2014-06-18, 21:41
Medlem
despondencys avatar
2014-04-03 Sv: Hanging Garden
18:49

Privat meddelande men jag slog er båda i narcisissmens tecken. Rakii ignorerade mig väl men bevisen står sig!
Citera
2014-06-18, 21:46
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ett par år sedan som jag såg Blue Spring och Tokyo Rampage i fråga så ska nog se om dom nu i samband med att jag ser den sista filmen jag har kvar att se utav Toyoda. Minns i alla fall Blue Spring som en trevlig och bra ungdomsfilm men sen är jag en sucker för japanska ungdomsfilmer där vi följer en grupp killar och tjejer, men i synnerhet killar (lättare att relatera till) på väg mot vuxenlivet. Ska bli intressant att se hur Toyoda tolkat arvet efter Takashi Miike och hans två Crow-filmer!

Det skadar inte att se om dessa. Tokyo Rampage känns som, och är, en debut men utanförskapet skär igenom i slutändan. Kan man relatera så finns det saker att hämta där också som jag hoppas att jag fick fram i mitt inlägg om denna.

Jag är kraftigt delad till Toyados Crows 3. Jag älskar Toyoda men efter att han blivit utfryst från den Japanska film-industrin så har han inte producerat filmer som hållit i närhet av den standard han satte från början, säkerligen på grund av tids- och budgetskäl men fortfarande inte filmer som håller måttet han själv satte. Att han återvänder till en plats han redan gestalt perfekt gör mig något suspekt samtidigt som jag självklart kommer se den. Anser att den ligger för nära Blue Spring för att vara det jag personligen skulle vilja ha ut av en filmskapare av Toyodas kaliber.

Bara för att understryka Toyoda-trenden i tråden, lyssna och njut;

https://www.youtube.com/watch?v=78UC2mSVqRU&index=3&list=PLuOYWrLzZTpbG50c fZv8XpaNVBl4JeaSP
Citera
2014-06-18, 21:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Jag älskar Toyoda men efter att han blivit utfryst från den Japanska film-industrin så har han inte producerat filmer som hållit i närhet av den standard han satte från början, säkerligen på grund av tids- och budgetskäl men fortfarande inte filmer som håller måttet han själv satte.

Hm, vad menar du med att ha blivit utfryst ifrån filmindustrin i Japan? Har för mig att det var någonting med en skandal eller någonting liknande med honom inblandad för ett par år sedan innan han släppte The Monster Club. Är dock inte helt säker men tror mig ha läst om någonting sådant i alla fall, om jag nu inte blandar ihop med skandalen som Edison Chen var med i, men det är ju en helt annan människa i en helt annan filmindustri...
Citera
2014-06-18, 21:55
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Hm, vad menar du med att ha blivit utfryst ifrån filmindustrin i Japan? Har för mig att det var någonting med en skandal eller någonting liknande med honom inblandad för ett par år sedan innan han släppte The Monster Club. Är dock inte helt säker men tror mig ha läst om någonting sådant i alla fall, om jag nu inte blandar ihop med skandalen som Edison Chen var med i, men det är ju en helt annan människa i en helt annan filmindustri...

Hanging Garden var en av de större inhemska succéerna som släpptes i Japan men Toyoda blev påkommen med narkotika-innehav (kommer inte ihåg den fulla innebörden men Japan håller hårt på sådant) och blev därmed utfryst av produktionsbolagen och fick finna sig i att göra reklam och musik-videos. Monster's Club gjorde han på 2 veckor, samma med Blood Of Rebirth (som kan ses som en allegori för hans egen karriär vid tillfället). Den stramma budgeten och produktionstiden gjorde inte filmerna rättivsa och de är inte särskilt bra. Kanske har man valt att "glömma" hans snedsteg genom att ge honom Crows 3 men jag vet inte hur stor film-serien egentligen är. Jag utgår dock övertygat om att han får mer än ett kuvert med sedlar i budet och 2 veckor på sig att göra filmen, vilket kanske talar för att en av vår tids bästa filmskapare kan göra en ordentlig "comeback".
Citera
2014-06-18, 22:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Kanske har man valt att "glömma" hans snedsteg genom att ge honom Crows 3 men jag vet inte hur stor film-serien egentligen är.

Av att döma av kommentarerna och så på IMDB och Filmtipset verkar ju filmserien rätt populär hos oss utlänningar såväl tror jag att de filmerna är skapligt omtyckta på hemmaplan också då Miike trots allt gjorde två filmer och mangaförlagan ska visst också vara poppis. Tror ändå att det är rätt väg för honom att gå, han har ju visat prov på att kunna göra bra ungdomsfilmer i skolmiljö och han kanske rentav är förlåten av den japanska industrin.
Citera
2014-06-18, 22:31
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Av att döma av kommentarerna och så på IMDB och Filmtipset verkar ju filmserien rätt populär hos oss utlänningar såväl tror jag att de filmerna är skapligt omtyckta på hemmaplan också då Miike trots allt gjorde två filmer och mangaförlagan ska visst också vara poppis. Tror ändå att det är rätt väg för honom att gå, han har ju visat prov på att kunna göra bra ungdomsfilmer i skolmiljö och han kanske rentav är förlåten av den japanska industrin.

Jag förstår ditt resonemang och det håller så länge vi förväntar oss Crows 3 och inte något som ska hålla den klass som Blue Spring höll. Bör tilläggas att jag sett merparten av Crows 1 och tyckte det var okej men inget överväldigande. Snarare väldigt Miike; en kommentar om våld- och ungdomskultur gjort i en sevandlig stiliska ådra. Bör tilläggas att jag inte är lagd åt komikens håll och det är uppenbart att Crows är en serietidning från början som har många komiska anslag som fungerar bättre för vissa och sämre för andra. Tänker dock se klart både film 1 och 2 i serien eftersom det jag såg var tillräckligt bra att fånga mitt intresse. Långt i från Blue Spring men det är ingen rättvis jämförelse om man gillade Blue Spring så mycket som jag och många andra gjorde.
Senast redigerad av despondency 2014-06-18 kl. 23:05.
Citera
2014-06-19, 03:40
Medlem
InternationalWOTs avatar
Kul att se att Toyoda kommit på tapeten. En rent ut sagt fantastisk filmskapare. Jag personligen håller kanske inte Hanging garden lika högt som Blue Spring, 9 Souls är dock min personliga favorit från honom, såväl som filmmediet i stort. Den slår an någon sträng inom i vart fall mig. Det är inte utan att man blir lite sugen på att se om ett par av hans rullar i sommar då det var ett par år sedan man såg hans filmer vid det här laget.

Edit: Oj, förstod inte vad ni talade om med Crows till en början, men han har alltså gjort någon typ av fri tolkning/uppföljare till Miikes manga adaptioner? Det ser ju i det närmaste absurt spännande ut måste jag säga.
Senast redigerad av InternationalWOT 2014-06-19 kl. 03:43.
Citera
2014-06-19, 11:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Oj, förstod inte vad ni talade om med Crows till en början, men han har alltså gjort någon typ av fri tolkning/uppföljare till Miikes manga adaptioner? Det ser ju i det närmaste absurt spännande ut måste jag säga.

Har tolkat det så i alla fall, att det är en ny tolkning av mangan.
Citera
2014-06-21, 03:14
Medlem
NirvanAs avatar
Om ni vill se en ny bra martial arts film så se Once upon a time in Shanghai, mycket snygga actionscener.
Citera
2014-06-21, 16:08
Medlem
NirvanAs avatar
Nån som sett Donnie Yens 'Iceman' ? Den verkar ju helt absurd, för absurd för att ens titta på(?)
Citera
2014-06-21, 17:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nån som sett Donnie Yens 'Iceman' ? Den verkar ju helt absurd, för absurd för att ens titta på(?)

Kommer antagligen att se den då det är rätt torrt på den asiatiska filmscenen i nuläget, speciellt japanerna verkar inte ha gjort mycket väsen av sig förutom Miyazaki med sin nya film. Men jag gillar Donnie Yen så kommer se den, men utan förväntningar och har inte sett någonting annat av regissören bakom denna så.
Citera
2014-06-21, 23:08
Medlem
Har det kommit något väldigt intressant från Asien de senaste åren? Ett tag fastnade jag väldigt för thrillers och liknande från Korea. Började såklart med Oldboy, och såg sedan alla "måsten" såsom The Chaser, Memories of Murder osv. De senaste filmerna jag sett var The yellow sea och The man from nowhere. Efter de släppen har jag inte hållit mig alls uppdaterad på asiatisk film över huvud taget. Mottar gärna tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in