund av fotfästet jag har i det sena 90-talets tonårs-revolt men utan den så vettefan om inte Hanging Garden är den bättre filmen. Den är lika vågad, lika provocerande och lika egen. Blue Spring träffade mig bara på ett personligt plan och jag kan säga att Thee Michelle Gun Elephant hade en stor del i det att göra. Vilket soundtrack, herregud...
Citera
2014-06-18, 21:28
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Har fortfarande inte hittat The Hanging Garden med seeds någonstans, vill gärna se den då jag redan har sett sju filmer av Toyoda.
Den finns på Asia Torrents med 5 seeds. Jag har själv bara sett Blue Spring av Toyoda, och jag vet inte riktigt vad jag ska tycke om den. Kanske hade lite höga förväntningar, borde nog se den igen.
Citera
2014-06-18, 21:29
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:

Då letar du dåligt! Finns allt ute. Hint: asiatorrents.me (med fem seeders)
Citera
2014-06-18, 21:37
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Den finns på Asia Torrents med 5 seeds. Jag har själv bara sett Blue Spring av Toyoda, och jag vet inte riktigt vad jag ska tycke om den. Kanske hade lite höga förväntningar, borde nog se den igen.

Det är lätt att ha stora förväntningar på en så hyllad film. Jag hade det också och mitt första intryck var att det var bra men inte vad jag förväntat mig. Efter någon dags självrannsakan och insikt i hur mycket jag faktiskt tänkte på flertalet enskilda scener så började filmen växa och fortsatte växa till den punkt då jag var helt såld. Utan att se den igen. Det måste betyda något. Men om den skulle vara för alla? Knappast, den narrativa strukturen är på tok för fragmenterad för att falla alla in i smaken så det är ingen film som man måste gilla. Och ja, är man nörd anser man att sådana filmer existerar, innerst inne.
Citera
2014-06-18, 21:39
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:

fan, du slog mig med en minut!
Citera
2014-06-18, 21:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Konstigt att mitt tips inte leverade, mitt tolkande av siffror av förståelse för internet-utdelning borde ha gett något resultat. Det är en fantastisk film. Om Blue Spring är den starkare så står ändå Hanging Garden i stark rivalitet då den är såpass annorlunda och därför inte riktigt bedöms under samma premisser. Jag älskade den. Blue Spring höll jag högre, mycket på grund av fotfästet jag har i det sena 90-talets tonårs-revolt men utan den så vettefan om inte Hanging Garden är den bättre filmen. Den är lika vågad, lika provocerande och lika egen. Blue Spring träffade mig bara på ett personligt plan och jag kan säga att Thee Michelle Gun Elephant hade en stor del i det att göra. Vilket soundtrack, herregud...

Ett par år sedan som jag såg Blue Spring och Tokyo Rampage i fråga så ska nog se om dom nu i samband med att jag ser den sista filmen jag har kvar att se utav Toyoda. Minns i alla fall Blue Spring som en trevlig och bra ungdomsfilm men sen är jag en sucker för japanska ungdomsfilmer där vi följer en grupp killar och tjejer, men i synnerhet killar (lättare att relatera till) på väg mot vuxenlivet. Ska bli intressant att se hur Toyoda tolkat arvet efter Takashi Miike och hans två Crow-filmer!

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Då letar du dåligt! Finns allt ute. Hint: asiatorrents.me (med fem seeders)

Tack, nu hittade jag den då jag bara sökte på Hanging Garden och inte med originaltiteln och ett The framför den amerikanska titeln!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in